Socialt bedrageri?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. august 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
Mille123 skriver:

Men husk med kontanthjælp kommer også en masse skidte ting, stigmatisering, MÅSKE dårligt selvværd MM. Jeg ville i hvert fald personligt hellere tjene mine egne (få) penge end få ydelser af det offentlige, hvor du hele tiden skal dokumentere, stå til rådighed til arbejdsmarked og ikke må noget uden kommunen godkender det. - jeg har nogle stykker i min omgangskreds som pga diverse skavanker er endt i den trælse mølle. - jeg misunder ikke nogen på overførselsindkomst (og det er ikke ment ondt mod anymom) mere det at jeg tror mange tænker at det er fedt at "sidde derhjemme på sofaen" - det er nok de færreste som har det sådan. 

Jeg kender også en del i det system. Og desværre må jeg sige at de der er syge, er umådeligt længe om at få hjælp til at komme videre/finde en løsning. Altså ikke borgeren der er længe om det, men sagsbehandlere osv træææækker alting i langdrag og alt der skal sættes i gang udskydes gang på gang. Min bedste veninde er psykisk syg på kh og hun har været til møder de sidste par år ja, men intet intet intet er sat i værk. Hun kommer ikke ud og afprøve noget, hun får ikke behandling/besrbejdning af hendes issues. Der sker nada. Og hun presser ellers selv på fordi hun synes det er så pinligt at være på kh. og så i så mange år som hun. Samme historie gentager sig for en af mine gode kammerater. Det er virkelig underligt at det er sådan.. især for dem der vildt gerne vil videre med deres liv. 

Ang at være ledig på kh. uden sygdom. Der må jeg indrømme at jeg ikke forstår det. Hvis ens dagpenge slipper op - det kan ske, så ryger man på kh. men hvis man vitterligt ikke trives i det, mens man er ledig, så må man da gå til alternativer. Som fx at læse. Jeg synes ikke, hvis man er et raskt menneske, at man kan blaime kh for at man har det skidt. JA der kan være stigmatisering, men så må man jo "prove them wrong." Fx ved at tage deltidsjob selvom man bliver skåret i kh, for at vise man vil. Og måske fører det til flere timer på sigt eller bare en anbefaling. Et eller andet. Men det kender jeg personligt, faktisk ingen alm ledige på kh der gør.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. august 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
Mariehøne123 skriver:

Hvis du ikke ville ramme personligt så husk på det skrevne ord er hårdt og selvom du ikke mente det ville jeg være blevet ramt hvis jeg var i hendes sted. Jeg synes du bliver personlig når du skriver at det er en badeferie at være på kontanthjælp. Du kunne have holdt debatten på et sobert niveau.

Jeg er bedøvende ligeglad med hvad du får og ikke får. Jeg ville bare gøre sig opmærksom på at du også nyder rigtig godt af velfærdsstatens goder. Du får ligesom hovedparten af danskerne langt mere end de betaler. 40 pct i skat af din løn rækker desværre ikke langt til alle de goder du får både i form af tilskud, tilskud til daginstitutioner, hospitalet infrastruktur Mv. 

I øvrigt er det ikke længere alle der får børnepenge der er også loft over indtægt på det. 

jeg ved godt at mine skattekroner alene ikke betaler for det velfærd jeg har til rådighed.. men det er vel en del af et socialt samfund at dem der har mest, yder lidt ekstra så alle kan være til. Hvis min løn var højere måtte de da også gerne trække en højere procent og mine børnepenge måtte da også gerne frafalde hvis jeg tjente en vis sum. For mig er det helt ok at det er sådan.

Men at sige man ikke er noget værd i samfundet fordi man ikke er den der betaler topskat, er alligevel lidt naivt.. mange bække små. Og i øvrigt, hvis det var så ligegyldigt, så kunne alle mig og mine kollegaer jo sætte os i en rundkreds, og se på alle de byggerier der ville gå i stå rundt  i landet. Der er brug for alle at vi ikke tjener det samme, er desværre ikke vores valg. Til gengæld har jeg betalt mine 40% i flere år end ham med de 60% når at betaler sine - i de fleste tilfælde.  

Anmeld Citér

8. august 2017

AnoMom

Mor11 skriver:

Du behøver ikke tage det som et angreb. Det er ikke dig der bestemme at satsen på kh er mere (ok, efter skat, det samme) som alle andre får på dagpenge.. som de betaler 500kr om måneden for at være berettiget til.. jeg er bare i dyb chok over at jeg går her og tror jeg sikre mig mod personlig konkurs ved at betale til min a-kasse.. men virkeligheden er at jeg kunne spare de penge og så bare bruge statens kh system hvis jobbet røg....

at du har skåret alle  overflødige udgifter væk, synes jeg sådan set kun er fint. Det er jo hele pointen med kh. at man kun lige har til det nædvendige indtil man er videre.. men du har stadig rum til at smide 4000 efter en gæld.. det er mere end jeg betaler på mit huslån.. just sayin. 

Jeg har selv været på dagpenge også. Forstår slet ikk hvordan du får det til at kh er det samme som dagpenge. Der er en kæmpe forskel. På dp fin jeg mellem 12-15.000 UDB afhængig af om det var 4 eller 5 ugers måned. På kh får jeg 10.000 udbetalt uanset længden på måneden. 

Anmeld Citér

8. august 2017

100%anonym

Mor11 skriver:

Jeg kender også en del i det system. Og desværre må jeg sige at de der er syge, er umådeligt længe om at få hjælp til at komme videre/finde en løsning. Altså ikke borgeren der er længe om det, men sagsbehandlere osv træææækker alting i langdrag og alt der skal sættes i gang udskydes gang på gang. Min bedste veninde er psykisk syg på kh og hun har været til møder de sidste par år ja, men intet intet intet er sat i værk. Hun kommer ikke ud og afprøve noget, hun får ikke behandling/besrbejdning af hendes issues. Der sker nada. Og hun presser ellers selv på fordi hun synes det er så pinligt at være på kh. og så i så mange år som hun. Samme historie gentager sig for en af mine gode kammerater. Det er virkelig underligt at det er sådan.. især for dem der vildt gerne vil videre med deres liv. 

Ang at være ledig på kh. uden sygdom. Der må jeg indrømme at jeg ikke forstår det. Hvis ens dagpenge slipper op - det kan ske, så ryger man på kh. men hvis man vitterligt ikke trives i det, mens man er ledig, så må man da gå til alternativer. Som fx at læse. Jeg synes ikke, hvis man er et raskt menneske, at man kan blaime kh for at man har det skidt. JA der kan være stigmatisering, men så må man jo "prove them wrong." Fx ved at tage deltidsjob selvom man bliver skåret i kh, for at vise man vil. Og måske fører det til flere timer på sigt eller bare en anbefaling. Et eller andet. Men det kender jeg personligt, faktisk ingen alm ledige på kh der gør.

Anomom skriver jo netop i et af de første indlæg at hun har været hjemmegående i så mange år hvor en del af tiden har været på sygedagpenge. 

Kunne det tænkes at hun stadig er syg på en måde men ikke ønsker at flagre med det herinde siden hun også flere gange gør opmærksom på at det er et offentligt forum og derfor ikk fortæller alt?

bare en tanke. 

Anmeld Citér

8. august 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
100%anonym skriver:

Anomom skriver jo netop i et af de første indlæg at hun har været hjemmegående i så mange år hvor en del af tiden har været på sygedagpenge. 

Kunne det tænkes at hun stadig er syg på en måde men ikke ønsker at flagre med det herinde siden hun også flere gange gør opmærksom på at det er et offentligt forum og derfor ikk fortæller alt?

bare en tanke. 

Ja da! Men så skal hun fortælle mig at hun er syg og derfor er på kh. men det går jeg ikke udfra hun er, når hun siger hun søger jobs og bliver afslået pga en 7/7 ordning.. jeg forholder mig til det jeg får at vide. Jeg sidder ikke og tolker, for jeg kan ligeså vel tolke forkert. desuden læser jeg det som sygdom under graviditet da hun nævner det sådan i samme omgang, hun har ikke nævnt at hun er der pga sygdom i hvertfald, og det kan man da ellers sagtens sige uden at udpensle hvad man fejler.. 

Anmeld Citér

8. august 2017

nielsen80

AnoMom skriver:

Jeg har selv været på dagpenge også. Forstår slet ikk hvordan du får det til at kh er det samme som dagpenge. Der er en kæmpe forskel. På dp fin jeg mellem 12-15.000 UDB afhængig af om det var 4 eller 5 ugers måned. På kh får jeg 10.000 udbetalt uanset længden på måneden. 

Fordi I sammenligner æbler og bananer. I kraft af du har en stor gæld, får du mere udbetalt, da renterne er fradragsberettiget. Derudover kan din trækprocent være anderledes, da kommuneskatter m.m. jo ikke er ens.Skal man sammenligne, skal man sammenligne før skat.

Mor11 argumenter, at det er meget lidt der er at hente, som enlig forsørger, i dagpenge frem for KH. Det er jeg sådan set enig med hende i, jeg misunder dog hverken KH modtagere eller DP modtagere. Et aspekt, jeg synes, disse diskussioner mangler er livsindtægten. Falder du uden for arbejdsmarkedet, optjener du ikke pension eller anciennitet, hvorfor din indtægt forbliver ret lav. Man kan sagtens starte på en relativ lav løn, hvor dagpenge måske næsten matcher, men hvis man allerede efter 1-2 opnår signifikante sigtigninger(for slet ikke at snakke om 10år), så er et job jo altid den mest rentable og langtidsholdbare løsning.

At man så kan diskutere motivation, evne til kompromis m.m. Er en helt anden sag. 

Mht dem der tjener mest, er også dem som har gået længst i skole, så holder den altså heller ikke. En universitetsuddannelse tager 5 år, civilingeniør er vis kun 4- altså meget tæt på det samme, som andre uddannelser som pædagog, sygeplejeske m.m. Mange af de rigeste i vores samfund har så også en MBA, men denne er selvbetalt eller sponsoret af en privat virksomhed. Vi har et samfund, hvor ja der findes nogle meget brede skulder, som betaler ret meget. Sådan er det. Det synes jeg godt man kan anerkende uden nødvendigvis at skyde igen. Det betyder ikke,at det er forkert, de betaler mere, det er nu sådan vores samfund er, men synes bare altid der kommer sådan en "kunne da også lige passe andet" fordi de enten bruger velfærden mere eller fordi de er rige egoistiske mennesker.

Anmeld Citér

8. august 2017

AnoMom

Mor11 skriver:

Ja da! Men så skal hun fortælle mig at hun er syg og derfor er på kh. men det går jeg ikke udfra hun er, når hun siger hun søger jobs og bliver afslået pga en 7/7 ordning.. jeg forholder mig til det jeg får at vide. Jeg sidder ikke og tolker, for jeg kan ligeså vel tolke forkert. desuden læser jeg det som sygdom under graviditet da hun nævner det sådan i samme omgang, hun har ikke nævnt at hun er der pga sygdom i hvertfald, og det kan man da ellers sagtens sige uden at udpensle hvad man fejler.. 

100%anonym har så ret. Jeg har sygdom inde på livet. Og det er ikke graviditets betinget.

Ej heller noget jeg fortæller om til jobsamtaler da det generelt ikk er noget jeg taler om samt jeg er blevet opfordret at sagsbehandler om ikk at nævne noget.

Igen så er det ikke MIG der siger det er ordningen der er skyld i min arbejdsløshed. Det er den begrundelse jeg får når jeg får afslag. Ikke selve ordningen men mangel på fleksibilitet da jeg ikk har pasningsmuligheder i dagligdagen. Jo hvis min søn bliver ringet syg hjem så kan jeg måske få far til at hente ham. Men daglig dag med hent og bring kan jeg ikke

Anmeld Citér

8. august 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
nielsen80 skriver:

Fordi I sammenligner æbler og bananer. I kraft af du har en stor gæld, får du mere udbetalt, da renterne er fradragsberettiget. Derudover kan din trækprocent være anderledes, da kommuneskatter m.m. jo ikke er ens.Skal man sammenligne, skal man sammenligne før skat.

Mor11 argumenter, at det er meget lidt der er at hente, som enlig forsørger, i dagpenge frem for KH. Det er jeg sådan set enig med hende i, jeg misunder dog hverken KH modtagere eller DP modtagere. Et aspekt, jeg synes, disse diskussioner mangler er livsindtægten. Falder du uden for arbejdsmarkedet, optjener du ikke pension eller anciennitet, hvorfor din indtægt forbliver ret lav. Man kan sagtens starte på en relativ lav løn, hvor dagpenge måske næsten matcher, men hvis man allerede efter 1-2 opnår signifikante sigtigninger(for slet ikke at snakke om 10år), så er et job jo altid den mest rentable og langtidsholdbare løsning.

At man så kan diskutere motivation, evne til kompromis m.m. Er en helt anden sag. 

Mht dem der tjener mest, er også dem som har gået længst i skole, så holder den altså heller ikke. En universitetsuddannelse tager 5 år, civilingeniør er vis kun 4- altså meget tæt på det samme, som andre uddannelser som pædagog, sygeplejeske m.m. Mange af de rigeste i vores samfund har så også en MBA, men denne er selvbetalt eller sponsoret af en privat virksomhed. Vi har et samfund, hvor ja der findes nogle meget brede skulder, som betaler ret meget. Sådan er det. Det synes jeg godt man kan anerkende uden nødvendigvis at skyde igen. Det betyder ikke,at det er forkert, de betaler mere, det er nu sådan vores samfund er, men synes bare altid der kommer sådan en "kunne da også lige passe andet" fordi de enten bruger velfærden mere eller fordi de er rige egoistiske mennesker.

Hurtig indskydelse, så var det sarkastisk ment at jeg ville kvitte jobbet for at være ledig på kh jeg vil til alle tider self helst have et arbejde  

Anmeld Citér

8. august 2017

Anonymor

nielsen80 skriver:

Jeg er helt enig. Min bror læser til ingeniør, hans uddannelse er kortere end min, og allerede som nyuddannet kommer han til at tjene kassen, vi taler et pænt stykke over 30.000 før skat. Min 5-årige psykologuddannelse giver mig omkring 25.700 før skat som nyuddannet. Hvilket min SOSU-assistent kæreste (som nu læser til sygeplejerske) flere gange har tjent på en måned. Min kæreste som sygeplejerske kan som eksempel med skiftende vagter tjene 27.000 før skat om måneden som nyuddannet (set på DSRs hjemmeside). Så... Der er bestemt ikke en korrelation mellem uddannelseslængde og løn. Det ville egentlig heller ikke give mening. Jeg har det fint med, at min kæreste vil tjene mere som nyuddannet end mig. Som psykolog har jeg bestemt et stort ansvar, men han står med liv/død opgaver på daglig basis på det afsnit, han er på. Og ofte dårlige arbejdstider. Så jeg synes, det er fair.

Anyway, det var lidt uden for kontekst, det var bare lige en respons på det med længden af uddannelsen kontra løn.

Anmeld Citér

8. august 2017

Mille123

Mor11 skriver:

Ting er bare ikke sort/hvid. Du ser jo tingene fra dit perspektiv (man må vise dem, at de tager fejl) - det vil du og jeg måske tænke, men det kan for andre være drænende, at kæmpe mod systemet, af forskellige personlige årsager, dårlig selvværd, ptsd, skilsmisse mm- jeg ser det både med mine gamle forældre, og med folk som kæmper med syge børn (leukæmi), og som skal kæmpe med systemet for at være der for det syge barn. - min veninde som også kæmper med psykisk sygdom er modsat din veninde blevet kastet ud i det ene job (jobprøvning) efter det andet, til trods for man ikke behøvede være professor for at se hun ikke kunne varetage er 37 timer job. - først 8 år og flere depressioner Senere blev hun bevilligt skånejob (kan ikke huske hvad det hedder, men der hvor man bliver suppleres Op i ydelse) - nu har hun selv fundet et deltidsjob i de antal timer hun nu kan klare (ikke mange) - jeg er med på st nogle udnytter systemet, og nogle måske skal have et spark bag i, men de fleste ønsker faktisk at komme ud at den onde spiral det nu er, at være i ydelsessystemet. - det jeg siger er også bare, at man skal være varsom med at sige: at det er en dans på roser at være i ydelsessytemet.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.