Nu nærmere julen sig med hastige skridt og den årlige snak angående julegaver er sat ind. En dyr post for mange . For mig er glæden efterhånden væk, for i vores familie handler efterhånden om penge penge penge og ikke om glæden ved at give og modtage
det samme med fødselsdage. Snakken er altid , hvor mange vi er ( hele familien ) og hvor dyrt det er.
ja gaver er en dyr post , men gaver behøver jo ikke nødvendigvis at være dyre for at brunge glæde .
Igennem tiden er aftalerne ændret for , hvem man giver gaver i takt med familien er vokset. Aftalen de sidste år har været kun børnene giver hinanden gaver, men den aftale er også sløjfet. ( jeg er ikke enig i dette , men flertallet har talt )
så mit spørgsmål er egenlig mest af den nysgerrige karakter .
hvad gør I med julegaver, hvem giver I gaver ?
Hvilken prisleje ?
Jeg har aldrig oplevet, at julen har været et gaveræs.. der spyttes en del penge i gaver, men det tænker jeg ærlig talt ikke over, for for mig handler det om at give en gave, jeg ved modtageren bliver glad for. Beløbet kan variere meget fra år til år, men jeg gider simpelthen ikke komme med en gave til maks 200 kr, fordi det er en regel, hvis jeg har fundet den helt perfekte gave til 600
Det siger jeg bestemt ikke for at ramme dem der gør sådan, for det er helt fint, men for mig bliver det mere gaveræs, hvis jeg skal gå meget efter er bestemt beløb. Vi giver så heller ikke gaver til alle onkler, tanter, fætre og kusiner, men kun til dem, som er lidt tættere på os.
Jeg giver gave til min søn (fælles med min mand), min mand og min søster. Min søster og jeg giver så fælles til vores forældre, én onkel og vores bedsteforældre (bedsteforældrene typisk et billede plus lidt chokolade). Jeg tror det plejer løbe op i cirka 2000-2500 kr., der varierer lidt fra år til år.
Jeg står for gaver til min side af familien, hvor jeg så bestemmer hvad jeg vil give for, og min kæreste står for hans side. Han giver gave til sine forældre, til mig, vores søn og til hans to nevøer, samlet for cirka 2000 kr vil jeg tro.