Julegaver .

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. november 2018

FruStolpe

Anonym skriver:

Nu nærmere julen sig med hastige skridt og den årlige snak angående julegaver er sat ind. En dyr post for mange . For mig er glæden efterhånden væk,  for i vores familie handler efterhånden om penge penge penge og ikke om glæden ved at give og modtage det samme med fødselsdage. Snakken er altid , hvor mange vi er ( hele familien ) og hvor dyrt det er.

ja gaver er en dyr post , men gaver behøver jo ikke nødvendigvis at være dyre for at brunge glæde . 

Igennem tiden er aftalerne ændret for , hvem man giver gaver i takt med familien er vokset. Aftalen de sidste år har været kun børnene giver hinanden gaver, men den aftale er også sløjfet.   ( jeg er ikke enig i dette , men flertallet har talt )

så mit spørgsmål er egenlig mest af den nysgerrige karakter .

hvad gør I med julegaver, hvem giver I gaver ?

Hvilken prisleje ?

Hos os får alle gaver til og med det år de bliver 18. Gaverne er til ca 200 stykket. 

Og så er den ikke så meget længere 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. november 2018

Lunae

Nu nærmere julen sig med hastige skridt og den årlige snak angående julegaver er sat ind. En dyr post for mange . For mig er glæden efterhånden væk,  for i vores familie handler efterhånden om penge penge penge og ikke om glæden ved at give og modtage det samme med fødselsdage. Snakken er altid , hvor mange vi er ( hele familien ) og hvor dyrt det er.

ja gaver er en dyr post , men gaver behøver jo ikke nødvendigvis at være dyre for at brunge glæde . 

Igennem tiden er aftalerne ændret for , hvem man giver gaver i takt med familien er vokset. Aftalen de sidste år har været kun børnene giver hinanden gaver, men den aftale er også sløjfet.   ( jeg er ikke enig i dette , men flertallet har talt )

så mit spørgsmål er egenlig mest af den nysgerrige karakter .

hvad gør I med julegaver, hvem giver I gaver ?

Hvilken prisleje ?

Vi giver gaver til vores børn, hinanden, forældre, bedsteforældre, oldeforældre og søskende + kærester og børn.

Til vores børn har vi ikke et fast budget, men mellem 600-1500 kr ish. Alt afhængigt af hvad de ønsker sig.

Til hinanden giver vi bare hvad vi lige har lyst til.

og mellem 200-300 kr til de resterende.

Anmeld Citér

7. november 2018

NosaNosa

Vi har i gaveræs-protest meldt os ud af ordningen i familien. Vi giver kun til hinanden og til vores datter. Bedsteforældrene får måske et foto af barnebarnet eller hjemmelavet julepynt som barnebarnet har bidraget til - det gjorde de sidste år. 

Mine søskende og min mands familie havde ingen indvendinger - og i år fortsætter vi succesen. 

Anmeld Citér

10. november 2018

Lomm

Profilbillede for Lomm

Jeg ønskede allerede som teenager at afskaffe gaveræset, men mine forældre og storebror ville ikke være med til det. Min mor elsker at finde gaver og synes det ville være trist uden.

Min far har fødselsdag i december, og senere mødte jeg min mand der også har fødselsdag i december. Det er dælme svært at finde på 2 gaver til mænd der ikke ønsker sig noget eller har brug for noget. Min svigerfamilie giver (heldigvis) ikke gaver, så intet ræs der.

Da vores datter blev født og vi skulle holde jul for første gang hos os, meddelte jeg mine forældre at vi ikke ville være med mere. Vi giver til børnene, og familien giver også til børnene, men min mand og jeg modtager og giver ikke noget ellers. Mine forældre og storebror giver stadig gaver til hinanden. 

Vi giver som udgangspunkt kun 1 gave til børnene, og så 1 fra svigerfamilien, der ikke selv får købt (de giver penge). Så selv om vi kun er 4 voksne og 2 børn juleaften, kan vi alligevel næsten ikke komme rundt om træet for mængden af gaver - måske min mor kompenserer ved at købe ekstra mange gaver til børnene.

Jeg synes julen er skøn, den handler om samvær og god mad, og så børnenes glæde - alt det får vi så rigeligt uden at skulle handle gaver i overflod.

Anmeld Citér

10. november 2018

Millemor1

Her giver vi gaver til 300kr pr stk til alle - søskende, søskendes kærester og børn, forældre og bedsteforældre. Aftalen med søskende er at det er prisen vi giver til hinanden.

Vi får væsentlig større og meget dyrere gaver af begge vores hold forældre og bedsteforældre end vi giver dem. Men det er fordi de gerne vil give større gaver til børn/børnebørn/oldebørn. 

vores børn får ikke for et bestemt beløb, vi kigger på hvad de mangler / virkelig ønsker sig, også får de det. Om det koster 100-1000 kr kan varierer.

så det løber da lidt op herhjemme, vi bruger vel 5-6000 kr på gaver til jul, men jeg både elsker at give gaver, og også at modtage gaver! Og synes bare det er svært at finde gode gaver til voksne, som ikke koster 200-300kr og op efter  

Anmeld Citér

10. november 2018

Ciss

Jeg er alene med to børn.

Juleaften er den ene gang i året, de får en dyr gave af mig. Det er noget, jeg planlægger i lang tid. Ellers er der bestemt ikke overskud til den slags. Resten af gaverne til de andre er moderate i pris.

Mine søsken med sine familier får hver en fælles familiegave af os. Gerne et spil og lidt slik f eks. 

Besteforældrene får noget, børnene har lavet selv plus noget, jeg ved, de vil blive glade for. Særlig mine forældrer er af den slags, som aldrig bruger penge på sig selv, men gør hvad de kan for at glæde andre, så det føles godt at kunne give dem noget.

Andre: Venner og andre jeg gerne vil give til får som regel noget hjemmelavet. F eks et pyntet glas med hjemmelavet slik i. 

Børnenes far og nye kæreste får en fællesgave fra børnene med noget, de har lavet selv plus noget, de kan gøre sammen med børnene. Et spil, eller en bagebog f eks. 

Mine søsken gør omtrent som mig. Mine forældrer gør sit bedste for at give fine gaver til alle sine børn og børnebørn.  

Anmeld Citér

10. november 2018

De3Guldklumper

Vi er en stor familie men aldrig har penge været oppe og vende. 

Vi giver hver især for det beløb vi har mulighed for også selv vi går sammen. Man er hverken mere eller mindre med i gaven om man giver 100kr eller 500kr til en fællesgave. 

Dette gælder på både min side af familien samt min bedre halvdel. 

Det er dejligt befriende at man kan glædes og nyde når gaverne pakkes op. 

Anmeld Citér

10. november 2018

migxher

Vi prøver noget nyt i år. Vi giver kun gaver til dem vi rent faktisk holder juleaften sammen med vi giver for Ca 300 pr mand. 

Det har lettet gevaldigt i budgettet. Det var stukket helt af i vores efterhånden store familie. 

Anmeld Citér

10. november 2018

Mom of Two

Vi giver til vores egne forældre, mine bedsteforældre (manden har ikke flere tilbage), vores søskende (vi har kun 1 hver) og til den enes kæreste og så selvfølgelig vores børn. Vi giver ikke engang hinanden julegaver længere.

og så giver vi en beskeden ting fra børnene til deres faste barnepige (som også er min mors veninde) og hvis vi holder jul med andre børn end vores egne.

Der er ikke fastsat noget beløb i familien og jeg har heldigvis aldrig oplevet nogen blive skuffet over gaver. Heller ikke de år hvor det kun er blevet til et billede i ramme.

Anmeld Citér

16. november 2018

HåberPåMirakler

IenFart skriver:

Der er seriøst en i din familie som har sagt sig og skrevet sådan?? Jeg er målløs. Sådan en besked ville få mig til at droppe alle gaver til dem fremover af ren princip. Hvad faen er det for noget...

Til TS - vi har gradvist skåret flere og flere gaver væk mellem de voksne, så jeg efterhånden kun giver til mine forældre og min kone. Børnene får selvfølgelig.

Og så er jeg ved at brække mig over den der med at der er beløb for hvor meget en gave skal koste. Jeg ved godt det ved nogle børn kan være svært fordi de har det med at sammenligne, men der er jo også voksne der har det på den måde og jeg kan ikke have det. Man må give det man har lyst til at give og hvis man falder over noget som man synes er værd at give så er det ligemeget om det så koster 80 kr.

100% seriøst, men med hende handler alt virkelig også om penge. Det er til at brække sig over ...

Ville ønske at jeg kunne sige, jamen så er der bare ingen gaver. Men så ville det ingen ende tage, og vi ville skulle høre for det resten af vore dage føler jeg .. Så hellere smide de 100kr og være ude af det .. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.