Abracadabra skriver:
Jeg tror oprigtigt, at vi nu har brug for en stor portion naiv tiltro til, at folk med meget store regneark gør deres bedste for alles bedste. Men vi går på ubetrådt land - og det er helt urealitisk, at der ikke kommer fejl. Det er dog desværre også helt urealitisk, at samfundet kan overleve en meget lang nedlukning. Befolkningens motivation falder i øvrigt helt af sig selv, når antallet af indlagte falder og dødstallene stabiliseres. Så ender vi med en ineffektiv nedlukning, som hverken holder smittetal nede eller produktion oppe.
Jeg forstår virkelig behovet for at stille spørgsmålstegn ved de store politiske linjer - det gør jeg også selv. Men når jeg bliver allermest utryg, prøver jeg at tænke, at meget kloge mennesker bruger meget store regnemodeller for at lægge den bedst mulige linje. Måske er den forkert - det ved vi først om mange måneder. Men umiddelbart virker det nu rationelt at starte med de raskeste personer – altså børnene.
Der er mange forbehold og mange ulemper. Men det farligste at gøre lige nu er at bibeholde nedlukningen. De yngste i befolkningen må tilbage på arbejdsmarkedet (altså dem under 50). Det kræver, at deres børn bliver passet. Derfor SKAL institutionerne op at køre.
Skulle man tænke kreativt vedr forskudte arbejdstider? Ja, måske... ville du passe min unge fra 16-23? Der er et kæmpe puslespil ift at få dét til at gå op. Har vi tid til at vente på det? Jeg ved det ikke. Jeg ved bare, at der SKAL tjenes penge til at få samfundet til at køre. Og vi kan ikke vente meget længere.
Hvis vi arbejdede på skift, så behøvede der ikke den samme grad af pasning. Men ja udover det, så ville det da være langt lettere at have dit barn fra 16 til 23 for så var min mand kommet hjem fra arbejde, og mine børn skulle ikke fylde i lokalerne og være med til at forøge mængden af smittekæder, så fx dit barn blev smittet og kom hjem og smittede dig.
Jeg har arbejdet 16 til 22 og weekender i den sidste tid (og så også i dagtimerne) for det passede med, at jeg arbejdede mest effektivt når min mand var hjemme frem for når jeg var alene hjemme med børnene. Det er da det mindste lille problem og vil også være for mange andre, hvis vi tør rykke lidt til vanerne.
Alle under 50 er ikke på arbejdsmarkedet, nogen er på barsel, nogen er frisører, tjenere og arbejdsløse, hvorfor skal deres børn partout i skole mens deres forældre går hjemme? Det kan da kun være for at øge antallet af smittede - så kan de da sige det fremfor at dække det ind under, det er vigtigt at få hjulene i gang - frisørens hjul er ikke i gang.
Udover det er Ikke kun de under 50, der skal ud - man er først i risikogruppe når man er over 65 (i hvert fald som lærer og pædagog).
Ville ønske der var ærlighed og ikke forherligelse - der ville blive børn, der er smittede, der vil også være børn med komplicerede forløb, få bevares, men de vil være der. Der vil også være forældre med komplicerede forkøb igen få men de vil være der, det vise alle tal fra andre lande som har været hårdere ramt - der er også mennesker på 30 i respirator. Der vil måske endda også være forældre der dør - det er prisen for en mulig flokimmunitet. Og det at starte med børn og de yngste voksne gør at der formodentlig kommer færre dødsfald end hvis vi startede med dem på min alder (og vi har så også børn i indskolingen, men der er flest af dem under 40).
Jeg kunne godt finde min naive tiltro frem, hvis bare jeg blev mødt af ærlighed, ærlighed er også at sige: vi aner faktisk ikke om det her giver bagslag og om vi er helt forkert på den, når vi siger børn ikke smitter særlig meget.