Tak for jeres svar.
Først vil jeg lige gøre det klart, at jeg ikke er misundelig på min søn og min kærestes forhold. Jeg har selv et godt forhold til min søn og jeg kan sagtens acceptere, at min søn og far leger vildt sammen og har den form for lege som et fællesskab; ligesom min søn og jeg har nogle andre ting, som vi er fælles om.
Der er andre ting, jeg er misundelig på og det er, hvor let min kæreste har det på den huslige og faderlige front. Han kan bare nøjes med alt det gode.
Min søn bliver så glad og overstadig, når han ser sin far. Jeg er mere bare hende, der altid er der. Jeg er hende, der står for alt det sure - altså alt det praktiske og så kan min kæreste på en måde bare "høste frugten" af det og lege med en mæt, tilfreds dreng, mens jeg står der og snitter grøntsager. Jeg er hende, der siger "sid stille på numsen", mens faren er den, der reagerer på enhver opfordring til leg ved spisebordet. Jeg er hende, der "tvinger" sønnen til at rydde op, til at gå selv, spise selv og så videre. Faren er den, der bare efterkommer sønnens ønsker.
Det sker af og til, at sønnen og jeg får en rigtig god leg og han kommer til at grine helt vildt... men så går der kun et lille øjeblik, så er faren der, for at se, hvorfor han griner og overtager fluks legen og overdriver det, jeg gjorde, helt vildt, i håb om at sønnen så griner endnu vildere - og så sidder jeg bare der. Konfronteret med dette, siger han, at sådan er han bare og det må jeg altså acceptere.
Og ja, så hader jeg virkelig, at min kæreste konstant overskrider sønnens grænser og skal gøre enhver leg til et eller andet vildt jagte-leg og at de larmer helt sindssygt rundt om fødderne på mig, når jeg laver mad - vi har ikke meget plads. Men jeg prøver at lukke døren og lade dem være.
Det kan simpelthen bare være så træls altid at være den, der står med det sure og så kan han få alt det søde.
Vi burde være bedre til at deles om det praktiske, men problemet er bare, at jeg har meget mere fritid end ham og derfor gør jeg det. Jeg kan altså bare godt blive misundelig på, at han bare kan komme hjem fra arbejde og lege, mens jeg laver mad (som jeg også har købt ind til og fundet på). Jeg ville ønske, det var omvendt - at jeg bare kunne lege og hygge med vores søn, mens der blev lavet lækker mad. At jeg kunne gå en tur med sønnen og komme hjem til et rengjort hus og nybagt brød. Men hvis det er sådan, vi gør det, så får min kæreste altså slet ikke set sin søn i løbet af dagen og det vil jeg ikke have. De har jo begge savnet hinanden i løbet af dagen!
Jeg er da glad for, at faren har sådan et godt forhold til sin søn, men omvendt ville jeg dog også ønske, at vi som voksne mennesker var mere ligeværdige. At vi var forældre sammen. Som vores forhold er nu, føles det altså tit som om jeg er enlig mor og der er to børn - også fordi min kæreste glemmer så mange almindelig hverdagsting omkring sig selv, som han skal huskes på og hjælpes med. Og det er ikke noget med, at han så står for den udvendige vedligeholdelse af huset, haven eller noget som helst. Han har vitterligt intet husligt ansvar, andet end en bil, som han ikke vedligeholder!
Jeg tænker også på fremtiden i det, for jeg vil gerne have at min søn vokser op i et hjem, hvor vi er fælles om ting og hvor det ikke er kvinden, der laver det huslige og manden der... ja, ikke laver en disse! Min søn skulle gerne se, at det er helt naturligt at også manden svinger støvsugeren og laver en lækker gang aftensmad.
Vi har snakket meget om det på mange måder og er kommet frem til forskellige aftaler, men han bryder dem konstant. Måske er det fordi, han ikke enig i det, men så skal han jo ikke gå med på aftalen.
Jeg vil virkelig gerne have det her til at fungere! Men det er så svært - både fordi, jeg har mere fritid end ham, og vi derfor ikke er ligeværdige på det punkt, fordi han bryder vores aftaler om børneopdragelse og fordi vi er så forskellige når det kommer til det med børn - også selvom jeg troede, at vi var enige, før vi fik børn.......
Jeg tænker, du lider af det, min mand kærligt kalder "det kvindelige martyrium":
Du har mest tid, så du gør det hele selv. Din mand skal hjælpe til men du anviser ikke (gætter jeg på ud fra dine svar) hvordan. Du tager ansvaret for, at din mand arbejder meget .Du tager ansvaret for hans relation til jeres søn - bare den relation ikke larmer der, hvor du er.
Du er familiens projektleder! Det er muligvis den mest nedern tjans, man kan få i en familie, for den fritager (potentielt) alle andre fra ansvar. Jeg er projektleder 45 timer om ugen på arbejde. Og så tog jeg lige 20 timer derhjemme = surheds-spiralen buldrede derudaf.
Lav en liste over: hvad kan I betale jer fra at rengøring og måltidskasser? Book det og gør det. Lav mad sammen om aftenen, når junior sover. Så det sidste bare skal steges/varmes dagen efter. Eller drop måltidskassen og lav mad til flere dage i weekenden. Indfør grød eller rugbrødsdage.
Når du nu har ekstra tid hjemme, så brug tiden på dig selv: ta' en lur, læs en bog, se Netflix eller noget andet. Lad op til at give den ekstra lege-skalle med junior. Aftal at du kun gør 1 praktisk ting om dagen. Resten deles I om, når junior sover.
Men det forudsætter naturligvis at du kan få din mand 'til bordet'. Hvis du får det, så husk at ligge ud med 'hvad har du lyst til at bidrage med herhjemme", "hvordan ser du en bedre hverdag for os alle" fremfor at kvæle ham i surhed. Giv ham muligheden for at komme på banen og tage ansvaret. Ligesom han skal hjælpe dig med, at du kommer ud af surheden. Hold fast i det fælles ansvar.
Vh.