Nu har jeg studset lidt over hvorvidt jeg skulle svare eller ej og, ja, i kan jo selv regne svaret ud.
Normalt går jeg ind for at holde øje med sin (og ens nærmeste) egen tallerken og lade være med at bekymre sig om hvad andre får. Jeg har haft adskillige bekendte, enlige mødre på uddannelseshjælp/kontanthjælp som gerne snød og fuskede med systemet så meget som de overhovedet kunne, men jeg har aldrig meldt dem, for det var ikke mit "problem".
Der findes selvfølgelig også sager, hvor det har været "nødvendigt" at snyde, hvilket er synd, men en realitet. Jeg har set par der har været nødsaget til at lade sig skille, pga gensidig forsørgerpligt og en masse andre sørgelige sager.
Dog vil jeg lige sige at forskellen på taksten når man er gravid og til hvis man er enlig forsørger er 1000 kr før SKAT, så hvis det lige er det der mangler for at få det til at løbe rundt skulle man ganske enkelt ikke have fået endnu et barn.
Det er nok nærmere et spørgsmål om at den (enlige) mor mister retten til gratis institutionspladser osv.
Jeg er selv mor på uddannelseshjælp og var enlig mor i noget tid, med alt hvad det indebar. Jeg valgte dog for eksempel ikke at søge barselstilskud, da jeg ikke følte at det var nødvendigt. Da min kæreste flyttede ind, faldt min indtægt fra omkring 10.000 kr efter SKAT til omkring 6.500 efter SKAT, men han tog så en (dagpenge) indtægt på 11.000 efter SKAT med, så der reelt kom flere penge i kassen - hvilket jo er årsagen til at man falder i takst, da man jo ikke er enlig forsørger længere.
Min datters far, på den anden side, hiver alt til sig han overhovedet kan af tilskud og sager, mens han har adresse hos sin onkel og bor hos sin mor. Han tjener mere på uddannelseshjælp end jeg nogensinde har gjort, fordi han ved hvordan man snørrer systemet. Jeg har mange gange i mit stille sind ønsket at nogen skulle melde ham for det, for det kan jeg ikke selv, da han vil gøre livet surt for mig og vores datter bare for at få hævn (hans egne ord).
Han er et så nedern menneske at han valgte at få et barn med en psykisk syg og ustabil pige (overtalte hende til det, ifølge både ham selv og hende), fordi så ville han kunne få barnet hjem til sig at bo og derved få enlig forsørger takst, i stedet for "bare" forsørger.