Socialt bedrageri?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. august 2017

Anonym

Abracadabra skriver:

'Enhver enlig mor'?? Vel kun enlige mødre på støtten? Forhåbentlig ER der stadig flest enlige mødre uden behov for statsstøtte...

En enlig mor på arbejdsmarkedet får også tilskud til inst og enligtillæg så vidt jeg ved. Det er jo ikke alle der tjener fedt bare fordi de har et job. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. august 2017

Abracadabra

Anonym skriver:

En enlig mor på arbejdsmarkedet får også tilskud til inst og enligtillæg så vidt jeg ved. Det er jo ikke alle der tjener fedt bare fordi de har et job. 

Nej, sorry, nu har jeg læst op på det - det ser da nærmest ud som om, at JEG ville kunne få tilskud som enlig (og jeg er ret godt lønnet).

Jeg bliver sgu' proformaskilt og tjener kassen på tilskud! 

Anmeld Citér

6. august 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
Anonym skriver:

I princippet ja. Fordi kæresten ikke er forsørger. Ikke har valgt at være forsørger, han har bare forelsket sig i en.

men jeg ved godt det ikke er en løsning! For man kan som sagt ikke se ind i folks økonomi og det vil være alt alt alt for let at snyde. Jeg synes hele det system skulle ændres så forældrene skulle dele deres udgifter på DERES børn. Og selvfølgelig også have samme goder i form af fx tilskud hvis indtægten er lav. 

Jeg tror du har misforstået hvorfor tilskud falder når man flytter sammen. Den primære årsag er ikke at en ny mand skal forsørge men fordi morens udgifter alt andet lige falder når man er to til husleje forsikring el licens og alle andre faste udgifter. 

Jeg forstår godt dine holdning men du har misforstået årsagen. 

Anmeld Citér

6. august 2017

nielsen80

Anonym skriver:

I princippet ja. Fordi kæresten ikke er forsørger. Ikke har valgt at være forsørger, han har bare forelsket sig i en.

men jeg ved godt det ikke er en løsning! For man kan som sagt ikke se ind i folks økonomi og det vil være alt alt alt for let at snyde. Jeg synes hele det system skulle ændres så forældrene skulle dele deres udgifter på DERES børn. Og selvfølgelig også have samme goder i form af fx tilskud hvis indtægten er lav. 

Men er det ikke også sådan, det fungerer? Bopælsforældre modtager forhøjet børne/unge ydelse fra staten, tilskud til institution(hvis husstand indkomsten er lav) samt børnepenge fra bio far. Mener du, at bio far skal betale 50% på trods af, han ikke får de pågældende tilskud?

At et par flytter sammen, og derved får en højere husstand indkomst, gør at tilskud til instition falder, er i min optik fair. Bopælforældre får stadig forhøjet børne/unge ydelse og børnebidrag fra faren. Generelt mener jeg at tilskud bør tilfalde dem, som ikke selv kan betale. Hvis vi begynder at lave regler, som gør, at folk som har en fornuftig økonomi får tilskud til diverse ting, så er der da slet ikke råd til kerneomsorgsområderne i vores samfund.

Vi har rigtig mange på overførelsesindkomst, og der kommer flere i fremtiden grundet den store ældre generation. Det gør, at man skærer ind til benet. Det er træls, men nødvendigt for, at vi kan give den nødvendige omsorg til dem, der har brug for det. Der er mange ting, som kan virke uretfærdigt f.eks " vi har seperat økonomi, og alligevel frafalder mit tilskud, når vi flytter sammen". Ja fordi vi har ikke råd til, at folk må prioriterer sådan, og forvente samfundet betaler for deres valg om seperat økonomi. Jeg kan give dig et andet eksempel fra min egen verden(bare så det ikke virker som om, jeg kun mener andre må finde sig i "uretfærdigheder"). Jeg har en sygdom, der hedder otoskelerose. Den gør, at jeg har et signifikant høretab på det ene øre, og et mildt på det andet(som bliver værre). Jeg har derfor høreapparat. I mit arbejde har jeg ofte møde med kollegaer i USA, og sidder til store konferencer. I mit arbejde har jeg derfor brug for specielle headset, samt specielle funktioner på mit høreapparat for jeg kan være med. Disse funktioner - fordi de også kan bruges i privaten - skal jeg selv betale en klækkelig sum for...fordi jeg kan. Er det træls, absolut! Er der andre sjovere ting pengene kunne bruges på, helt bestemt. Forstår jeg vi i samfundet er nød til at prioritere sådan, ja det gør jeg faktisk, og jeg betaler derfor ved kasse 1 uden at brokke mig. Vi har andre mennesker i vores samfund, som skal bruge de penge! Men jeg bliver altså så sur, når jeg hører om folk der mener de må snyde hver gang noget synes uretfærdigt. Det er der meget der er, men nødvendigt er det! Derfor synes jeg indberetninger er helt fair, vi er simpelthen nødt til at stoppe den mentalitet omkring, at det er ok det offentlige betaler for andet end kerneydelser, som den enkelte faktisk godt selv kunne overkomme at betaleuden, det havde et signifikant betydning for hendes/hans livskvalitet.

Sidste afsnit var mere sådan et " bøvs et" ikke nødvendigvis rettet mod dig�� Synes bare ofte debatter bære præg af, at hver gang noget synes uretfærdigt, så skal det offentlige betale, eller også så er det derved tilladt at snyde. Det er bare ikke holdbart for vores alle sammens velfærd, som i den grad bliver presset de næste årtier. 

Anmeld Citér

6. august 2017

Anonym

Anonym skriver:

Er din kæreste helt ok med at betale dine børns institution? 

Jeg har tit tænkt at det er lidt underligt at man automatisk er forsørger bare fordi ens kæreste har børn fra tidligere forhold.. idag har rigtig mange par ikke fælles økonomi, men man tager det totalt som en selvfølge fra statens side. Så hvis en mor med børn får en ny kæreste, men ikke deler økonomi med ham andet end de fælles udgifter il bolig, så stiger hendes betaling til inst alligevel og børnepengene bliver mindre. Alt i alt, det er en mega dårlig deal for den mor at flytte sammen med sin kæreste medmindre han vil betale for hendes og en anden mands børn. 

Jeg ved godt at man ikke kan se hvordan folks økonomi fungerer. Men jeg Finder det faktisk problematisk at mænd uden børn, skal betale for at få en kæreste med børn i forvejen for at de kan leve sammen. Ungerne HAR jo 2 forsørgere i forvejen. Men bonusfar ender med at betale mere pr mdr til ungerne, end biofaren gør via bidraget.

jeg forstår faktisk godt at folk snyder med det, hvis de ikke har fælles økonomi.  

Faktisk har han aldrig betalt for min datters instition; det har jeg altid selv gjort, også før han flyttede ind, da jeg valgte en privat dagpleje i den lille landsby jeg bor i, i stedet for en "gratis" plads ved en kommunal dagpleje/vuggestue ca. 10 km væk hjemmefra.

Vi var dog lige om at betale for mad, selvom min datter jo burde have spist med på "min regning". Han har da også købt en god del bleer til hende (når han alligevel var ude at handle), hvilket jeg selvfølgelig også satte pris på, men ikke som sådan var nødvendigt.

Min husleje er lav, fordi jeg bor ude på landet i "udkantsdanmark", så det var ikke som sådan svært at få det til at hænge sammen, når han nu betalte halvdelen af udgifterne til alt andet.

Anmeld Citér

6. august 2017

Anonym

ErDetSnartNU skriver:

Hvis man ikke melder socialt bedrageri når man ser det, så synes jeg man mister retten til at brokke sig over dårlige normeringer i institutioner, nedslidte og dårligt fungerende skoler eller mangelfuld hjemmepleje hvor de ældre kun kommer i bad hver anden uge - hvis man ikke kan se sammenhængen mellem skattefusk/socialt bedrageri og en udhulet velfærdsstat, så skulle man tage og pudse brillerne.

Vi har alle et ansvar for at passe på velfærdsstaten, og hvis alle render rundt med tanken om at alt er fint hvis man bare "passer sin egen eller sine nærmestes tallerken" mens ens bekendte laver fusk med de offentlige ydelser, så er der intet at sige til at velfærden bliver dårligere for os alle sammen - og ikke mindst for vores børn.

Nu var det ikke helt sådan jeg mente det med at passe egen tallerken. Jeg mente lidt mere bredt end det ummidelbart kom til at lyde.

Jeg ville ikke anmelde en bekendts bekendt som måske prøvede at lave noget fusk, men hvis det var en jeg kendte personligt og vidste med sikkerhed bedrog systemet, så var de blevet meldt. Det største problem ved det er bare at man ikke kan angive nogen anonymt (ikke engang på Borger.dk) i den kommune jeg bor i og at jeg derfor ville gøre mig uvenner med folk jeg skulle omgåes med til daglig, da det som regel ville være kvinder jeg kender igennem min aktivering.

Deraf kommer problemet med min datters far så også.

Anmeld Citér

6. august 2017

Abracadabra

Anonym skriver:

Nu var det ikke helt sådan jeg mente det med at passe egen tallerken. Jeg mente lidt mere bredt end det ummidelbart kom til at lyde.

Jeg ville ikke anmelde en bekendts bekendt som måske prøvede at lave noget fusk, men hvis det var en jeg kendte personligt og vidste med sikkerhed bedrog systemet, så var de blevet meldt. Det største problem ved det er bare at man ikke kan angive nogen anonymt (ikke engang på Borger.dk) i den kommune jeg bor i og at jeg derfor ville gøre mig uvenner med folk jeg skulle omgåes med til daglig, da det som regel ville være kvinder jeg kender igennem min aktivering.

Deraf kommer problemet med min datters far så også.

Hvilken kommune er det?

Anmeld Citér

6. august 2017

Anonym

Abracadabra skriver:

Hvilken kommune er det?

Hjørring Kommune.

Jeg skal så ikke kunne sige om det er blevet ændret siden jeg sidst forsøgte for 2 år siden.

Anmeld Citér

6. august 2017

Abracadabra

Anonym skriver:

Hjørring Kommune.

Jeg skal så ikke kunne sige om det er blevet ændret siden jeg sidst forsøgte for 2 år siden.

Det kan man nu. Du går ind på borger.dk.

Skal du så gøre det? Ja, det synes jeg faktisk. Hvis det er helt almindeligt at bedrage staten hos nogle i din omgangskreds, er det jo fordi, at det er uden konsekvens. Hvis nu 3 af dine bekendte bliver bustet, vil det blive tydeligt, at det er uacceptabelt og medfører straf.

Det vil forhindre andre i at blive inspireret til at forsøge at snyde.

Anmeld Citér

6. august 2017

Anonym

nielsen80 skriver:

Men er det ikke også sådan, det fungerer? Bopælsforældre modtager forhøjet børne/unge ydelse fra staten, tilskud til institution(hvis husstand indkomsten er lav) samt børnepenge fra bio far. Mener du, at bio far skal betale 50% på trods af, han ikke får de pågældende tilskud?

At et par flytter sammen, og derved får en højere husstand indkomst, gør at tilskud til instition falder, er i min optik fair. Bopælforældre får stadig forhøjet børne/unge ydelse og børnebidrag fra faren. Generelt mener jeg at tilskud bør tilfalde dem, som ikke selv kan betale. Hvis vi begynder at lave regler, som gør, at folk som har en fornuftig økonomi får tilskud til diverse ting, så er der da slet ikke råd til kerneomsorgsområderne i vores samfund.

Vi har rigtig mange på overførelsesindkomst, og der kommer flere i fremtiden grundet den store ældre generation. Det gør, at man skærer ind til benet. Det er træls, men nødvendigt for, at vi kan give den nødvendige omsorg til dem, der har brug for det. Der er mange ting, som kan virke uretfærdigt f.eks " vi har seperat økonomi, og alligevel frafalder mit tilskud, når vi flytter sammen". Ja fordi vi har ikke råd til, at folk må prioriterer sådan, og forvente samfundet betaler for deres valg om seperat økonomi. Jeg kan give dig et andet eksempel fra min egen verden(bare så det ikke virker som om, jeg kun mener andre må finde sig i "uretfærdigheder"). Jeg har en sygdom, der hedder otoskelerose. Den gør, at jeg har et signifikant høretab på det ene øre, og et mildt på det andet(som bliver værre). Jeg har derfor høreapparat. I mit arbejde har jeg ofte møde med kollegaer i USA, og sidder til store konferencer. I mit arbejde har jeg derfor brug for specielle headset, samt specielle funktioner på mit høreapparat for jeg kan være med. Disse funktioner - fordi de også kan bruges i privaten - skal jeg selv betale en klækkelig sum for...fordi jeg kan. Er det træls, absolut! Er der andre sjovere ting pengene kunne bruges på, helt bestemt. Forstår jeg vi i samfundet er nød til at prioritere sådan, ja det gør jeg faktisk, og jeg betaler derfor ved kasse 1 uden at brokke mig. Vi har andre mennesker i vores samfund, som skal bruge de penge! Men jeg bliver altså så sur, når jeg hører om folk der mener de må snyde hver gang noget synes uretfærdigt. Det er der meget der er, men nødvendigt er det! Derfor synes jeg indberetninger er helt fair, vi er simpelthen nødt til at stoppe den mentalitet omkring, at det er ok det offentlige betaler for andet end kerneydelser, som den enkelte faktisk godt selv kunne overkomme at betaleuden, det havde et signifikant betydning for hendes/hans livskvalitet.

Sidste afsnit var mere sådan et " bøvs et" ikke nødvendigvis rettet mod dig�� Synes bare ofte debatter bære præg af, at hver gang noget synes uretfærdigt, så skal det offentlige betale, eller også så er det derved tilladt at snyde. Det er bare ikke holdbart for vores alle sammens velfærd, som i den grad bliver presset de næste årtier. 

Mmmm, jeg tror ikke helt du forstår hvad jeg siger  

jeg siger at det er pissesvært at gøre 100% fair. Og som det er nu, kan man ikke bare sige at en mor med børn for evigt skal have tilskud. Jeg synes hele det system skulle ændres så forældrene rent faktisk betalte 50/50 for deres børn - og det ikke var hverken Stat eller bonusfar der skulle betale en betydelig andel af andres børns udgifter. 

Desuden tager du fejl ift ekstra børneydelse, den frafalder også når mor får en kæreste.  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.