Jeg synes der er flere facetter i det du skriver. Først dit oprindelige spørgsmål: kan man være for meget mor? Ja hvis man er mor på en måde så man begrænser sine børn fx ikke lader dem lege med venner, kræver de altid sover sammen med mor osv. Men det er slet ikke sådan jeg læser din beskrivelse. Der læser jeg om en mor, der elsker st være mor, nyder den tid det er muligt med børnene og nej så er man ikke for meget mor (man skal selvsagt lige være sikker på, at man i sin glæde over tiden med børnene også husker at give rum og tid til at far kan være far).
Så er der dine omgivelser. Jeg må være ærlig at sige, at jeg håber alle mine børn får en uddannelse, så hvis de vælger at være hjemmegående, så vælger de det fordi de vil være hjemmegående og ikke fordi de ikke har andre valg. Skulle et af mine børn have en historie som din, ville jeg også være bekymret. Du giver udtryk for ved dine handlinger, at du gerne vil en uddannelse, men du gennemfører ikke (og jeg tænker du må være i gang med noget a la en ungdomsuddannelse eller kort uddannelse, da du ellers vil ophøre på et tidspunkt) og det ville da bekymre mig som mor til dig. Og jeg ville nok også give udtryk for min bekymring og for om det ikke var på tide at bide i der sure æble og gennemføre et eller andet.
Så er der som samfundsborger, jeg synes principielt det er dybt forkert at misbruge SU systemet for at have råd til at gå hjemme og have tid til sine børn. SU systemet er for at yde en økonomisk hjælp så alle i Danmark økonomisk har muligheden for at tage en uddannelse, det er ikke for at alle i Danmark kan shoppe rundt og dermed have råd til i realiteten at være hjemmegående. Jeg har stor respekt for de som vælger at være hjemmegående, men så er det enten med tilskud til at passe eget barn, ved at den anden part får fradraget - det er ikke på en SU.
Så nej du er i min optik ikke for meget mor, men du burde træffe et valg: vil jeg tage en uddannelse og dermed være berettiget til en SU, så gør du det og gør den færdig. Eller vil jeg være hjemmegående, så er jeg det og modtager ikke SU. Jeg tror også, at bliver du klar i spyttet om, at du er hjemmegående, så stopper bekymringerne for så er det ikke fordi du ikke kan gennemføre en uddannelse, men fordi du har truffet et andet valg.
Pøj pøj med valget
Anmeld
Citér