Opdragelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. februar 2018

Anonym

Wow, hvor er folk bare dømmende. Det var da helt vildt. Det var ikke det smarteste at gøre, det VED ts. Men at stå i en situation hvor man er Max presset, træt, lang dag, intet overskud - Ja så kan man altså miste den. Ingen er perfekte. Det er så nemt at sidde bag sin mobil med fuld opladet overskud og fortælle at det ville man aldrig have gjort!

Jeg kan godt forstå du mistede den, det havde jeg virkelig os! Jeg har desværre ingen bedre råd end hvad der er givet. Du skal ihvertfald ha en stor kram

Med hensyn til naboen ville jeg, ligesom dig, nok os ha spurgt om jeg skulle hjælpe med noget. Hvis min nabo var alene med 3 små børn. Jeg ville ikk blande mig på den måde, overhovedet. Eller pænt ha spurgt hvorfor pigen stod og græd. Fint at tage en snak med naboen så der ikke er nogle misforståelser.

Også skal folk lige huske, at alle børn er forskellige. I ved ikke hvordan det er at være ts og hvis hun havde overskud osv til det var det nok heller ikk blevet konsekvensen. Prøv nu at forstå hende som mor, hun har handlet i frustration. Jeg ved selv hvis jeg har brugt 2 timer på at få mit barn til at sove og hunden gør, så er det da få sekunder fra den ryger ud af vinduet. (Forstå mig ret og lad vær at vær ordkløvere). Så Ja, når man ikke kender situationen og hvad der ellers foregår skal man ikk stemple nogen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2018

lineog4

Anonym skriver:

Wow, hvor er folk bare dømmende. Det var da helt vildt. Det var ikke det smarteste at gøre, det VED ts. Men at stå i en situation hvor man er Max presset, træt, lang dag, intet overskud - Ja så kan man altså miste den. Ingen er perfekte. Det er så nemt at sidde bag sin mobil med fuld opladet overskud og fortælle at det ville man aldrig have gjort!

Jeg kan godt forstå du mistede den, det havde jeg virkelig os! Jeg har desværre ingen bedre råd end hvad der er givet. Du skal ihvertfald ha en stor kram

Med hensyn til naboen ville jeg, ligesom dig, nok os ha spurgt om jeg skulle hjælpe med noget. Hvis min nabo var alene med 3 små børn. Jeg ville ikk blande mig på den måde, overhovedet. Eller pænt ha spurgt hvorfor pigen stod og græd. Fint at tage en snak med naboen så der ikke er nogle misforståelser.

Også skal folk lige huske, at alle børn er forskellige. I ved ikke hvordan det er at være ts og hvis hun havde overskud osv til det var det nok heller ikk blevet konsekvensen. Prøv nu at forstå hende som mor, hun har handlet i frustration. Jeg ved selv hvis jeg har brugt 2 timer på at få mit barn til at sove og hunden gør, så er det da få sekunder fra den ryger ud af vinduet. (Forstå mig ret og lad vær at vær ordkløvere). Så Ja, når man ikke kender situationen og hvad der ellers foregår skal man ikk stemple nogen.

Måske jeg ikke har læst så grundigt - men jeg ser ikke alle de stempler.

Jeg selv i hvert fald kan sagtens forstå (ville så dig nok ikke sætte uden for døren, men der kunne godt ryge nogle ord ud af munden som jeg ville fortryde), men det betyder ikke jeg kan forstå vreden mod naboen, eller jeg ikke vil sige: prøv i fredstid at finde nogle løsninger så du/I ikke ender samme sted - og nej løsningen er for mig ikke at straffe en 6 årig eller at hun bliver bedre opdraget, for mig er løsningen altid den voksnes ansvar.

Hvis det er at stemple, ja så stempler jeg - men jeg håber ts læser, at vi er mange der ville reagere som naboen og hun måske derfor skal tænke over om den store vrede er konstruktiv. Ærligt jeg ville åbne døren hvis jeg hørte et barn i gråd og jeg håber alle mine naboer vil gøre det samme - det kan jo være et barn der er faldet og er alene, det kan være et barn der er blevet voldsomt bange og er alene. Og jeg håber sørme også mine naboer vil tale med barnet og ikke bare lukke døren igen med ordene: nej det er ikke mit problem.

Og så tror jeg egentlig jeg reagerer på, de som ikke oplever det som frustration men som helt okay at straffe ved at sætte uden for døren eller råder til: så tag fjernsynet en uge. Det er en pige på 6 år, en pige som har oplevet et stort skift, en pige på 6 år der oplever den samme frustration som sin mor - så lige som man skal forstå moren som moren, så skal man også forstå den 6 årige pige som den 6 årige pige - børn reagerer på det de er i, og som udgangspunkt vil de altså aller helst være en succes.

Anmeld Citér

6. februar 2018

Anonym

lineog4 skriver:

Måske jeg ikke har læst så grundigt - men jeg ser ikke alle de stempler.

Jeg selv i hvert fald kan sagtens forstå (ville så dig nok ikke sætte uden for døren, men der kunne godt ryge nogle ord ud af munden som jeg ville fortryde), men det betyder ikke jeg kan forstå vreden mod naboen, eller jeg ikke vil sige: prøv i fredstid at finde nogle løsninger så du/I ikke ender samme sted - og nej løsningen er for mig ikke at straffe en 6 årig eller at hun bliver bedre opdraget, for mig er løsningen altid den voksnes ansvar.

Hvis det er at stemple, ja så stempler jeg - men jeg håber ts læser, at vi er mange der ville reagere som naboen og hun måske derfor skal tænke over om den store vrede er konstruktiv. Ærligt jeg ville åbne døren hvis jeg hørte et barn i gråd og jeg håber alle mine naboer vil gøre det samme - det kan jo være et barn der er faldet og er alene, det kan være et barn der er blevet voldsomt bange og er alene. Og jeg håber sørme også mine naboer vil tale med barnet og ikke bare lukke døren igen med ordene: nej det er ikke mit problem.

Og så tror jeg egentlig jeg reagerer på, de som ikke oplever det som frustration men som helt okay at straffe ved at sætte uden for døren eller råder til: så tag fjernsynet en uge. Det er en pige på 6 år, en pige som har oplevet et stort skift, en pige på 6 år der oplever den samme frustration som sin mor - så lige som man skal forstå moren som moren, så skal man også forstå den 6 årige pige som den 6 årige pige - børn reagerer på det de er i, og som udgangspunkt vil de altså aller helst være en succes.

Jeg har heller ikke sagt naboen skulle lukke døren, men måske spørge om ts havde brug for hjælp eller hvorfor pigen græd. Jeg ville personligt ikke blande mig udover Det, i og med folk opdrager forskelligt og det skal der være plads til.

Siger heller ikk det en god løsning men jeg kan godt læse mig frem til ts var magtesløs og frustreret, altså ikke sådan hun straffer en 6 årig! Og det er der jeg synes i har travlt, jeg kan sagtens sætte mig ind i man kan stå i en situation hvor man bare ikke kan mere eller ens ressourcer er opbrugt, også Gør man ting der ikke er så pædagogiske. Det betyder ikke ts er en dårlig mor eller handler forkert, det betyder bare hun er et menneske.

Anmeld Citér

6. februar 2018

lineog4

Jeg har heller ikke sagt naboen skulle lukke døren, men måske spørge om ts havde brug for hjælp eller hvorfor pigen græd. Jeg ville personligt ikke blande mig udover Det, i og med folk opdrager forskelligt og det skal der være plads til.

Siger heller ikk det en god løsning men jeg kan godt læse mig frem til ts var magtesløs og frustreret, altså ikke sådan hun straffer en 6 årig! Og det er der jeg synes i har travlt, jeg kan sagtens sætte mig ind i man kan stå i en situation hvor man bare ikke kan mere eller ens ressourcer er opbrugt, også Gør man ting der ikke er så pædagogiske. Det betyder ikke ts er en dårlig mor eller handler forkert, det betyder bare hun er et menneske.

Men er det ikke naboen gør? Åbner døren ser en pigen på 6 år formodentlig i nattøj græde i en opgang og trøster hende  - vi taler om i følge ts en episode på max 7 sekunder hvorefter ts lukker døren op og i igen, hvad man som uden forstående kan nå på de 7 sekunder er vist begrænset. Så jeg et barn der græd alene ville min første indskydelse også være trøst og først derefter tænke rationelt; Hvad kan jeg hjælpe med, men der er døren allerede lukket igen og det som ts så ville var dagen efter at skælde ud - ked af det det er hverken stemple, pege fingrene, ikke forstå eller hvad du vil kalde det at skrive: nej jeg ville ikke skælde ud og nej din nabo har ikke handler forkert ved at trøste. 

Og ja ts var magtesløs eller det hele havde hobet sig op ingen tvivl om det, men det er vel netop også det der reageres på. Hvis jeg (og andre og naboen for den sags skyld) troede at ts dagligt valgte at lukke uden for døren som straf, så ville mit svar og formodentlig naboens reaktion også være en helt anden. 

Men når man som voksen oplever situationer hvor man er magtessløs og derfor får opført sig rimelig upædagogisk, så må man når magtesløsheden har lagt sig, tænke: var det her en engangsforestilling fx man skælder voldsomt ud fordi ens barn var på vej ud foran en bil og man blev bange eller er det noget der gentager sig fx min datter hopper i sengen hver aften så hendes søskende vågner og hun hører ikke jeg siger stop. Hvis det er noget der sker flere gange, så har man et ansvar i forhold til at ændre situationen så man ikke fx hver aften bliver magtesløs - det hjælper ikke at pege fingrene mod den 6 årige for hun har ikke det ansvar det har den voksne. 

Og må så tilføje mit indlæg var rettet mod alle de den mente man skulle tage fjernsynet en uge eller andet - altså anvende straf over for en 6 årig frem for at søge løsninger som kan hjælpe pigen. Hvis det er at være hård, så er jeg stolt af at være hård. 

Jeg forstår man som voksen kan komme helt der ud hvor man gør noget forkert, jeg har selv været der ude flere gange. Men jeg vil af alle inklusiv mig selv kræve at når man har været derude så tager man en voksen time out, dropper snakken om den uopdragne unge og ser på sin egen praksis og hvad man kan ændre så man ikke ender der igen. Og nej vi skal ikke have er samfund hvor man ikke hjælper hinanden og at hjælpe kan nogle gange også være at fortælle om ansvar - og alle naboer skal reagere på et barn der græder, reagere er jo bare at yde hjælp, trøst, snak hvad ved jeg - at række en hånd frem til hjælp er jo ikke at kritisere - jeg går aldrig forbi et barn der græder hvis det er alene og kan så læse jeg så kritiserer implicit - ærgeligt for mig kommer barnet der græder foran de voksnes sårede  følelser (er nu også ret sikker på at fik jeg forbi et barn der græd og det viste sig det havde slået sig, mor var faldet om på den anden siden af døren eller hvad ved jeg så blev jeg kritiseret synder og sammen)

Anmeld Citér

6. februar 2018

lineog4

Anonym skriver:

Ej bliver nød til at spørge er alle former for straf så okay i din optik? Så hvis du fx var nabo til en hvor er barn flere aftener om ugen blev sat ud på opgangen i nattøj eller du så et barn blive sat ud i haven i nattøj flere gange om ugen, så ville du bare trække på skuldrene og tænke: alle opdrager forskelligt. Hvor går grænsen så? Er det fysisk afstraffelse eller er er par slag i rumpen også bare at opdrage forskelligt? Eller ville der være okay barnet dagligt fik at vide at han var uønsket og en fejltagelse? Er det okay jeg flere gang om dagen fortæller mine børn at piger ikke er noget værd, så de må godt være onde mod storesøster? Eller må jeg låse dem inde på deres værelse er par timer om dagen for at få ro?

Hvor går din grænse for opdrage forskelligt? Hvornår må man blande sig? Jeg har pga mit arbejde skærpet underretninga pligt og tro mig var der et barn der sagde til mig: jeg er trær for igen i går blev jeg sat ud på opgangen i nattøj så ville jeg kontakte mor og høre om familien havde brug for hjælp 

Anmeld Citér

6. februar 2018

Tommelise

Anonym skriver:

Men hvorfor er det, naboen gør, så forkert ? Hun åbner døren og spørger til en lille pige, der står og skriger og græder og kalder på sin mor.

Vi ved ikke, præcis hvilke ord naboen bruger, og jeg synes altså ikke, at hun "blander sig" på en upassende måde. Hun viser omsorg for en lille pige.

Anmeld Citér

6. februar 2018

Anonym

Men hvorfor er det, naboen gør, så forkert ? Hun åbner døren og spørger til en lille pige, der står og skriger og græder og kalder på sin mor.

Vi ved ikke, præcis hvilke ord naboen bruger, og jeg synes altså ikke, at hun "blander sig" på en upassende måde. Hun viser omsorg for en lille pige.

Det upassende er ikke, at naboen blander sig, det er hvor hurtigt hun gør det. Trådstarter skriver, at hun kun når at tælle til 3.

Anmeld Citér

6. februar 2018

Anonym

lineog4 skriver:

Ej bliver nød til at spørge er alle former for straf så okay i din optik? Så hvis du fx var nabo til en hvor er barn flere aftener om ugen blev sat ud på opgangen i nattøj eller du så et barn blive sat ud i haven i nattøj flere gange om ugen, så ville du bare trække på skuldrene og tænke: alle opdrager forskelligt. Hvor går grænsen så? Er det fysisk afstraffelse eller er er par slag i rumpen også bare at opdrage forskelligt? Eller ville der være okay barnet dagligt fik at vide at han var uønsket og en fejltagelse? Er det okay jeg flere gang om dagen fortæller mine børn at piger ikke er noget værd, så de må godt være onde mod storesøster? Eller må jeg låse dem inde på deres værelse er par timer om dagen for at få ro?

Hvor går din grænse for opdrage forskelligt? Hvornår må man blande sig? Jeg har pga mit arbejde skærpet underretninga pligt og tro mig var der et barn der sagde til mig: jeg er trær for igen i går blev jeg sat ud på opgangen i nattøj så ville jeg kontakte mor og høre om familien havde brug for hjælp 

Nej alle former for straf er ikke Okay, og nu er der jo ikke tale om de forfærdelige misrøgt scenarier du stiller op. Jeg tager udgangspunkt i det ts skriver, og det er hun ikke vidste hvad hun skulle stille op og blev desperat. Ergo, sker det IKKE dagligt. Hun skriver også at naboen sagde det var synd for pigen, men på det punkt er folk så forskellige. Nogen blander sig, andre gør ikke.

Jeg ved ikke om jeg synes naboen handlede direkte forkert, men hun kunne måske ha ventet lidt med at gå eller lukke sin dør når mor kom ud. Bare min mening. Jeg hader selv folk der har travlt, eller hvis jeg går med min hund som ikke gider gå, også jeg trækker lidt og si' lidt bestemt "så går Du!", og fru Sørensen så står oppe i vinduet og lure på jeg trækker min stakkels hund afsted. (Bare et eksempel). Men selvfølgelig skal man da reagere hvis et barn bliver misrøgt. Utroligt du overhovedet stiller mig spørgsmålstegn ved det.

Anmeld Citér

6. februar 2018

Anonym

Tommelise skriver:

Hun blander sig for hurtigt, og udtrykker også det er synd for pigen. Men hun aner jo ikke hvad der er sket. Jeg kunne forstå hvis hun havde stået der en halv time men ts skriver få sekunder og hub i øvrigt er en der har næsen i andres sager, så jeg kan lige se det for mig.

Anmeld Citér

6. februar 2018

Tommelise

Anonym skriver:

Hun blander sig for hurtigt, og udtrykker også det er synd for pigen. Men hun aner jo ikke hvad der er sket. Jeg kunne forstå hvis hun havde stået der en halv time men ts skriver få sekunder og hub i øvrigt er en der har næsen i andres sager, så jeg kan lige se det for mig.

Vi kan jo af gode grunde ikke vide, præcis hvor lang tid, der er gået.

Hvis jeg hørte en lille pige græde og skrige på den måde, ville jeg også åbne min dør og spørge. Hun kunne være faldet, døren kunne være smækket ved et uheld eller alt muligt andet.

Hvordan kan du vide, at hun har næsen i andres sager ? - TS fortæller, at hun bor alene og ingen børn har - hvorfor er den oplysning relevant ? det er da på ingen måde sikkert, at det betyder, hun blander sig i andres sager. Jeg har heller ingen børn. Det betyder ikke, at jeg har travlt med at blande mig i andres sager.

Vi har kun TS´s version, og hun har åbenbart brug for at forsvare sig.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.