Jeg siger bestemt ikke de skal være fattige - men det er man da så sandelig heller ikke tæt på med 16.000 kr. udbetalt til sig selv og et enkelt barn. Jeg synes beløbet er vanvittigt højt, og det kan faktisk godt forarge mig en smule
Børnepenge er ikke regnet med, så lige på den gode side af 19.000 kr. udbetalt til os. Vi har heller aldrig forstået beregningen af tilskud til institution, men det er hvad vi får.
Øhh, men hvis du er forarget over beløbets størrelse, så mener du vel også det skal være lavere? Og det kan jeg simpelthen ikke forstå, for igen, hvad er idéen i at fattiggøre folk som ikke selv har valgt deres situation? I øvrigt skal du lige være opmærksom på, at grunden til det er oppe på 16.000 nu er, at der for HELT nyligt er kommet et nyt midlertidigt børnetilskud til de børnefamilier som er ramt af kontanthjælpsloftet. Inden det tilskud blev indført havde jeg således næsten 15.000 om måneden. Hvorfor kan du ikke glæde dig over, at min søn og andre børn med forældre på kontanthjælp kan få et godt liv hvor de ikke skal lide afsavn? Det forstår jeg simpelthen ikke, uanset hvor meget jeg prøver
Hvad jeg til gengæld godt forstår er, at det må være frustrerende at leve tre mennesker for 19.000 kr. 'Fordelen' ved at være studerende er jo dog, at studiet forhåbentligt giver adgang til et job med bedre løn på sigt, og derudover gør dét at være studerende en kæmpe forskel ift ens position på boligmarkedet. Man har mulighed for at søge kollegieboliger, og mange udlejere vil kun have studerende ind. Når du er på kontanthjælp, så skal du virkelig kæmpe for at finde noget du har råd til at bo i, ikke mindst fordi du ikke kan få så meget i boligstøtte pga kontanthjælpsloftet. Men også fordi der bliver færre og færre billige boliger i hele landet (hvilket bestemt også går ud over andre grupper i samfundet), plus at mange boligforeninger slet ikke må tage kontanthjælpsmodtagere ind, da det trækker ned i deres statistik ift ikke at blive kategoriseret som ghetto. Jeg har virkelig kæmpet for at finde en bolig som jeg kunne betale, selvom jeg ikke bor i en af de befolkningstætte byer. For igen, de billige boliger bliver færre og færre pga Lejelovens §5 stk 2 - og mange af de billige boliger der er har jeg ikke adgang til. Hvis jeg ikke havde de her penge at gøre godt med, så ville det sandsynligvis have endt med en anbringelse af min søn, fordi jeg ikke ville have været i stand til at finde en bolig jeg havde råd til, og det er da alligevel i sidste ende noget dyrere for samfundet, og ikke mindst ville det have været meget synd for min søn som jo ikke selv har valgt at blive født. Så når du bliver forarget over den her slags beløb, så prøv at huske at det er til børnene og ikke forældrene. Havde jeg ikke haft min søn ville jeg have fået det der svarer til en almindelig SU. Jeg synes i øvrigt I skal få tjekket igen for en sikkerheds skyld om beregningen af jeres friplads nu også er korrekt, hvis I ikke allerede har gjort det. Der sker ofte beregningsfejl i den slags sager.
Anmeld
Citér