Thea14 skriver:
Først og fremmest syntes jeg du skylder naboen en undskyldning og en forklaring. Hun har jo ikke haft en chance for afvise hvad der skete, og hun reagerer på et grædende barn, i nattøj formoder jeg. Hun har reagerer som jeg håber enhver anden vil reagerer når de står i hendes situation. Lige pt aner hun stadig ikke hvad der skete, og står med en nabo mor der smed sin datter ud af lejligheden om aftenen. - og en helt anden tanke, hvad hvis din datter havde forladt opgangen og var gået ned på gaden? I hendes trods er det en reel mulighed.
Jeg har selv en næsten 5 årig datter, der også kan få nogle anfald af den slags. Og sådan har det været on/off længe. Vi har flere tiltal i brug.
Vi kører er belønningssystem hvor der hænger ti mønter på væggen (hun er ekstrem pengeglad). Når hun bruger 'forbudte ord' som hun adskillige gange har fået at vide vi ikke vil høre, så ryger en mønt. De mønter der er tilbage om aftenen, må hun putte i sparegrisen.
Så har vi en time-out skammel i gangen. Får hun sine hysteriske anfald, så er det 2-5 min på skamlen, kigge de ind i væggen. Fortsætter hysteriet der lægges mere tid på. Det er sjældent vi behøver bruge den efterhånden, da det er nok bare at nævne den, og så går hun istedet ind på værelset og kommer ud igen lidt efter og siger "nu er jeg kølet ned".
Og så er der konsekvenser. Her er Ipaden det værste vi kan tage fra hende, så hører hun virkelig ikke efter, så bliver den sat op så hun ikke kan nå den, med en seddel på hvor der står hvornår hun må få den igen.
Jeg syntes du skal se på alternativer til jeres samsovning, da den tydeligvis ikke fungerer optimalt for alle. Man kan få køjesenge til 3 personer, faktisk også til 4. Måske kunne det være en løsning? Eller det kunne være en mulighed at anskaffe en sovesofa til stuen og så dele jer op så I ikke sover alle 4 i samme seng.
Og så overvej om din store pige prøver at fortælle dig noget hun ikke kan sætte ord på. Måske føler hun sig overset og det er hendes måde at få opmærksomhed på? Når man er alene med tre børn kunne jeg godt forestille mig at der ikke er meget en til en tid, og alt efter de andres alder, så kan hun måske huske at det var der engang. Kunne man bruge en halv time hver aften på mor og xx tid? Hvor de små er lagt i seng og I fx samler puslespil eller tegner? Gør det til en tradition og aftal at det så også betyder at hun skal lægge sig til at sove uden brok.
Og får du brug for at lukke hende væk i et rum, så prøv med badeværelset istedet for opgangen.
Vi har sovesofa i stuen, men sagen er den hun er bange for at sove alene og de nætter jeg har sovet i stuen er hun kommet ind flere gange, og det forstyrre hendes nattesøvn.
Jeg stod somsagt på den anden side af døren og kunne se hende ud af nøglehullet, så havde hun bare haft tanken om at gå den modsatte vej havde jeg stoppet hende før hun nåede trappen.
Jeg har haft uadskillige belønnings systemer som virker i en periode og så gider hun dem ikke mere. Som skrevet flere gange før, så det første gang min tålmodighed løb ud for alvor, og da jeg ik har mulighed for at sætte hende andre steder hvor hun tog det alvorligt så blev det på den måde. Jeg har tænkt mig tale med naboen, men en undskyldning for hun ikke. Hun er altid lige på trappen med alting, når jeg skal ud med skrald i skakten åbner hun stort set altid Døren for at tjekke om min pose ee lukket korrekt, hvilket den altid er. Derfor irritere det mig utrolig meget, især fordi min datter græd extra fordi hun ikke ville ha naboen kom hen til hende, hvilket hun fortalte mig her til morgen. Jeg forklarede min datter at naboen nok var blevet forskrækket og derfor kommet ud for at se om hun var okay. Men når det så er sagt så er jeg personligt ikke enig i hendes måde at reagere på, hun kunne istedet banke på og spørge om alting var okay, eller hvad der forgik og at der gjorde hende utilpas. Istedet siger hun til min datter det er så synd for hende. Uden at kende nogle dele af optakten, (flere uger lange optakt) kunne forstå hvis det var en ting der ofte skete herhjemme, men det er som sagt første gang, og som skrevet flere gange før er jeg kun menneske og jeg har også et tidspunkt hvor det bliver for meget, og for lige at samle tankerne et øjeblik blev det opgangen, det havde været værelset hvis jeg havde den mulighed, eller gangen, hvis der var en dør til, badeværelset er prøvet og der legede hun med make up i stedet og hyggede sig og var endnu mere trodsig da hun kom ud, kort sagt har hun længe ingen respekt haft overfor mig, og er godt klar over flere ting kan ligge bag, hvilket jeg er opmærksom på, og arbejder på at få løst, fx at hun er flyttet fra alle hendes venner og der liv hun kendte til, og vi er kommet i en meget mindre lejlighed end vi er Van til og hun mangler plads og privat liv.