Samfundet åbner for de mindste

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. april 2020

Roselil

Profilbillede for Roselil
lineog4 skriver:

Vi skal nok være kreative, men må lige korrigere. Der er ingen lærere uden klasser, nødundervisningen for de store fortsætter og med mindre vi ønsker de skal.smutte ud og være sammen, så bliver den yderst vigtig som live undervisning inde timer forældrene er på arbejde. For det bliver super svært st forklare søren i 7. Klasse som ikke har spillet fodbold med vennerne i 4 uger, st lillebror Lasse godt må fordi han går i 5. Klasse. Det bliver svært at fortælle Signe i 9. Klasse, at hun ikke skal tage en tur i parken med hele klassen og fejre de faktisk er færdige, når nu lillesøster Anna er sammen med sin klasse hver dag. Lærerne til de store får travlt.... 

Med kun en voksen til en flok må vi ikke tage på tur, vi skal være to voksne, og hvis de skal være i mindre grupper vil der ikke være to voksne. Så skal vi lade at være to hold.

Kravet fra erhvervslivet og forældrene er en arbejdsdag uden børn, så der bliver nok ikke hold, der kun kommer ind 3 timer af gangen. 

Vi er blevet beordrer, at alle der enten selv er i risikogruppen eller har et tæt familiemedlem i risikogruppen skal blive hjemme, der ryger der nogle hænder. Vi er blevet beordret, st ved det mindste symptom (og det er også en snotnæse hvilket der er meget af i disse pollentider) skal vi blive hjemme, der vil der mangle hænder.

Muligheder for nyt og anderledes kræver hænder - og vi vil.gøre det så godt vi kan. Men der er sat tyk streg under, st der er stadig tale om nødundervisning, fordi der vil være færre voksne, og der vil være voksne som ikke normalt har den børnegruppe.

Jeg må indrømme jeg synes det er hårdt for både de børn der skal starte i SFO 1.5. For de kommer til en stækket hverdag, og formodentlig også en masse regler og restriktioner fx om bevægelighed i SFO.

Først og fremmest. Så er jeg “lettere” frustreret over, at vi får serveret det her midt i påskeferien og har n hverdag, tirsdag til at stable noget fornuftigt sammen. Synes ærligt det er respektløst!

Jeg har det nok meget som dig Line, er selv lærer i 3. Kl. Der er 24 elever og vi har meget små klasserummet og en lille skolegård. De kan selvfølgelig bruge de ældste elevers klasselokaler. Men hvem skal så se efter dem? Jeg er jo kun een lærer. De ældste klassers lærere har jo nok at gøre med fjernundervisning...

Vi kan heller ikke tage på tur med kun en lærer. Vi har ikke plads i gården, til mere end omkring 20 elever ad gangen hvis vi skal holde afstand...

Jeg har selv to børn i bh. Og 2. Kl. Hvis det bliver noget med at eleverne skal komme i holdskift i løbet af dagen, så får jeg et pasnngsproblem...

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. april 2020

Abracadabra

Roselil skriver:

Først og fremmest. Så er jeg “lettere” frustreret over, at vi får serveret det her midt i påskeferien og har n hverdag, tirsdag til at stable noget fornuftigt sammen. Synes ærligt det er respektløst!

Jeg har det nok meget som dig Line, er selv lærer i 3. Kl. Der er 24 elever og vi har meget små klasserummet og en lille skolegård. De kan selvfølgelig bruge de ældste elevers klasselokaler. Men hvem skal så se efter dem? Jeg er jo kun een lærer. De ældste klassers lærere har jo nok at gøre med fjernundervisning...

Vi kan heller ikke tage på tur med kun en lærer. Vi har ikke plads i gården, til mere end omkring 20 elever ad gangen hvis vi skal holde afstand...

Jeg har selv to børn i bh. Og 2. Kl. Hvis det bliver noget med at eleverne skal komme i holdskift i løbet af dagen, så får jeg et pasnngsproblem...

Men i dag er da en hverdag? Så der er tirsdag, onsdag og tirsdag til at at finde løsninger. 

Faktum er desværre jo også, at corona er kommet for at blive - indtil der findes en effektiv behandling eller en vaccine må vi indrette samfundet bedst muligt under de givne omstændigheder. Og hvis vi fortsætter nedlukningen, stopper lønningerne til skolelærerne, skraldemændene og lægerne på et tidspunkt. Ligesom vi rent faktisk løber tør for toiletpapir, kemoterapi og kartofler. 

Så samfundet SKAL i gang. Og vi har aldrig været i denne situation før. Så det er vanskeligt at gennemskue den rigtige kurs. 

JEG synes, at den nuværende taktik er god. Forældre er nødt til at kunne vende tilbage til produktionen (og hér mener jeg i virkeligheden bare tilbage i arbejde), for at Danmark kan overleve. Og samfundets behov er vigtigere end den enkelte borgers - fordi samfundet er ALLE borgere. 

Så ja, det bliver svære måneder, lærerne har foran sig. Det er svært for os alle. Jeg er som læge da også bekymret. Men jeg ser et akut behov for at få samfundet i gang igen - ellers ryger vores muligheder for bl.a. kemoterapi eller ny dyr hjertemedicin. Arne kommer i øvrigt ikke på pension foreløbig. Ligesom special-området bliver opbevaring - hvor fanden er der egentlig en voksen?? Hun er blevet fyret i en kæmpe altomfattende nedskæring i det offentlige. 

Så I har 3 hverdage. Brug dem fornuftigt. Så lover jeg at løbe hurtigt i mine kommende weekend- og aftennattevagter. 

Anmeld Citér

7. april 2020

StineW79

Profilbillede for StineW79

I får lige alle et fælles svar. Tusind tak, fordi alle holder den gode tone. 

Syntes i alle har nogle virklig gode pointer. 

Her har jeg det total både og med det. 

Ungerne savner deres venner. Den store blev mega glad, og glæder sig til at komme i skole igen. Den mindste syntes det er så træls. 

Vi må se hva der sker, hen over påsken og stole på, at der er styr på tingene. Vh Stine 

Anmeld Citér

7. april 2020

lineog4

Abracadabra skriver:

Men i dag er da en hverdag? Så der er tirsdag, onsdag og tirsdag til at at finde løsninger. 

Faktum er desværre jo også, at corona er kommet for at blive - indtil der findes en effektiv behandling eller en vaccine må vi indrette samfundet bedst muligt under de givne omstændigheder. Og hvis vi fortsætter nedlukningen, stopper lønningerne til skolelærerne, skraldemændene og lægerne på et tidspunkt. Ligesom vi rent faktisk løber tør for toiletpapir, kemoterapi og kartofler. 

Så samfundet SKAL i gang. Og vi har aldrig været i denne situation før. Så det er vanskeligt at gennemskue den rigtige kurs. 

JEG synes, at den nuværende taktik er god. Forældre er nødt til at kunne vende tilbage til produktionen (og hér mener jeg i virkeligheden bare tilbage i arbejde), for at Danmark kan overleve. Og samfundets behov er vigtigere end den enkelte borgers - fordi samfundet er ALLE borgere. 

Så ja, det bliver svære måneder, lærerne har foran sig. Det er svært for os alle. Jeg er som læge da også bekymret. Men jeg ser et akut behov for at få samfundet i gang igen - ellers ryger vores muligheder for bl.a. kemoterapi eller ny dyr hjertemedicin. Arne kommer i øvrigt ikke på pension foreløbig. Ligesom special-området bliver opbevaring - hvor fanden er der egentlig en voksen?? Hun er blevet fyret i en kæmpe altomfattende nedskæring i det offentlige. 

Så I har 3 hverdage. Brug dem fornuftigt. Så lover jeg at løbe hurtigt i mine kommende weekend- og aftennattevagter. 

Ked af det, men nej vi har ikke tre hverdage - de indgår som 0 dage i vores årsnorm, arbejder jeg de her 3 dage, så skal jeg arbejde tilsvarende mindre frem til 1.7. og jeg tænker ikke det er nu, der er plads vi skal afspadsere når eleverne kommer.  

Men udover det, tænker jeg slet ikke det er mig som lærer der skal finde løsninger. Det skal skolechef og skoleledelse og så skal jeg udfylde de rammer med nødundervisning (for det står klart med udmeldingen, at det ikke bliver "almindelig" undervisning børnene møder ind til) - og uden for, så er det tæt på verdens længste frikvarter  og jeg håber virkelig I forældre, hvis I har kritik sender det det rigtige sted hen og ikke straks skyder mod lærerne. For jeg spår, at jeg skal have langt flere børnetimer og derfor har langt mindre tid til forberedelse og kontakt med forældre. Eller for den sags skyld, at lave undervisning til de børn som bliver hjemme af forskellige årsager. 

Men derudover, så synes jeg faktisk der spøjst, at vi i 2020 har så mange voksne der "kun" kan arbejde fra 8-16 hver dag - jeg har selv arbejdet fuld tid med to børn hjemme alene, for jeg lagde bare min arbejdstid på andre tidspunkter, undervisningsvideoer blev lavet om aftenen, forældrene blev svaret om eftermiddagen, da min mand kom hjem, nye sjove platforme blev afprøvet om søndagen, lørdagen kunne inddrages til undervisningsplanlægningen. Jeg havde selvsagt nogle ting, der var bundet til specifikke tidspunkter: møder med kollegaer og ledelse, opringninger til alle forældre, virtuelt med elever. Men alle var forstående, når der smuttede et barn med ind i samtalen. 

Er det virkelig sådan at 80% af den danske befolkning kun kan arbejde mandag til fredag 8-16? Eller kunne man have tænkt i forskudte arbejdstider, i arbejde i weekenden osv. fremfor at nu se om det virkelig er rigtigt, at børn ikke smitter i dagtimerne?

Men udover det hvem lider mest økonomisk pt? Er det ikke de små forretningsdrivende, de mindre firmaer fx frisører, restauranter osv. Havde det ikke økonomisk været fornuftigt at åbne op for dem? En frisør er i kontakt med kunder, men kan bruge handsker, kunder kan have masker, der kan sprittes af mellem kunderne. Elever er ikke kunder, de går ikke efter en time, og så kan der rengøres, jeg kan ikke bære handsker og masker, for så skræmmer jeg unødigt. Så helt præcist, hvorfor er det nødvendigvis bedst for ALLE borgere, at man ikke tænkte i alternativer arbejdstider, få åbnet for noget af det som virkelig bløder penge? Men i stedet sender børn ud, mens mor frisør er der hjemme og... Ja hun går sgu nok ikke ud og køber en masse tøj, hvis det er det man håber. 

Kriser om det er sundhed eller økonomiske bider sig selv i halen, for når vi står over for frygten for liv og for vores økonomi så springer vi ikke ud og forbruger - og ja her siger jeg noget som jeg ellers har svært ved at få over mine løber: en god økonomi kræver forbrug - vi kan producere nok så meget, hvis ingen køber det. Hvad vi køber af hinanden lige pt kunne være serviceydelser - så som Østrig få dog gang i det, og ikke i at sagbehandleren nu har 8 timer uden børn til at arbejde hjemmefra 

Anmeld Citér

7. april 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart

Jeg synes det er fint nok der åbnes for de yngste. Det frigører alt andet lige deres forældre mere, end det vil være tilfældet med ældre børn. De store er nu en gang mere selvkørende.

Jeg må erkende jeg nok kommer til at arbejde hjemmefra rigtig meget i lang tid og min produktivitet er meget påvirket af at skulle arbejde i samme stue som en understimuleret 5-årig.

Det bliver en kæmpe udfordring for lærere og pædagoger - ingen tvivl om det. Men ville det rent smittemæssigt gøre nogen forskel hvis det kun var de ældre børn? De er da ikke stort bedre til at holde afstand og de andre ting end de små - så jeg tror der bliver startet stort set lige så mange smittekæder og det må vi nok bare acceptere, hvis vi ønsker at lukke gradvist op for landet.

Anmeld Citér

7. april 2020

Abracadabra

lineog4 skriver:

Ked af det, men nej vi har ikke tre hverdage - de indgår som 0 dage i vores årsnorm, arbejder jeg de her 3 dage, så skal jeg arbejde tilsvarende mindre frem til 1.7. og jeg tænker ikke det er nu, der er plads vi skal afspadsere når eleverne kommer.  

Men udover det, tænker jeg slet ikke det er mig som lærer der skal finde løsninger. Det skal skolechef og skoleledelse og så skal jeg udfylde de rammer med nødundervisning (for det står klart med udmeldingen, at det ikke bliver "almindelig" undervisning børnene møder ind til) - og uden for, så er det tæt på verdens længste frikvarter  og jeg håber virkelig I forældre, hvis I har kritik sender det det rigtige sted hen og ikke straks skyder mod lærerne. For jeg spår, at jeg skal have langt flere børnetimer og derfor har langt mindre tid til forberedelse og kontakt med forældre. Eller for den sags skyld, at lave undervisning til de børn som bliver hjemme af forskellige årsager. 

Men derudover, så synes jeg faktisk der spøjst, at vi i 2020 har så mange voksne der "kun" kan arbejde fra 8-16 hver dag - jeg har selv arbejdet fuld tid med to børn hjemme alene, for jeg lagde bare min arbejdstid på andre tidspunkter, undervisningsvideoer blev lavet om aftenen, forældrene blev svaret om eftermiddagen, da min mand kom hjem, nye sjove platforme blev afprøvet om søndagen, lørdagen kunne inddrages til undervisningsplanlægningen. Jeg havde selvsagt nogle ting, der var bundet til specifikke tidspunkter: møder med kollegaer og ledelse, opringninger til alle forældre, virtuelt med elever. Men alle var forstående, når der smuttede et barn med ind i samtalen. 

Er det virkelig sådan at 80% af den danske befolkning kun kan arbejde mandag til fredag 8-16? Eller kunne man have tænkt i forskudte arbejdstider, i arbejde i weekenden osv. fremfor at nu se om det virkelig er rigtigt, at børn ikke smitter i dagtimerne?

Men udover det hvem lider mest økonomisk pt? Er det ikke de små forretningsdrivende, de mindre firmaer fx frisører, restauranter osv. Havde det ikke økonomisk været fornuftigt at åbne op for dem? En frisør er i kontakt med kunder, men kan bruge handsker, kunder kan have masker, der kan sprittes af mellem kunderne. Elever er ikke kunder, de går ikke efter en time, og så kan der rengøres, jeg kan ikke bære handsker og masker, for så skræmmer jeg unødigt. Så helt præcist, hvorfor er det nødvendigvis bedst for ALLE borgere, at man ikke tænkte i alternativer arbejdstider, få åbnet for noget af det som virkelig bløder penge? Men i stedet sender børn ud, mens mor frisør er der hjemme og... Ja hun går sgu nok ikke ud og køber en masse tøj, hvis det er det man håber. 

Kriser om det er sundhed eller økonomiske bider sig selv i halen, for når vi står over for frygten for liv og for vores økonomi så springer vi ikke ud og forbruger - og ja her siger jeg noget som jeg ellers har svært ved at få over mine løber: en god økonomi kræver forbrug - vi kan producere nok så meget, hvis ingen køber det. Hvad vi køber af hinanden lige pt kunne være serviceydelser - så som Østrig få dog gang i det, og ikke i at sagbehandleren nu har 8 timer uden børn til at arbejde hjemmefra 

Som en, der er vant til at arbejde udenfor normal arbejdstid, er jeg enig i mange af dinebetragtninger. Men som mor til 2 børn under 9, kan jeg fortælle dig, at det bliver farligt både for patienter og læger, hvis nattevagten skal direkte hjem og passe børn. 

Den kommende forsigtige oplukning handler om politik, økonomi og sundhed. I en stor pærevælling. Og som frontlinje-personale har jeg jo hele tiden haft ret til nødpasning - men min mand er økonom og derfor skulle mine unger selvfølgelig passes af ham. Men tilgengæld lider hans arbejde - selvom han arbejder til sent ud på aftenen. 

Vi skal have få smittekæder, men sikre samfundets overlevelse. Vi kan ikke sikre samfundets overlevelse, hvis alle småbørnsfamilier tages ud. Derfor må I inddrage jeres nul-dage (ligesom mange, mange, mange andre!!) og gøre jeres bedste for at hjælpe vores samfund til overlevelse. Jeres nul-dage må I så se på senere. Ligesom mange andre. 

Jeg har meldt mig til at inddrage mine feriedage, jeg har meldt mig i corona-jobbanken. Vi må jo for helvede bidrage. Især hvis vi gerne vil have ny kemoterapi mod vores kommende brystkræft. Eller have mere end én pædagog i vuggestuen. 

Anmeld Citér

7. april 2020

serinasmor

Jeg ved ikke, hvad jeg synes endnu...  (edit - det fandt jeg da så ud af i løbet af dette skriv)

Jeg afventer nok en besked fra skolen og/sfo samt børnehaven for hvad det reelt kommer til at betyde i vores tilfælde ... 

Helt konkret går den store på en skole med 800-1000 elever til hverdag  - når de sender halvdelen tilbage bliver der god plads, men det bliver en stor opgave for underviserne.

bliver det mon hele dage/ halve dage / på skift eller på en anden måde man skal i skole - 

Vi ved det ikke endnu 

Jeg er også spændt på udmeldingen fra børnehaven - Yngsten går i en lille børnehave, med en afdeling for specialbørn/børn med særligebehov/handicap osv i den ene ende af børnehaven. De har lukket imellem sig, men bruger samme legeplads ... 

Børnehaven er lille - der er ikke god plads - den er gammel og ret slidt ... og kan børn i den alder finde ud af at lege sammen i faste grupperinger mon...

og igen bliver det mon halve/hele/hveranden dag ... ingen ved det. 

Jeg ved at begge unger savner vennerne - den ældste har haft klassemøde osv online - og egentlig kunne hun nok godt have fortsat hjemmefra lidt endnu, hvis ikke det var for savnet til vennerne... for den lille er det endnu værre, han kan ikke på samme måde mødes digitalt med sine venner - vi er ikke connected med hans venners forældre online og han er kun 3,5 ... 

Jeg er ikke klogere end dem der analyserer tallene hos sundhedsstyrelsen - jeg stoler på, at de har vores allesammens bedste (og samfundets bedste både nu og over tid) på sinde - og handler efter det ... jeg kan ikke andet ... 

Vi fejler ikke noget herhjemme og er ikke særligt udsatte, så selvfølgelig skal vi følge regeringens anbefalinger så vi kan få gang i økonomien - men også så vi i flok kan passe på alle de svageste. 

Og ja, så kan det godt være at nogle vil kalde det at sætte børnene i frontlinjen - men de børn som ikke umiddelbart fejler noget er jo ikke særligt udsatte

Det kan desværre betyde at vi hverken kan se familiens oldemor eller alle i familien på én gang - vi har kronikere i familien... vi kan heller ikke komme på den festival vi havde håbet på..... 

Men for filan vi er nødt til at lære at gebærde os i denne nye verden trinvis - og et godt sted at starte er med at sende de børn i skole og institution som ikke er særligt udsatte eller er i særligt udsatte familier .. 

Ja vi kan godt arbejde på skift hjemmefra ... det har fungeret til nøds herhjemme i 3 uger, med hjemmeskoling af ældsten, lege med yngsten og 2 hjemmearbejdende voksne på fuld tid på skift... det ville reelt set måske godt kunnet have fungeret herhjemme i 1 måned mere ...

men det KAN og skal ikke fungere for alle eller for evigt ...

og flok-immunitet så færre spreder smitte er en god ide... vi skal jo alle sammen have denne virus igennem vores system på et eller andet tidspunkt - vi kan ikke sætte hele verden i stå i flere år og vente på der kommer en vaccine ... så løber vi tør for mad, penge (både privat og i statskassen), sygepleje, rengøringsmidler osv ... 

Det er ikke skide nemt - det virker trygt at blive hjemme ... men os der kan tåle at blive syge bør nok gå ud i samfundet snart .. 

Og muligvis har vi allerede været smittede herhjemme- i hvert fald har vi haft symptomer og er i selvvalgt hjemme-isolation ugen ud...

det er skræmmende at gå ud i verden - det kan være skræmmende at sende ungerne afsted og selv tage på arbejde ...

MEN os, der ikke fejler noget, er nødt til at TURDE og være STÆRKE for alle dem som fejler et eller andet - sådan at de ikke behøver bukke under og blive smittet før der er en kur/vaccine/plads og hænder til dem - og før man ved mere om sygdommen og hvad den reelt kræver af pleje og afstand osv. 

Anmeld Citér

7. april 2020

lineog4

Abracadabra skriver:

Som en, der er vant til at arbejde udenfor normal arbejdstid, er jeg enig i mange af dinebetragtninger. Men som mor til 2 børn under 9, kan jeg fortælle dig, at det bliver farligt både for patienter og læger, hvis nattevagten skal direkte hjem og passe børn. 

Den kommende forsigtige oplukning handler om politik, økonomi og sundhed. I en stor pærevælling. Og som frontlinje-personale har jeg jo hele tiden haft ret til nødpasning - men min mand er økonom og derfor skulle mine unger selvfølgelig passes af ham. Men tilgengæld lider hans arbejde - selvom han arbejder til sent ud på aftenen. 

Vi skal have få smittekæder, men sikre samfundets overlevelse. Vi kan ikke sikre samfundets overlevelse, hvis alle småbørnsfamilier tages ud. Derfor må I inddrage jeres nul-dage (ligesom mange, mange, mange andre!!) og gøre jeres bedste for at hjælpe vores samfund til overlevelse. Jeres nul-dage må I så se på senere. Ligesom mange andre. 

Jeg har meldt mig til at inddrage mine feriedage, jeg har meldt mig i corona-jobbanken. Vi må jo for helvede bidrage. Især hvis vi gerne vil have ny kemoterapi mod vores kommende brystkræft. Eller have mere end én pædagog i vuggestuen. 

Ved du hvad 0 er er = det er afspadseringsdage. Jeg er sikker på, at der er nogen af jer i sundhedssektoren der overarbejder, men har ikke hørt om andre. Med 0 dagene, giver vi jo netop afspadseringen, så det ikke skal afholdes på andre tidspunkter. Men igen, det er ikke mig som lærer, der skal organisere eller arbejde lige nu, det skal min ledelse såvel den nærmeste ledelse som ledelse på forvaltningsniveau - jeg skal blot vente på rammerne, og være parat til at udfylde dem (og det er jeg, når de siger go, så er nødundervisningen til 1. klasse forberedt - for de skal jo kunne tilgå den tirsdag, den ligger såmænd allerede som ugeplan i minuddannelse og tilgængelig for forældre  videoerne er optaget, og det i søndags (og i går fordi jeg havde slået mikronen fra, så måtte optage endnu en gang), for jeg kan godt flytte på min arbejdstid. 

Jeg er godt klar over, at der er en gruppe af mennesker for, hvem det at have børn hjemme ikke fungerer. Men alle har ikke nattevagter. Jeg taler om at fx ansat i HR godt kan sidde med en del af kontorarbejdet om søndagen, på samme måde som jeg kan lave undervisningsvideoer om søndagen. Min mand der sidder som teknisk leder kunne sagtens arbejde lørdag med de ting som ikke kræver møder, og selv møder kunne jo arrangeres til klokken 17 (der har han ofte møder også når der ikke er cororna), og så kunne jeg have børnene klokken 17. Vi kan godt være kreative, og dermed åbne for en langt mindre gruppe af børn, så smittekæderne bliver mindre og smitten mere kontrolleret. 

Hvis alle børn skal i skole fx d. 15.4. så vil det ikke være med max 10, for vi er simpelthen ikke nok voksne til at dække åbningstiden fra 6.30 til 17 hvis normeringen skal hedde 1:9. Derudover er vi blevet informeret om, at alle i risikogruppen eller med tætte familierelationer i risikogruppen ikke skal komme, så der mister vi nogle hænder. Og ydermere er vi blevet informeret om, at da man forventer I som står på sygehusene vil blive yderligere belastet i den kommende tid, så udvides nødpasningen for enlige forældre i kategori 1 (sundhedssektoren) og familier med to forældre i kategori i til at omfatte hele døgnet - det skal der også findes voksne til. 

Så havde kunne arbejde med både en indsats, hvor forældre kunne arbejde forskudt og dermed holde måske halvdelen af børnene hjemme, og så åbne for flere i nødpasningen (skal lige siges med den nødpasning, der er nu har vi åbne pladser, så forældrene har ikke været så trængte så de valgte nødpasningen). Så ville vi lærere kunne tage på arbejde med måske 50% af børnene i skole, kunne lave små hold, værne om sikkerheden og arbejde med anbefalingerne (næsten for en på 7 år ender altså på skødet en gang imellem, de skal have hjælp til snørebånd, de skal trøstes osv.), give en god og tryg dag for alle og måske endda sørge form at de ikke bragte smitten hjem til mor, der er læge, og som vi har så utrolig meget brug for. 

For mig at se, er det ualmindeligt ukreativt og gøre det på denne måde. Og kan ikke se fornuften, når nu vi kunne have åbnet på en måde, der havde tilgodeset langt flere og måske også have givet grønt lys til små erhversdrivende. 

Anmeld Citér

7. april 2020

lineog4

Jeg synes det er fint nok der åbnes for de yngste. Det frigører alt andet lige deres forældre mere, end det vil være tilfældet med ældre børn. De store er nu en gang mere selvkørende.

Jeg må erkende jeg nok kommer til at arbejde hjemmefra rigtig meget i lang tid og min produktivitet er meget påvirket af at skulle arbejde i samme stue som en understimuleret 5-årig.

Det bliver en kæmpe udfordring for lærere og pædagoger - ingen tvivl om det. Men ville det rent smittemæssigt gøre nogen forskel hvis det kun var de ældre børn? De er da ikke stort bedre til at holde afstand og de andre ting end de små - så jeg tror der bliver startet stort set lige så mange smittekæder og det må vi nok bare acceptere, hvis vi ønsker at lukke gradvist op for landet.

Ja smittemæssigt for personalet havde det gjort en stor forskel.

Jeg har to 1. klasser nu, sidste skoleår havde jeg en 6. klasse. I det år jeg havde 6. klasse havde jeg ingen elever på skødet,m ens jeg har haft 1. klasse har jeg haft mindst 2 børn på skødet hver dag.

Mens jeg havde 6. klasse bandt jeg ingen elevers snørebånd, mens jeg har haft 1. klasse, har jeg bundet mindst 2 om dagen (og det kan ikke gøres med 2 meters afstand).

Mens jeg havde 6. klasse fik jeg vist et par kram eller to på et år (udover sidste skoledag), mens jeg har haft 1. klasse har jeg fået mindst 5 dejlige spontane kram om dagen. 

Mens jeg havde 6. klasse satte jeg ikke et eneste plaster på en elev. Mens jeg har haft 1.klasse har jeg sat mindst 3 plastre på om ugen.

Mens jeg havde 6. klasse har jeg tørret tårer væk omkring 3 gange på et år. Mens jeg har haft 1. klasse har jeg tørret tårer væk mindst 3 gange om dagen.

Jeg har en dreng her hjemme på 9 og en på 12, og med dem kan jeg se en utrolig forskel, når vi går en tur skal jeg aldrig mindre ham på 12 år om at holde afstand. Ham på 9 skal mindes om det hver gang han bliver optaget af en samtale, af en ting på vejen, af en pind eller...  Ham på 12 har selv valgt at have håndsprit med i jakkelommen og bruger den flittigt, ham på 9 har totalt sorte hænder efter 10 minutter. 

Så jo reducering af smitten eller rettere muligheden for at overholde anbefalinger stiger proportionelt med børnenes alder. For lige som de store børn er mere selvhjulpne der hjemme og beder forstår en besked, så er de også mere selvhjulpne og kan bedre forstå og huske en besked i skolen.

Anmeld Citér

7. april 2020

Abracadabra

lineog4 skriver:

Ja smittemæssigt for personalet havde det gjort en stor forskel.

Jeg har to 1. klasser nu, sidste skoleår havde jeg en 6. klasse. I det år jeg havde 6. klasse havde jeg ingen elever på skødet,m ens jeg har haft 1. klasse har jeg haft mindst 2 børn på skødet hver dag.

Mens jeg havde 6. klasse bandt jeg ingen elevers snørebånd, mens jeg har haft 1. klasse, har jeg bundet mindst 2 om dagen (og det kan ikke gøres med 2 meters afstand).

Mens jeg havde 6. klasse fik jeg vist et par kram eller to på et år (udover sidste skoledag), mens jeg har haft 1. klasse har jeg fået mindst 5 dejlige spontane kram om dagen. 

Mens jeg havde 6. klasse satte jeg ikke et eneste plaster på en elev. Mens jeg har haft 1.klasse har jeg sat mindst 3 plastre på om ugen.

Mens jeg havde 6. klasse har jeg tørret tårer væk omkring 3 gange på et år. Mens jeg har haft 1. klasse har jeg tørret tårer væk mindst 3 gange om dagen.

Jeg har en dreng her hjemme på 9 og en på 12, og med dem kan jeg se en utrolig forskel, når vi går en tur skal jeg aldrig mindre ham på 12 år om at holde afstand. Ham på 9 skal mindes om det hver gang han bliver optaget af en samtale, af en ting på vejen, af en pind eller...  Ham på 12 har selv valgt at have håndsprit med i jakkelommen og bruger den flittigt, ham på 9 har totalt sorte hænder efter 10 minutter. 

Så jo reducering af smitten eller rettere muligheden for at overholde anbefalinger stiger proportionelt med børnenes alder. For lige som de store børn er mere selvhjulpne der hjemme og beder forstår en besked, så er de også mere selvhjulpne og kan bedre forstå og huske en besked i skolen.

Der er jo mange, mange faktorer i spil. At sende de ældste i skole hjælper bare ikke erhvervslivet meget, for de ældste kan ‘passe’ sig selv hjemme i modsætning til en 6 årig. 

Der er sket en politisk afvejning. Nogle kan se det rationelle i den, andre ville hellere have gjort det på en anden måde. Men nu bliver det altså en forsigtig åbning af samfundet - og det bliver godt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.