Anonym skriver:
Jeg forstår godt det med afmagt. Det sker for alle, men jeg syntes jeg læser flere gange TS forsvare at pigen blev lukket ude. Så er der i min verden en forskel. Så er det noget TS mener er okay og noget der kan ske igen.
TS ser også stadig naboen i et negativt lys.
Flere har kommet med forslag omkring madres på gulvet, at sove på sofa, men Intet af det er blevet taget imod.
Eksemplerne om fx madras var kun eksempler - ingen af os kan vide, hvad der kan ændres - og hovedbudskabet var og er: det er os voksne der har ansvaret for at skabe nogle rammer hvor barnet bedst mulig kan opnå succes. Hvis de rammer eller de strukturer vi har gør at barnet gentagende gange ender i situationer, hvor det ikke kan opnå succes og vi bliver sure, så er det ikke barnet der har fejlen iboende, men den struktur og de rammer vi sætter på og så skal vi som de voksne se på vores rammer, reflektere over vores praksis og ændre små ting så vi støtter barnet bedst muligt.
Afmagt er for mig ikke kun i situationen, afmagt kan også være noget man har over længere tid - og undskyld men ender man med at sætte sit barn ud på opgangen eller inde på toilettet eller ude på altanen, så er man i afmagt, så har man ikke andre redskaber til at ændre en adfærd, og man har ikke overskuddet til at se reflekterende på situationen lige der i hvert fald. Den afmagt kan skyldes mange ting, det kan skyldes et barn med en meget udfordrende adfærd, det kan som jeg måske læser ts skyldes at situationen har hober sig op, alene med 3 små børn, ramt af kontanthjælpsreform, lille lejligheden et barn der reagerer (naturligt) på et skift - hvem pokker ville ikke opleve afmagt i den situation - problemet er bare, at det gør barnet også, barnet er kun 6 år, er blevet taget ud af sin trygge base formodentlig skiftet daginstitution/skole, skal være den store fordi der er to små og mor er alene, har mistet sit værelse og og og... Og for mig er det vigtigste at mor får støtte og hjælp så hun kan støtte og hjælpe sit barn, og nej det er ikke ved at sætte ud på opgangen eller fjerne fjernsyn i en uge - tænk på dig selv, du er frustreret, ked af det, logistikken går ikke op, du har fået lavet en dobbelt aftale, det hele ramler og du får råbt og skreget af din mand - resultat: du må ikke se fjernsyn i en uge. Hvad havde du behov for, jeg ved hvad jeg ville have behov for, et kæmpe kram, en der var rolig og sagde; det skal nok alt sammen gå. Børn er ikke så mystiske og anderledes. De har samme behov som os - men de kan ikke altid sige dem højt, og de reagerer ikke altid med at græde når de er kede af det, de kan netop ende med at hoppe i sengen. De har ikke samme forståelse af årsag/virkning, de har ikke samme udviklede eksekutive funktioner osv. Så ja på den ene side skal vi huske de føler som os, men vi skal også huske de ikke nødvendigvis reagerer som os, og de ikke altid forstår jamen når jeg følger min lyst til at hoppe i sengen, så betyder det mine små søskende vågner og mor bliver sur, for lige der havde de bare lyst - hun er kun 6 år.
med hensyn til naboen, ja jeg kan som dig læse, at ts er negativ. Men jeg håber da at ts læser vi er mange som ville have reageret på samme måde og måske vælger en mere ikke så konfronterende tilgang. Og måske også tænker, ups der er en del som ville reagere. Jeg ville reagere hvis jeg hørte et barn græde på opgangen (og jeg håber også mine naboer ville reagere hvis det var mit). Skete det flere gange at et barn stod i nattøj klokken sovetid og græd ude på opgangen, så ville jeg sende en underretning - ikke fordi jeg ville pege fingre af mor, men fordi jeg tænkte den mor havde brug for hjælp til at finde en bedre form. Så nævenyttig eller ej, irriterende eller ej, den nabo gør hvad jeg håber mange vil gøre. Og min første tanke ville også være at trøste, jeg ville formodentlig trøste med ordene: ej hvad laver du her søde, nu banker jeg på og så snakker vi med mor. Og jeg ville endda nok få sagt til mor: ej det var synd for din pige, husk jeg kan hjælpe en anden gang.