AnoMom skriver:
Jeg har selv været på dagpenge også. Forstår slet ikk hvordan du får det til at kh er det samme som dagpenge. Der er en kæmpe forskel. På dp fin jeg mellem 12-15.000 UDB afhængig af om det var 4 eller 5 ugers måned. På kh får jeg 10.000 udbetalt uanset længden på måneden.
Fordi I sammenligner æbler og bananer. I kraft af du har en stor gæld, får du mere udbetalt, da renterne er fradragsberettiget. Derudover kan din trækprocent være anderledes, da kommuneskatter m.m. jo ikke er ens.Skal man sammenligne, skal man sammenligne før skat.
Mor11 argumenter, at det er meget lidt der er at hente, som enlig forsørger, i dagpenge frem for KH. Det er jeg sådan set enig med hende i, jeg misunder dog hverken KH modtagere eller DP modtagere. Et aspekt, jeg synes, disse diskussioner mangler er livsindtægten. Falder du uden for arbejdsmarkedet, optjener du ikke pension eller anciennitet, hvorfor din indtægt forbliver ret lav. Man kan sagtens starte på en relativ lav løn, hvor dagpenge måske næsten matcher, men hvis man allerede efter 1-2 opnår signifikante sigtigninger(for slet ikke at snakke om 10år), så er et job jo altid den mest rentable og langtidsholdbare løsning.
At man så kan diskutere motivation, evne til kompromis m.m. Er en helt anden sag.
Mht dem der tjener mest, er også dem som har gået længst i skole, så holder den altså heller ikke. En universitetsuddannelse tager 5 år, civilingeniør er vis kun 4- altså meget tæt på det samme, som andre uddannelser som pædagog, sygeplejeske m.m. Mange af de rigeste i vores samfund har så også en MBA, men denne er selvbetalt eller sponsoret af en privat virksomhed. Vi har et samfund, hvor ja der findes nogle meget brede skulder, som betaler ret meget. Sådan er det. Det synes jeg godt man kan anerkende uden nødvendigvis at skyde igen. Det betyder ikke,at det er forkert, de betaler mere, det er nu sådan vores samfund er, men synes bare altid der kommer sådan en "kunne da også lige passe andet" fordi de enten bruger velfærden mere eller fordi de er rige egoistiske mennesker.