Anonym skriver:
Det handler ikke om ikke at unde andre noget. Det er i sammenligning. For vi knokler i fem år på universitetet og med jobs og modtager vitterligt ikke en disse, og så er det da frustrerende at andre kan lave ikke noget (sikkert ikke selvvalgt, men you get it), og få så meget. Var jeg alene med min søn med 16.000 kr. om måneden ville jeg føle mig som en dronning, så fattigdomsgrænse er måske så meget sagt.
Forresten. Kollegiefordele på SU og familie med barn. Kan du se hvor det argument glipper? Mine udlejere har desuden aldrig spurgt, hvor vores indkomst kom fra, så længe vi bare har betalt hvad vi skulle.
Men det er simpelthen ikke rigtigt at man ikke laver noget på kontanthjælp. Folk er som sagt i praktik og lignende, medmindre de har papirer på at være for syge til det. Og hvis man ikke er syg, så skal man også arbejde mindst 225 almindelige lønnede timer om året medmindre man vil trækkes i ydelse. Jeg tilhører den gruppe som er for syge til at være i arbejde eller uddannelse, men bruger så til gengæld min tid på at gå til behandling, og i øvrigt få hold på mine problemstillinger, netop for at kunne blive klar til noget andet. Det kan sagtens være et job i sig selv at tage hånd om sine problemer, men jeg ved godt det kan være svært at forstå hvis man ikke har prøvet det. Jeg forstod det ikke selv før jeg blev syg. Jeg synes ikke man kan sammenligne folk i beskæftigelse og folk udenfor beskæftigelse, fordi de færreste er udenfor beskæftigelse uden en god grund. Men synes til gengæld godt man kan sammenligne enlige og par. Dér giver jeg dig helt ret i at der er en ulighed. Men omvendt er der også en kæmpe ulighed i at være én i stedet for to. Jeg er for eksempel for syg til at klare mit hjem selv, og da jeg jo ikke har en partner jeg kan klare det sammen med må jeg betale mig fra det. Jeg ved faktisk ikke om den store økonomiske forskelsbehandling på enlige og par kan være tiltænkt at give enlige mulighed for at betale sig fra de opgaver som de ellers skulle have klaret alene, men det er i hvert fald sådan jeg har valgt at bruge nogle af pengene, så min søn ikke skal leve i en svinesti. Og ellers er jeg bare totalt taknemmelig for at han ikke skal undvære for eksempel ordentligt fodtøj, og at han kan komme til at gå til sport når han bliver ældre, kan have gaver med til fødselsdage osv. Så det eneste jeg er utilfreds med er faktisk hvor svært det kan være at finde en bolig. Det er bestemt ikke alle boligforeninger der ikke vil have kontanthjælpsmodtagere ind, og det er ikke alle private udlejere der kun vil have studerende, men mange steder er det tilfældet. Ved ikke hvor i landet du bor, men jeg har altså hørt om flere kollegier hvor man kan bo med børn, så i hvert fald nogen steder i landet er det ganske normalt. Men jeg synes som sagt det aller største problem på boligmarkedet er Lejelovens §5 stk 2. Den er godt i gang med at ødelægge hele vores samfund hvis ikke politikerne får den afskaffet 
Anmeld
Citér