lommepenge til 15 årig. hvad er rimeligt. ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. juni 2017

Mom

Profilbillede for Mom
Carina:-) skriver:

Jeg er enig langt hen af vejen men ser for mange unge der ikke har forstået værdien i at arbejde.

Og på landsgennemsnittet er det 30 procent af de unge.  Så tallet er jo højt.

Hvis ingen af mine de stores venner og bekendte havde været i de 30 procent havde jeg nok været mere enig men ser netop en tråd fra ingen krav til ligegyldighed som halv og velvoksen.

Man er selvfølgelig farvet af det man ser i sin hverdag - jeg ser nemlig noget helt andet end dig, og det er mit svar jo så farvet af.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. juni 2017

lineog4

Lidt ødsel med penge må man gerne være. Det er godt for samfundet at der kommer skattene i kassen.

Vi er jo farvet af det vi er opvokset med og de omgivelser vi er i.

Og de ting giver vi videre 

Og her er det så at mor og far fortæller hvordan vi klarede at få børn som teenagere blandt andet ved at sætte værdi i at arbejde 

Andre har aldrig haft et fritidsjob og klarede sig fint så de fortæller deres børn at andre værdier er vigtigere. 

Det er jo det vi er farvet af vores bagage. Jeg tror desværre mine unger ser for meget hvor vigtig arbejdet er for må desværre indrømme det til tider kommer før dem. 

Anmeld Citér

1. juni 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Nu kan fritidsjob og så være 2 timer om ugen  

Mine går på friskole og har i de store klasser ikke så lange dage som i folkeskolen da de ikke er underlagt reformen

Men synes det er vigtigt at lære at penge bare ikke er noget man får. 

At vi som forældre har pligt til at vise vores børn at man bliver belønnet når man yder en indsats.

Vi gør det ikke fordi vi ikke har råd men for at vores børn ikke skal ende imellem de 30 procent af de 15 til 25 årige der ikke kan finde ud af eller ikke har lyst fordi  an alligevel får penge hvis man lader være med at uddanne sig eller arbejde.

Mine har haft få timer omkring 2 til 5 timer om ugen og har stadig kunne4 dyrke sport som de ønskede.

Ved godt det er ot  men er virkelig bekymret over den stigende gruppe af unge der aldrig får set lyset i selvforsørgelse. 

Men jeg er Self og så farvet af at jeg har 3 store børn og de har en bred bekendtskab kreds så ser også bagsiden af at penge er blevet lettilgængelig også uden at yde noget.

To timer om ugen lyder helt ideelt, men er nok svært at finde. Jeg er nok mere bekymret for de unge, som ikke lærer at prioritere skole og lektier højest i de år, hvor det nu engang er deres væsentligste "arbejde". For dem, der som min datter var skoletræt og absolut ikke ville finde lykken i gymnasiet, kan et fritidsjob være meningsfuldt og give perspektiv. Indsigt i, hvad en arbejdsplads er for noget, oplevelsen af, at jeg er nødvendig og ikke bare kan blive væk. 

For mine sønners vedkommende - de er langt mere boglige og kommer til at bruge mange år på at "gå i skole" - ønsker jeg mere her-og-nu fokus på at blive god til at studere, strukturere tid til læsning og opgaveskrivning på egen hånd - det er deres "arbejde" nu og en del år frem. Samtidig glæder jeg mig over, at den ældste, som bliver student om lidt, tager et år med erhvervsarbejde - det var meget lærerigt for mig at skulle tage ansvar på en arbejdsplads, men det motiverede mig også til at vende tilbage på skolebænken og kvalificere mig til at få et for mig mere meningsfyldt job. Og så havde jeg studiejob alle årene, hvilket også gav meget andet end penge på lommen, så arbejdsmarkedet var ikke ukendt land for mig. 

Jeg mener nok bare ikke, at en 15-årigs vigtigste fokus her og nu skal være mange timers fritidsjob - slet ikke, når det koster på indsatsen i skolen og med lektierne. Det er meget få, der for alvor kommer til at ramme arbejdsmarkedet foreløbig, og at lære at studere er også en vigtig prioritet. 

Anmeld Citér

1. juni 2017

CC79

Vores 14-årige får 50 kr om ugen. Så har han et avisjob men de penge sætter han i banken fordi han sparer op til forskellige ting..

Anmeld Citér

1. juni 2017

Muffinmus

AnoMom skriver:

Hold da op tiderne har ændret sig. Som 15 årig fik jeg 50 kr om ugen og de rakte langt

Jeg fik 30 om ugen 

Mine børn får pt kun ti kr til fredagsslik. De er 5,8 og snart ti.

Når de når teenagealderen kan vi vurdere hvad der er bedst, men bestemt ikke 150 om ugen...

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.