Hvad gør man med tvangsfjernede børn? :'(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. maj 2020

Anonym trådstarter

Men du glemmer, at det her skete for over 20 år siden.

Og at der var en voldelig mand i hjemmet.

"Det lyder, som om kommunen selv mener, at det var en fejlanbringelse" - det tror jeg også. For én ting er, at barnet bliver hjemgivet. Det er nok ikke så tit, der følger en undskyldning med.

Og som min veninde siger - hvad kan jeg bruge den til - og det kan hun jo heller ikke. Andet end at det var en anerkendelse at, at der var sket fejl.

Men det, der skete i plejefamilien, bliver aldrig kommunens skyld.

Og det er jo først bagefter, man bliver klar over, at det var en fejlanbringelse.

Måske blev det rent faktisk vurderet, at det var det bedste.

Det er ikke sikkert, at der er nogen, der har tænkt så meget i diagnoser. Heller ikke pædagoger eller andre.

Det ved man mere om i dag. Og der er større fokus på det. Heldigvis da. For det er bedre at støtte familien, hvis de er parat til at tage imod hjælp.

Jeg tror ikke, min venindes barn ville være blevet fjernet i dag. Jeg tror, hun havde fået støtte på en anden måde.

Og min personlige mening er, at det var bedst, hvis barnet var blevet i familien, og de havde modtaget støtte. Og jeg er på min venindes vegne vred over det, der skete i plejefamilien - også selv om det ikke var kommunens skyld.

Og jeg beundrer min veninde for, at hun har lagt det bag sig (om end man aldrig glemmer det).

Og et barn med en svær diagnose bliver nok i større omfang fjernet fra en ressourcesvag familie end en ressourcestærk.

Måske kunne den samme ressourcesvage familie uden problemer kunne tage sig af et "almindeligt" barn.

Hvis et af mine søskendes børn havde en diagnose, så ville børnene ikke være blevet fjernet. 

Eller min tætteste barndomsveninde. Både hun og hendes mand er vanvittigt ressourcestærke forældre, og min veninde har selv en uddannelse, der har ført hende til et job som pædagogisk leder på en friskole.

Du har ret i, at der er for lidt fokus på, hvor svært det er at være bror eller søster til et barn med en sygdom, en diagnose eller et handicap. Det giver fint mening, at du skriver det.

Jeg tror måske vi taler lidt forbi hinanden. Det handler slet ikke om, at jeg tror der ikke bliver fjernet børn med diagnoser. Det ved jeg at der gør i stor stil. Faktisk sker en meget stor del af anbringelserne pga vanskeligheder hos barnet. Men det her med at fjerne et barn med særlige behov  for at give plads til søskende i familien har jeg ikke hørt om før. Og som jeg skrev i min forrige kommentar, så synes jeg det giver god mening at det ikke sker, fordi det er en situation der ikke hører under nogen af punkterne i lovgivningen omkring tvangsanbringelser. Men samtidigt synes jeg som sagt det bør ske, hvis ikke forældrene selv vil tage imod hjælp til at ændre deres livssituation. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. maj 2020

Tommelise

Anonym skriver:

Jeg tror måske vi taler lidt forbi hinanden. Det handler slet ikke om, at jeg tror der ikke bliver fjernet børn med diagnoser. Det ved jeg at der gør i stor stil. Faktisk sker en meget stor del af anbringelserne pga vanskeligheder hos barnet. Men det her med at fjerne et barn med særlige behov  for at give plads til søskende i familien har jeg ikke hørt om før. Og som jeg skrev i min forrige kommentar, så synes jeg det giver god mening at det ikke sker, fordi det er en situation der ikke hører under nogen af punkterne i lovgivningen omkring tvangsanbringelser. Men samtidigt synes jeg som sagt det bør ske, hvis ikke forældrene selv vil tage imod hjælp til at ændre deres livssituation. 

Men kan du da slet ikke forstå, at det også handler om , at de skete for mere end 20 år siden ?

Anmeld Citér

20. maj 2020

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Men kan du da slet ikke forstå, at det også handler om , at de skete for mere end 20 år siden ?

Nej jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad det har med sagen at gøre?  For det gør det jo bare endnu mere underligt at det er sket - går da ud fra at fokusset på søskende var endnu mindre for tyve år siden. Og var det ikke også nemmere at få hjælp dengang? Altså hjælp i hjemmet. 

Anmeld Citér

20. maj 2020

Tommelise

Anonym skriver:

Nej jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad det har med sagen at gøre?  For det gør det jo bare endnu mere underligt at det er sket - går da ud fra at fokusset på søskende var endnu mindre for tyve år siden. Og var det ikke også nemmere at få hjælp dengang? Altså hjælp i hjemmet. 

Okay, hvis du ikke kan forstå, hvad det har med sagen at gøre, at det skete for 20 år siden, så tror jeg, at jeg må give op.

For jeg tror IKKE, det var sket i dag.

Anmeld Citér

20. maj 2020

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Okay, hvis du ikke kan forstå, hvad det har med sagen at gøre, at det skete for 20 år siden, så tror jeg, at jeg må give op.

For jeg tror IKKE, det var sket i dag.

Jeg forstår ikke hvilken betydning det har for emnet at det er sket for tyve år siden? Kan du ikke bare forklare det? 

Anmeld Citér

20. maj 2020

Tommelise

Anonym skriver:

Jeg forstår ikke hvilken betydning det har for emnet at det er sket for tyve år siden? Kan du ikke bare forklare det? 

Forskellen er, at det skete for 20 år siden, hvor ingen vidste så meget om diagnoser som man gør i dag.

Og at jeg ikke tror, at barnet ville være blevet fjernet, hvis det havde været i dag.

Anmeld Citér

20. maj 2020

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Forskellen er, at det skete for 20 år siden, hvor ingen vidste så meget om diagnoser som man gør i dag.

Og at jeg ikke tror, at barnet ville være blevet fjernet, hvis det havde været i dag.

Og hvorfor tror du det ikke ville være sket i dag? 

Anmeld Citér

20. maj 2020

Tommelise

Anonym skriver:

Og hvorfor tror du det ikke ville være sket i dag? 

Fordi en eller anden pædagog eller psykolog ville have været opmærksom på, at barnet måske havde infantil autisme.

Og fordi man ville have tænkt mere på  at sætte hjælp ind i hjemmet.

Husk at det er mig, der kender min veninde - ikke dig.

Anmeld Citér

20. maj 2020

Anonym trådstarter

Tommelise skriver:

Fordi en eller anden pædagog eller psykolog ville have været opmærksom på, at barnet måske havde infantil autisme.

Øhh hvor har jeg skrevet andet? 

Anmeld Citér

20. maj 2020

Tommelise

Tommelise skriver:

Og hvis en sagsbehandler blev klar over, at barnet havde en diagnose, så havde vedkommende måske handlet anderledes.

DERFOR har tidsfaktoren en betydning.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.