Jeg kan se at der er rigtig mange som kalder dig respektløs og at du overreagerer. Tag det ikke for nært, for det er ikke dig der er galt på den. Du kan selv læse lidt her hvor der refereres til Sundhedsstyrelsens anbefalinger. De skriver bl.a.:
"Anbefalingen om slet ikke at ryge inde gælder alle voksne rygere, som er i kontakt med børn.
Man ved i dag, at alle overflader i et rygerhjem er belagt med giftstoffer fra tobaksrøgen. Børnene, især mindre børn, indånder og ophober stofferne i så store doser, at det er direkte sundhedsskadeligt for dem".
Dette gælder også for gammel røg. Dvs at man ikke kan nøjes med at lufte lidt ud eller at der ikke bliver røget når børnene er der.
Om man så vil udsætte sine børn for denne sundhedsrisiko er en anden sag. Mange af dem, der har kommenteret, ser åbenbart intet problem i det. Jeg har selv måtte tage snakken med mine forældre. De bestemmer selvfølgelig selv om de vil ryge i deres hjem, men de har også fået at vide, at det så betyder færre besøg af deres børnebørn. Det er deres valg.
Jo jeg vil mene hun er galt på den. .. faktisk en hel del
og det er godt hun tager synspunkterne til sig.
Det er selvfølgelig anbefalingen, at man ryger ude og det er der ingen her i debatten som betvivler.
Børn der opholder sig 1 gang om ugen eller hver fjortende dag hos en bedste eller olde, der har røget men ikke ryger når de er på besøg tager altså ikke skade. ... der er mere skade ved at stå bag en bus og vente, eller ved at gå på strøget. Det er klart at det er anderledes hvis det er forældrene der ryger indenfor under en emhætte, hvor børnene sover og er hele tiden.
og ja i det perspektiv er det på sin plads at kalde det respektløs og en stor overdrivelse at fraskrive sine børn fra besøg hos bedstemor. Resultatet er at børnene ikke får samme oplevelser, som du sikkert har fået med dine. Selvfølgelig skal man undgå det, hvis man har stærk astma - men det er nu de færreste der reagere så kraftigt på at være et sted hvor der har været røget.
Jeg ville være meget trist over en sådan behandling, hvis det var min datter jeg havde givet alt for og som gav mig et ultimatum med børnebørnene som pressionsmiddel.
Hvis man ikke vil besøge folk selv om de tager hensyn, er man selv uden om at det påvirker børnenes og ens eget forhold til venner eller familie. Man får ikke set dem så tit og kun i egne rammer.....