BAE skriver:
Su siden. Hvis du vælger at holde orlov fra din uddannelse, skal du straks give os besked via Digital Post på boger.dk/fra e-Boks. Du skal også fravælge SU i minSU for de måneder, du er på orlov.
Men både TS og Hectar arbejder jo, det er jo det debatten går ud på. Så har de jo en indtægt, og det er derfor jeg skriver. Jeg kan forstå hvis de er så syge at de ikke kan arbejde, men fordi de tager orlov( Hun ikke kunne starte midt i semesteret igen og var så sygemeldt, men arbejder så) så kan de jo tjene godt, og så får de SU oveni.?? Det er ikke rettet til folk, der ikke kan arbejde fordi de er sygemeldt.
Jeg prøver bare at forstå at man kan arbejde og har orlov fra studie, og får SU.
Man kan slet ikke få SU, når man er på orlov, så man vil skulle tilbagebetale evt. SU under orlov. Det er også derfor, at man ikke er på orlov ifm. barsel, for så kan man ikke få barselsklip.
Det er usympatisk af veninden, hvis hun udnytter systemet. Selv hvis hun godt må, ville min moral byde mig at opretholde min egen eksistens de måneder, hvor jeg ikke kunne være studieaktiv, men godt kunne/måtte arbejde fuldtid.
Men fx at passe telefonen på dit studiejob kan ikke opretholde din økonomi, fordi du har brækket dit ben og ikke kan gå til en fysisk eksamen. Og et brækket ben berettiger dig ikke nødvendigvis til en sygemelding fra dit studiejob.
En læge har underskrevet en lægeerklæring på venindens tilstand. Enten er der en god grund, eller også snyder hun. Informationerne er ikke fyldestgørende.
Nogle gange er uddannelsessystemet bare firkantet, og hvis jeg er syg i 8 uger på et uheldigt tidspunkt på året, så kommer jeg teknisk set 6 måneder bagud. Må jeg så ikke arbejde alle 6 måneder, eller kun de 3, hvor jeg faktisk er syg?