Socialt bedrageri?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. august 2017

AnoMom

Mor11 skriver:

Meeeen... hvad så med at tage uddannelse med helt alm fysisk undervisning? Det er absolut fordelagtigt ift mødetider i hvetfald! Og flexibilitet i det hele taget hvis du skal tage en videregående uddannelse efter HF. Vi havde det i hvertfald luksus mens børnenes far læste! Han mødte fra 8.30-15 på en lang dag!

og nu er jeg jo selv enlig og har for nyligt tjekket mulighederne for ny uddannelse og økonomi.. og du må altså meget meget undskylde... men.. hvis du seriøst får mere på en alm kh grundet helt alm arbejdsløshed, end du ville kunne få på SU som enlig forsøger, så er der dælme noget galt med systemet... det jeg ville kunne få (som også du ville kunne få) er.. ca 12000kr i su.... og så kommer børnepenge + enligtillæg til børnepenge + friplads + boligsikring hvis du bor til leje (det gør jeg ikke, så den del kan jeg ikke få) og hvis det er helt ude at skide et par måneder, kan man tage SU lån + supplerende lån for forsørgere. OG! Du kan have fritidsjob i den uge du ikke har barn.. (du må faktisk tjene 120.000 om året ved siden af!!) Sorry.. men samlet set, ender det på mere end min 37timers stilling giver udbetalt på en måned.. hvis du ikke kan bo i en lejebolig med 1 barn på halv tid for de penge... så sidder du edersparkemig i en dyr sag af en lejlighed eller har en gigantisk gæld du afdrager på.. 

Jeg har en gigantisk gæld jeg afdrager på ja. 

og ja der er så noget galt med systemet da jeg får 14.700 i kh som enlig forsørger. 

Ville super gerne i gang med HF med rigtig undervisning. Men jeg har undersøgt su mulighederne og talt med studievejleder. Og der fik jeg at vide det var 10.000 (rundt regnet) på su som enlig FØR skat. Jeg skal ikke sætte mig i mere gæld med su lån osv når jeg i forvejen betaler 4000 af om måneden alene på gæld allerede. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. august 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11

og ja der er så noget galt med systemet da jeg får 14.700 i kh som enlig forsørger. 

Ville super gerne i gang med HF med rigtig undervisning. Men jeg har undersøgt su mulighederne og talt med studievejleder. Og der fik jeg at vide det var 10.000 (rundt regnet) på su som enlig FØR skat. Jeg skal ikke sætte mig i mere gæld med su lån osv når jeg i forvejen betaler 4000 af om måneden alene på gæld allerede. 

Får du 14700 i kh!! Hvad fanden laver jeg så med mine 500kr til a-kasse hver måned  hvis jeg bliver arbejdsløs kan jeg få 12000 udbetalt.......... 

men udover det.. nu ved jeg ikke hvor gammel din søn er - jeg gætter mellem 0-5, så du får enten 4500 eller 3500 ca i børnepenge. + enlig børnetilskud på 1300 og det der ekstra børnetilskud på 1400, det er minimum 6200 hvert kvartal - altså ca 2060kr i måneden - oveni dine 14700 - det er så 16760kr.. Well.. til info er det mere end min løn for 37timers knokelarbejde.. FAGLÆRT knokelarbejde. Jeg kan sgu godt forstå hvis du har svært ved at finde ufaglært arbejde der giver de samme penge... jeg er i chok. 

Fuck jeg føler mig taget i røven. Og jeg betaler altså fuld pris for alle mine faste udgifter da jeg ejer et hus.. og i øvrigt har en bil og  nå ja, 2 børn på halv tid. 

Halleluja for et samfund.. men tillykke anomom! Det er klart dig der vinder her. Penge OG al tid i verden. Gid det var mig. Jeg tror sgu jeg siger op i morgen og melder mig ud af a-kassen  så spare jeg også en masse i benzin hvis jeg ikke skal nogen steder! 

Med hensyn til SU.. så kunne man evt lave en aftale i banken der hed at man afdragede mindre mens man læste, for netop at få mulighed for at tjene flere penge på den anden side af studiet - og så banke gælden af i dobbelt tempo derefter. Bare et forslag. For 10000 i SU + børnepengene og tilskudene, er stadig hvad en helt alm arbejdsløs på dagpenge ville få udbetalt. Og du kan så have fritidsarbejde i din uge uden børn ved siden af for ekstra indtjening.. jeg synes i hvertfald det er en mulighed du skal grave dybere i hvis du rent faktisk gerne vil i gang og du brænder for noget men blot mangler udd! 12000 for dig og et halvt barn burde være ok, især hvis du så har et fritidsjob også! Du kan sikkert sagtens hamre 2000 ind så du ender på 14000, så er det ikke så drastisk en nedgang. 

Ps, 10.000 før skat er ikke rigtigt oplyst! Alm SU er 6015kr før skat. Du vil få dobbelt - 12030kr før skat og med fradrag osv er det ca 10.000 udbetalt.

Anmeld Citér

8. august 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
AnoMom skriver:

Det chokerer mig faktisk at man har råd til st banke 4000 af på gæld hver måned på en kh... dvs hvis du ikke havde gæld, kunne du spare de 4000 op. Det er 48.000kr i året! �� På en kontanthjælp.... jeg har sgu ikke så stort et overskud hver måned.. langt fra faktisk.

shit jeg synes det lyder luksus.. og det er ret skræmmende.. sådan skulle det jo helst ikke være at være på kh. det skulle være en absolut nødløsning der kun lige dækker det nødvendige..i hvertfald hvis man blot er arbejdsløs og ikke syg eller lign. 

Anmeld Citér

8. august 2017

AnoMom

Mor11 skriver:

Får du 14700 i kh!! Hvad fanden laver jeg så med mine 500kr til a-kasse hver måned  hvis jeg bliver arbejdsløs kan jeg få 12000 udbetalt.......... 

men udover det.. nu ved jeg ikke hvor gammel din søn er - jeg gætter mellem 0-5, så du får enten 4500 eller 3500 ca i børnepenge. + enlig børnetilskud på 1300 og det der ekstra børnetilskud på 1400, det er minimum 6200 hvert kvartal - altså ca 2060kr i måneden - oveni dine 14700 - det er så 16760kr.. Well.. til info er det mere end min løn for 37timers knokelarbejde.. FAGLÆRT knokelarbejde. Jeg kan sgu godt forstå hvis du har svært ved at finde ufaglært arbejde der giver de samme penge... jeg er i chok. 

Fuck jeg føler mig taget i røven. Og jeg betaler altså fuld pris for alle mine faste udgifter da jeg ejer et hus.. og i øvrigt har en bil og  nå ja, 2 børn på halv tid. 

Halleluja for et samfund.. men tillykke anomom! Det er klart dig der vinder her. Penge OG al tid i verden. Gid det var mig. Jeg tror sgu jeg siger op i morgen og melder mig ud af a-kassen  så spare jeg også en masse i benzin hvis jeg ikke skal nogen steder! 

Med hensyn til SU.. så kunne man evt lave en aftale i banken der hed at man afdragede mindre mens man læste, for netop at få mulighed for at tjene flere penge på den anden side af studiet - og så banke gælden af i dobbelt tempo derefter. Bare et forslag. For 10000 i SU + børnepengene og tilskudene, er stadig hvad en helt alm arbejdsløs på dagpenge ville få udbetalt. Og du kan så have fritidsarbejde i din uge uden børn ved siden af for ekstra indtjening.. jeg synes i hvertfald det er en mulighed du skal grave dybere i hvis du rent faktisk gerne vil i gang og du brænder for noget men blot mangler udd! 12000 for dig og et halvt barn burde være ok, især hvis du så har et fritidsjob også! Du kan sikkert sagtens hamre 2000 ind så du ender på 14000, så er det ikke så drastisk en nedgang. 

Ps, 10.000 før skat er ikke rigtigt oplyst! Alm SU er 6015kr før skat. Du vil få dobbelt - 12030kr før skat og med fradrag osv er det ca 10.000 udbetalt.

De 14.700 er før skat. Ikke udbetalt.

Jeg kan ikk lave aftale med banken om mindre afdrag. Det har jeg allerede prøvet at snakke med dem om op til flere gange. Men der er intet at gøre.

Vil ihvertfald tjekke op på su igen. For jeg fik at vide af studievejleder at det hed 10.000 før skat.

Og nej. Jeg vinder ingenting her. Igen - du ved på ingen måde hvordan min situation er. Jeg har skåret ned på alle udgifter jeg kunne.

Anmeld Citér

8. august 2017

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
AnoMom skriver:

Jeg kan ikk lave aftale med banken om mindre afdrag. Det har jeg allerede prøvet at snakke med dem om op til flere gange. Men der er intet at gøre.

Vil ihvertfald tjekke op på su igen. For jeg fik at vide af studievejleder at det hed 10.000 før skat.

Og nej. Jeg vinder ingenting her. Igen - du ved på ingen måde hvordan min situation er. Jeg har skåret ned på alle udgifter jeg kunne.

Mener du kan læse sig frem fil det på SUs hjemmeside. Er også ret sikker på, du vil få mere end du er blevet oplyst af studievejlederen. 

Det er i hvert fald værd at prøve.

Anmeld Citér

8. august 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
AnoMom skriver:

Du behøver ikke tage det som et angreb. Det er ikke dig der bestemme at satsen på kh er mere (ok, efter skat, det samme) som alle andre får på dagpenge.. som de betaler 500kr om måneden for at være berettiget til.. jeg er bare i dyb chok over at jeg går her og tror jeg sikre mig mod personlig konkurs ved at betale til min a-kasse.. men virkeligheden er at jeg kunne spare de penge og så bare bruge statens kh system hvis jobbet røg....

at du har skåret alle  overflødige udgifter væk, synes jeg sådan set kun er fint. Det er jo hele pointen med kh. at man kun lige har til det nædvendige indtil man er videre.. men du har stadig rum til at smide 4000 efter en gæld.. det er mere end jeg betaler på mit huslån.. just sayin. 

Anmeld Citér

8. august 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
Mor11 skriver:

Hold fast et lavt indlæg det er jo ikke hendes skyld systemet er som det er. Gå efter bolden ikke personen. Hvis din indtægt er så lav som du skriver får du vist også rigeligt af fællesskabets kasse i form af børnepenge, måske friplads osv samt kun betaler en lille del i skat. Jeg kan garantere dig at du også er en underskudsforretning for velfærds Danmark. Hvis du indregner det hele i din indtægt er den langt højere end du lige tror  

De 10 pct rigeste finansiere langt det meste. ( https://www.b.dk/nationalt/de-rigeste-danskere-betaler-214-milliarder-i-skat

Og nej jeg tror ikke det er fest at være fanget i kontanthjælps fælden tværtimod er det vist krav på krav så se går ikke længere bare hjemme og hygger. 

Jeg er enig i det er tankevækkende at man kan afdrage 4.000kr hver måned på kontanthjælp men det tager jeg hatten af for. Var det bedre hun snoldede dem op

Anmeld Citér

8. august 2017

Mor11

Profilbillede for Mor11
Mariehøne123 skriver:

Hold fast et lavt indlæg det er jo ikke hendes skyld systemet er som det er. Gå efter bolden ikke personen. Hvis din indtægt er så lav som du skriver får du vist også rigeligt af fællesskabets kasse i form af børnepenge, måske friplads osv samt kun betaler en lille del i skat. Jeg kan garantere dig at du også er en underskudsforretning for velfærds Danmark. Hvis du indregner det hele i din indtægt er den langt højere end du lige tror  

De 10 pct rigeste finansiere langt det meste. ( https://www.b.dk/nationalt/de-rigeste-danskere-betaler-214-milliarder-i-skat

Og nej jeg tror ikke det er fest at være fanget i kontanthjælps fælden tværtimod er det vist krav på krav så se går ikke længere bare hjemme og hygger. 

Jeg er enig i det er tankevækkende at man kan afdrage 4.000kr hver måned på kontanthjælp men det tager jeg hatten af for. Var det bedre hun snoldede dem op

Hvis du nu lige læser min sarkasme og forargelse rigtigt, vil du forstå at det er systemet jeg er i chok over, og ikke brugeren, som jeg også nævner i mit senere indlæg, er det bestemt ikke hende jeg kritiserer for at få for mange penge da det jo ikke er hendes beslutning at det er sådan. 

Det eneste jeg kritiserer er, at det kan være svært at få til at hænge sammen med den størrelse indtægt. Især hvis man bor til leje. Ikke har bil. Og barnet kun er på halv tid.

ift mig selv og mine tilskud du må da hjertens gerne spørge istedet for at antage jeg tjener en helt alm løn - lige omkring 16000 udbetalt. Jeg får børnepenge (ligesom alle andre) plus enlig tillæg på det ene barn - det er lidt rodet st forklare hvorfor det kun er på den ene, men det er det. Jeg får tilskud på 700kr til den lilles vuggestue - så der er stadig en egenbetaling - og den store går i privatskole, så der er ingen tilskud.. jeg bor i ejet hus, så boligstøtte er der heller ikke noget af. Og jeg betaler 40% i skat. Jeg har i hvertfald ikke min primære indtægtskilde i form af tilskud, det er helt sikkert  

Anmeld Citér

8. august 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
Mor11 skriver:

Hvis du nu lige læser min sarkasme og forargelse rigtigt, vil du forstå at det er systemet jeg er i chok over, og ikke brugeren, som jeg også nævner i mit senere indlæg, er det bestemt ikke hende jeg kritiserer for at få for mange penge da det jo ikke er hendes beslutning at det er sådan. 

Det eneste jeg kritiserer er, at det kan være svært at få til at hænge sammen med den størrelse indtægt. Især hvis man bor til leje. Ikke har bil. Og barnet kun er på halv tid.

ift mig selv og mine tilskud du må da hjertens gerne spørge istedet for at antage jeg tjener en helt alm løn - lige omkring 16000 udbetalt. Jeg får børnepenge (ligesom alle andre) plus enlig tillæg på det ene barn - det er lidt rodet st forklare hvorfor det kun er på den ene, men det er det. Jeg får tilskud på 700kr til den lilles vuggestue - så der er stadig en egenbetaling - og den store går i privatskole, så der er ingen tilskud.. jeg bor i ejet hus, så boligstøtte er der heller ikke noget af. Og jeg betaler 40% i skat. Jeg har i hvertfald ikke min primære indtægtskilde i form af tilskud, det er helt sikkert  

Hvis du ikke ville ramme personligt så husk på det skrevne ord er hårdt og selvom du ikke mente det ville jeg være blevet ramt hvis jeg var i hendes sted. Jeg synes du bliver personlig når du skriver at det er en badeferie at være på kontanthjælp. Du kunne have holdt debatten på et sobert niveau.

Jeg er bedøvende ligeglad med hvad du får og ikke får. Jeg ville bare gøre sig opmærksom på at du også nyder rigtig godt af velfærdsstatens goder. Du får ligesom hovedparten af danskerne langt mere end de betaler. 40 pct i skat af din løn rækker desværre ikke langt til alle de goder du får både i form af tilskud, tilskud til daginstitutioner, hospitalet infrastruktur Mv. 

I øvrigt er det ikke længere alle der får børnepenge der er også loft over indtægt på det. 

Anmeld Citér

8. august 2017

Mille123

Mor11 skriver:

Men husk med kontanthjælp kommer også en masse skidte ting, stigmatisering, MÅSKE dårligt selvværd MM. Jeg ville i hvert fald personligt hellere tjene mine egne (få) penge end få ydelser af det offentlige, hvor du hele tiden skal dokumentere, stå til rådighed til arbejdsmarked og ikke må noget uden kommunen godkender det. - jeg har nogle stykker i min omgangskreds som pga diverse skavanker er endt i den trælse mølle. - jeg misunder ikke nogen på overførselsindkomst (og det er ikke ment ondt mod anymom) mere det at jeg tror mange tænker at det er fedt at "sidde derhjemme på sofaen" - det er nok de færreste som har det sådan. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.