Anonym skriver:
Hej alle..
jeg er simpelthen så splittet.. sagen er at jeg har haft en kæreste i lidt over et år. Han mødte børnene efter et halvt år og har stort set boet her siden.
Men med boet her, er det ikke ligesom for alle andre. Han er nemlig udlægger, 14 dage ad gangen ude og arbejde og 14 dage hjemme. Mine børn har jeg 7/7 ordning med. Dvs de kun ser ham 1 uge på en måned.
Problemet er.. at jeg gerne vil have at vi er en samlet enhed. At børnene føler han er en voksen i deres familie. Vores familie. Men han ser det anderledes. Han vil gerne have mig! Og han vil gerne bruge den fritid vi har uden børn, på at være sammen og være kærester. Og så er det mindre vigtigt for ham at være der når børnene er her, så de dage vil han gerne bruge på at besøge vennerne (som bor 2timers kørsel væk). Som han siger, når børnene er der er der alligevel ikke meget tid til at være os, og jeg er jo fuldt beskæftiget og savner ham ikke på samme måde...
men hvordan skal ungerne nogensinde lære hvilken rolle han har? Er han et medlem af familien eller ej? Når han ikke engang er her alle dage i den ene uge i måneden han ser dem?
Jeg forventer ikke at han skal elske mine børn. Men jeg havde nok forventet at han ville tage så meget del i mit liv - også den del der indeholder børn - så vi kunne føle os som én familie og ikke som det er nu hvor jeg føler der er mig og børnene og så er der mig og min kæreste. Men jeg ved ikke om det er mig der er urimelig?
Jeg vidste godt fra start at han ikke havde forventet at skulle finde en kæreste med børn.'en han har jo for fanden selv indvilliget i det alligevel. Fuck jeg synes det er svært.
Men hjælp mig lige! Er det hele noget der kun er Vigtigt for mig? Eller påvirker den slags også børnene sådan som jeg tænker det gør?
Altså i teorien bliver det jo kun et problem hvis det bliver gjort til et problem. En kæreste kan man ikke bare forvente siger "neeeeej sikke et fantastisk barn, det må jeg hellere engagere mig 100000% i." du kan finde den type mænd/kvinder som går ind med den holdning, men så er der også større sandsynlighed for at de får en masse jalousi, fordi så vil de have en rolle med barnet, og tager sig ikke bare til takke med hvad de "må få" jeg selv var den sidste slags, i hvert fald i starten. I dag har jeg intet problem med at trække mig, men er selvfølgelig til stede og det har også hjulpet at jeg nu ikke bliver taget for givet fra begge sider som en vigtig voksen.
Men du kan ikke tvinge føleser ind hos en partner.. Jeg fik afvide at der gik 5 år før man kunne frembringe kærlige følelser som var reelle for et barn som man ikke var forælder til. Partneren forelsker sig jo netop i sin partner og ikke i børnene. Og det som er med en kæreste er jo netop at de ikke har forpligtelser for børnene, og hvis han føler du glemmer ham lidt i den uge, så har han måske heller ikke motivation/lyst til at bruge/spilde tid på noget som han jo egentlig kun gør for din skyld, tror ikke der er mange kærester som et halvt år inde i relationen til barnet af egen fri vilje vil have en masse ansvar for barnet.. Det er tilvænning. Men du må sætte dig ned med ham og få snakket om hvordan i gerne vil have jeres tilværelse skal være, er der planer om børn i fremtiden, for så skal han have en relation til dine børn for at der ikke opstår jalousi.
Jeg har altid haft en god relation med min bonusdatter. Dog har jeg en væsentlig kortere lunte når det kommer til hende, og det er først indenfor de sidste 2 år at jeg er begyndt at blive blød i knæene over nogle af alle de ting som mor og far blev bløde i knæene over. Og vi har immervæk været sammen i over 6 år.. Det er svært at finde sin plads.. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg fik afvide i starten at jeg ikke skulle få et for tæt forhold med min bonus for tænk nu hvis vi gik fra hinanden.. Af alle mulige folk.. Eller at jeg måtte ikke prøve at overtage en mor rolle.. Det er svært at finde en balance..
Undskyld hvis det blev lidt rodet, men det er en helt normal problemstilling I står i, og man kan ikke bare forlange at udefra kommende kan komme ind og tage en vigtig rolle i børnenes liv, især ikke efter personen kun har kendt børnene i 6 måneder. Og det er uanset om du bliver i forhold med ham her eller går ud og prøver at finde en ny.. Jeg ved ikke hvor mange gange jeg fik afvide at "du vidste jo han havde barn og vidste derfor hvad du gik ind til" - det kan man aldrig vide hvis man ikke har været i en sammenbragt familie før.