Corona og landets økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

31. marts 2020

kamikaze

Moar_1987 skriver:

1,5 millioner dør af turbekulos hvert år 

Hvis Corona kommer til de lande hvor man dør af tuberkulose, vil der dø langt flere end 1.5 millioner af Corona i år.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. marts 2020

Moar_1987

Nej, jeg arbejder ikke i sundhedsvæsnet. Men jeg mener nu, uagtet influenza-relaterede dødsfald, at pointerne i det indlæg, jeg har delt, forbliver særdeles relevante. Er du uenig? 

Jeg ved bare at vi nu økonomiske er hårdere ramte allerede nu end vi var i finanskrisen og vi har flere ledige - Og der er flere private virkersomheder der ikke er gået konkurs endnu, som er yders skræmmende!!!

De betaler de meget de private virksomheder går de konkurs hvad så? Hvor skal pengenes komme fra 

hvordan vi betale for det hele læger, SOSU, hospitaler ??? 
vi ha det højeste antal i verden når det kommer til mennesker der er på “kontanthjælp” mm.

dette kommer at være en kæmpe udgift som

vi kommer at skulle betale længe for - Udsigterne i den anden ende er, at vi kommer at sige nej til ny medicin, og nej til nye kemo Kure fordi vi ikke har penge i fremtiden så skræmmende 

Anmeld Citér

31. marts 2020

Moar_1987

kamikaze skriver:

Hvis Corona kommer til de lande hvor man dør af tuberkulose, vil der dø langt flere end 1.5 millioner af Corona i år.

Det er desværre uundgåelig det sker - og det vilde være os de rige der gøre det flyver det til dem - men jeg tror ikke covid-19 er værre end turberkulos

Anmeld Citér

31. marts 2020

drabo

Profilbillede for drabo
Moar_1987 skriver:

Jeg ved bare at vi nu økonomiske er hårdere ramte allerede nu end vi var i finanskrisen og vi har flere ledige - Og der er flere private virkersomheder der ikke er gået konkurs endnu, som er yders skræmmende!!!

De betaler de meget de private virksomheder går de konkurs hvad så? Hvor skal pengenes komme fra 

vi ha det højeste antal i verden når det kommer til mennesker der er på “kontanthjælp” mm.

vi kommer at skulle betale længe for - Udsigterne i den anden ende er, at vi kommer at sige nej til ny medicin, og nej til nye kemo Kure fordi vi ikke har penge i fremtiden så skræmmende 

Prøv at læse artiklen her:

https://ugeskriftet.dk/debat/corona-indsatsen-er-dyr-men-det-kan-blive-dyrere-ikke-gore-noget?fbclid=IwAR3VpcSz0JTf3DUEML2ho-RuGwQnpVHYjI24iViMXsUSFwB3k6ygQZ6DkL8

Den tager ikke bare udgangspunkt i hvad det koster nu - men også hvad det ville koste hvis vi ikke gør noget.

For der er ingen tvivl om at økonomien lige nu er hårdt ramt - men spørgsmålet er jo om den ikke ville være det alligevel hvis vi bare lod epidemien rase - så havde vi bare mange døde og et nedbrudt sundhedssystem oveni.

Hvor mange turde/kunne gå ud og spise, hvis 300.000 lå smittet derhjemme og hospitalerne ikke havde kapacitet uanset regeringens påbud.

Hvor mange virksomheder ville komme i problemer hvis 20% af deres ansatte var syge eller havde børn syge i flere uger.

Det er jo ikke sådan at alt ville være godt med økonomien uden nedlukningen.

Anmeld Citér

31. marts 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Moar_1987 skriver:

Vi taler vist fuldstændigt forbi hinanden. 

Anmeld Citér

31. marts 2020

Moar_1987

drabo skriver:

Prøv at læse artiklen her:

https://ugeskriftet.dk/debat/corona-indsatsen-er-dyr-men-det-kan-blive-dyrere-ikke-gore-noget?fbclid=IwAR3VpcSz0JTf3DUEML2ho-RuGwQnpVHYjI24iViMXsUSFwB3k6ygQZ6DkL8

Den tager ikke bare udgangspunkt i hvad det koster nu - men også hvad det ville koste hvis vi ikke gør noget.

For der er ingen tvivl om at økonomien lige nu er hårdt ramt - men spørgsmålet er jo om den ikke ville være det alligevel hvis vi bare lod epidemien rase - så havde vi bare mange døde og et nedbrudt sundhedssystem oveni.

Hvor mange turde/kunne gå ud og spise, hvis 300.000 lå smittet derhjemme og hospitalerne ikke havde kapacitet uanset regeringens påbud.

Hvor mange virksomheder ville komme i problemer hvis 20% af deres ansatte var syge eller havde børn syge i flere uger.

Det er jo ikke sådan at alt ville være godt med økonomien uden nedlukningen.

Men Covid-19 rammer hårdt på dem Der er har nedsat immunforsvar i forvejen, og svag - Mennsker med “normalt” immunforsvar vilde blive syge ja men ikke nok til en indlægges, men i “væreste” fald 2 uger hjemme væreste fald  - 

Jeg er bare virkelig virkelig nervøse vores omgangskreds er mange der arbejder i private virksomheder og det går bare forfærdeligt for dem for tiden de alle har tabe på 90% omsætning 

Hvor skal pengene komme fra? - DK overlever udelukkende på de rige og høje skatte, og som jeg siger igen og igen vi er det land med største “kontanthjælp modtager” i forhold til dem i arbejde i verden - 

Jeg er virkelig bekymret hvad vi kommer at se i fremtiden prisen på alt det her  

jeg vild helst ikke citere Trump  men lige det her er første gang jeg er lidt enig med ham - 

Anmeld Citér

31. marts 2020

Moar_1987

Moar_1987 skriver:

Men Covid-19 rammer hårdt på dem Der er har nedsat immunforsvar i forvejen, og svag - Mennsker med “normalt” immunforsvar vilde blive syge ja men ikke nok til en indlægges, men i “væreste” fald 2 uger hjemme væreste fald  - 

Jeg er bare virkelig virkelig nervøse vores omgangskreds er mange der arbejder i private virksomheder og det går bare forfærdeligt for dem for tiden de alle har tabe på 90% omsætning 

Hvor skal pengene komme fra? - DK overlever udelukkende på de rige og høje skatte, og som jeg siger igen og igen vi er det land med største “kontanthjælp modtager” i forhold til dem i arbejde i verden - 

jeg vild helst ikke citere Trump  men lige det her er første gang jeg er lidt enig med ham - 

Og de svage skal passes på 100% de skal ha specielle hensyn til vi får en vaccine som er på vej! 

Anmeld Citér

1. april 2020

drabo

Profilbillede for drabo
Moar_1987 skriver:

Der er ingen der tvivler på at økonomien lige nu er i krise, men et af spørgsmålene er jo om den krise er større eller mindre end hvordan det havde set ud, hvis regeringen ikke havde lukket landet ned.

jeg tænker ikke at tusindvis af syge og døde ville gave økonomien uanset vi stadig måtte gå på arbejde og ud at spise. Hvis du læser artiklen så ville en hård epidemi være dyrere for samfundet end den nuværende nedlukning i det store billede, men muligvis ville det være andre brancher som blev ramt.

men det er jo gætværk, og ingen har oplevet en epidemi i dette omfang i nyere tid, så hvilken vej der er den rigtige er svær at spå om, men som vi ser i Italien og Spanien lige nu, så skal nedlukninger ske meget hurtigt for at have en stor effekt, går der for lang tid bliver systemet overbelastet. 

denne corona kommer til at koste hele verden det store spørgsmål er om kontrol over epidemien ikke er både den billigste og mest humane løsning.

Anmeld Citér

1. april 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Moar_1987 skriver:

Men - læser du artiklerne og de svar, du får? 
Tror du, at DK uden nedlukning ville opleve en hverdag og et forbrug som normalt? At folk ville bevæge sig ud og shoppe, gå på restaurant, i biografen etc. uden at lade sig påvirke af, at en potentielt dødbringende virus var i omløb? - og under alle omstændigheder en virus, der kan resultere i et længerevarende sygdomsforløb? At det ville være omkostningsfrit for landet, hvis en stor del af befolkningen måtte lade sig sygemelde fra job i et par uger? At virksomhederne ville være upåvirkede af, at leverandører og kunder fra udlandet svigtede pga. tilstandene dér? At en forestående, global finanskrise ikke ville påvirke Danmarks økonomiske situation negativt? 

Vi er ikke en isoleret ø, som bare ville kunne fortsætte på hverken hel eller halv kraft. Vi er dybt afhængige af resten af verden på godt og ondt. Dette kan på ingen måde gøres op i, hvor mange dødsfald vi ville kunne forvente ved ikke at lukke landet ned. Det er blot én faktor ud af uoverskueligt mange. 

Anmeld Citér

1. april 2020

kamikaze

Moar_1987 skriver:

Det du skriver er forkert. Raske unge mennesker bliver i foruroligende stor grad kritisk syge og får permanent skade på lungerne. Målt i penge vil de være en øget udgift for velfærdssamfundet. Man mistænker at det skyldes stor eksponering for virus -- man ser det f eks hos sundhedspersonale og unge der har blæst på isolationen.

Det er intet der tyder på at det vil være en økonomisk god forretning at åbne Danmark ukontrolleret.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.