Køre uden kørekort

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. marts 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

det er stadig ikke kørekortets skyld. Men erfaren person med kørekort gennem 50 år kan ligeså vel lemlæste og køre nogen ned. Selv du kan gøre det. 

Er du egentlig tilhænger af, at man skal tage kørekort for lovligt at køre bil, eller synes du, det er op til den enkelte selv at vurdere, om han/hun er en god bilist, med eller uden kørekort? Og er du generelt af den opfattelse, at hver enkelt kan gradbøje loven efter behag, eller gælder det kun bilisme? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2018

mor:)

Profilbillede for mor:)
pain is temporary. Quiting lasts forever.
Anonym skriver:

Forstår ikk hvorfor du skal gøre noget? 

Det er ikke kortet der kører bilen. Så bare fordi det ikke er erhvervet og den anden frakendt. Gør dem ikke til farlige for trafikken eller andre mennesker. 

Ringer du også til politiet og sladre hvis du ser nogen snakke i telefon mens de kører bil? 

Bevares det er da dumt af dem. Men det er deres problem. Ikke dit

Det er da farligt at snakke i telefon mens man kører bil - det skal da ikke undervurderes. Jeg synes enhver der gør det slet ikke bør køre en bil!! 

Anmeld Citér

11. marts 2018

Anonym

Anonym skriver:

Gud hvor er dine argumenter dog bare frustrerende!! 

Så fordi man KAN køre uden kørekort så er det ok?? Der er vel for filan da en årsag til at man skal tage kørekortet! 

Og ved du hvorfor fyren har fået frakendt sit kort? Nej vel? Så reelt set aner du ikke om han har kørt hasarderet kørsel gang på gang eller har kørt stangstiv. 

Loven er der af en årsag, om man kan lide den eller ej!

Hvor skriver jeg på noget tidspunkt at det er ok at køre uden kørekort? INGEN steder. Tværdigmod. Har jeg hele tiden sagt man ikke skal og det er dumt at gøre. MEN at man ikk skal blande sig i andres dumheder. For det er ikke kortet der kører bilen. Du kan ligeså vel køre en ihjel i morgen som en uden kørekort kan. Det er det der er pointen. Bland sig uden om andres dumheder. 

Anmeld Citér

11. marts 2018

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Er du egentlig tilhænger af, at man skal tage kørekort for lovligt at køre bil, eller synes du, det er op til den enkelte selv at vurdere, om han/hun er en god bilist, med eller uden kørekort? Og er du generelt af den opfattelse, at hver enkelt kan gradbøje loven efter behag, eller gælder det kun bilisme? 

Prøv og læs mit sidste svar så jeg ikk behøver at gentage mig selv igen og igen. 

Anmeld Citér

11. marts 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Hvor skriver jeg på noget tidspunkt at det er ok at køre uden kørekort? INGEN steder. Tværdigmod. Har jeg hele tiden sagt man ikke skal og det er dumt at gøre. MEN at man ikk skal blande sig i andres dumheder. For det er ikke kortet der kører bilen. Du kan ligeså vel køre en ihjel i morgen som en uden kørekort kan. Det er det der er pointen. Bland sig uden om andres dumheder. 

Du mener jo tydeligvis, at nogle ulovligheder må man gerne anmelde, andre ikke. Vi taler ikke dumheder - men ulovligheder. Du kan også lige så vel køre en ihjel i morgen, som en spritbilist kan, og det er ikke alkoholen, men personen, der kører bilen - så hvorfor blande sig, hvis en beruset person sætter sig bag rattet? Han KAN jo vise sig at være i stand til at køre forsvarligt. 

Vi kan ikke ane, om personen uden kørekort er en habil bilist, eller om han er ude af stand til at føre bil på forsvarlig vis. Hvorfor skal tvivlen lige netop i dette tilfælde komme ham til gode? Det giver jo ingen mening. 

Anmeld Citér

11. marts 2018

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Du mener jo tydeligvis, at nogle ulovligheder må man gerne anmelde, andre ikke. Vi taler ikke dumheder - men ulovligheder. Du kan også lige så vel køre en ihjel i morgen, som en spritbilist kan, og det er ikke alkoholen, men personen, der kører bilen - så hvorfor blande sig, hvis en beruset person sætter sig bag rattet? Han KAN jo vise sig at være i stand til at køre forsvarligt. 

Vi kan ikke ane, om personen uden kørekort er en habil bilist, eller om han er ude af stand til at føre bil på forsvarlig vis. Hvorfor skal tvivlen lige netop i dette tilfælde komme ham til gode? Det giver jo ingen mening. 

Og det er din holdning. Og fred være med den. Jeg synes bare det her samfund er blevet utrolig meget på at blande sig i alle andre i stedet for en selv. Så bland dig udenom i stedet for at lege politibetjent. Politiet gør ikke noget ved det alligevel. 

Færdig slut. 

Anmeld Citér

12. marts 2018

Anonym

Anonym skriver:

Og det er din holdning. Og fred være med den. Jeg synes bare det her samfund er blevet utrolig meget på at blande sig i alle andre i stedet for en selv. Så bland dig udenom i stedet for at lege politibetjent. Politiet gør ikke noget ved det alligevel. 

Færdig slut. 

Som betjent er jeg nødt til at sige, at jo det gør vi bestemt noget ved!!! vi ser alvorligt på det, det er jo ikke for sjov, at køretøjerne kan beslaglægges efter x antal gange de føres ulovligt. Tror mere det er en floskel, den med vi ingenting gør ved noget , i samme båd som, at vi altid spiser citronmåner og ikke kommer når folk ringer mm. - at du vælger ikke at anmelde er jo så helt din sag, såvel som det er dejligt når andre borgere vælger, at hjælpe med tips om folk der kører uden kort. - Nu koster det ikke mere end et par 1000 kr at generhvere, så hvis det er blot er dovenskab, så bør man da tage den køreprøve i stedet for at tage chancen. Love er vil til for at blive overholdt, så det ikke bliver junglelov vi lever efter. 

Anmeld Citér

12. marts 2018

lineog4

Anonym skriver:

Men uden kort ingen forsikring - så personens egen dumhed kan komme til at koste mig dyrt. Ja personen hæfter efter en civil retssag og måske kommer pengene aldrig - så helt egen dumhed og der berører ikke andre er det ikke. 

Men vi kunne jo bare fortsætte din tankegang: 

- vi skal ikke blande os når vi ser to unge mennesker på knallert uden styrthjelm, det er bare deres egen dumhed?

- vi skal ikke blande os, hvis vi gå over for rødt lige foran en bil - det er jo bare deres egen dumhed

- vi skal ikke blande os hvis eleverne i de store klasser hver morgen kommer kørende uden lys på cyklen i november-februar. Det er jo bare deres egen dumhed

- vi skal ikke blande os når vi ser en på 13 prostituere sig selv for det er bare egen dumhed

- vi skal ikke blande os når vi ser en ligge fuld på en bænk i frostgrader, det er jo bare egen dumhed

- vi skal ikke blande os når vi ser en græde hjerteskærende ved busstopstedet for det er jo formodentlig bare en dumhed

- vi skal slet ikke sige: hov du tabte din vante, glemte din taske osv. for det er bare egen dumhed

Jeg ved godt du nu vil sige, ej men det er jo ikke det samme for det handler om medmenneskelighed - jeg er ked af det, men det gør det andet også. Det kan godt være netop de to personer er fantastiske billister, men er vi ligeglade med det faktum at det kræver oplæring for at kunne køre en maskine der i sidste ende kan være en dræber maskine, en gang så er vi det altid og hvorfor så ikke bare give vores bilnøgler til vores teenager når de spørger om de kan blive hentet hos en veninde på søndag, jeg mener en eller anden dag skal de jo lære det, og det behøver da ikke være i køreskolen, bare de selv synes de kan.

Anmeld Citér

12. marts 2018

lineog4

Anonym skriver:

Færdig slut. 

Vauw - det er sjovt for jeg synes faktisk det ikke at blande sig er det samme som ikke at anerkende det andet menneske, jeg synes det at lukke sig om sig selv og tænke: ej det er da ikke mit problem, er en samfundsudvikling som går væk fra en masse kvaliteter vi ellers havde. 

Vi blander os så sandelig ikke mere, men mindre fra for bare 50 år siden, hvor vi på villavejene tilbød hinanden hjælp til stort og småt. At sidde i sit eget lille hjem og sige: det er ikke mit problem er jo også ikke at række hånden ud med hjælp.

Jeg blander mig og jeg er stolt af det, jeg taler med de mennesker der bor i min ejendom også selvom de en gang imellem ser skræmte ud, jeg hilser og taler med servicepersonalet på skolen selv om især den ene lige skulle vænne sig til at blive set, men nu giver det smil, jeg blander mig i samtaler hvis jeg overhører noget som jeg kan svare på, jeg taler med folk i supermarkedet også selvom min teenage datter synes jeg er pinlig, jeg rejser mig for folk i bussen, jeg går hen og spørger om jeg kan hjælpe hvis jeg ser en stå med et kort, jeg spørger om jeg kan hjælpe hvis jeg kan se en der virker som de ikke kan nå en vare, jeg spørger om jeg kan hjælpe hvis jeg kan se kufferten er tung, jeg spørger om jeg kan hjælpe når jeg ser en med en barnevogn i toget osv osv. jeg blander mig hele tiden, fordi jeg oplever det at blande sig er et udtryk for at ville hinanden og fællesskabet. Og ja jeg havde gerne ringet om en der kørte uden kørekort, hvis personen aldrig har erhvervet det - jeg vil da ikke kunne leve med mig selv vis jeg havde den viden og den person endte med at slå en ihjel med bilen. Jeg blander mig også hvis jeg kan se en lidt for meget alkohol inden for vesten og vil køre bil.

En lille historie fra hospitalet. Jeg lå på opvågningen og kunne ikke se mine medpatienter. Den ene skreg hele tiden og klagede over smerter i ryggen. Hun måtte ikke få mere smertestillende, og hun var tydelig bange. Sygeplejerskerne havde travlt, så jeg blandede mig. Jeg kunne ikke gå og rejse mig, men jeg kunne da tale med hende og spurgte: er du bange? Jeg blev mødt af et vandfald af ord der sluttede med; tak fordi du spurgte, tak fordi du viste du var der for nu er jeg ikke så bange - ja jeg blandede mig

Anmeld Citér

12. marts 2018

lineog4

Anonym skriver:

At køre uden kørekort er ikke en dumhed det er en ulovlig handling. 

Med din logik må jeg også flyve et fly bare jeg selv synes jeg kan, køre en lastbil, hoppe op på en motorcykel osv. For en der har træningen og papiret på de må kan jo lige så godt lave en fejl som jeg kan. Jeg kan vel egentlig også lave alle dine elektriske installationer bare jeg selv synes jeg kan, og så skal forsikringen dække. Eller jeg kan være svømmelærer uden bassinprøve, for jeg kan jo godt svømme. 

Jeg forstår slet ikke differentieringen i hvad der er ulovligt, noget er lidt ulovligt og andet er meget ulovligt, det som er lidt ulovligt kalder vi dumheder og blander os uden om - hvor går grænsen? Er det lidt ulovligt at stjæle hver dag i Føtex og meget ulovligt at stjæle fra en bank. Er det lidt ulovligt at have sex med en sovende pige fordi hun sagde ikke nej, men meget ulovligt hvis hun er vågen og siger nej. Er det lidt ulovligt at sparke til en hund dagligt, men meget ulovligt at skære i den dagligt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.