Så er jeg tilbage efter dels at have tænkt lidt over mine indlæg og dels at have læst jeres svar. Tak for dem, de har givet mig meget at tænke over.
Mit første indlæg var mest irritation over, at faren altid skulle lege fuldstændig vildt, mens jeg stod og ordnede det huslige og jeg vitterligt følte, at jeg havde to børn, som jeg skulle dysse på - vi har nemlig en aftale om, at det ikke skal være vildt lige den sidste halve times tid inden spisetid, men det var en aftale han glemte igen og igen. Men da jeg så fik et par svar, kunne jeg godt se, at det stak dybere end bare deres vilde leg om fødderne på mig, som så stod som den sure kælling med kødgryderne og spurgte om de ville dæmpe sig eller flytte sig og at vi desuden havde en aftale om ingen vild leg! Og derfor mit opfølgende indlæg, hvor jeg ærgrede mig over, at jeg faktisk var alene med alt det huslige og at min mand bare tog alt det sjove.
Det skal siges, at vi skiftes til putningen. Men alt andet gør jeg - også selvom han, adspurgt, altid synes at han gør heeelt vildt meget, bare fordi han måske har tømt opvasker en enkelt gang mod de 10 gange, jeg har gjort det...
Nej, vi gør ikke tingene på samme måde og det er noget, jeg har haft svært ved at acceptere, fordi vi, inden vi fik børn, var så enige - men da vi så stod midt i det, viste det sig, at vi på mange måder er meget forskellige og jeg vil selvfølgelig gerne have at tingene bliver gjort på min måde... hvem vil ikke det? Jeg øver mig at gå min vej eller i hvert fald at holde min kæft, men jeg er bare bange for, at min søn kan mærke, at jeg bliver sur nogle gange, når han leger en eller anden åndsvag leg, hvor han skal slå far og smider rundt med sofahynderne i hele stuen - og det er sgu synd for den lille... og det er noget, jeg virkelig øver på på.
Selvom min mand arbejder meget, har vi ikke råd til måltidskasser eller rengøring eller noget i den dur - og selv i måltidskasser skal maden jo stadig laves (og er ikke altid egnet for en lille dreng) og rengøring er jo én ting, noget andet er al det daglige med skraldeposer, der skal ned, seng, legoklodser ud over det hele osv.
Ingen tvivl om, at jeg har påtaget mig "det kvindelige martyrium". Det har jeg. Og jeg finder alt for ofte mig selv i at sige "det skal jeg nok", mens jeg inderst inde bander og svovler - det er jo fordi, jeg har lavt selvværd og derfor er det helt ekstremt svært for mig at bede om hjælp til noget.
Jeg gider bare heller ikke rigtigt spørge om hjælp længere - jeg kan dels mærke, at han ikke gider, men samtidig så er han en ret dårlig hjælp. De fleste ting, jeg beder ham om, glemmer han. Skal han lave mad, så spørger han konstant om alt muligt... det er bare så meget nemmere og hurtigere at gøre selv. Og det er jo dumt, at jeg er nået til det punkt... Vi har bare snart været sammen i en del år og han er ikke blevet bedre til at huske og til at lave mad, han kan spørge om de samme ting så mange gange, at jeg til sidst bliver idiot. Så jeg gør det selv.
Det praktiske kan ikke ordnes efter den lille er lagt i seng, dels gider min kæreste ikke, fordi han er smadret efter en lang arbejdsdag og dels vågner vores søn let, fordi bor småt og alt larmer.
I weekenderne arbejder han ikke, men der vil han helst ikke lave noget praktisk og har gerne aftaler for sig selv eller med sine venner.
Og jeg ved godt at enlige står med det hele alene, men det er jo netop noget, de har valgt (i de fleste tilfælde). Jeg er selv vokset op hos en enlig mor, der også sagde, at det var sgu meget nemmere, for så havde man ingen forventninger til en partner, der aldrig indfriede dem. Og jeg prøver til daglig at have det mindset, at jeg ikke skal forvente noget af ham, men bare tænke på det, som om jeg er enlig... det virker bare ikke særlig godt, for godt nok gør det så, at alt kører på skinner, men til gengæld bliver jeg så helvedes bitter, fordi det jo ikke bør være sådan. Han arbejder ikke mere end andre, han har et helt almindeligt fuldtidsjob!
Jeg har snakket med ham om det så tit, vi kommer altid op at skændes og det er altid mig, der får skylden for det hele, fordi han synes, at han arbejder så meget og virkelig hjælper meget til og så videre...
Jeg overvejer tit at gå fra ham, men omvendt vil jeg også bare gerne have det her til at fungere. Jeg mener nemlig også at vores søn har gavn af, at vi er forskellige og at han er sammen med os begge hver dag. Det skulle bare være anderledes...........