Arbejde som sygemeldt på SU

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. oktober 2018

KASS

BAE skriver:

Su siden. Hvis du vælger at holde orlov fra din uddannelse, skal du straks give os besked via Digital Post på boger.dk/fra e-Boks. Du skal også fravælge SU i minSU for de måneder, du er på orlov.

Men både TS og Hectar arbejder jo, det er jo det debatten går ud på. Så har de jo en indtægt, og det er derfor jeg skriver. Jeg kan forstå hvis de er så syge at de ikke kan arbejde, men fordi de tager orlov(  Hun ikke kunne starte midt i semesteret igen og var så sygemeldt, men arbejder så) så kan de jo tjene godt, og så får de SU oveni.?? Det er ikke rettet til folk, der ikke kan arbejde fordi de er sygemeldt.

Jeg prøver bare at forstå at man kan arbejde og har orlov fra studie, og får SU. 

Man kan slet ikke få SU, når man er på orlov, så man vil skulle tilbagebetale evt. SU under orlov. Det er også derfor, at man ikke er på orlov ifm. barsel, for så kan man ikke få barselsklip.

Det er usympatisk af veninden, hvis hun udnytter systemet. Selv hvis hun godt må, ville min moral byde mig at opretholde min egen eksistens de måneder, hvor jeg ikke kunne være studieaktiv, men godt kunne/måtte arbejde fuldtid.

Men fx at passe telefonen på dit studiejob kan ikke opretholde din økonomi, fordi du har brækket dit ben og ikke kan gå til en fysisk eksamen. Og et brækket ben berettiger dig ikke nødvendigvis til en sygemelding fra dit studiejob.

En læge har underskrevet en lægeerklæring på venindens tilstand. Enten er der en god grund, eller også snyder hun. Informationerne er ikke fyldestgørende.

Nogle gange er uddannelsessystemet bare firkantet, og hvis jeg er syg i 8 uger på et uheldigt tidspunkt på året, så kommer jeg teknisk set 6 måneder bagud. Må jeg så ikke arbejde alle 6 måneder, eller kun de 3, hvor jeg faktisk er syg?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. oktober 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
KASS skriver:

Man kan slet ikke få SU, når man er på orlov, så man vil skulle tilbagebetale evt. SU under orlov. Det er også derfor, at man ikke er på orlov ifm. barsel, for så kan man ikke få barselsklip.

Det er usympatisk af veninden, hvis hun udnytter systemet. Selv hvis hun godt må, ville min moral byde mig at opretholde min egen eksistens de måneder, hvor jeg ikke kunne være studieaktiv, men godt kunne/måtte arbejde fuldtid.

Men fx at passe telefonen på dit studiejob kan ikke opretholde din økonomi, fordi du har brækket dit ben og ikke kan gå til en fysisk eksamen. Og et brækket ben berettiger dig ikke nødvendigvis til en sygemelding fra dit studiejob.

En læge har underskrevet en lægeerklæring på venindens tilstand. Enten er der en god grund, eller også snyder hun. Informationerne er ikke fyldestgørende.

Nogle gange er uddannelsessystemet bare firkantet, og hvis jeg er syg i 8 uger på et uheldigt tidspunkt på året, så kommer jeg teknisk set 6 måneder bagud. Må jeg så ikke arbejde alle 6 måneder, eller kun de 3, hvor jeg faktisk er syg?

Hvad er det for en veninde, du snakker om hele tiden...??

Det er jo også det jeg siger, at man ikke må få SU under orlov, hvilket både TS og Hectar jo gør og arbejder. 

Jeg forstår ikke det sidste du skriver. 

Anmeld Citér

15. oktober 2018

KASS

Carina:-) skriver:

Det der bliver reagerer på .

Er at man kan sygemelde sig fra sit studie.

Få SU og så lige snuppe et fuldtidsjob 

Hvis man kan passe et fuldtidsjob kan man vel også passe sit studie.

Det lugter af udnyttelse af systemet og har jo ikke noget at gøre med den alm . Ret til sygeløn.

SU under sygdom er præcis at sidestille med løn under sygdom.

Hvis du er sygemeldt på vilkår, der gør, at du heller ikke ville kunne arbejde, så snyder du. Jeg har skrevet flere gange, at det veninden lyder usympatisk. Hvis du kan opretholde din egen økonomi uden støtte, så ser jeg ingen grund til at tømme fælleskasserne, syg eller ej.

Men BAE henviser til, at hvis du er syg, så skal du på orlov, hvor du ikke har mulighed for at få SU eller gå til eksamen, hvis din sygdom alligevel skulle tillade det.

Mit studie er normeret til 6 år. Jeg kender ingen, gør som veninden. Men jeg kender flere, som har været ramt af alvor sygdom, hvor de har fået SU, selvom de ikke har været studieaktive – Og det finder jeg fuldt ud rimeligt. 

Anmeld Citér

15. oktober 2018

Anonym trådstarter

BAE skriver:

Det er jo også det jeg siger, at man ikke må få SU under orlov, hvilket både TS og Hectar jo gør og arbejder. 

Ts får ikke SU og løn. Ts har en studiekammerat, der får SU og løn. 

Anmeld Citér

15. oktober 2018

KASS

BAE skriver:

Trådstarter veninde, som tråden handler om.

De er ikke på orlov, de er sygemeldte, hvilket vil sige, at de har ret til ikke at være studieaktive, men har mulighed for at være det og få SU. 

Hvis du læser KU’s orlovsregler, er sygdom slet ikke en del af dem, fordi studerende ikke er på orlov under sygdom, https://om.ku.dk/uddannelse/regler-om-orlov-rev.pdf

Anmeld Citér

15. oktober 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Anonym skriver:

Ts får ikke SU og løn. Ts har en studiekammerat, der får SU og løn. 

Havde ikke set der stod studiekammerat. 
Du kan bare skrive Jeg har en studiekammerat, ved jo godt at du er ts.  

Du må fortælle din veninde, at hun faktisk skal betale de penge tilbage. 

Anmeld Citér

15. oktober 2018

Tommelise

KASS skriver:

Hvis du er sygemeldt på vilkår, der gør, at du heller ikke ville kunne arbejde, så snyder du. Jeg har skrevet flere gange, at det veninden lyder usympatisk. Hvis du kan opretholde din egen økonomi uden støtte, så ser jeg ingen grund til at tømme fælleskasserne, syg eller ej.

Men BAE henviser til, at hvis du er syg, så skal du på orlov, hvor du ikke har mulighed for at få SU eller gå til eksamen, hvis din sygdom alligevel skulle tillade det.

Mit studie er normeret til 6 år. Jeg kender ingen, gør som veninden. Men jeg kender flere, som har været ramt af alvor sygdom, hvor de har fået SU, selvom de ikke har været studieaktive – Og det finder jeg fuldt ud rimeligt. 

Jeg tror ikke, der er nogen, der mener, at man skal være helt uden indtægt, hvis man bliver syg, mens man er under uddannelse.

Den undren, de fleste giver udtryk for, er nok mere, at man både kan få SU og fuld løn.

Hvis man f.eks. er på sygedagpenge, så må man ikke samtidig oppebære løn.

Og hvis man får løn under sygdom, så er man sygemeldt - og arbejder dermed ikke.

Anmeld Citér

15. oktober 2018

Anonym trådstarter

BAE skriver:

Havde ikke set der stod studiekammerat. 
Du kan bare skrive Jeg har en studiekammerat, ved jo godt at du er ts.  

Du må fortælle din veninde, at hun faktisk skal betale de penge tilbage. 

Jeg bestemmer selv, hvordan jeg formulerer mig. Ogjeg har allerede skrevet, at jeg vil fortælle hende at hun kan komme i problemer - selvom et entydigt svar (udover moralsk) ikke er fundet her i tråden.  

Anmeld Citér

15. oktober 2018

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Jeg bestemmer selv, hvordan jeg formulerer mig. Ogjeg har allerede skrevet, at jeg vil fortælle hende at hun kan komme i problemer - selvom et entydigt svar (udover moralsk) ikke er fundet her i tråden.  

Jeg tror desværre ikke, at nogle herinde er 100% sikre på, hvad man må og ikke må.. Tror at din veninde skal ringe til SU styrelsen 

Anmeld Citér

15. oktober 2018

BAE

Profilbillede for BAE
KASS skriver:

Jeg har ikke henvist til at man skal på orlov som syg. Jeg stillede spørgsmål at man kan være på orlov OG arbejde? Og få SU?

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.