moar34 skriver:
Hej alle. 1000 tak for alle jeres tanker og erfaring omkring emnet. 
vi har undladet at presse ham til et fritidsjob . Han knokler i skolen og har mange lektier han bruger tid på i sin fritid både hvetdag og weekend. Så vil vi Heller han hjælper til hjemme og får penge af os ( de 150 kr om måneden ). Han skal også have tid til sin fodboldtræning og have tid til venneren og tid til at være barn/ung .
Jeg forstår godt fravalget af frittidsjob. Der er meget godt at sige om fritidsjobs, øget ansvarlighed, forståelse af penges værdi og at gøre en indsats for at få råd til mere - men særligt efter de lange skoledage, der kom med reformen, synes jeg godt nok, de meget unge mennesker er pressede på tid. I mine øjne er det et fuldtidsjob at gå i skole nu - mine elever i 9. har undervisning fra 8-15 hver dag, det er 35 timer, og der skal stadig laves afleveringsopgaver og læses en del. Og så ønsker jeg dem også tid til bare at være og være unge, alene og sammen med andre.
De af mine elever, der har jobs med vagter 3-4 gange ugentlig, er hårdt spændt for og bruger jævnligt jobbet som begrundelse for ikke at kunne nå at lave lektier, og en del har valgt deres højtelskede sport fra. Det duer jo ikke. Andre er så heldige at finde jobs, der godt kan kombineres med et travlt skoleliv, fx i weekenden, men det er undtagelsen.
Det er jo privilegeret at have råd til at give ungerne lommepenge af egen lomme, og det støder mig, at visse familier må lade deres børn have jobs af nød - at nogle unge simpelthen ikke får tid til at give lektierne en skalle eller må droppe fodbold, fordi de skal tjene penge. Værre bliver det, når de kommer i gymnasiet, hvor jeg skulle hilse og sige fra egne unger, at der skrues op for lektierne. SU får de jo først som 18-årige.
Jeg synes personligt ikke, det er rimeligt, at en 15-årig har en længere arbejdsuge end en fuldtidsansat voksen. Og at forældrenes økonomiske situation indirekte kan være afgørende for, om der er tid nok til lektier og et fritidsliv. Og samtidig anerkender jeg, at fritidsjobbet for nogle unge kan være en sund berøringsflade med virkeligheden uden for skolens mure - det er ikke jobbet, der er noget galt med, men de lange skoledage har godt nok lagt beslag på meget ungdomsliv.