Samfundet åbner for de mindste

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. april 2020

Abracadabra

lineog4 skriver:

Da patient 0 blev påvist i Danmark havde vi altså ikke eksponentiel vækst, hans familie blev lukket inde (de måtte sågar på det tidspunkt ikke en gang gå ud i haven prøv fodre kaniner - min søn er ven med deres yngste). Nu må jeg gå arbejde og bevæge mig rundt mellem 40 elever (det er nemlig mig der skal flytte mig rundt, jeg skal dog lige huske at vaske hænder) efter et par nætter med en feber varm søn i sengen.

Lukker vi så igen, hvis vi ser en eksponentiel vækst af indlagte?

Ja, det gør vi nok... men alternativet er værre. Vi får ikke smitten/sygdommen helt væk, den er et nyt livsvilkår for os. Så vi kommer til at skulle arbejde omkring den. Det må vi så gøre. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. april 2020

kamikaze

lineog4 skriver:

Da patient 0 blev påvist i Danmark havde vi altså ikke eksponentiel vækst, hans familie blev lukket inde (de måtte sågar på det tidspunkt ikke en gang gå ud i haven prøv fodre kaniner - min søn er ven med deres yngste). Nu må jeg gå arbejde og bevæge mig rundt mellem 40 elever (det er nemlig mig der skal flytte mig rundt, jeg skal dog lige huske at vaske hænder) efter et par nætter med en feber varm søn i sengen.

Så tror jeg helt bestemt at der bliver trampet på bremsen, ja. Men nu har vi jo lært noget om hvad, der virker. Det hjælper formentlig med at ramme mere rigtig næste gang.

Anmeld Citér

7. april 2020

lineog4

Abracadabra skriver:

Ja, det gør vi nok... men alternativet er værre. Vi får ikke smitten/sygdommen helt væk, den er et nyt livsvilkår for os. Så vi kommer til at skulle arbejde omkring den. Det må vi så gøre. 

Men var det bare det der blev sagt, så kunne jeg måske finde en tryghed

For mig opstår usikkerheden når jeg ikke kan se logikken. Der er en logik i, at flere skal smittes. Men der er ingen logik i, at man med den ene mund siger: børn smitter næsten ikke så de kan samles i skolen og det er ikke usikkert for de voksne, og med den anden mund siger: i skal ikke tage jeres børn med i supermarkedet for så udsætter i andre for potentiel smitte. 

For mig er der ingen logik i at fx restauranter ikke må åbne med færre kunder og to meter imellem. Men at kanterne på skolerne godt må åbne. 

For mig er der ingen logik i, at jeg skal undgå det offentlig med mine børn, men jeg må gerne efter en arbejdsdag, hvor jeg har tæt på (og jeg kommer tæt på) 40 børn tage bussen.

For mig er der ingen logik i, at børn kun må være sammen med 3-4 når de leger i skolen, og skal være i små grupper og absolut ikke må gå ind i andre klasseværelser mens jeg som i følge alle langt lettere kan smittes, og smitter langt mere skal gå rundt imellem forskellige klasser og grupper.

Og sådan kunne jeg blive ved. Der er derimod en masse login i, st der bliver sagt: der skal smittes flere og vi håber vi ved at tage en gruppe som formodentlig har mindst risiko for komplicerede forløb nemlig børn og forholdsvist unge forældre og udsætter dem for første omgang smitte- at der så ryger lidt professionelle med i en anden aldersgruppe er så prisen. Der er logik og så må jeg jo bare acceptere,  at den tager jeg for holdet og krydse alt hvad krydses kan 

Anmeld Citér

7. april 2020

Carina:-)

lineog4 skriver:

Hvad er jeg utryg ved, hmm meldingen fra Italien, hvor vi har fulgt en del med er: det er de færreste som er ikke risikogruppen som dør, men blandt de som ligger på intensiv med respirator er der en del uden for risikogruppen. Der er især en del forældre, da de har en tendens til fx st tage syge børn ind i sengen, og det er blevet påvist at jo mere virus dubhar mødt fx læger og forældre med mindre børn, så har du større risiko for et kompliceret forløb.

Men der udover er jeg da nervøs for om sundhedsvæsenet kan holde til det, hvor mange børn til de i frontlinjen skal.tage smitten med hjem. Men okay nok bare mig der ikke kan forstå jeg den ene uge hører: vi skal begrænse smittekæder og alle som har været i nærheden af en der er syg skal isoleres i 14 dage, for I dag at læse: ligegyldigt bare I vasker hænder.

Kan desværre ikke finde ud af at linke til de tvlægen , men jan udtalte i dj's tv avis klokken 18.30. Der vil være flere børn, der bringer smitten med hjem, der vil være flere forældre der bliver syge, der vil være flere forældre der bliver alvorligt syge, der vil være forældre der dør.... 

Ja - men hvis vi ikke lukker op ,så vil der også være forældre der dør af fx kræft der ikke opdages i tide fordi der lige nu er stilstand over det hele.

Læste et sted om at lægerne siger de har 40% færre henvendelser ang hjerteprob. - det er da skræmmende at folk ikke synes de vil være "besværlige" og ulejlige lægen.

Og har selv nu med 2 børn oplevet at vagtlægen har "set" på dem over telefonen - fordi de ikke vil have dem ind ,selv om jeg sværgede på de ikke havde corornasymp. 

Det synes jeg er utrygt at lægerne giver medicin uden at se på mit barn  først- men forstår samtidig godt at de følger regler om jo færre ind giver mindre smitte.

Men hvornår går det så galt- så vi hører om dødsfald som er direkte pga corona uden de havde corona.

At jeg så samtidig godt kan forstå du er bekymret for hvordan du skal navigere i det med små børn og smitte- 

Vores plejebarn skal starte allerede tirsdag da han går i specialklasse  hvor de er 7 børn og 2 lærer så der er jeg ikke bekymret for hvordan de vil takle det.

Og min andre børn går i friskole hvor de er 20 i klassen så de deles så i 2 - 

Og der er der i forvejen 2 lærer pr klasse til og med 3 klasse så de skal nok klare belastningen, 

Men det ændre ikke på der er andre steder det ikke er så simpelt. 

Håber det går op i en større enhed på din skole Line- for det er uholdbart du er urolig og utryg . 

Er selv blevet ringet op af ledere i bh og vuggestuer i dag,og de er stressede og bekymrede -for der følger ikke en pose penge med til ekstra rengøring... så det kommer til at blive et puslespil at opfylde de øgede krav,uden vi kommer til at lade vores kunder betale med penge de ikke har....Men jeg kan jo heller ikke lade mine assistenter få flere opgaver uden jeg øger deres timetal... 

Det var lige et sidespring... 

Anmeld Citér

7. april 2020

kamikaze

lineog4 skriver:

Og tilbage ved patient 0 var målet jo stadig at fjerne sygdommen fra samfundet. Det er ikke længere realistisk. Derfor ser tiltagene anderledes ud nu.

Anmeld Citér

7. april 2020

kamikaze

lineog4 skriver:

Men var det bare det der blev sagt, så kunne jeg måske finde en tryghed

For mig opstår usikkerheden når jeg ikke kan se logikken. Der er en logik i, at flere skal smittes. Men der er ingen logik i, at man med den ene mund siger: børn smitter næsten ikke så de kan samles i skolen og det er ikke usikkert for de voksne, og med den anden mund siger: i skal ikke tage jeres børn med i supermarkedet for så udsætter i andre for potentiel smitte. 

For mig er der ingen logik i at fx restauranter ikke må åbne med færre kunder og to meter imellem. Men at kanterne på skolerne godt må åbne. 

For mig er der ingen logik i, at jeg skal undgå det offentlig med mine børn, men jeg må gerne efter en arbejdsdag, hvor jeg har tæt på (og jeg kommer tæt på) 40 børn tage bussen.

For mig er der ingen logik i, at børn kun må være sammen med 3-4 når de leger i skolen, og skal være i små grupper og absolut ikke må gå ind i andre klasseværelser mens jeg som i følge alle langt lettere kan smittes, og smitter langt mere skal gå rundt imellem forskellige klasser og grupper.

Og sådan kunne jeg blive ved. Der er derimod en masse login i, st der bliver sagt: der skal smittes flere og vi håber vi ved at tage en gruppe som formodentlig har mindst risiko for komplicerede forløb nemlig børn og forholdsvist unge forældre og udsætter dem for første omgang smitte- at der så ryger lidt professionelle med i en anden aldersgruppe er så prisen. Der er logik og så må jeg jo bare acceptere,  at den tager jeg for holdet og krydse alt hvad krydses kan 

Jeg tror ikke de siger det, fordi meget af det, jeg skriver, jo stadig er noget vi tror, og ikke noget vi ved. Evidensen er svag for alt. Vi ved ikke at de små smitter mindre,vi tror det. Og selv hvis de bliver mindre syge end andre, skal der nok stadig være nogle små, der bliver rigtig syge. Det er en skrækkelig tanke. Men vi kommer ikke udenom.

Og de små skal stadig blive hjemme fra butikken. Der skal åbnes meget kontrolleret.

Anmeld Citér

7. april 2020

lineog4

Carina:-) skriver:

Ja - men hvis vi ikke lukker op ,så vil der også være forældre der dør af fx kræft der ikke opdages i tide fordi der lige nu er stilstand over det hele.

Læste et sted om at lægerne siger de har 40% færre henvendelser ang hjerteprob. - det er da skræmmende at folk ikke synes de vil være "besværlige" og ulejlige lægen.

Og har selv nu med 2 børn oplevet at vagtlægen har "set" på dem over telefonen - fordi de ikke vil have dem ind ,selv om jeg sværgede på de ikke havde corornasymp. 

Det synes jeg er utrygt at lægerne giver medicin uden at se på mit barn  først- men forstår samtidig godt at de følger regler om jo færre ind giver mindre smitte.

Men hvornår går det så galt- så vi hører om dødsfald som er direkte pga corona uden de havde corona.

At jeg så samtidig godt kan forstå du er bekymret for hvordan du skal navigere i det med små børn og smitte- 

Vores plejebarn skal starte allerede tirsdag da han går i specialklasse  hvor de er 7 børn og 2 lærer så der er jeg ikke bekymret for hvordan de vil takle det.

Og min andre børn går i friskole hvor de er 20 i klassen så de deles så i 2 - 

Og der er der i forvejen 2 lærer pr klasse til og med 3 klasse så de skal nok klare belastningen, 

Men det ændre ikke på der er andre steder det ikke er så simpelt. 

Håber det går op i en større enhed på din skole Line- for det er uholdbart du er urolig og utryg . 

Er selv blevet ringet op af ledere i bh og vuggestuer i dag,og de er stressede og bekymrede -for der følger ikke en pose penge med til ekstra rengøring... så det kommer til at blive et puslespil at opfylde de øgede krav,uden vi kommer til at lade vores kunder betale med penge de ikke har....Men jeg kan jo heller ikke lade mine assistenter få flere opgaver uden jeg øger deres timetal... 

Det var lige et sidespring... 

Jeg synes vi skal åbne, men havde gerne set, at det havde været med en udvidelse af nødpasning som sagtens kunne være en nødundervisning i en del af tiden. Lige nu har der været cirka 2 procent, hvad hvis det var blevet forøget til 50% mens de andre som godt kan have børn hjemme, gjorde det frem for nu at blive truet med ulovligt fravær. På den måde kunne vi langt bedre beskytte de børn som har forældre i frontlinjen, og vi kunne også give noget med kvalitet. Det vi starter på nu med de retningslinjer der er givet ud er ikke kvalitet. 

Og ud over det er jeg for en af de første gange i mit liv enig med Lars Løkke- hvorfor har vi dog ikke åbnet for nogle af de små erhvervsdrivende som dagligt bløder. Jeps frisøren kan smitte sine 10 kunder om dagen,.Men hun/han er nok bedre i stand til at have handsker og mundbind på, kunenspritte af mellem kunder osv. Jeg kan smitte 40 børn om dagen, jeg kan ikke gå med mundbind uden at skræmme og da børnene jo ikke smutter efter endt time, så kan jeg ikke spritte af hele tiden for jeg skal jo også holde opsyn. Jeg synes jeg sættes i en situation, hvor jeg hverken kan beskytte mig selv, mine elever og deres forældre....

Og lidt kreativt tankegang, hvor flere forældre arbejde på skift og vi derfor kunne have åbnet med langt mindre børn, havde gjort jeg følte jeg kunne beskytte mine elever og deres familier bedre.

Anmeld Citér

7. april 2020

lineog4

kamikaze skriver:

Jeg tror ikke de siger det, fordi meget af det, jeg skriver, jo stadig er noget vi tror, og ikke noget vi ved. Evidensen er svag for alt. Vi ved ikke at de små smitter mindre,vi tror det. Og selv hvis de bliver mindre syge end andre, skal der nok stadig være nogle små, der bliver rigtig syge. Det er en skrækkelig tanke. Men vi kommer ikke udenom.

Og de små skal stadig blive hjemme fra butikken. Der skal åbnes meget kontrolleret.

Men det er da langt mere kontrolleret, at jeg som kor med to børn som jeg holder i hånden går i Føtex end jeg står som lærer til 10 børn på en legeplads og skal holde dem to meter fra hinanden. 

Udover det så så jeg allerede i dag på vore daglige cykeltur langt flere unge i flok, og undskyld med jeg forstår dem. Når lillebror i 5. Klasse godt må komme i skole om en uge, hvorfor skulle de dog så ikke sætte sig med en is sammen med de venner de savner i parken i solen? 

Så der er åbnet for en ladeport er jeg bange for. Allerede is sidste uge efter første pressemøde om en mulig åbning var der langt flere lyd og mennesker på gaden her i byen. I dag endnu mere. Nu er klokken 22, og for to uger siden var der stille som graven, nu er der lidt festlige stemmer. For lige som jeg så svaner folk logikken, og det kan enten skabe utryghed eller ligegyldighed. 

Giv os logikken eller fortæl os, at vi netop intet ved så vi prøver os frem. Ærlighed og logik er langt bedre end skind argumenter og flakkende blikke 

Anmeld Citér

7. april 2020

Abracadabra

lineog4 skriver:

Men det er da langt mere kontrolleret, at jeg som kor med to børn som jeg holder i hånden går i Føtex end jeg står som lærer til 10 børn på en legeplads og skal holde dem to meter fra hinanden. 

Udover det så så jeg allerede i dag på vore daglige cykeltur langt flere unge i flok, og undskyld med jeg forstår dem. Når lillebror i 5. Klasse godt må komme i skole om en uge, hvorfor skulle de dog så ikke sætte sig med en is sammen med de venner de savner i parken i solen? 

Så der er åbnet for en ladeport er jeg bange for. Allerede is sidste uge efter første pressemøde om en mulig åbning var der langt flere lyd og mennesker på gaden her i byen. I dag endnu mere. Nu er klokken 22, og for to uger siden var der stille som graven, nu er der lidt festlige stemmer. For lige som jeg så svaner folk logikken, og det kan enten skabe utryghed eller ligegyldighed. 

Giv os logikken eller fortæl os, at vi netop intet ved så vi prøver os frem. Ærlighed og logik er langt bedre end skind argumenter og flakkende blikke 

Men regnestykket er jo så stort og kompliceret, at det ikke er umiddelbart logisk. Vi prøver nu at bytte stor fremtidig død og elendighed med nuværende mindre død og elendighed - i et helt uoverskueligt forløb. Der er ingen logik, der er en prøven sig frem. Måske skal du affinde dig med, at der er noget, du ikke umiddelbart kan forstå? Dét prøver jeg. 

Anmeld Citér

7. april 2020

lineog4

Abracadabra skriver:

Men regnestykket er jo så stort og kompliceret, at det ikke er umiddelbart logisk. Vi prøver nu at bytte stor fremtidig død og elendighed med nuværende mindre død og elendighed - i et helt uoverskueligt forløb. Der er ingen logik, der er en prøven sig frem. Måske skal du affinde dig med, at der er noget, du ikke umiddelbart kan forstå? Dét prøver jeg. 

Det ligger ikke til mig 

Jo jeg kan sagtens affinde mig med, at der er noget jeg ikke forstår. Men ser du jeg har ikke siden sygehuspersonale affærdigede mine bekymringer med ordene: der er ikke syge babyer på barselsgangen og falckredder kaldte mig hysterisk og mente de ikke skulle tage min datter med trods synlige ligpletter på benene stolet på alt hvad der bliver sagt. Ved at være hjemme med børnene, havde jeg kontrollen nu slipper jeg den og skal stole blindt på nogle som faktisk handler en smule i blinde, og melder forskelligt ud og ofte lige nu uden logik

Jeg forsøger virkelig st smide min naive tiltro ind, men det er super svært. Jeg vil tage på arbejde med et smil og intet barn eller forældre vil vide jeg er bekymret. Jeg ved også, at jeg ikke kan holde afstanden til børn der falder og slår sig , og jeg vil heller ikke forsøge, men blot krydse fingre for mine kilo på side benene og min efterhånden lidt accelerende alder ikke gør netop mit forløb bliver kompliceret. 

Så alle kan være rolige jeg er som lærere er flest, og vi gør hvad vi skal og vi tager ikke afstand fra de børn der rent faktisk har brug for nærværet. Men derfor vil jeg stadig melde, at jeg er bekymret for om jeg kan akørne lægens barn fra.smitte under de forhold og på den måde. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.