Arbejde som sygemeldt på SU

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. oktober 2018

Anonym trådstarter

Hectar skriver:

Jeg var sygemeldt et helt semester og derfor fik jeg SU for det. En deltidssygemelding kan ikke lade sig gøre på mit studie, så af den grund strakte den sig over et helt semester.

Jeg er ked af, hvis du med min tråd er kommet til at føle dig angrebet. Det har aldrig været meningen at nogen skulle kaldes usympatiske, blanke, nogen der snyder eller udnytter systemet. Jeg var alene ude efter at skaffe viden om, hvorvidt det er lovligt eller ej. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. oktober 2018

KASS

Tommelise skriver:

Jeg tror ikke, der er nogen, der mener, at man skal være helt uden indtægt, hvis man bliver syg, mens man er under uddannelse.

Den undren, de fleste giver udtryk for, er nok mere, at man både kan få SU og fuld løn.

Hvis man f.eks. er på sygedagpenge, så må man ikke samtidig oppebære løn.

Og hvis man får løn under sygdom, så er man sygemeldt - og arbejder dermed ikke.

Nej, men du må godt være deltidssygemeldt eller sygemeldt fra visse aspekter af dit job, og det er det jeg taler om.

BAE skriver, at de syge skal på orlov – Og det er uden SU, om du har et job, fritidsjob eller ej. Og det opponerer jeg imod, det giver de studerende unødigt hårde vilkår,  https://uniavisen.dk/sofie-fik-en-depression-og-tog-sygeorlov-nu-kan-hun-hverken-faa-su-eller-kontanthjaelp/

Jeg argumenterer ikke for, at snyd er ok. Jeg synes, at veninden lyder usympatisk. Om hun har ret til SU eller ej, syg eller ej, synes jeg, at hun skulle opretholde sin egen økonomi uden støtte, hvis hun kan. 

Anmeld Citér

15. oktober 2018

Anonym trådstarter

Unicorn1 skriver:

Jeg tror desværre ikke, at nogle herinde er 100% sikre på, hvad man må og ikke må.. Tror at din veninde skal ringe til SU styrelsen 

Nej, det har jeg fundet ud af  Hun vil ikke undersøge det nærmere, det er mig, der er bekymret for hende - ikke hende selv. 

Anmeld Citér

15. oktober 2018

Tommelise

KASS skriver:

Nej, men du må godt være deltidssygemeldt eller sygemeldt fra visse aspekter af dit job, og det er det jeg taler om.

BAE skriver, at de syge skal på orlov – Og det er uden SU, om du har et job, fritidsjob eller ej. Og det opponerer jeg imod, det giver de studerende unødigt hårde vilkår,  https://uniavisen.dk/sofie-fik-en-depression-og-tog-sygeorlov-nu-kan-hun-hverken-faa-su-eller-kontanthjaelp/

Jeg argumenterer ikke for, at snyd er ok. Jeg synes, at veninden lyder usympatisk. Om hun har ret til SU eller ej, syg eller ej, synes jeg, at hun skulle opretholde sin egen økonomi uden støtte, hvis hun kan. 

Ja, selvfølgelig må man være deltidssygemeldt.

Vi er slet ikke uenige. Prøvede bare at give udtryk for det, som jeg tror, det fleste her i tråden mener.

Jeg har selv været sygemeldt med depression. 

Anmeld Citér

15. oktober 2018

Tommelise

KASS skriver:

Jeg tror, du har misforstået, hvad BAE mener.

Anmeld Citér

15. oktober 2018

KASS

BAE skriver:

Jeg har ikke henvist til at man skal på orlov som syg. Jeg stillede spørgsmål at man kan være på orlov OG arbejde? Og få SU?

Sådan har jeg ikke læst dine beskeder. Det er jeg ked af hvis jeg har misforstået.

For mig at se argumenterer du for, at man ikke skal have SU, hvis man ikke er studieaktiv, og til det er jeg uenig. Det er ligeså rimeligt at få SU under sygdom som løn under sygdom.

Det virker til en usympatisk veninde, der drejer reglerne til sin fordel.

Det er ikke urimeligt, når teknikaliteter kan gøre, at sygemeldinger gælder hele semestret, selvom man kun er syg i 8 uger. 

Anmeld Citér

15. oktober 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
KASS skriver:

Sådan har jeg ikke læst dine beskeder. Det er jeg ked af hvis jeg har misforstået.

For mig at se argumenterer du for, at man ikke skal have SU, hvis man ikke er studieaktiv, og til det er jeg uenig. Det er ligeså rimeligt at få SU under sygdom som løn under sygdom.

Det virker til en usympatisk veninde, der drejer reglerne til sin fordel.

Det er ikke urimeligt, når teknikaliteter kan gøre, at sygemeldinger gælder hele semestret, selvom man kun er syg i 8 uger. 

Ja, hvis man kan arbejde fuld tid(altså ikke hvis du er så syg at du ikke kan arbejde) Men hvis du kan arbejde 37 timer, hvorfor kan man så også få SU? Som TS Veninde, hun får SU og fuld løn. Og det forstår jeg ikke. 

Jeg ved hvordan det er at være syg. 

Anmeld Citér

15. oktober 2018

KASS

BAE skriver:

Ja, hvis man kan arbejde fuld tid(altså ikke hvis du er så syg at du ikke kan arbejde) Men hvis du kan arbejde 37 timer, hvorfor kan man så også få SU? Som TS Veninde, hun får SU og fuld løn. Og det forstår jeg ikke. 

Jeg ved hvordan det er at være syg. 

Du kan være syg, hvor du ikke kan studerede eller arbejde i 8 uger. Efter de 8 uger er du klar igen, men det er ikke muligt for dig at gå til eksamen, fordi du har været væk i 8 uger. Teknisk set er du ude resten af semestret pga. sygdom, selvom du kun var syg i 8 uger. 

Og så må du arbejde indenfor de regler, der ellers er for at modtage SU.

Anmeld Citér

15. oktober 2018

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Anonym skriver:

Nej, det har jeg fundet ud af  Hun vil ikke undersøge det nærmere, det er mig, der er bekymret for hende - ikke hende selv. 

Jeg forstår dig godt.. Men hvis hun ikke vil undersøge nærmere, så kan hun bare risikere, at hun får sat sig selv i rigtig stor gæld, fordi hun måske skal betale SU tilbage.. Men det er selvfølgelig kun hende selv, der kan styre, om hun vil dobbelt tjekket om det er rigtigt eller forkert 

Anmeld Citér

16. oktober 2018

lineog4

Man kan søge om at få tillæg af klip, hvis orloven skyldes sygdom og man har en lægeerklæring på det. Hvis jeg havde tjent for meget fordelt over året, ville jeg skulle betale tilbage. I mit tilfælde drejer det sig om ca. 25 timer hver måned og med en løn der ikke gør at jeg rammer loftet. 

SU styrelsen mener at det er bedre at man bibeholder sit job for ikke at miste kontakten med sit almindelige liv helt. Et studiejob er sjældent på mere end 8-12 timer ugentligt og et fuldtidsstudie ligger som regel på 35-40 timer.

Det synes underligt at man ikke kan varetage et fuldtidsstudie, men godt arbejde fuldtid. Dog vælger jeg at tro på lægen, der har sygemeldt trådstarters veninde, har sygemeldt hende af en årsag. Hvis ikke, skal det selvfølgelig straffes. Men at man arbejder lidt ved siden af for ikke at gå helt i stå, kan jeg ikke se nogen problemer i.

Fejl

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.