Nielsen333 skriver:
Nej da, selvfølgelig er der ingen der skal tvinge nogen til noget, hvor kom dét dog fra? 
Hvordan skulle det kunne ske, at man ubevidst kommer til at kræve en anden slags mad end den der bliver serveret, at der bliver bestilt ekstra mad, og at man må blive og overnatte? Og jeg kan da så sandelig godt forstå hvis man ikke ønsker at andre skal vide man har sådan en opførsel, men så er det da netop en god anledning til at ændre den. Det kan da aldrig blive TS' ansvar hvordan andre reagerer på søsterens opførsel.
Jeg synes, du har brugt meget tid på at fortælle, hvor meget, du synes, at ts bør tale med sine forældre om søsteren. Jeg synes også, du forklarer ret tydeligt, at du mener, at forældrene har et ansvar for søsterens opførsel, fordi der må være gået noget galt i opdragelsen og at forældrene helt klart må være interesseret i at ændre søsterens uanstændige opførsel. Det kan godt være, at du mener, at ts ikke kan/skal tvinge sine forældre til at vælge side, men uanset hvad, så kan det sagtens helt uhensigtsmæssigt komme til at ske alligevel.
Jeg synes stadig, det er drastisk at inddrage resten af familien, hvis det handler om en misforståelse. Når man gør andre mennesker kede af det af den ene eller den anden eller den tredje årsag, så er det jo ikke ensbetydende med, at det er med vilje. Jeg fornemmer, at ts føler sig udnyttet økonomisk/trådt på. Så hun er jo i følelsernes vold. Hun fortæller SIN version af historien herinde. Med det samme gør folk sig til dommere herinde - selvom det kun er ts' version, vi har læst (folk herinde er generelt RIGTIG gode til at gøre sig til dommere i alle mulige forskellige indlæg, selvom man kun læser den ene version). Der er ALTID to sider på en pandekage. Og de to sider er aldrig helt ens.
Som tidligere beskrevet, så forsvarer jeg ikke, at søsteren skal have lov til at nasse. Men hun kan sagtens have gjort det ubevidst. Hvis fx ts har opfyldt søsterens ønsker med et smil på læben uden at gøre mere. Som jeg også har beskrevet, hvis det altid eller for det meste er søsteren, der rejser til den anden ende af landet for at besøge ts, så kan det være, at søsteren finder det mest naturligt, at når hun har brugt en masse tid på transport og en masse penge på brændstof og bro/færge, at så er det søsteren, der bruger penge på kost og logi. Ellers må det jo være ts, der tager sine børn med til Kbh og så er det søsteren, der betaler.
Nogle gange tager mennesker ting for givet, men det er jo ikke ensbetydende med, at de gør det med vilje. Hvis de er/før har været meget tætte, så synes jeg, at det er drastisk sådan at gøre søsteren til syndebuk foran hele familien, hvis ts og søsteren selv kan løse det. Jeg har selv et par familierelaterede eksempler, hvor de har opført sig på bestemte måder hver især. De opførte sig på måder, som gjorde mig meget ked af det. Hvis ikke jeg fortalte dem, hvad de gjorde ved mig følelsesmæssigt men jeg bare gik til nogle andre, som så kunne løse problemet for mig, så ville jeg bare give lorten videre og jeg ville ikke give dem en jordisk chance for at finde ud af, hvad de har gjort ved mig.
Jeg kan ikke læse, at ts rent faktisk har forsøgt at tale med søsteren og hvorfra skulle søsteren så vide, hvad hun har gjort jvf. det, jeg har skrevet længere oppe. Det kan godt være, at du ikke synes, at man kan gøre sådan noget ubevidst. Men uanset hvad så kan man sagtens komme til at gøre andre mennesker ondt uden at være klar over det. Og det er jo netop fordi, vi alle er forskellige med forskellige holdninger og værdier og at vi ændrer os igennem livet. Gudsketakoglov for det. Men det betyder jo så også bare, at vi nogle gange går skævt af hinanden og bliver kede af det. Nogle gange ændrer vi os til det bedre og nogle gange til det dårligere, men alt er jo relativt og der er også altid en grund, men vi er ikke altid bevidste omkring grunden. Jeg har også en i mit liv som har stor succes med det, hun nu foretager sig. Hun er glad for det, hun laver og taler som regel altid positivt om det. Men den succes, den har hun groft sagt kun fordi, hun ubevidst har ladet det gå ud over sine relationer, fx mig. Jeg er glad på hendes vegne ift hendes succes og at hun laver noget, hun er glad for, men hun var ikke klar over, hvad det gjorde ved mig, at når vi endelig sås, så brugte hun OGSÅ tid på at "forfølge hendes succes" der. Det handler også om noget andet, end hvad ts beskriver. Men mennesker er ikke altid klar over, hvis de gør andre ondt.
Selvfølgelig skal søsteren ændrer adfærd, men det kan hun kun, hvis hun får at vide, hvad det gør det ts. Eller måske er det nok nærmere ts, der skal ændre adfærd, så søsteren slet ikke komme til at opføre sig på denne måde. Men ja, hvis søsteren ikke er klar over sin opførsel, så er det da pinligt at blive udstillet foran resten af familien. Der er da trods alt en chance for at fortælle det og gøre noget ved det uden at blive ydmyget.