Anonym skriver:
Hvor skriver jeg på noget tidspunkt at det er ok at køre uden kørekort? INGEN steder. Tværdigmod. Har jeg hele tiden sagt man ikke skal og det er dumt at gøre. MEN at man ikk skal blande sig i andres dumheder. For det er ikke kortet der kører bilen. Du kan ligeså vel køre en ihjel i morgen som en uden kørekort kan. Det er det der er pointen. Bland sig uden om andres dumheder.
Men uden kort ingen forsikring - så personens egen dumhed kan komme til at koste mig dyrt. Ja personen hæfter efter en civil retssag og måske kommer pengene aldrig - så helt egen dumhed og der berører ikke andre er det ikke.
Men vi kunne jo bare fortsætte din tankegang:
- vi skal ikke blande os når vi ser to unge mennesker på knallert uden styrthjelm, det er bare deres egen dumhed?
- vi skal ikke blande os, hvis vi gå over for rødt lige foran en bil - det er jo bare deres egen dumhed
- vi skal ikke blande os hvis eleverne i de store klasser hver morgen kommer kørende uden lys på cyklen i november-februar. Det er jo bare deres egen dumhed
- vi skal ikke blande os når vi ser en på 13 prostituere sig selv for det er bare egen dumhed
- vi skal ikke blande os når vi ser en ligge fuld på en bænk i frostgrader, det er jo bare egen dumhed
- vi skal ikke blande os når vi ser en græde hjerteskærende ved busstopstedet for det er jo formodentlig bare en dumhed
- vi skal slet ikke sige: hov du tabte din vante, glemte din taske osv. for det er bare egen dumhed
Jeg ved godt du nu vil sige, ej men det er jo ikke det samme for det handler om medmenneskelighed - jeg er ked af det, men det gør det andet også. Det kan godt være netop de to personer er fantastiske billister, men er vi ligeglade med det faktum at det kræver oplæring for at kunne køre en maskine der i sidste ende kan være en dræber maskine, en gang så er vi det altid og hvorfor så ikke bare give vores bilnøgler til vores teenager når de spørger om de kan blive hentet hos en veninde på søndag, jeg mener en eller anden dag skal de jo lære det, og det behøver da ikke være i køreskolen, bare de selv synes de kan.