Corona og landets økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. april 2020

Janey

Profilbillede for Janey
Moar_1987 skriver:

Men Covid-19 rammer hårdt på dem Der er har nedsat immunforsvar i forvejen, og svag - Mennsker med “normalt” immunforsvar vilde blive syge ja men ikke nok til en indlægges, men i “væreste” fald 2 uger hjemme væreste fald  - 

Jeg er bare virkelig virkelig nervøse vores omgangskreds er mange der arbejder i private virksomheder og det går bare forfærdeligt for dem for tiden de alle har tabe på 90% omsætning 

Hvor skal pengene komme fra? - DK overlever udelukkende på de rige og høje skatte, og som jeg siger igen og igen vi er det land med største “kontanthjælp modtager” i forhold til dem i arbejde i verden - 

Jeg er virkelig bekymret hvad vi kommer at se i fremtiden prisen på alt det her  

jeg vild helst ikke citere Trump  men lige det her er første gang jeg er lidt enig med ham - 

Jeg er ikke helt så bekymret for fremtiden, som du er. Der er ingen tvivl om, at der her kommer til at ramme hårdt økonomisk og, at der kommer en stor regning, der skal betales med de mange støttepakker. Lige nu hører vi stort set kun, om dem der rammes negativt af corona krisen, men der er også mange virksomheder, hvor tingene er som de plejer økonomisk og nogle, hvor det går bedre. Min arbejdsplads taber nogle indtægter lige nu, da varerne ikke kan komme frem rundt i Verden, men tabet er i en overkommelig størrelse, og der er ingen fare for fyringer eller hjemsendelser. Min mand har kun fået mere at lave på hans arbejdsplads.

Jeg hader, at andre har begrænset min frihed, men jeg tror alligevel, at det er den rette strategi, man har valgt her i Danmark. Det betyder lige pt. at nogle virksomheder knækker og, at mange mister deres arbejde, men jeg gætter på, at vi med at åbent Danmark havde fået et lignende resultat bare med mange døde og et knækket sundhedssystem oveni.

Med et åbent Danmark ville vi have mange flere smittede og selv om det måske ”bare” primært vil være de svage, der dør, viser det sig nu også, at der er unge og raske mennesker, der ligger i respirator og er i kritisk tilstand her i Danmark og i går døde en 12-årig pige i Belgien. Derudover ville langt flere blive smittede i et åbent Danmark og skulle halvdelen af arbejdsstyrken først være fraværende i 2-3 uger pga. af egen corona smitte og derefter måske længere tid pga. deres børns, ville virksomhederne blive lige så ramte som nu. Derudover tror jeg også, som andre skriver, at folk selv ville holde sig hjemme og dermed ville vi stadig se et meget stort fald i forbruget og virksomheder, der må lukke pga. dette.

Lige nu kan mange virksomheder stadig producere og sælge deres varer, men med halvdelen af deres medarbejdere væk med sygdom i op til en måned, kunne de ikke producere og sælge det, de ellers ville kunne, og det kunne så betyde, at det samme antal virksomheder som nu, måtte lukke eller fyre medarbejdere. Det kunne også give en fødevarekrise, da man ikke ville kunne producere og distribuere den nødvendige mængde fødevare, hvis halvdelen af medarbejderne lå syge. Dette ser man bl.a. i New York lige nu, hvor der er mangel på mad. I NYC skyldes det dog også, at man er vant til at indtage en meget stor del af sin mad ude eller som take-away og pludselig kan man ikke det og skal derfor bruge dobbelt så mange fødevarer i hjemmet.

Lige nu har vi rigtig mange ekstra arbejdsløse og mange af disse vil være uden arbejde længe, men en del af dem vil også komme i arbejde igen, når denne krise er ovre og folk igen begynder at bruge penge. Når krisen er over, skal der igen gøres rent hos virksomhederne, vi skal stadig klippes, vi vil igen købe tøj, vi vil igen gå på restaurant osv., og det vil betyde, at nogle af de arbejdsløse vil komme i arbejde igen.

Der er ingen tvivl om, at der kommer en regning til os for alle hjælpepakkerne. Man bruger jo ikke så mange milliarder fra statens side uden, at de skal findes et andet sted, så ingen tvivl om, at vi alle på den eller anden måde kommer til at betale for dette. Jeg tror dog bare regningen havde været lige så stor, hvis man ikke havde lukket Danmark fra statens side.

Trump har delvist ændret holdning til coronaen med den udvikling, der sker i USA lige nu. Det var en helt anderledes afdæmpet Trump til hans seneste pressemøde.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2020

Tommelise

Nu gætter jeg bare TS. Men jeg tror, at det, du måske ville med debatten, var den mere filosofiske del.

Hvor meget er et menneskeliv værd ? Og kan man overhovedet sætter kroner og ører på et menneskeliv ?

Er et menneskeliv i dag mindre værd end et menneskeliv langt ude i fremtiden ?

Kan man se bort fra det enkelte liv ?

Er det "okay" at en kræftsyg mor dør fra sine børn, hvis det betyder, at sundhedsvæsnet engang ud i fremtiden kan redde 10 andre mødre fra at dø fra deres børn ?

Er smerten for hendes børn ikke lige så stor som smerten for fremtidige børn ?

Jeg hørte en podcast med en mand, der havde mistet sin kone og sin 9-årige søn i en voldsom trafikulykke. Hans 7-årige datter blev hårdt kvæstet, og datterens ligeledes 7-årige veninde blev dræbt. Sønnen blev ikke dræbt på stedet, men stod ikke til at redde, og faderen måtte tage den tunge beslutning at få slukket for respiratoren.

Bilisten, der kørte alt for stærkt og var spirituspåvirket fik 3 år. Et år pr. liv, som faderen sagde.

Han blev på et tidspunkt ringet op af en læge, der ville fortælle ham, at hans søns organer havde givet to andre børn et bedre liv. Lægen mente, at han ville blive glad. Men som han sagde - hvordan skulle jeg kunne være glad - min søn er død. 

Det betyder jo ikke, at han ikke på sigt kan tænke, at hans søns organer har hjulpet andre. Men han syntes, lægen havde opført sig ufølsomt.

Betyder det ikke så meget, at 20 mennesker mister livet i et terrorangreb, når der er 50 mennesker, der overlevede ?

Og er ældre "bare oldinge" hvis liv ikke er noget værd  ?

Har de ingen betydning - ingen værdi ?

Eller skulle vi måske være lidt taknemmelige ? - de har været med til at bygge velfærdssamfundet op. Det er dem, der tog en uddannelse uden at få SU, det er dem der kun havde 6 ugers barselsorlov osv. 

Jeg har arbejdet i mange år i det private erhvervsliv og har været med til at sørge for at tjene penge til Danmark.

Men jeg har også arbedet på konoret på et center, hvor der mest kom ældre mennesker. Aktive ældre fyldt med liv, energi og vitalitet. Ældre mennesker, hvoraf mange har en del gode år tilbage - hvis de altså ikke bliver syge.  

De er enkeltindivider, som rent faktisk begyder noget. Mange af dem har børn/børnebørn/oldebørn. De er nogens elskede mor/bedstemor/oldemor.

Og jeg er da bekymret for centrets fremtid. Det er hårdt presset økonomisk.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.