Køre uden kørekort

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. marts 2018

Julletullemor

Anonym skriver:

Hvis du taler ordenligt så gør jeg også. Også jan vi tale sammen. 

Du kan ikke sammenligne spritkørsel med at køre uden kørekort. Det er da det dummeste jeg længe har hørt. 

Selvfølgelig skal man da have kørekort for at køre bil. Men kører man uden så er det ikke dit eller andres problem. Det er ens eget når de bliver stoppet. 

Jeg har selv kørekort. Og har haft det i mange år. Men tør da vædde med at hvis jeg blev sat op til en teori prøve Idag. Så dumpede jeg da på stedet. Det gør de fleste der har haft kørekort i mange år. Jeg glemmer ofte at tage mit kørekort med mig når jeg låner en bil fordi jeg sjældent har det på mig. Så kan jeg heller ikke køre bil fordi jeg ikke har det?

kendte engang en familie der havde to drenge på dengang 10 og 12 år. De boede på en gård med kæmpe marker. Deres forældre lod dem kører i en brugt spand på markerne med dem ved siden af. De køre bedre bil end mange andre med kørekort gør. 

At køre en bil handler om erfaring og kendskab til færdselsloven. Det kan man sagtens få uden at tage et kørekort på en køreskole. Så igen som sagt flere gsnge. Det er ikke kortet der kører bilen. 

Jeg støtter ikke op om folk der kører uden. Det er dumt uden tvivl. Men det er deres problem. 

Det er også dumt og ulovligt at tage stoffer. Men det er heller ikke mit problem eller andres. Det er deres og det er dumt. 

Det er min holdning. Så behøver den ikke debatteres yderligere. 

Kan i have en dejlig søndag.  

Når ingen af dem har kørekort, så er bilen højest sandsynligt ikke forsikret - og så er det pludseligt et enormt problem for andre, hvis en af dem er skyld i en ulykke. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. marts 2018

Anonym

Anonym skriver:

Læs lige lovgivningen.

3 gange på 3 år gælder kun "lille knallert", der er ingen tidshorisont på bilkørsel uden førerret, her skal man på kørsel i frakendelsestiden og gentagne forseelser (underforstået inden forældelsesfristen), før det sker. 

læse lige det her 

I henhold til loven kan politiet konfiskere bilen, når føreren af bilen bliver stoppet tredje gang i den samme bil. 

Anmeld Citér

11. marts 2018

Anonym

Anonym skriver:

Læs lige lovgivningen.

3 gange på 3 år gælder kun "lille knallert", der er ingen tidshorisont på bilkørsel uden førerret, her skal man på kørsel i frakendelsestiden og gentagne forseelser (underforstået inden forældelsesfristen), før det sker. 

Ifølge færdselslovens § 133 a konfiskeres køretøejer ved særligt grove eller gentagne overtrædelser af færdselsloven.

I praksis konfiskeres køretøjer oftest i forbindelse med kørsel i frakendelsestiden samt gentagne tilfælde af spirituskørsel.

Ved kørsel uden kørekort konfiskeres bilen som udgangspunkt 3. gang. Hvis spiritus er involveret 2. gang. 

Det er kun det køretøj, som anvendes i forbindelse med kørsel uden kørekort, der kan konfiskeres. Hvis føreren ejer andre køretøjer, kan disse endvidere konfiskeres i tilfælde af spirituskørsel, hvis det vurderes, at gentagen spirituskørsel er sandsynligt

Anmeld Citér

11. marts 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Du kan ikke sammenligne spritkørsel med at køre uden kørekort. Det er da det dummeste jeg længe har hørt. 

Selvfølgelig skal man da have kørekort for at køre bil. Men kører man uden så er det ikke dit eller andres problem. Det er ens eget når de bliver stoppet. 

Jeg har selv kørekort. Og har haft det i mange år. Men tør da vædde med at hvis jeg blev sat op til en teori prøve Idag. Så dumpede jeg da på stedet. Det gør de fleste der har haft kørekort i mange år. Jeg glemmer ofte at tage mit kørekort med mig når jeg låner en bil fordi jeg sjældent har det på mig. Så kan jeg heller ikke køre bil fordi jeg ikke har det?

kendte engang en familie der havde to drenge på dengang 10 og 12 år. De boede på en gård med kæmpe marker. Deres forældre lod dem kører i en brugt spand på markerne med dem ved siden af. De køre bedre bil end mange andre med kørekort gør. 

At køre en bil handler om erfaring og kendskab til færdselsloven. Det kan man sagtens få uden at tage et kørekort på en køreskole. Så igen som sagt flere gsnge. Det er ikke kortet der kører bilen. 

Jeg støtter ikke op om folk der kører uden. Det er dumt uden tvivl. Men det er deres problem. 

Det er også dumt og ulovligt at tage stoffer. Men det er heller ikke mit problem eller andres. Det er deres og det er dumt. 

Det er erhvervelsen af kortet, der beviser, at du med nogen sandsynlighed er i stand til at køre en bil, herunder har kendskab til færdselsreglerne. Det bevis finder jeg meget betryggende, at mine medtrafikanter har. Jeg kan ikke vide, om personen, der ikke har erhvervet det - eller har fået det frataget - er i besiddelse af basalt kendskab til færdselsreglerne og/eller kan begå sig ansvarligt i trafikken. Om han/hun er til fare for mig og mine børn. 

“Det er ikke kortet, der kører” er det dummeste, jeg har hørt, for nu at tage dine egne ord i brug. Det er kortet, der giver mig en vis betryggelse i at vide, at dets indehaver kan formodes rent faktisk at kunne føre bil på ansvarlig vis. 

Anmeld Citér

11. marts 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Stadig ikke noget der kan sammenlignes 

Det er da i den grad sammenligneligt. Det er ikke lægeautorisationen, der fører kirurgens kniv, men derfor vil du formentlig gerne føle dig sikker på, at kirurgen har bevist sin kunnen, før han skærer i dig. 

Anmeld Citér

11. marts 2018

Babilooo

Jeg har kørt bil i 10 år og aldrig fået så meget som en fartbøde. Her vil jeg give dig ret i at jeg kører lige så godt bil / med eller uden kørekort i hånden. Men en person der ikke har taget kortet i det hele taget skal da ikke sidde bag et rat?? En person der har brag sig selv og andr i sådan en fare at han har fået frakendt kørekortet har da heller ikke noget at gøre bag et ret.

Dukan sige at han er lige så god til at køre med og uden kort - men og her er det et ret stort men - han fik det frakendt NETOP fordi han var en elendig og farlig bilist..? Så du har ret i at hans evner nok er de samme - de er bare stadig elendige og ikke et kort værdigt endnu. 

Så selvfølgelig skal det meldes. Når folk  tager stoffer og får en overdosis så er det dem det går ud over. Men sætter man sig bag  rattet er det andres liv og lemmer. Han er farlig og har derfor fået taget kortet. Men selvfølgelig er der nogen som er dårlige bilister, der endnu ikke har fået taget deres kort mm burde.

Anmeld Citér

11. marts 2018

Anonym

Jeg er betjent og ja du kan vælge at ringe og fortælle, at du har kendskab til at x og x på den adr kører dagligt/ugentligt eller hvad det måtte være, så bliver det skrevet rundt til betjentene at de skal holde øje med køretøjet/personerne. - ja køretøjet KAN beslaglægges med henblik på konfiskation HVIS de ejer køretøjet og mindst 2 gange tidligere ( hver i sær) er taget i køretøjet (altså som ejer af køretøjet) hvis de ikke selv ejer det, eller kører i forskellige køretøjer, så tager det flere gange før der kan ske beslaglæggelse. Og det er kun inden for 3 år der tæller. Forseelser sket i fx 2011 tæller således ikke med - folk får jo frakendt førerretten pga spiritus, narko, eller fart, hvorfor det da er rimeligt at det bliver meldt, hvis man er en bekymret borger. 

Anmeld Citér

11. marts 2018

lineog4

Anonym skriver:

Forstår ikk hvorfor du skal gøre noget? 

Det er ikke kortet der kører bilen. Så bare fordi det ikke er erhvervet og den anden frakendt. Gør dem ikke til farlige for trafikken eller andre mennesker. 

Ringer du også til politiet og sladre hvis du ser nogen snakke i telefon mens de kører bil? 

Bevares det er da dumt af dem. Men det er deres problem. Ikke dit

Det kan da så sandelig blive mit problem, at en bilist kører og taler i telefon. Den bilist kan vælge at dreje til højre i krydset hvor mit barn cykler og skal lige ud, og da fokus er på samtale, holde telefon osv. så får bilisten ikke orienteret sig ordentlig og vupti så er det mit problem.

Jeg vil tage bilnøgle og hvis jeg ikke kan så melde hvis en sætter sig beruset ind i en bil. Jeg vil så sandelig også melde, hvis man kører uden kørekort. Får lidt sværere ved at melde, hvis en taler i telefon for vedkommende er da forhåbentlig stoppet inden politiet reagerer.

Anmeld Citér

11. marts 2018

Anonym

Jeg ville ofte ønske jeg kunne melde folk der ikke bare taler i tlf, men sidder og sms mens de kører, nøj hvor bliver jeg vred. Men som daglig bilist i kbh, ville jeg nærmest ikke skulle lave andet, for hold da op hvor er der mange, der tilsyneladende er ligeglade med alle andre, og har den skide tlf foran næsen, eller i bedste fald ved øret 

Anmeld Citér

11. marts 2018

Janey

Profilbillede for Janey

Jeg kan godt til en vis grad følge folks harme over, at folk uden kørt kører bil, og jeg kan også følge det med dem, der aldrig har taget kørekort og fået undervisning, men der findes godt nok mange, der har taget kørekort, som ikke kender reglerne, da de jo indimellem ændres. Der findes utroligt mange, der ikke ved, at medmindre der står andet er den tilladte fart på motorvejen 130 km/t, at man skal blinke ud, når man skifter bane på motorvejen, at man ikke må skifte bane på motorvejen, når der ikke er plads, bare fordi man jo har givet signal, om at man skifter osv. ....

On topic så kan folk jo være uheldige at miste kortet på en fejltagelse. Jeg tænker, at langt de fleste, der har mistet kortet, nok har mere end en overtrædelse på samvittigheden (især ved fart), men nu kender jeg så også en, der har mistet kortet pga. alkohol, da han var ung og dum. Han har forlængst udstået frakendelsesperioden, men kører i dag uden kortet, fordi han ikke har taget sig sammen til at generhverve det. Ham kunne jeg aldrig drømme om at melde, da han er en af de billister, jeg kender, der kører allerpænest. Han kører aldrig for stærkt eller tager den over på taxa-gult, taler7ams'er i telefon eller lignende, da han er en god billist og selvfølgelig heller ikke vil øge risikoen for at blive stoppet uden kørekort.

En spritbilist ville jeg til enhver tid anmelde, og jeg ville også have anmeldt ham, hvis jeg havde opdaget hans alkohol-kørsel dengang, men jeg melder ikke en, der kører pænt og uden fare for andre, når hans frakendelsestid er udløbet, selv om han selvfølgelig burde have taget kortet igen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.