Julegaver .

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. november 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)

Nu nærmere julen sig med hastige skridt og den årlige snak angående julegaver er sat ind. En dyr post for mange . For mig er glæden efterhånden væk,  for i vores familie handler efterhånden om penge penge penge og ikke om glæden ved at give og modtage det samme med fødselsdage. Snakken er altid , hvor mange vi er ( hele familien ) og hvor dyrt det er.

ja gaver er en dyr post , men gaver behøver jo ikke nødvendigvis at være dyre for at brunge glæde . 

Igennem tiden er aftalerne ændret for , hvem man giver gaver i takt med familien er vokset. Aftalen de sidste år har været kun børnene giver hinanden gaver, men den aftale er også sløjfet.   ( jeg er ikke enig i dette , men flertallet har talt )

så mit spørgsmål er egenlig mest af den nysgerrige karakter .

hvad gør I med julegaver, hvem giver I gaver ?

Hvilken prisleje ?

Børnene får gaver. 

Køber nok også noget til min far. Men vi laver nok en regel om at så er pakkeleg gaverne lidt større

Og jeg giver gaver for det beløb det nu bliver: Jeg gider ikke det ræs med at det skal koste noget bestemt eller flere 1000. jeg giver hvad jeg vil. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. november 2018

serinasmor

Anonym skriver:

Nu nærmere julen sig med hastige skridt og den årlige snak angående julegaver er sat ind. En dyr post for mange . For mig er glæden efterhånden væk,  for i vores familie handler efterhånden om penge penge penge og ikke om glæden ved at give og modtage det samme med fødselsdage. Snakken er altid , hvor mange vi er ( hele familien ) og hvor dyrt det er.

ja gaver er en dyr post , men gaver behøver jo ikke nødvendigvis at være dyre for at brunge glæde . 

Igennem tiden er aftalerne ændret for , hvem man giver gaver i takt med familien er vokset. Aftalen de sidste år har været kun børnene giver hinanden gaver, men den aftale er også sløjfet.   ( jeg er ikke enig i dette , men flertallet har talt )

så mit spørgsmål er egenlig mest af den nysgerrige karakter .

hvad gør I med julegaver, hvem giver I gaver ?

Hvilken prisleje ?

I min familie prøver vi i år en ny model - fordi alles økonomi af forskellige årsager er lidt stram i år. 

Vi er 3 " familier" med 3 eller 2 børn i hver og vi har fordelt hinandens børn sådan at man max skal købe 3 gaver (1 til hver ) til ungerne. De gaver er så fra ALLE fætre og kusiner - uanset hvem der har købt dem og fundet på dem.  

Der er fastsat et budget  pr gave- kan ikke huske beløbet  

Det "system" havde vi i mange år i min fars familie. 

Og det fungerede super fint   - vi stoppede da alle børn (måske bortset fra 1) var fyldt 18 og flere havde fået børn selv.

Min farbror som ingen børn har, var med i "ordningen så han fik en gave af alle hans nevøer og niecer på den måde - ud over diverse hjemmelavede gaver gennem årene

Mandens familie er meget mindre, så her har vi indtil videre givet alle - både børn og voksne.

Anmeld Citér

6. november 2018

Loa

AlwaysAno skriver:

Vi køber gaver til forældre, bedsteforældre og dertilhørende mænd/koner, onkler, fastre osv. Hele familien. Vi giver for det beløb vi føler for. Jeg synes det er mærkeligt at aftale et fast beløb ��‍♀️

Ville ønske jeg kunne være så large, men jeg gider ærlig talt ikke give folk for 3-500 kr når de melder ud de “kun” kan give for 150, for at man så ser juleaften at de til hinanden har givet for mellem 3000-5000. Så føler jeg mig sgu til grin.

Anmeld Citér

6. november 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

På min side af familien ska jeg købe gave til min søster og svoger. De har ik børn. Og til min mor. Vi gir, for det vi har lyst til. 

På kæresten side går onkler og mostre/faste sammen om gaver til hinandens børn. De gir for Ca 200 kr pr barn, så hvert barn får for 800kr i fælles gave, fra deres mostre/faste, og onkeler, fætre/kusiner. De gir gave til barnet er 18 år. Nu er de første børn så blevet 18 år for et par år siden, også meldte den ene søster pludselig ud, at så ville hun ik gi gaver til de andre 3's børn, hvis ik hendes fortsatte med at få gaver også. Dette var lige ved at gi familie problemer, af åbenlyse grunde. Så det er endt med at hun gik med til at hendes nevøer og niecer alligevel også får gaver, til de også er 18 år.. 

Kæresten og hans ene søster plejer at gå sammen om gaver til deres forældre/papforældre. De gir for 250 hver, så 500 kr, til hver af deres 4 forældre.

Mig og kæresten gir gaver til hinanden og vores 2 piger. Vi gir dem det de ønsker sig, og som vi vurdere at de kommer til at bruge. Vh Stine 

Anmeld Citér

6. november 2018

Venterpålillesøster

Jeg køber gaver til min nærmeste familie og de får også fra børnene. Min mand, mor, søster og hendes børn får for 1000 kr hver. Og så plejer der som regel også at være billede gaver hvert år. Beløbet er ikke så afgørende for mig, og jeg synes at prislejet ligger så det er muligt at købe en fornuftig størrelse gave. Julen kommer jo hvert op, så sparer op i løbet af året. 

I min mands familie er det helt anderledes, og de giver for et par 100 kr børnene imellem. Så tror det er meget forskelligt hvordan man gør det. 

Jeg elsker både at få og give gaver 

Anmeld Citér

6. november 2018

Miti's mama

I min familie giver vi gaver til dem vi holder juleaften med. Man giver hvad man kan og vil, så det er alt fra hjemmelavet til større ting. Er vokset op i en familie med knappe penge, så det at der ligger en pakke med ens navn på er luksus for os. 

Vi holder også julefrokost for hele den pukkelryggede, og der giver alle forældre 50dkk per barn de har. Her er en udvalgt til at købe en 50kr gave til hvert barn, og det gives så af julemanden. Det er for alle under 18.

Derudover sender min mor ofte pakker til mine søskende rundt omkring i verden som ikke kan være der, med lidt mundgodt og en gave. 

Har aldrig haft en problem med misundelse over beløb, synes det er latterligt 

Anmeld Citér

7. november 2018

God-mor

Vi har ikke hverken bund eller loft på hvad vi giver for i gaver. Vi giver det vi tror, vil glæde den person som skal modtage gaven, og tænker ikke i beløb på den måde. I år får min mor for mere end det dobbelte end min far fx. Sidste år var det omvendt. Det er der aldrig nogle som har rynket på næsten over eller stilt spørgsmåletstegn ved. Forstår ikke de aftaler omkring gavebeløb, fordi man giver for det man har til i sin økonomi, og hvis man er på SU fx. så ved familien jo, at man ikke har det store råderum når det kommer til at give gaver. Vi kommer i år op på omkring 6-7000 kr. på julegaver, men da vi begge var på SU der var beløbet måske MAX omkring 3000 kr. eller derunder. Hvis nogle brokkede sig over størrelsen på deres gave, ville jeg miste alt lyst til nogensinde at give personen gaver igen. Krævermentaliteten er så ucharmerende. 

Anmeld Citér

7. november 2018

Skrukkie

Vi giver cirka for 200-300 pr person, men finder gerne ting billigere. Vores familie er lille. Vi har cirka seks personer som vi SKAL give gave. Altså, det er vores eget valg. Selvfølgelig skal vores forældre have!

Til gengæld giver vi ikke altid hinanden julegaver. Vi dater hinanden månedligt og bruger pengene på dét.

Nu venter vi barn og ANER ikke hvordan det bliver fremover. Men denne jul er sidste jul uden et barn... 

Anmeld Citér

7. november 2018

Birthdaybaby

Jeg giver folk lige det jeg har lyst til. 

I min familie giver vi gaver til dem vi holder jul med. Derudover giver vi til min mands forældre, søster og hendes søn. Og så giver min mand og jeg selvfølgelig også gaver til hinanden. Vi giver også adventsgaver til vores forældre. 

Til gengæld er vores børn så små at de ikke rigtigt får noget fra os, de er alligevel for længst lagt i seng når vi når til gaverne - og forstår det ikke. 

Jeg bruger mellem 5 og 15 tusinde. 

Anmeld Citér

7. november 2018

Hectar

Vi er begge studerende og giver hvad vi mener vi kan stå inde for. Derfor er vores gavebudget maks 200 kr pr person. Mine forældre giver for 600 kr, svigerforældrene og mine søskende for 500 kr, mens min kærestes brødre giver for 100 kr.

Helt ærligt, så er jeg ikke særlig stor fan af at sætte et loft på gaver. Man giver for det beløb som har lyst og råd til. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.