Carina:-) skriver:
Nu kan fritidsjob og så være 2 timer om ugen
Mine går på friskole og har i de store klasser ikke så lange dage som i folkeskolen da de ikke er underlagt reformen
Men synes det er vigtigt at lære at penge bare ikke er noget man får.
At vi som forældre har pligt til at vise vores børn at man bliver belønnet når man yder en indsats.
Vi gør det ikke fordi vi ikke har råd men for at vores børn ikke skal ende imellem de 30 procent af de 15 til 25 årige der ikke kan finde ud af eller ikke har lyst fordi an alligevel får penge hvis man lader være med at uddanne sig eller arbejde.
Mine har haft få timer omkring 2 til 5 timer om ugen og har stadig kunne4 dyrke sport som de ønskede.
Ved godt det er ot men er virkelig bekymret over den stigende gruppe af unge der aldrig får set lyset i selvforsørgelse.
Men jeg er Self og så farvet af at jeg har 3 store børn og de har en bred bekendtskab kreds så ser også bagsiden af at penge er blevet lettilgængelig også uden at yde noget.
Jeg tænker, at man sagtens kan lære sine børn værdien af penge, selvom de ikke har et fristidsjob?
Ingen af mine har (endnu), det kan være det kommer. Men herhjemme er reglen: Tøj og sko køber vi. De får lommepenge, også selvom de skulle misse deres pligter
. Hvis de ønsker sig fx. et nyt fjernsyn, en dyr telefon eller lign., skal de spare halvdelen op selv, og så giver vi resten - tro mig det tager lang tid at spare 2.000 kr op til en telefon (som koster 4.000 kr), når man får 150 kr pr. mdr. - det betyder at de også skal spare deres fødselsdags penge, og eventuelt de penge de får til jul og ved andre lejligheder op.. På den måde lærer de skam værdien af penge. Man kan også lærer sine børn ret meget om penge, ved at tage dem med ud og handle - så kan se ses hvor meget tingene reelt koster. Eller man kan snakke om udgifter ved at bo i hus, have bil og holde ferie. Tale om at man betaler halvdelen af alt hvad man tjener i skat.
For mig er det ikke alfa omega, at de får et fritidsjob, for mig er det alfa omega, at de har energi til at passe deres skole, dernæst deres fritidsaktivitet, og deres venner. At de er med til at hjælpe hjemme som en familie - det mener jeg er vigtige værdier at give videre