Mor11 skriver:
Jeg læser mange af de samme ting - i første indlæg , men jeg synes der kommer mere til det senere hvor hun uddyber at han faktisk bare kommer hjem og er underholdning og fis og ballade mens hun står med alt det sure. Også situationen med spisning, hvor hun forsøger at være mor og lære sønnen at man sidder når man spiser osv - men så sidder far og er med på al balladen samtidig. Det er dælme op ad bakke.
Jeg kan godt se, at hun uddyber.
Og jeg læste også det med stolen og sidde når man spiser. Jeg er også af den opfattelse, at man skal sidde når man spiser, og alligevel er jeg også en gang imellem med på balladen - og det jeg egentlig vil med mine indlæg her i denne tråd er, at ts og alle os andre mig selv inklusiv en gang imellem stopper op og tænker: er min måde den eneste rigtige? Snak opdragelse sammen, synes begge parter, at det er vigtigt man sidder stille når man spiser? Hvem ved måske manden sidder og brokker sig den anden vej: hver gang vi bare har det lidt sjovt sammen, så kommer hun og blander sig og vil have vi skal følge hendes regler.
Jeg siger ikke, at hun skal være tjeneren der hjemme, lave maden, rydde op og så videre - den skal hun give videre (men så også med en accept det bliver lavet på en anden måde end hun måske havde forventet). Selvsagt skal begge parter byde ind, begge parter skal være opdrageren, men igen med en accept vi opdrager forskelligt. Jeg er ret sikker på, at min mand fx også nogle gange synes jeg ikke opdrager. Hans måde er allerede første gang at have en lidt sur stemme på og tale i bydeform - ligger så langt væk fra mig som noget kan. Jeg bruger historier, lidt pjat en gang imellem - kunne sagtens finde på at sige noget a la: hvis ikke du sidder på stolen når vi spiser så bider jeg dig i fødderne, hvor min mand siger: sid ned NU! Mon ikke min mand en gang imellem tænker: hun opdrager aldrig og jeg tænker i hvert fald tít: ej hvorfor forstår han ikke, at den måde giver en dårlig stemning - men jeg accepterer det er hans måde og han skal ikke blive en minimig - vildt surt for nej hvor skal jeg mange gange tage tårerne og forklare, men alligevel er det ham og hans måde, og vores børn elsker ham helt op til himlen og tilbage igen - han er deres trygge base, og deres papa.
Jeg vil gerne støtte alle i, at de voksne skal være fælles om ansvaret. Men jeg vil altid også tale for, at man mand som kvinde kan rumme forskelligheden, være nysgerrig i stedet for dømmende. Høre hvorfor der pjattes ved bortset, fremfor at sige det er op af bakke, for hvem ved måske pjattet er den måde ts mand synes han opdrager, måske blev han opdraget sådan selv. TS skriver jo blandt andet, at han har sagt, at sådan er han - og det var ikke i forhold til ikke at lave noget, men i forhold til at pjatte og være med i de sjove lege. Man skal finde kompromiser og TS skal selvsagt give udtryk for;jeg vil gerne denne leg med min søn. Men uha det er svært at skrive uden at lyde som jeg vælger side, for det gør jeg ikke - men jeg vil bare så gerne at vi alle forstår, at vi har mødt en vi forelskede os i, en vi fik børn med, men vi mødte ikke os selv, og vi skal på ingen måde forsage at lave dem til os selv. Vi skal finde det positive, det skønne i forskelligheden, for det er netop det der gør vores børn mere fantastiske end os selv.