Mor og meget mere skriver:
I forlængelse af den tidligere tråd om de økonomiske konsekvenser af Danmarks nedlukning deler jeg her et opslag fra FB af Jacob Birkler om vigtigheden i at holde fast i vores etiske grundværdier, også når det koster både menneskeligt og økonomisk. Jeg er helt enig med ham og håber på en god debat.
“Dagens etiske refleksion
Det er dyrt at lukke Danmark. Tabte indtægter og virksomheder der drejer nøglen om. Derfor kommer der ganske snart et kolossalt pres på regeringen for at åbne landet igen. Flere økonomer er allerede begyndt at tale om den samfundsøkonomiske pris for de menneskeliv vi sparer. Jo længere tid landet holder lukket, desto dyrere bliver prisen for de liv vi redder.
I USA har præsident Trump sagt det meget direkte i en ofte citeret sætning: ” 'Cure' cannot be worse than 'problem itself' ”. På en ganske snedig måde åbner han dermed for det legitime i at balance menneskeliv direkte med de økonomiske omkostninger. I Danmark er det allerede blevet formuleret eksplicit. Eksempelvis udtaler sundhedsøkonom Kjeld Møller Pedersen til Kristeligt Dagblad d. 24. marts, at det ’… godt nok er nogle dyre liv’. Er vi allerede blevet ansporet på denne måde, venter vi blot på økonomernes svar. Hvad koster et menneskeliv lige nu, og hvad ender et menneskeliv med at koste når krisen er forbi?
Fra et etisk perspektiv er det derfor netop nu alle vores kerneværdier står deres sværeste prøve. Hvis vi begynder at stille spørgsmål ved prisen på et menneskeliv, har vi samtidig lagt rammerne for en talværdi. Men her glemmer vi let de humanistiske værdier vi plejer at bryste os af. Lige mennesværd, livets ukrænkelige værdi, menneskelig værdighed, princippet om, at hvert liv tæller og ikke må reduceres til et middel osv.
Forråelsen ligger snublende nær via tanker, som de færreste tør nævne. ’De gamle skal snart dø, og var alligevel bukket under for en almindelig influenza’, ’hvorfor skal landet gældsættes for at redde de svageste, der alligevel snart skal dø?’. Tanker som disse smitter lige så hurtigt som coronavirus får fat. Det er en tankesygdom, der potentielt skaber forråelse og ændrer vores menneskesyn, med store konsekvenser til følge. Vores menneskesyn er noget meget konkret og betyder egentlig blot vores syn på andre mennesker. Hvordan ser vi andre mennesker og hvad har vi muligvis forset os på.
Krisen betyder imidlertid ikke, at vi undgår en lang række uhyre svære valg og prioriteringer. Allerede i dag træffes særdeles vanskelige valg på landets sygehuse. Ikke desto mindre er epidemien i fuld gang med at trykprøve vores menneskesyn. Er vores idealer blot slidte fraser og flotte paroler vi bryster os af? Er vores værdier alene flotte gevandter vi tager på, når der ikke er fare på færde? Eller er vores værdier modsat noget vi indstiller os på, når det er alvor?
Netop i denne tid er det vigtigere end nogensinde, at vi ikke blot ser på hinanden som talværdier, dvs. hvor mange der døde i dag til forskel fra i går. At vi samtidig undgår at reducere hinanden til økonomiske værdier, men ser på hinanden, som en anden udgave af os selv. At vi ser på hinanden som mennesker, dvs. med en baggrund, historie og værdi i sig selv. Øvelsen består i at forhindre og inddæmme forråelsen og styrke vores blik for andre, der let flakker, når talværdier skaber overskrifter.”
Det er en virkelig svær debat fordi; der netop er en del etiske overvejelser også. Som økonom kan jeg godt forstå, at man er nødt til at tage debatten - ikke fordi jeg er enig i udsagn om "at de gamle og svage alligevel ville dø" men fordi, jeg tænker, vi på et tidspunkt når ud i at for at kunne finde penge til diverse tiltag, så er vi nødt til at skære på fremtidige investeringer - som også kunne redde liv. Hvis vi er nødt til at skære ned på penge til forskning (som på sigt kunne føre til helbredelse af dødelige sygdomme), hænder på hospitalerne senere eller lignede, så bliver det pludselig en anden diskussion.
Vi skal gøre alt hvad vi kan for ikke at lægge vores sundhedsvæsen ned, men vi må altså ikke glemme de store linjer. Jeg synes endnu ikke, vi er der endnu, og er enig i de tiltag der er taget – MEN hvis vi stadig er lukket ned om en måned eller to, så er det altså en fair debat at tage, synes jeg.
Og selvfølgelig skal økonomerne indover og lave en faglig vurdering af, hvad det koster i øjeblikket uden at tage de etiske overvejelser med. Det er jo det der er deres faglighed, og det som de kan. Så skal politikere tage et informeret valg om tiltag, de omkostninger de har vejet op imod den effekt epiloger og vira eksperter vurdere tiltaget har.
Anmeld
Citér