Socialt bedrageri?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. august 2017

Abracadabra

Anonym skriver:

Jeg har en bekendt som jeg ikke længere taler meget med. Hun har to børn med sin eks og venter nu barn med sin nye kæreste som hun bor sammen med. Jeg har nu hørt fra en anden bekendt, at ham kæresten har flyttet sin adresse så hun kan få mere i kontanthjælp, boligstøtte og børnepenge. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men kan man melde det til kommunen nogle steder? Jeg synes ikke det er i orden at snyde systemet på den måde, men hvis det nu ikke er sandt vil jeg heller ikke ende i en unødig diskussion med vedkommende fordi jeg beskylder for noget jeg ikke ved noget om

Det nemmeste for alle parter er, at du indberetter det til kommunen på borger.dk.

Du kan jo skrive det ærligt: Det er bare noget, du har hørt. Så kan en medarbejder på borger.dk slå folkeregisteradressen op, og hvis du tager fejl, bliver sagen afsluttet umiddelbart.

Det er nok det letteste. Så skal du ikke i gang med en efterforskning.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. august 2017

Sprit25

Sorry to say men jeg synes også det er små langt ude. Du ved intet! 

Du har hørt et rygte og vil anmelde dem nu! Lad det være. Hvis der er noget i det må din bekendte  anmelde ikke dig! 

Anmeld Citér

5. august 2017

nielsen80

Anonym skriver:

Hvor vidt jeg er et godt menneske kan nok diskuteres, kraftigt, i årevis, uden at finde svar, jeg ved ikke engang på hvilken side jeg ville sætte min egen stemme, men det er heldigvis ikke pointen.

Dog holder jeg mig fra at sparke til folk der ligger ned i socialklassen, og det er et plus vil jeg mene. Og jeg holder aldrig kæft hvis jeg ser nogle føre sig frem ved at træde på andre. Og det er ts godt på vej til. Hun kan totalt smadre den familie. Hun kender hverken dem eller deres historie. Men ned med nakken, det skal de da. 

Kan det forhindres, skal det forhindres.

Vi får intet ud af at lege politistat og straffe dem der tjener mindst i dk. For faktisk straffer vi mest deres børn, fattige børn har større chance for selv at vokse op og få fattige børn. Og så ruller lavinen og det store skel i dk bliver endnu større. Og ofrene er uskyldige i og med at børn ikke kan bebrejdes at deres forældre ikke har råd til dem.

Det har som sådan intet at gøre med nogle tjener mere end andre. Det har mere noget at gøre med at jeg synes folk skal sætte sig mere ind i hvad politikkerne laver med vores penge. Men så længe de har held med deres, hold øje med dine svageste medmennesker og lad være at undersøge hvad vi laver, politik- så bliver de fattige, fattigere og fattigere og deres børn får en lavere og lavere chance for at klare sig godt. 

Bare af interesse, hvorfra ved du, hvor meget de tjener? Hvorfra ved du, at det ikke er en familie, hvor kæresten f.eks er højtlønnet eller måske tjener kassen sort?

Jeg er desuden dybt uenig med dig, der bliver snydt rigtig meget i det danske system af både høje og lave sociale klasser. De penge kunne faktisk bruges til netop at løfte børnene fra de fattige familier. Man skal ikke snyde punktum! Ikke noget med man skal gå efter høje sociale klasser først, nej man skal gå efter alle, der snyder samtidig! Det er dybt asocialt at tage fra den fælles kasse.

Derudover er jeg nødt til at spørge(her af ren uvidenhed og ikke nødvendigvis dig) hvorfor er det et kæmpe problem for familien, hvis anmeldelsen ikke holder. Altså hvis nogen anmeldte mig, så ville det jo ikke have konsekvenser, da jeg har min sti ren og lever efter reglerne. Så hvis folk er i tvivl må de hjertens gerne anmelde, hvis de f.eks anmeldte mig for sort arbejde, vil jeg til hver en tidspunkt have regninger på det arbejde,der er udført osv. Hvis man anmelder uden begrundet mistanke, synes jeg, man spilder samfundets resurser, da en undersøgelse jo koster penge, men dem der bliver undersøgt, har vel ikke ubehagelige konsekvenser, hvis undersøgelsen frikender dem....

Anmeld Citér

5. august 2017

Anonym

Nu har jeg studset lidt over hvorvidt jeg skulle svare eller ej og, ja, i kan jo selv regne svaret ud.

Normalt går jeg ind for at holde øje med sin (og ens nærmeste) egen tallerken og lade være med at bekymre sig om hvad andre får. Jeg har haft adskillige bekendte, enlige mødre på uddannelseshjælp/kontanthjælp som gerne snød og fuskede med systemet så meget som de overhovedet kunne, men jeg har aldrig meldt dem, for det var ikke mit "problem".

Der findes selvfølgelig også sager, hvor det har været "nødvendigt" at snyde, hvilket er synd, men en realitet. Jeg har set par der har været nødsaget til at lade sig skille, pga gensidig forsørgerpligt og en masse andre sørgelige sager.

Dog vil jeg lige sige at forskellen på taksten når man er gravid og til hvis man er enlig forsørger er 1000 kr før SKAT, så hvis det lige er det der mangler for at få det til at løbe rundt skulle man ganske enkelt ikke have fået endnu et barn.
Det er nok nærmere et spørgsmål om at den (enlige) mor mister retten til gratis institutionspladser osv.

Jeg er selv mor på uddannelseshjælp og var enlig mor i noget tid, med alt hvad det indebar. Jeg valgte dog for eksempel ikke at søge barselstilskud, da jeg ikke følte at det var nødvendigt. Da min kæreste flyttede ind, faldt min indtægt fra omkring 10.000 kr efter SKAT til omkring 6.500 efter SKAT, men han tog så en (dagpenge) indtægt på 11.000 efter SKAT med, så der reelt kom flere penge i kassen - hvilket jo er årsagen til at man falder i takst, da man jo ikke er enlig forsørger længere.

Min datters far, på den anden side, hiver alt til sig han overhovedet kan af tilskud og sager, mens han har adresse hos sin onkel og bor hos sin mor. Han tjener mere på uddannelseshjælp end jeg nogensinde har gjort, fordi han ved hvordan man snørrer systemet. Jeg har mange gange i mit stille sind ønsket at nogen skulle melde ham for det, for det kan jeg ikke selv, da han vil gøre livet surt for mig og vores datter bare for at få hævn (hans egne ord).
Han er et så nedern menneske at han valgte at få et barn med en psykisk syg og ustabil pige (overtalte hende til det, ifølge både ham selv og hende), fordi så ville han kunne få barnet hjem til sig at bo og derved få enlig forsørger takst, i stedet for "bare" forsørger.

Anmeld Citér

5. august 2017

Mille123

nielsen80 skriver:

Bare af interesse, hvorfra ved du, hvor meget de tjener? Hvorfra ved du, at det ikke er en familie, hvor kæresten f.eks er højtlønnet eller måske tjener kassen sort?

Jeg er desuden dybt uenig med dig, der bliver snydt rigtig meget i det danske system af både høje og lave sociale klasser. De penge kunne faktisk bruges til netop at løfte børnene fra de fattige familier. Man skal ikke snyde punktum! Ikke noget med man skal gå efter høje sociale klasser først, nej man skal gå efter alle, der snyder samtidig! Det er dybt asocialt at tage fra den fælles kasse.

Derudover er jeg nødt til at spørge(her af ren uvidenhed og ikke nødvendigvis dig) hvorfor er det et kæmpe problem for familien, hvis anmeldelsen ikke holder. Altså hvis nogen anmeldte mig, så ville det jo ikke have konsekvenser, da jeg har min sti ren og lever efter reglerne. Så hvis folk er i tvivl må de hjertens gerne anmelde, hvis de f.eks anmeldte mig for sort arbejde, vil jeg til hver en tidspunkt have regninger på det arbejde,der er udført osv. Hvis man anmelder uden begrundet mistanke, synes jeg, man spilder samfundets resurser, da en undersøgelse jo koster penge, men dem der bliver undersøgt, har vel ikke ubehagelige konsekvenser, hvis undersøgelsen frikender dem....

Enig

Anmeld Citér

5. august 2017

migxher

Jeg havde anmeldt det. Jeg har ingen respekt for socialt bedrageri.

Anmeld Citér

5. august 2017

Sprit25

migxher skriver:

Jeg havde anmeldt det. Jeg har ingen respekt for socialt bedrageri.

Men du ved jo ikke om der rent faktisk er tale om bedrageri

Anmeld Citér

5. august 2017

MiniMe2005

Jeg forstår simpelthen ikke, der er nogen, der synes, at socialt bedrageri er i orden. Jeg er med på, at vi ikke ved, om der rent faktisk er tale om socialt bedrageri i det konkrete tilfælde. 

Men helt ærligt, det er vores alle sammens penge, de tiltusker sig. De er med til at hive penge ud af et presset system. Jeg forstår slet ikke, at man kan forsvare så egoistisk en handling.

Og noget helt andet er, at vi slet ikke ved, hvorfor den bekendte er på kontanthjælp. Det kan sagtens være på grund af psykiske eller fysiske problemer, men det kan ligeså vel være, fordi kvinden bare ikke kan/vil holde på et job. 

At kalde ts for et dårligt menneske, fordi hun overvejer at melde hende, er lige i overkanten. Hun kan måske starte med en indberetning, hvor hun fortæller om sin mistanke først, men det gør hende ikke til et dårligt menneske. Tværtimod synes jeg, at hun er et ganske ansvarsfuldt menneske.

Anmeld Citér

5. august 2017

nielsen80

Sprit25 skriver:

Men du ved jo ikke om der rent faktisk er tale om bedrageri

Hvorfor en anmeldelse fører til en undersøgelse. En dom får man jo kun, hvis man ikke følger reglerne. En anmeldelse er ikke det samme som en dom.

Jeg forstår simpelthen ikke, det der med, at man skal være sikker. En begrundet mistanke kan vel være nok. Jeg har arbejdet som tjener i min studietid. Der anmeldte jeg en person, jeg vurderet var fuld og satte sig ud i sin bil og kørte....Jeg var ikke sikker, men lod ikke tvivlen komme manden til gode. Var det forkert? Altså hvis det ikke var rigtigt, blev han jo stoppet, pustet i ballonen, frikendt og så var den skid slået.

Hvis anmeldelsen fører til en undersøgelse, som viser der intet bedrageri foregår, så er der jo ikke mere i det? 

Anmeld Citér

5. august 2017

Christine

Tkcuf skriver:

Jeg ved det ikke med sikkerhed, men jeg tror du er et dårligt menneske. Tænk sig at have så ondt i røven at ville melde noget som du ikke engang ved om er sandt? Og så om en af samfundets laveste klasser, hvem siger ikke hun begår denne handling for netop at kunne forsørge sine børn? Skal de børn så bare undvære tøj og mad fordi det i dine øjne er vigtigere at overholde en lov lavet af rige politikere der tar penge fra samme pulje og giver til sig selv og deres børn? Hvis Robin hood var en helt, er du det modsatte. Jeg håber du er stolt af dig selv. 

Jeg håber du har taget din medicin nu!!! 

Dårligt menneske, seriøst?? Hvem er du til at bedømme det? Du skulle virkelig skamme dig. Jeg tænker du må føle dig ramt.

Og så glemmer du, at politikere er folkevalgte. Så det kan sagtens være du er uenig i det som de beslutter, men det er der rigtigt mange almindelige mennesker der ikke er. Det gør dig ikke til et overmenneske, der har ret til at dømme andre. 

Om du tilhører en gruppe mennesker der føler sig ramt, eller om du bare er barnlig og har set for meget Disney sjov, det ved jeg ikke. Men perspektiv og klasse mangler du i hvert fald.

Måske glemmer du også, at dem der snyder faktisk er med til at tage penge fra netop reelt enlige forældre, som netop ikke kan forsøge sine børn. Og naturligvis alle os andre, der betaler meget i skat, men som gerne ser, at reelt enlige forældre kan få ekstra hjælp.

Men nej, man må ikke snyde sig til penge mm ikke er berettiget til. Hvis man ønsker reglerne ændret, så gør man det på en ordenlig måde, ved at stemme anderledes til folketingsvalg og ved at argumentere og diskutere sagligt med andre mennesker i dagligdagen, så kan man måske præge andre til at have en anden holdning. Det kan jo være du er uenig i reglerne, men du giver udtryk for at have utroligt lav IQ og komplet manglende forståelse for demokrati, når du skriver sådan.

Jeg tror ikke du er er dårligt menneske, men du mangler opdragelse og uddannelse. Og på den måde overbeviser du i hvert fald ikke mig (som bidragsyder af et ganske betragteligt pengebeløb til skat) om at det er forkert at tage alle - herunder især de fattigste menneskers - bedste interesse i betragtning ved at forhindre at folk uberettiget tiltusker sig penge, som på ingen måde er deres.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.