De fejler ikke noget, det ved jeg 100% har snakket en del med dem..
jeg ved de i forvejen har kommunen lidt indover og derfor kan jeg ikke forstå at man ikke gør mere for at vise at man gerne vil og kan tage vare på sit barn.
Det kan jo også være psykisk og noget de ikke ønsker at dele med andre forældre.
Jeg forstår til dels godt din forargelse. For det ER synd for barnet.
Når det så er sagt er vi mødre sindssyg gode til at blive forargede. Faktisk kan det være lidt rart, at vide, at selv om vi af og til har dårlig samvittighed over for vores børn er vi i hvert fald bedre end forældrene til x og y. (Det kan være jeg tager fuldstændig fejl i dit tilfælde, men det er en meget menneskelig og automatisk følelse. Vi behøver ikke skamme os, men det er en god idé, at forsøge at blive bevidst om det)
Jeg forsøger altid, at forstå i stedet for at dømme. (Selv om jeg også fejler af og til)
Min umiddelbare tanke er, at hvis begge forældre er på kontanthjælp og ikke har fysiske skavanker, der kan forklare det, har vi muligvis at gøre med forældre, hvis mentale ressourcer er svækkede.
Måske magter de at være gode forældre 3-4 timer daglig, men en hel dag gør dem udmattede og gavner hverken dem eller barnet. Så er det måske sindssyg svært for dem at stimulere barnet, som derfor bliver pylret, krævende, hysterisk og så videre.
Så kan vi selvfølgelig hævde, at de ikke skulle have haft børn. Det er der mange, der ikke burde. Men det er også vigtigt, at huske på at næsten alle forældre elsker deres børn og gør hvad de kan. Det er ikke altid i nok. I dette tilfælde lyder det ikke som om det er nok.
Du forstår ikke, at de ikke forsøger at vise kommunen de er kompetente. Det forstår jeg sådan set godt, at du har svært ved. Vi forstår jo ikke, når folk handler anerledes end os selv og da slet ikke, hvis det omhandler vores børn, deres trivsel og frygten for vores børn bliver tvangsfjernet.
Jeg tænker der er to mulige årsager;
1: De gør virkelig alt hvad de kan, med de midler de har.
2: De har slet ikke forstået, at de ikke gør det godt nok.
Forarget bliver jeg dog ikke. Jeg føler mere en tristhed. Både over for barnet, men også over for forældrene. For jeg tror faktisk ikke de har det nemt.
Måske er det muligt, at gøre noget for dem? Invitere dem hjem, lade dem vide, at man er der, hvis det brænder på? Det kræver selvfølgelig, at man oprigtig mener det og kan rumme dem, selvom man egentlig ikke er så imponerede over deres evner som forældre.
Mange mønstre kan brydes ved at vi bekymrer os og er villige til at tage folk ind med et åbent sind. Men det kræver, at vi også kan ændre vores egen måde at anskue folk og deres handlinger på.
Det er faktisk en meget sund øvelse. For det kan være lige så svært for de ressourcestærke forældre at stoppe med at dømme, som det kan være for de svage at stramme sig an over for kommunen og barnet. Det er tankevækkende, hvor fastlåste vi ofte er som mennesker og hvor lidt vi ofte er klar over det.