En uges ferie alene

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. juni 2017

altogintet

Ms.Momo skriver:

Inspireret af et spørgsmål på Facebook og en diskussion med min eks.

Ville du/I kunne finde på at lade børnene tage på en uges ferie hos f.eks bedsteforældrene? Kunne I så finde på at rejse væk i den uge?

Hvis ja, hvor gamle bør de så være?

Selvfølgelig ville jeg lade mine børn komme på ferie med deres bedsteforældre i en uge Jeg har aldrig selv været det som barn, men alle jeg kender der har prøvet det har elsket det! Og ja, så ville jeg godt kunne finde på at smutte sydpå med min mand imens Ang alder vil jeg sige, at det kommer helt an på barnet og også hvilken relation der er mellem barn og bedsteforældre. Hvis bedsteforældrene er meget inde i barnets liv og barnet er mentalt klar, så tænker jeg allerede ved 3-4 års alderen 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. juni 2017

Bananaalice

Jeg var ofte på ferie alene hos mine bedsteforældre, da jeg var barn. Helt fra fem-seks år. Jeg blev sendt hjem til dem i en-to uger i sommerferien, når mine forældre skulle arbejde. Jeg NØD det! Jeg savnede da også mine forældre, men det var ren afslapning og ferie. 

Men jeg tror måske, jeg ville have undret mig og følt mig forladt, hvis mine forældre samtidig tog på ferie alene til udlandet. En weekend, ja fint, men en hel uge synes jeg, er for meget. 

Jeg var også indimellem på ferie hos min mormor, men jeg kan godt sidde i dag og være ked af jeg ikke var det mere! Det er en gave at give børn, også til når de bliver voksne og selv skal stå for kontakt med deres bedsteforældre, så er det kun god opdragelse at de har haft sådanne minder til at holde sammen.

Tilgengæld var vi ofte på fælles ferie, altså campingpladser, sammen med onkler og mormor, og det var nu også guld værd at være sammen hele familien.

Med min farmor var jeg aldrig med på camping eller kun hos hende, for min far mente at ingen skulle passe mig, og det er helt klart noget der gør jeg ikke har det så tæt med hende som mine fætre og kusiner har det.

Så vil man finde et kompromis, jamen så kom over i slutningen af ferien hos bedsteforældrene, så barnet har haft en 4-5 dage selv, og så vær sammen de sidste nætter.

Og jo, helt ærligt, man må også gerne planlægge en ferie selv og så få barnet hjem til bedsteforældrene, om det er den ene eller den anden vej gør ingen forskel.

Anmeld Citér

6. juni 2017

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Ms.Momo skriver:

Inspireret af et spørgsmål på Facebook og en diskussion med min eks.

Ville du/I kunne finde på at lade børnene tage på en uges ferie hos f.eks bedsteforældrene? Kunne I så finde på at rejse væk i den uge?

Hvis ja, hvor gamle bør de så være?

Ja det ville jeg. Min datter var afsted med mormor og oldemor sidste år (knap 2 år gammel), og de hyggede sig. Det var meningen jeg skulle have været med, men der kom eksamner i vejen så oldemor kom med i stedet. 

Ved ikke om jeg selv ville rejse væk også. 

Anmeld Citér

6. juni 2017

Ms.Momo

Profilbillede for Ms.Momo
så fik jeg to fredagsbørn; Victor 11.01.08 og Elise 11.04.14

vi bor sammen med min svigermor, og sidste år var vi så heldige at hun havde en uges ferie samtidig med at jeg læste til eksamen, så hun tog min datter med på en uges ferie i København hos far og onkel. I år har jeg været så heldig at få noget arbejde i forbindelse med Folkemødet, så de to tager igen på ferie, ligesom sidste år.

Vi har planer om at flytte til København indenfor de næste par måneder, og vi har snakket om at hun måske skal på ferie hos bedste til næste år uden os. Der vil hun være 4.

Anmeld Citér

6. juni 2017

CKJ

Profilbillede for CKJ

Det vill jeg personligt aldrig have lyst til - hvis jeg skal på en uges ferie, så skal mine børn med 

Anmeld Citér

6. juni 2017

Anonym

Det afhænger vel også af hvad barnet er vant til. Hvis barnet er vant til at være flere dage ved bedsteforældrene, så vil det gå meget nemmere end hvis barnet fx aldrig har sovet ude.

Vores datter har været på ferie hos bedsteforældrene fra hun var ganske lille. Efterhånden som hun er blevet ældre er ferierne også blevet længere.

Hun var lidt over er år første gang vi tog på en 4 dages ferie, mens hun alligevel hyggede hos bedsteforældrene. Hun opdagede ikke engang at vi var væk.

lige inden hun blev 4, var vi på bryllupsrejse, hvor hun var den første del af tiden hos mine forældre og næste del hos min mands forældre. Igen hyggede hun sig, men der nåede hun så at savne os, så hun var en smule mor og far dårlig den næste tid. Men hun har bestemt ikke taget skade.

Mange mener at man skal sætte sig eget liv i baggrunden og have børnene med i alt hvad man foretager sig, når de først er kommer til verden. Men hvorfor må børnene ikke hygge med bedsteforældre mens mor og far får lov at lege kærester og pleje deres forhold? Personligt tror jeg vi ville se færre skilsmisser, hvis flere forældre af og til ville sætte børnene lidt til side og pleje deres forhold i stedet. Børnene tager ikke skade af tid med bedsteforældrene.

Anmeld Citér

6. juni 2017

Mom

Profilbillede for Mom
Anonym skriver:

Det afhænger vel også af hvad barnet er vant til. Hvis barnet er vant til at være flere dage ved bedsteforældrene, så vil det gå meget nemmere end hvis barnet fx aldrig har sovet ude.

Vores datter har været på ferie hos bedsteforældrene fra hun var ganske lille. Efterhånden som hun er blevet ældre er ferierne også blevet længere.

Hun var lidt over er år første gang vi tog på en 4 dages ferie, mens hun alligevel hyggede hos bedsteforældrene. Hun opdagede ikke engang at vi var væk.

lige inden hun blev 4, var vi på bryllupsrejse, hvor hun var den første del af tiden hos mine forældre og næste del hos min mands forældre. Igen hyggede hun sig, men der nåede hun så at savne os, så hun var en smule mor og far dårlig den næste tid. Men hun har bestemt ikke taget skade.

Mange mener at man skal sætte sig eget liv i baggrunden og have børnene med i alt hvad man foretager sig, når de først er kommer til verden. Men hvorfor må børnene ikke hygge med bedsteforældre mens mor og far får lov at lege kærester og pleje deres forhold? Personligt tror jeg vi ville se færre skilsmisser, hvis flere forældre af og til ville sætte børnene lidt til side og pleje deres forhold i stedet. Børnene tager ikke skade af tid med bedsteforældrene.

Man behøver vel ikke at rejse uden sine børn, for at pleje sit parforhold?

Min mand og jeg har 2 gange været ude og rejse fra torsdag til søndag uden børn, men vi har immervæk været sammen i snart 21 år, så jeg tænker at det næppe er rejserne som har udgjort den "plejende" del

Anmeld Citér

6. juni 2017

Thilde86

Jeg har svaret at jeg ville sende børnene afsted.

Som barn ELSKEDE jeg at komme en uge op til min mormor og morfar i Nordjylland eller farmor og farfar på Lolland uden mine forældre, det var da fantastisk med en hel uge med masser af bedsteforældre-tid og forkælelse.

I princippet synes jeg ikke der er noget galt med at tage afsted alene samtidig, men har ikke valgt det svar, da jeg aldrig ville kunne finde på at tage på ferie alene, så ville jeg i det mindste tage afsted med en veninde eller min søster, hvis jeg var single. For mig ville det bare være helt trist og underligt at tage afsted alene, men har man intet problem med det, så ser jeg absolut ingen problem i at gøre det - sundt til mor med lidt alene-ferietid også 

Jeg synes ikke man kan sætte en alder på med hvor gamle de skal være, men hvis jeg absolut skal gøre det ville jeg sige 2-3 års alderen. Børn er jo meget forskellige, og synes også det afhænger af hvor tæt et forhold de har til bedsteforældrene. Jeg havde fx et tæt forhold til alle mine fire bedsteforældre, selvom to af dem boede knap to timers kørsel væk og to af dem fire timers kørsel væk.

Anmeld Citér

6. juni 2017

Anonym

Bananaalice skriver:

Jeg var også indimellem på ferie hos min mormor, men jeg kan godt sidde i dag og være ked af jeg ikke var det mere! Det er en gave at give børn, også til når de bliver voksne og selv skal stå for kontakt med deres bedsteforældre, så er det kun god opdragelse at de har haft sådanne minder til at holde sammen.

Tilgengæld var vi ofte på fælles ferie, altså campingpladser, sammen med onkler og mormor, og det var nu også guld værd at være sammen hele familien.

Med min farmor var jeg aldrig med på camping eller kun hos hende, for min far mente at ingen skulle passe mig, og det er helt klart noget der gør jeg ikke har det så tæt med hende som mine fætre og kusiner har det.

Så vil man finde et kompromis, jamen så kom over i slutningen af ferien hos bedsteforældrene, så barnet har haft en 4-5 dage selv, og så vær sammen de sidste nætter.

Og jo, helt ærligt, man må også gerne planlægge en ferie selv og så få barnet hjem til bedsteforældrene, om det er den ene eller den anden vej gør ingen forskel.

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår din kommentar, og hvorfor den er relevant i forhold til min kommentar? 

Anmeld Citér

6. juni 2017

Carina:-)

Mine børn må hjertens gerne komme på ferie ved bedsteforældre når de har alderen til det 

Men det bliver ikke når vi har ferie for der holder vi ferie som familie 

Og derfor ville jeg heller ikke selv rejse sydpå da jeg ikke rejser på ferie uden Mine børn 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.