-
Tror du ikke de unges bekymringer i hvert fald de på 18 og ned er en del af farvet af deres forældres, venners osv bekymringer.
Min på 17 lige om lidt har ikke de samme bekymringer som dine børn. Hun ved det her betyder noget for økonomien, hun taler en del om den italienske økonomi (nu er det jo også det nede hun sidder), men det handler i høj grad om bekymringen for, at der er nogle som vil blive fattige. Hun er mindre bekymret for Danmark, fordi Danmark som udgangspunkt havde en bedre økonomi og heller ikke er så hårdt ramt. Hun ved godt det også har betydning i Danmark og det vil give nogle ændringer måske også direkte for hende men hun taler ikke om at prisen er for høj.
Så er hun bekymret globalt for når virus fx rammer Afrika. Og hun er bekymret for den verden det vil give - kan må så ikke længere rejse, vil mange dø, vil mange unge og børn lide osv.
Og så helt egoistisk er hendes tænker på: kan jeg komme til Danmark, skal jeg i karantæne, hvornår må jeg se mine venner. Vil jeg til Danmark når jeg potentielt kan smitte - bør jeg ikke smide min egoisme væk og gøre som alle anbefaler osv.
Jo måske- men så burde han ikke være så bekymret , da han færdes i et ret priviligeret miljø - hvor bruger betalinger ikke får nogen til at ligge søvnløs .
Men derfor er det jo stadig en usikker fremtid der venter -
Og så kommer det jo også an på hvilken vej man gerne vil gå uddannelse set - da jeg tror at det private arbejds marked bliver kraftigt forringet.
Og så lyder din datter så dejlig empatisk - Gad godt jeg kunne tænke på miljøet som 1 priotet i mine tanker - men det er jeg alt for egoistisk til 
Jeg ville også ønske jeg var som hende, for jeg er langt mere egoistisk, tænker onde tanker eller i hvert fald grimme, er langt mere bekymret for netop mig selv og min familie end for hele verden. Nogen gange tænker jeg faktisk over, hvor hun er kommet fra.
Jeg tror de unge mennesker bekymrer sig i forhold til hvad man taler om der hjemme. Jeg vil gerne vedgå at Jeg er naiv økonomisk eller i hvert fald uvidende. Og er knapt så nervøs for fremtiden som en del andre, jeg ved godt der vil ske en ændring og vi vil kunne mærke det, men jeg tænker også en stor del af os har langt fleste midler mellem hænderne end fx da jeg voksede på, hvor en middelklasse lønning som en lærers absolut ikke gav de muligheder økonomisk som det gør i dag (og det er ikke fordi vi er forgyldt, men fordi skatten er langt lavere, og en del forbrugsvarer samt rejser osv er langt billigere). Også fx SU da jeg fik udeboende SU med et barn fik jeg 3100 efter skat, og måtte arbejde en lille smule ved siden af. Nu er man ikke rig på SU men man får mere. Så jo hver enkelt får formodentlig færre penge mellem hænderne og en knap at skrue på i forhold til at få penge ind i det offentlige igen er at sætte skatten op - og der er jeg nok så rød som man kan blive og giver gerne 2-5 procent point mere (skal selvsagt ikke gælde for de lavest lønnede). Og fordi jeg er naiv omkring økonomi, så er det ikke det vi taler mest om her hjemme og har talt om i mine børns liv. Vi har haft periode med meget få penge og perioder ned penge, men det har ikke fyldt.
Hvad vi derimod har talt en masse om er etik (når man er uddannet i filosofi så sker det, og ikke fordi vi er mere etiske eller moralske, men bare fordi jeg synes det er spændende), fattige, børn der har det svært (her er jeg vist lidt meget lærer), politik osv. Og der har smittet af.
På samme måde tænker jeg det smitter a,f, hvis forældrene har en interesse for den økonomiske del af politik.
Og det skal lige siges, at jeg ikke forholder mg til det med værdier. Men blot ud fra egen viden og interesse. Jeg er vildt imponeret af dem, der kan forstå og fortolke de økonomiske tendenser og dem der kan forklare mig at mine naive tilgang på ingen måde holder. Og jeg tror at samfundet bliver bedst når alle faktorer bringes i spil og man lytter som i rigtigt lytter til hinanden. Og i denne situation som vi er i nu, håber jeg st såvel økonomier, etikere, sundhedsfaglige (både inden for det fysiske og psykiske speciale), samfundsforskere mm. Taler sammen og ikke mindst lytter, så de kan guide os til den bedst mulige vej.
Jeg selv har ingen idé om den bedst mulige vej, men kan se hvor galt det kan gå Italien, og der handler det ikke længere om at redde et enkelt menneskeliv på 90 år, men om et sygehusvæsen i Lombardiet som er skudt i sænk, om læger og sygeplejersker der dør fordi de har været udsat for smitte i en grad som er for høj, og så sandelig også om en økonomi der kan gå helt galt (og måske derfor der fx er kritik af Milano for ikke at tage det alvorligt nok).