Enlig forsøger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. marts 2020

Anonym

Anonym skriver:

Skal det søges allerede inden 1 april ? Dem som er til udbetaling til Juni ?

Uha, det er jeg faktisk ikke klar over, men bare få ansøgt med det samme hvis du ikke allerede har gjort det, så du ikke går glip af noget  Du skal kun ansøge én gang, og så skal du efterfølgende én gang om året erklære om du stadig er enlig forsørger

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2020

Anonym

Anonym skriver:

Vi bor desværre et sted uden leje lejligheder ( begrænset ) så hus ville være den nok eneste mulighed og de hænger ikke på træerne og hurtigt væk . Skal se et andet på søndag , så har 2 i spil . Må dog indrømme jeg er kommet i tvivl grundet boligstøtte . Jeg kan ikke finde ud af det er bedre , at vælge mindre bolig og få mere i bolig støtte . Syntes ærligt det virker fuldstændigt åndsvagt , at man modregnes fordi boligen er over x antal kvm . Det ville jo kræve en flytning til anden by inkl skole mm  

Men er det ikke bedre at have plads nok til at de to store kan bo der hvis de vil? Og nu håber jeg ikke jeg gør dig ked af det, for det er ikke meningen, men ville du virkelig kunne leve med at din yngste skal skifte skole, hvis altså han/hun har det godt på skolen? Jeg er helt enig med dig i at det med modregningen er dybt dybt åndssvagt, men jeg er sikker på du nok skal klare den med 1400 i boligstøtte, og hvis de to store flytter med så det kun bliver 400, så tænker jeg du bare må kræve lidt ekstra penge fra dem så det kan løbe rundt? Går ud fra de begge har en indtægt? For hvis ikke, så er det for alvor mærkeligt at boligstøtten bliver sat ned til 400. Jeg kender én der som voksen boede i en periode hos sin pensionerede mor, mens han ikke selv havde nogen indtægt. Det betød at moren faktisk fik mere boligstøtte end hun plejede, muligvis fordi hendes udgifter jo var øgede, fordi hun dybest set forsørgede sønnen??? Men ja, hvis dine to store har en indtægt, så find ud af præcis hvor meget de får, så du ved hvor meget de ca kan betale til dig. Rigtig meget held og lykke med fremvisningerne, jeg håber det bedste for dig 

Anmeld Citér

14. marts 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Men er det ikke bedre at have plads nok til at de to store kan bo der hvis de vil? Og nu håber jeg ikke jeg gør dig ked af det, for det er ikke meningen, men ville du virkelig kunne leve med at din yngste skal skifte skole, hvis altså han/hun har det godt på skolen? Jeg er helt enig med dig i at det med modregningen er dybt dybt åndssvagt, men jeg er sikker på du nok skal klare den med 1400 i boligstøtte, og hvis de to store flytter med så det kun bliver 400, så tænker jeg du bare må kræve lidt ekstra penge fra dem så det kan løbe rundt? Går ud fra de begge har en indtægt? For hvis ikke, så er det for alvor mærkeligt at boligstøtten bliver sat ned til 400. Jeg kender én der som voksen boede i en periode hos sin pensionerede mor, mens han ikke selv havde nogen indtægt. Det betød at moren faktisk fik mere boligstøtte end hun plejede, muligvis fordi hendes udgifter jo var øgede, fordi hun dybest set forsørgede sønnen??? Men ja, hvis dine to store har en indtægt, så find ud af præcis hvor meget de får, så du ved hvor meget de ca kan betale til dig. Rigtig meget held og lykke med fremvisningerne, jeg håber det bedste for dig 

Ville være ked af at sige der ikke er plads til dem . Jeg ville skulle sove i stuen,  men det er også okay . Der ER plads til dem . Jeg er ikke ked af det , men mange tanker og beslutninger . Jeg har ikke nogen , at tale med om denne situation , så det fylder lidt i hovedet . Min mand vil ikke acceptere min beslutning , så der er mange tanker på den konto også . Bl.a omkring vores fælles hus , som han ikke vil sælge men ej heller kan overtage . Ville ikke have råd til at betale til det , hvis han ikke betaler udgifterne her. Ville i første omgang gerne undgå skoleskift , mit barn er endelig tilbage i skole efter skolevægring ( angst ) . Så kan bliver bekymret for hvad en skilsmisse , ville gøre samt et skoleskift . De store tjener begge penge som jo er i regnet bolig støtten . Men ja det er sku åndsvagt man ikke får optil det max antal kvm , og så ikke bare for de sidste . At man så går ind og modregner.  Men havde de store ingen indtægter , ved jeg faktisk ikke hvordan det ville se ud

Anmeld Citér

14. marts 2020

Anonym

Anonym skriver:

Ville være ked af at sige der ikke er plads til dem . Jeg ville skulle sove i stuen,  men det er også okay . Der ER plads til dem . Jeg er ikke ked af det , men mange tanker og beslutninger . Jeg har ikke nogen , at tale med om denne situation , så det fylder lidt i hovedet . Min mand vil ikke acceptere min beslutning , så der er mange tanker på den konto også . Bl.a omkring vores fælles hus , som han ikke vil sælge men ej heller kan overtage . Ville ikke have råd til at betale til det , hvis han ikke betaler udgifterne her. Ville i første omgang gerne undgå skoleskift , mit barn er endelig tilbage i skole efter skolevægring ( angst ) . Så kan bliver bekymret for hvad en skilsmisse , ville gøre samt et skoleskift . De store tjener begge penge som jo er i regnet bolig støtten . Men ja det er sku åndsvagt man ikke får optil det max antal kvm , og så ikke bare for de sidste . At man så går ind og modregner.  Men havde de store ingen indtægter , ved jeg faktisk ikke hvordan det ville se ud

Hvor er det synd for dig at du har så meget at slås med  Jeg har altid boet i lejebolig, så jeg ved intet om hvad man gør når man bliver skilt og skal fraflytte et fælles hus, men din mand skal jo tvinges til at købe dig ud hvis han ikke vil gå med til et salg. Kunne det være en idé at kontakte en gratis juridisk retshjælp, eller måske endda politiet?  Ikke fordi jeg tænker de skal anholde ham eller noget, men simpelthen for at spørge hvad man overhovedet gør når ens ægtefælle hverken vil købe én ud eller gå med til salg. Hvis du nu flytter hen i den dér bolig, og din mand så nægter at betale sin del af på huset, er du så som ægtefælle forpligtet til at gå ind og dække hans betaling?

Anmeld Citér

14. marts 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Hvor er det synd for dig at du har så meget at slås med  Jeg har altid boet i lejebolig, så jeg ved intet om hvad man gør når man bliver skilt og skal fraflytte et fælles hus, men din mand skal jo tvinges til at købe dig ud hvis han ikke vil gå med til et salg. Kunne det være en idé at kontakte en gratis juridisk retshjælp, eller måske endda politiet?  Ikke fordi jeg tænker de skal anholde ham eller noget, men simpelthen for at spørge hvad man overhovedet gør når ens ægtefælle hverken vil købe én ud eller gå med til salg. Hvis du nu flytter hen i den dér bolig, og din mand så nægter at betale sin del af på huset, er du så som ægtefælle forpligtet til at gå ind og dække hans betaling?

Nej jeg ved det faktisk heller ikke . Snakkede med en advokat i mandags , og han mente jeg skulle finde mig en bolig ( fordi min mand ikke vil erkende og samarbejde ) Han har ikke økonomisk mulighed for at overtage huset , men nægter at sælge . Så det er lidt op ad bakke . Jeg har været henne og kikke huset og det er et lækkert hus som jeg sagtens kan se os bo i , beliggenhed er ikke super . Men huset er dejligt . Skal hen og se er andet i morgen , lidt mindre men bedre beliggenhed .

Anmeld Citér

14. marts 2020

Anonym

Nej jeg ved det faktisk heller ikke . Snakkede med en advokat i mandags , og han mente jeg skulle finde mig en bolig ( fordi min mand ikke vil erkende og samarbejde ) Han har ikke økonomisk mulighed for at overtage huset , men nægter at sælge . Så det er lidt op ad bakke . Jeg har været henne og kikke huset og det er et lækkert hus som jeg sagtens kan se os bo i , beliggenhed er ikke super . Men huset er dejligt . Skal hen og se er andet i morgen , lidt mindre men bedre beliggenhed .

Men sagde den advokat ikke noget om hvad du skal gøre? Om du skal betale din mands del af afbetalingen, og hvordan du får gennemtvunget et salg? Det her er et ret gammelt brevkassesvar, men ifølge det der står skal man i skifteretten når man ikke kan blive enige om et hussalg 

https://www.advokatkromann.dk/brevkassen/familieret/faelles-bolig-ved-skilsmisse/

Anmeld Citér

14. marts 2020

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Men sagde den advokat ikke noget om hvad du skal gøre? Om du skal betale din mands del af afbetalingen, og hvordan du får gennemtvunget et salg? Det her er et ret gammelt brevkassesvar, men ifølge det der står skal man i skifteretten når man ikke kan blive enige om et hussalg 

https://www.advokatkromann.dk/brevkassen/familieret/faelles-bolig-ved-skilsmisse/

Nej det nåede vi ikke så meget omkring . Det var advokatvagten som er gratis ( har ikke råd til advokat ) han nævnte det med skifteretten men at det var meget svært og kompliceret. Jeg har haft 2 egendomsmægler ude men kan ikke sætte til salg uden hans underskrift . Han mener vi skal bliver sammen og jeg ser ingen fremtid sammen med ham ..

Anmeld Citér

14. marts 2020

Anonym

Nej det nåede vi ikke så meget omkring . Det var advokatvagten som er gratis ( har ikke råd til advokat ) han nævnte det med skifteretten men at det var meget svært og kompliceret. Jeg har haft 2 egendomsmægler ude men kan ikke sætte til salg uden hans underskrift . Han mener vi skal bliver sammen og jeg ser ingen fremtid sammen med ham ..

Det gør mig rigtig ondt at du skal til at kæmpe for at få gennemført en skilsmisse og et hussalg  Men der er vel ikke så meget andet at gøre end at gå rettens vej?  Jeg synes du som det aller første skal få ringet til advokatvagten igen for at få spurgt om din mand kan tvinges til at betale sin del, og i så fald hvordan. For det er jo helt umuligt for dig at lægge et budget, hvis du ikke aner hvor store udgifter du får når du flytter. Betaler han heller ikke noget nu? 

Anmeld Citér

14. marts 2020

Anonym

Anonym skriver:

Ja, det ville da være meget bedre hvis mennesker der er for syge til at arbejde eller studere var fattige  Må jeg spørge om du ville have været ligeså forarget hvis jeg havde været på dagpenge eller sygedagpenge? Det er jo endnu højere beløb man får i de to kategorier. Hvis du tror at kontanthjælpsmodtagere bare går hjemme og feder den, så kan jeg fortælle dig at størstedelen rent faktisk er for syge til at være i beskæftigelse, og slet ikke burde være på kontanthjælp. Og dem der ikke er syge bliver sendt i praktik og lignende, så de laver i den grad noget for deres penge, bare uden at nyde de samme rettigheder som folk i almindelige jobs. Vi behøver ikke starte en diskussion om det, tænkte bare at det kunne være du havde lyst til at få nuancerne med.

Jeg forstår i øvrigt ikke hvordan I kun kan få 30% i friplads? Man skal tjene ca 170.000 kr tilsammen om året før man overhovedet skal betale noget, og derefter er betalingen i gradvise procenter, så jeg forstår ikke hvordan I kan komme op på 70% hvis I har så lav en indtægt? Har du forresten regnet børneungeydelse og boligstøtte med i de 18.000 kr? Hvis du har giver det endnu mindre mening at I skal betale så meget, da børneungeydelse og boligstøtte er skattefri beløb som ikke regnes med i størrelsen af ens indtægt. 

Jeg siger bestemt ikke de skal være fattige - men det er man da så sandelig heller ikke tæt på med 16.000 kr. udbetalt til sig selv og et enkelt barn. Jeg synes beløbet er vanvittigt højt, og det kan faktisk godt forarge mig en smule  Børnepenge er ikke regnet med, så lige på den gode side af 19.000 kr. udbetalt til os. Vi har heller aldrig forstået beregningen af tilskud til institution, men det er hvad vi får.

Anmeld Citér

14. marts 2020

Anonym

Jeg siger bestemt ikke de skal være fattige - men det er man da så sandelig heller ikke tæt på med 16.000 kr. udbetalt til sig selv og et enkelt barn. Jeg synes beløbet er vanvittigt højt, og det kan faktisk godt forarge mig en smule  Børnepenge er ikke regnet med, så lige på den gode side af 19.000 kr. udbetalt til os. Vi har heller aldrig forstået beregningen af tilskud til institution, men det er hvad vi får.

Øhh, men hvis du er forarget over beløbets størrelse, så mener du vel også det skal være lavere? Og det kan jeg simpelthen ikke forstå, for igen, hvad er idéen i at fattiggøre folk som ikke selv har valgt deres situation? I øvrigt skal du lige være opmærksom på, at grunden til det er oppe på 16.000 nu er, at der for HELT nyligt er kommet et nyt midlertidigt børnetilskud til de børnefamilier som er ramt af kontanthjælpsloftet. Inden det tilskud blev indført havde jeg således næsten 15.000 om måneden. Hvorfor kan du ikke glæde dig over, at min søn og andre børn med forældre på kontanthjælp kan få et godt liv hvor de ikke skal lide afsavn? Det forstår jeg simpelthen ikke, uanset hvor meget jeg prøver  Hvad jeg til gengæld godt forstår er, at det må være frustrerende at leve tre mennesker for 19.000 kr. 'Fordelen' ved at være studerende er jo dog, at studiet forhåbentligt giver adgang til et job med bedre løn på sigt, og derudover gør dét at være studerende en kæmpe forskel ift ens position på boligmarkedet. Man har mulighed for at søge kollegieboliger, og mange udlejere vil kun have studerende ind. Når du er på kontanthjælp, så skal du virkelig kæmpe for at finde noget du har råd til at bo i, ikke mindst fordi du ikke kan få så meget i boligstøtte pga kontanthjælpsloftet. Men også fordi der bliver færre og færre billige boliger i hele landet (hvilket bestemt også går ud over andre grupper i samfundet), plus at mange boligforeninger slet ikke må tage kontanthjælpsmodtagere ind, da det trækker ned i deres statistik ift ikke at blive kategoriseret som ghetto. Jeg har virkelig kæmpet for at finde en bolig som jeg kunne betale, selvom jeg ikke bor i en af de befolkningstætte byer. For igen, de billige boliger bliver færre og færre pga Lejelovens §5 stk 2 - og mange af de billige boliger der er har jeg ikke adgang til. Hvis jeg ikke havde de her penge at gøre godt med, så ville det sandsynligvis have endt med en anbringelse af min søn, fordi jeg ikke ville have været i stand til at finde en bolig jeg havde råd til, og det er da alligevel i sidste ende noget dyrere for samfundet, og ikke mindst ville det have været meget synd for min søn som jo ikke selv har valgt at blive født. Så når du bliver forarget over den her slags beløb, så prøv at huske at det er til børnene og ikke forældrene. Havde jeg ikke haft min søn ville jeg have fået det der svarer til en almindelig SU. Jeg synes i øvrigt I skal få tjekket igen for en sikkerheds skyld om beregningen af jeres friplads nu også er korrekt, hvis I ikke allerede har gjort det. Der sker ofte beregningsfejl i den slags sager. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.