Julegaver .

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.842 visninger
66 svar
28 synes godt om
6. november 2018

Anonym trådstarter

Nu nærmere julen sig med hastige skridt og den årlige snak angående julegaver er sat ind. En dyr post for mange . For mig er glæden efterhånden væk,  for i vores familie handler efterhånden om penge penge penge og ikke om glæden ved at give og modtage det samme med fødselsdage. Snakken er altid , hvor mange vi er ( hele familien ) og hvor dyrt det er.

ja gaver er en dyr post , men gaver behøver jo ikke nødvendigvis at være dyre for at brunge glæde . 

Igennem tiden er aftalerne ændret for , hvem man giver gaver i takt med familien er vokset. Aftalen de sidste år har været kun børnene giver hinanden gaver, men den aftale er også sløjfet.   ( jeg er ikke enig i dette , men flertallet har talt )

så mit spørgsmål er egenlig mest af den nysgerrige karakter .

hvad gør I med julegaver, hvem giver I gaver ?

Hvilken prisleje ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. november 2018

lineog4

Vi har kun en lille familie her i DK, så det er egentlig ikke noget problem.

Men jeg bliver ofte overrasket over det gaveræs jeg hører om fra andre, fx at gaven skal koste er vist beløb - for mig er gaver drømme jeg forærer de andre, drømme jeg har for dem og om de har kostet 10 kroner eller 1000 kroner er hip som hap. Gaver kan for mig også være hjemmegjorte og har samme betydning. 

Anmeld Citér

6. november 2018

HåberPåMirakler

Sidste år valgte vi i min familie at holde 100kr jul, så alle gaver man giver er til maks 100kr pr gave.

Det har vi valgt at holde ved i år, så vi har vel gaver for 1600kr ca.

Vi forventer ikke gaver for mere end 100kr pr stk, og det har vi gjort meget klart for hele familien.

Jeg synes også der er stor tendens til at det hele handler om penge, i hvert fald til en af siderne i familien. Og jeg orker simpelthen ikke det ræs, hvor alle skal vide hvad man giver og får for.

En tæt i min familie havde ikke fattet pointen sidste år, og hun skrev til os efter jul (vi havde vist købt en rejse eller bil eller et og andet stort og dyrt) at hun var skuffet over gaverne, og hvordan vi havde råd til den store ting når nu vi ikke kunne give ordentlige gaver. 

Jeg blev bare så sur, at man som menneske kan finde på at brokke sig over at få en gave. Jeg fatter det simpelthen ikke! Nå det var et sidespor :b

Men vi giver for 100kr pr person, og det tror jeg vi bliver ved med. For jeg synes ikke der er behov for gaver op i 300-400kr for at vise vi tænker på personen, og gerne vil glæde denne med en gave til jul  

Anmeld Citér

6. november 2018

Anonym trådstarter

lineog4 skriver:

Vi har kun en lille familie her i DK, så det er egentlig ikke noget problem.

Men jeg bliver ofte overrasket over det gaveræs jeg hører om fra andre, fx at gaven skal koste er vist beløb - for mig er gaver drømme jeg forærer de andre, drømme jeg har for dem og om de har kostet 10 kroner eller 1000 kroner er hip som hap. Gaver kan for mig også være hjemmegjorte og har samme betydning. 

Vi er en stor familie , mange søskende med børn. Så det er en dyr post. Min glæde er efterhånden forsvundet, kan sagtens følge dig i beløbet ikke som sådan skal være afgørende for hvilken gave man køber. Men tænker at mængden af mennesker der skal have har betydning for dette.

Anmeld Citér

6. november 2018

Anonym trådstarter

HåberPåMirakler skriver:

Sidste år valgte vi i min familie at holde 100kr jul, så alle gaver man giver er til maks 100kr pr gave.

Det har vi valgt at holde ved i år, så vi har vel gaver for 1600kr ca.

Vi forventer ikke gaver for mere end 100kr pr stk, og det har vi gjort meget klart for hele familien.

Jeg synes også der er stor tendens til at det hele handler om penge, i hvert fald til en af siderne i familien. Og jeg orker simpelthen ikke det ræs, hvor alle skal vide hvad man giver og får for.

En tæt i min familie havde ikke fattet pointen sidste år, og hun skrev til os efter jul (vi havde vist købt en rejse eller bil eller et og andet stort og dyrt) at hun var skuffet over gaverne, og hvordan vi havde råd til den store ting når nu vi ikke kunne give ordentlige gaver. 

Jeg blev bare så sur, at man som menneske kan finde på at brokke sig over at få en gave. Jeg fatter det simpelthen ikke! Nå det var et sidespor :b

Men vi giver for 100kr pr person, og det tror jeg vi bliver ved med. For jeg synes ikke der er behov for gaver op i 300-400kr for at vise vi tænker på personen, og gerne vil glæde denne med en gave til jul  

Er helt enig , gaver behøver ikke koste en formue for at bringe glæde. Men her giver vi ikke længere gaver for nogle mener det er for dyrt. Det er selvfølgelig nemt og bekvem at slippe for juleræset , men bliver alligevel lidt trist på børnene vegne . Glæden ved jul som barn er for mig , en stor del gaverne . Glæden ved at give og modtage gaver fra hinanden . Jeg har mistet stor glæde ved både fødselsdagsgaver og julegaver , fordi I min familie er dette forbundet med den evige snak om HVOR dyrt det er. 

Anmeld Citér

6. november 2018

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Nu nærmere julen sig med hastige skridt og den årlige snak angående julegaver er sat ind. En dyr post for mange . For mig er glæden efterhånden væk,  for i vores familie handler efterhånden om penge penge penge og ikke om glæden ved at give og modtage det samme med fødselsdage. Snakken er altid , hvor mange vi er ( hele familien ) og hvor dyrt det er.

ja gaver er en dyr post , men gaver behøver jo ikke nødvendigvis at være dyre for at brunge glæde . 

Igennem tiden er aftalerne ændret for , hvem man giver gaver i takt med familien er vokset. Aftalen de sidste år har været kun børnene giver hinanden gaver, men den aftale er også sløjfet.   ( jeg er ikke enig i dette , men flertallet har talt )

Hvilken prisleje ?

I min familie er der en klar aftale om at man giver for 250 kr. Allerhelst hverken mere eller mindre. Det gælder alle indenfor min mors familie (en lille familie) og dem vi er tættest med indenfor min stedfars familie (en stor familie). Det giver i alt ca 2500 kr kun til julegaver. - Så kommer der fødselsdagsgaver oveni. 

Jeg giver ikke for det aftalte beløb, det har jeg simpelthen ikke råd til. Jeg har enten været på SU, eller været meget lavtlønnet hele mit (knap så lange) voksenliv, så jeg har været nødt til at skære gavebeløbet ned til 100 kr pr gave, også selvom det har skabt lidt utilfredseminer (hovedsageligt hos min morfar der generelt er utilfreds med det meste).

Jeg synes faktisk at det er et træls pres. Jeg ville have det så fint med hverken at modtage eller give gaver til andre en børnene i familien. Det er alligevel dem der bliver gladest for det, til de voksne er det langt hen af vejen egentlig at man bare giver for at give noget. Det synes jeg ikke er fedt. 

Anmeld Citér

6. november 2018

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Hvilken prisleje ?

Vi giver kun den nærmeste familie.. Altså forældre og søskende, samt deres børn og samlevende.. Ikke engang min papfarfar får noget hvert år (er kun når vi har lyst), da vi for flere år siden aftalte med min nu afdøde farmor, at vi droppede gaverne mellem os.. 

Og så betaler vi det, som vi har råd til.. Mine forældre får ca. for 150 kr. PR. Person, og det samme gælder min svoger.. Min søster og hendes to børn får for ca. 200-250 kr. PR. Person.. Min kæreste får for ca. 300-400 kr. (Vi har aftalt en maks pris, da vi er ved at spare op til hus, og vi ikke har vildt mange penge i forvejen)..

Selvom vi har de her priser, så kan vi sagtens betale mindre endnu, hvis vi finder noget godt til billige penge.. Min mor fik fx for 60 kr. til sin sidste fødselsdag, og det var fra både mig, min kæreste, min søster og hendes kæreste.. Og hun elskede sin gave.. 

Anmeld Citér

6. november 2018

lineog4

Anonym skriver:

Vi er en stor familie , mange søskende med børn. Så det er en dyr post. Min glæde er efterhånden forsvundet, kan sagtens følge dig i beløbet ikke som sådan skal være afgørende for hvilken gave man køber. Men tænker at mængden af mennesker der skal have har betydning for dette.

Tænker også man skal forstå især når der er mange, at en gave givet med omtanke og drømme for personen er langt mere værd end en gave gave købt huhej for 500 kroner fordi man skal. 

Jeg kan godt se når familien er stor, så må man måske opstille nogle regler. Da jeg var barn var det kun børnene der fik gaver. Det betød ikke at min mor og far ikke udvekslede hver - ja det er faktisk dej hyggestund jeg bedst kan huske, når vi enten sagde farvel til den sidste gæst eller kom hjem, så tog vi madrasser ind i stuen og så fik jeg de sidste gaver og min mor og far gav hinanden gaver - det var langt mere jul end ræset hvor alle skulle have et hav af gaver bare fordi....

for os her hjemme er julen endt med at blive hygge og ro - både fordi vi har en lille familie (desværre er mange døde) og fordi der har været så mange dødsfald, så vi skulle finde glæden ved julen på ny og de har gjort vi kunne reskabe den og finde de værdier vi følte var vigtige. Så jul hos os er med juletræ, glæde, and osv men det kan også sagtens være med hyggetøj hvis det er det vi har lyst til....

Anmeld Citér

6. november 2018

Annemette07

Hvilken prisleje ?

Vi giver gaver til vores forældre, søskende, mine brødres kærester og min nevø og niece. Vi har ikke som sådan et loft over hvad der maks må gives for, men ca. For et par hundrede til hver person. Man giver det man synes man har råd til. Jeg har ind imellem givet lidt dyrere gaver, men så har det også været fordi de ikke har fået fødselsdagsgave. Vi går ofte sammen for at kunne give lidt dyrere gaver 

Til vores egne børn afhænger det af hvad de ønsker sig, og om det er noget de har brug for, men ca. For 500 kr.

Anmeld Citér

6. november 2018

Anonym trådstarter

MummiT skriver:

I min familie er der en klar aftale om at man giver for 250 kr. Allerhelst hverken mere eller mindre. Det gælder alle indenfor min mors familie (en lille familie) og dem vi er tættest med indenfor min stedfars familie (en stor familie). Det giver i alt ca 2500 kr kun til julegaver. - Så kommer der fødselsdagsgaver oveni. 

Jeg giver ikke for det aftalte beløb, det har jeg simpelthen ikke råd til. Jeg har enten været på SU, eller været meget lavtlønnet hele mit (knap så lange) voksenliv, så jeg har været nødt til at skære gavebeløbet ned til 100 kr pr gave, også selvom det har skabt lidt utilfredseminer (hovedsageligt hos min morfar der generelt er utilfreds med det meste).

Jeg synes faktisk at det er et træls pres. Jeg ville have det så fint med hverken at modtage eller give gaver til andre en børnene i familien. Det er alligevel dem der bliver gladest for det, til de voksne er det langt hen af vejen egentlig at man bare giver for at give noget. Det synes jeg ikke er fedt. 

Vi har også en ca aftale om hvilket beløb vi giver for, og det er fint med mig. Vi er en stor familie så det er en dyr post. Men for mig er det ikke gavens størrelse men det er give / modtage der betyder noget . Men min glæde er bare efterhånden væk for det hele handler om penge , hvor dyrt det er. Har svært ved at glæde mig over min fødselsdagsgave når der næsten i samme ombæring bliver nævnt , hvor dyrt det er med alle de gaver. Min mor går meget op i at alle skal have det for det samme , men finder man nu lige en gave som er på bud, så er det jo fint. Om den så koster 50kr mindre end hvad fætters koster , ja det har ingen betydning . Jeg har heller ikke mange penge men vægter alligevel gaverne højt. Prøver at finde nogle gaver når der f.eks er tilbud. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.