Anonym skriver:
Vil du forklare hvorfor? Hvad signalerer det?
Det vil jeg gerne, alt efter familie er det tæt på at jeg vil sige man ikke gør det når man er inviteret gæst. Det er no go til større/ mere betydningsfulde fester. Så som bryllup, konfirmation, barnedåb osv
når man er inviteret, skylder man værtsparret som har lagt penge og energi i festen, at klæde sig pænt, alt efter hvad og hvirdan, er der selvfølgelig grader af påklædning. Med mindre det er så fint det er kjolesæt osv hvor en høj hat er en del af påklædningen, så tager man ikke hat på og slet ikke en kasket. Der er forskel på fest og hverdag. Det samme gælder solbriller, disse ting er med til at holde ens ansigt mere skjult, og det er generelt bare uhøfligt at have hat og solbriller på indendøre og ved bordet, når der spises. (Lidt andre regler for de fine dyre hatte feks til kjole og Hvidt, men tager udgangspunkt i kasketten)
især en hverdags kasket er ofte heller ikke det kønneste at kigge på, den kan nemt være snavset osv. Jeg synes, at bære hat sådan en dag, er i mangel af respekt for værtsparret. Men jeg er nok også lidt gammeldags og dynes for få i dag tager jakkesæt/slips på til de større anledninger. En kastet kan også gøre, man virker lidt asocial, man biler ikke så åben til snak og slet ikke hvis man også har skæg( der er intet galt i at have skæg) men man kan virke lidt indelukket. Så der er det af med kasketten, og en kam igennem skægget
det er vist bare en lettere uskreven etikette, ligesom man ikke rækker ind over, taler bagom ryggen på en borddame, sutter på kniven eller taler med mad i munden
nå blev vist lidt rodet
Anmeld
Citér