Hvorfor er vuggestuer så udskældte?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. februar 2017

Miti's mama

Jeg har hele tiden været imod at sætte min datter i vuggestue, og det er fordi jeg var praktik i en vuggestue for længe siden og havde en rigtig dårlig oplevelse. Nu ved jeg godt at det slet ikke er sådan alle steder, men vuggestuen jeg var på var så lydt at pædagoerne gik med ørepropper - den sidder vist lidt fast i mig stadigvæk.

Nu har min datter også ekstra brug for hjælp med sproget (flersproget), så jeg vidste hun havde brug for noget ekstra opmærksom på det område og det er noget vores lokale vuggestue har fået hug for. Tror det kommer meget an på hvad du har i dit område og personlige preferencer. 

Nu er jeg rigtig glad for min dagplejer. Hun har aldrig været syg, aflyser aldrig og er super fleksibel. Hun ligger billeder på dagplejens facebook side med et par billeder hver dag, og øver rigtig mange sociale ting med børnene. Og så er de tre dagplejer på samme vej og laver rigtig mange ting sammen - musikhus, bibliotek, legeplads, fastelavn, fødselsdage, mv, så der er god mulighed for at socialicere med flere børn.

MEN! hun har da lukket i vinterferien, juleferien, efterårsferien og et par uger om sommeren. Så hvis jeg ikke var på barsel skulle vi ud i noget gæstepleje. Det vil jeg dog ikke have noget problem med da det vil være en af de andre på vejen som hun kender godt allerede. Tror det kommer helt ned til preferencer og muligheder i området.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. februar 2017

Mami

Min søn startede i dp, han er FTF og der skulle jo være lige det de har brug for, væreste oplevelse nogensinde efter har han gået i vuggestue og det har været fantastisk, begge steder med kærlige, engageret og passioneret pædagoger.

derudover fatter jeg ikke hvorfor der altid bliver snakket om bedre nomeringer i dp frem for vg.

dp har 4 børn, i de 2 vuggestuer min søn har været i var de 1 pæd, en studerende, en medhjælper de giver 4 børn pr styk? Jeg er klar over nogen dp er der mindre, men det er jo vare fordi pladsen ikke er fyldt op og ikk priotering 

Anmeld Citér

8. februar 2017

Anonym

Jeg tror, det kommer meget an på, hvem du taler med.

Vi har aldrig været i tvivl om, at vores søn skulle gå i vuggestue. Vi har aldrig overvejet dagpleje. Min svoger har arbejdet med børneforskning, og han fortalte, at de havde fundet frem til, at vuggestuer var bedre for børnenes udvikling. Jeg har dog ikke noget link til den forskning, så jeg kan desværre ikke bevise det her. Men det bekræftede os i, at vuggestue var det bedste valg for os.

Nu er han startet i vuggestue, og vi er ret positive. Der er altid en pædagog til at tage imod, der er ro på stuerne og generelt bare rart. Og det er endda en stor, integreret institution med 160 børn. Og så kan jeg også godt lide, at det er uddannede pædagoger, der passer min søn. Jeg ved godt, at man også kan finde dagplejere, der er uddannede pædagoger, men det er jo ikke et krav.

Men når det så er sagt, så er jeg heller ikke i tvivl om, at dagpleje kan være det rigtige match for nogle børn, der måske ville blive overvældet af vuggestuen.

Der er i øvrigt ingen i min vennekreds, der bruger dagpleje til deres børn (i så fald kun af nød). Og det er i København.

Anmeld Citér

8. februar 2017

God-mor

Sandratoft skriver:

Har idag læst en artikel hvor Lola Jensen fortæller at der skal være flere dagplejere. Kan se i kommentarfeltet at rigtig mange forældre foretrækker dagplejen, hvorfor?

Kan komme på mange grunde til hvorfor jeg aldrig ville vælge dagplejen, og rigtig mange fordele i vuggestuen.

Er det kun mig der oplever en vuggestue, hvor der er ro på stuerne, tid til det enkelte barn, nærværende pædagoger osv?

Jeg har ikke oplevelsen af at vuggestuer er udskældt, tværtimod vil jeg sige.

Vi har haft vores datter i dagpleje, og det var fordi at hun havde brug for at være i en lille børnegruppe. Hun havde kolik som spæd, og var generelt lidt sensitiv så det passede perfekt til hende. Der var lidt udfordringer med de tidlige lukketider (16.15 og fredag 15.30), men hun havde en fantastisk dagplejer, som vi og hende var meget glade for. Hun havde ikke en eneste sygedag på den tid som vores datter gik der, så vi har aldrig oplevet at hun skulle i gæste dagpleje Men nu går hun i en lille integreret institution, hvor vi gerne vil have hendes kommende lillebror i vuggestue til næste år. Det er en lille vuggestue med 12 børn og 2 pædagoger. Det ser vi frem til at se hvordan bliver Jeg ser fordelle ved begge pasningsmuligheder.

Anmeld Citér

8. februar 2017

Mami

Anonym skriver:

Tja. 

I kbh-strup er der simpelthen ikke tid og plads til børnene. En pædagog har direkte sagt "kan børnene ikke kravle eller gå, ja så får de bare lov at ligge. Vi har ikke tid til at hjælpe dem. Vi løber jo efter, dem der kan"

Jeg er også tilhænger af, at børn lærer at være tilpas med sig selv af voksne, som ser dem. Jeg forventer ikke, at en anden 1-årig skal kunne se mit barn. Et barn lærer heller ikke at tale hurtigere af at være i vuggestue - man lærer af at tale, hvis nogen taler med dig - som KAN tale. 

Jeg lærer jo ikke af at tale spansk, ved kun at tale med 2-årige. 

Jeg tror på, at de første 2-3år, så ser børnene på de voksne og efter det 3 leve år kan de bedre begå sig med d andre, fordi de så er blevet mødt, set og hørt af nogen, som ved hvordan. 

Men igen ALLE FAMILIER  er forskellige. Men på baggrund af min erfaring og professionelle erfaring med små børn, så kommer ingen af mine i vuggestue. 

Der er (flere) undersøgelser, der viser, at børns kortisol niveau (stresshormon) er 100% forhøjet efter 5 måneder i en vuggestue. 

Jeg har aldrig afleveret et barn, som græder. Netop fordi der er tid og rum til, at barnet bliver modtaget på barnets præmisser. 

Jeg vil dog lige understrege, at jeg ikke synes, at vuggestue er et dårlig fænomen. Blot at der er alt for få pædagoger og alt for dårlig arbejdsforhold for dem!!! Hvis der var bedre normering - så ville jeg vælge vuggestue, fordi det er mere fleksibelt for mig som forældre. Men indtil da - dagpleje

Kernen i Selvværd bliver danner fra 0-3 år - og kan andre børn altså ikke hjælpe mit barn med...Men det kan en uddannet pædagog :-)

Og mit barn tudet som pisket af dp som ikke vare kunne træde fra og trøste fordi der var 3 andre små der græd i vg er han altid afleveret på arm i lang tid. Jeg er fra købehavn, har flere pædagoger i familien og aldrig har jeg hørt nogen sige de små bare ligger, den vg du har stødt på lyder sindssyg 

Anmeld Citér

8. februar 2017

ninibadini

Jeg har læst Lola Jensens bog (Den store far, mor og børn), og tja, synes hun går ud fra at alle børn er ekstra sensitive og virker noget farvet i sin beskrivelse. Så jeg tager det med et gran salt.

Min dreng går i vuggestue, og han er så glad for at være der! Han er også en dreng med fuld fart på, så vi var fra starten meget stemt for vg. Vores vuggestue er én af dem, hun snakker skidt om. Kæmpe stor integreret institution med 200 børn, men det kan man virkelig ikke mærke når man er der. Der er fred og ro og god tid til det enkelte barn. Der er 15 børn på hans stue, og det er da sjældent at de er fuldtallig grundet sygdom, ferie og fridage. Og der er 3 pædagoger og 2 medhjælpere, så jeg synes normeringen er helt fin. Institutionen er helt ny og der er masser af fællesrum der er gennemtænkt til leg og læring. Motorikrum, interaktive rum, bibliotek, kreative rum, orangeri osv. Og masser af plads udenom, med egen lille skov. Så ja de har masser af læreplaner, og det synes Lola jo også er noget pjat. Men jeg foretrækker nu altså at det er uddannede pædagoger der er sammen med min dreng til hverdag. Det er man jo ikke garanteret i dp.

Jeg kan se på min dreng at han er vild med at være sammen med en masse jævnaldrende, og han udvikler sig helt enormt. Han lærer en masse ting som han helt sikkert har set nogle af de andre gøre. Var han i en dp kunne det jo nemt være ham på 1 år og så et par stykker tæt på 3 år. Jeg har tit hørt forældre beklage sig over at aldersfordelingen i en dp ikke tilgodeser deres barns alder og udvikling. Når der er så mange pædagoger, betyder det også, at de kan arrangere aktiviteter og udflugter der passer til børnene. Så nogle gange tager halvdelen af sted til et eller andet, mens der stadig kan være nogen hjemme ved de andre børn.

Min dreng jubler hver gang vi kommer ind i vuggestuen. Han ænser ikke at jeg går fordi han har så travlt med at lege med alt det fede legetøj eller nusse med hans yndlingspædagog. Og når jeg kommer og henter, har han så travlt at han næsten ikke vil med hjem igen.

Alle jeg kender har med små børn har haft vuggestue som førsteprioritet, og dem der er endt i dp er fordi de ikke kunne få andet. Ej jeg giver altså ikke meget for Lolas ord (jo nogle ting har hun da sikkert ret i, men generelt er hun meget farvet)

Anmeld Citér

8. februar 2017

Anonym

Og mit barn tudet som pisket af dp som ikke vare kunne træde fra og trøste fordi der var 3 andre små der græd i vg er han altid afleveret på arm i lang tid. Jeg er fra købehavn, har flere pædagoger i familien og aldrig har jeg hørt nogen sige de små bare ligger, den vg du har stødt på lyder sindssyg 

Tja - måske. Men 2 i min mødregruppe fik det det samme at vide. Den enes søn Kom aldrig med ud, fordi han var 7 måneder ved start. Så han var altid inde sammen med dem, der sov eller også var små. Det var nemmere for alle. 

Har selv hentet børn i vuggestuen i kbh-strup og arbejdet i dem. Og der måtte børnene sidde og græde, fordi der ikke var hænder nok, selvom pædagogerne spændede rundtn

Det er jo ikke forbi pædagogerne er onde. De har bare ikke muligheden for det. 

Nu er mit barn hypermobil, så hun går ikke 100% endnu på trods af, at hun er 17 måneder. Og der går tid endnu.

Vores dagplejer er aldrig syg - har Max 3 børn. Det er dog en privat og er uddannet pædagog, som ikke ville arbejde i vuggestue fordi det var dårlig kår, og hun ikke kunne trøste børnene. 

Anmeld Citér

8. februar 2017

lineog4

Jeg har kun prøvet vuggestue og har derfor ikke erfaring med dagpleje, men jeg kan fortælle hvorfor jeg bevidst fravalgte dagpleje:

- kun en voksen dvs. Har man brug for pausen væk fra de små pus, lige vende en ting eller to, få ro osv som man har i en lang arbejdsdag med børn (mennesker) så er det ikke muligt.

- ofte ikke en uddannet pædagog 

- gæstedagplejer

- kan være uheldig og der er er kun bærb der er langt yngre eller ældre. 

Jeg kan sagtens se der også er ulemper bed vuggestue, og jeg har haft i to forskellige hvor jeg uden tvivl kan sige: den ene var langt bedre end den anden og jeg var jo så super heldig st den som ikke levede op til mine forventninger var den min datter gik i mens jeg var studerende ho kunne give ultra korte dage, meget fri osv. 

Derimod var den anden vuggestue helt fantastisk og mine børn blev set og hørt og udviklede sig. Og jeg ville til hver en tid vælge den frem for en dagpleje 

Anmeld Citér

8. februar 2017

Mami

Anonym skriver:

Tja - måske. Men 2 i min mødregruppe fik det det samme at vide. Den enes søn Kom aldrig med ud, fordi han var 7 måneder ved start. Så han var altid inde sammen med dem, der sov eller også var små. Det var nemmere for alle. 

Har selv hentet børn i vuggestuen i kbh-strup og arbejdet i dem. Og der måtte børnene sidde og græde, fordi der ikke var hænder nok, selvom pædagogerne spændede rundtn

Det er jo ikke forbi pædagogerne er onde. De har bare ikke muligheden for det. 

Nu er mit barn hypermobil, så hun går ikke 100% endnu på trods af, at hun er 17 måneder. Og der går tid endnu.

Vores dagplejer er aldrig syg - har Max 3 børn. Det er dog en privat og er uddannet pædagog, som ikke ville arbejde i vuggestue fordi det var dårlig kår, og hun ikke kunne trøste børnene. 

Når du skriver strup, går jeg ud fra du mener Kastrup? Så vi er stort set fra samme område, min søn var 18 mdr før han tog første skridt, og endte i special bh pågrund af sprog vanskeligheder, motorik og sensitivitet så kender alt til børn der kræver lidt ekstra.

jeg har selv været i længere praktik i området og jeg har aldrig hørt nogen af de ting du nævner. 

At et barn må græde sker jo også i dp, hvis dp er igang med at skifte kan hun jo ikke efterlade barnet på puden for at tage sig af det grædende  

Anmeld Citér

8. februar 2017

Anonym

Vores børn har gået i dagpleje , vuggestue var ikke en mulighed . Tror nu heller ikke jeg ville have valgt det alligevel . Vi har haft nogle helt fantastiske dagplejer til vores børn , den sidste privat . Det bedste valg vi kunne have taget for vores barn. Selv om det er 4,5 år siden han stoppede ,snakker han stadigvæk om hende. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.