Anonym skriver:
Må indrømme jeg synes det er meget sort/hvid stillet op.
For jeg mener bestemt at jeg har min dør åben i og med jeg viser hende interesse de gange vi ses. Vi er begge rygere. Så går ud og ryger med hende og prøver at snakke med hende og spørger ind til hendes liv, arbejde, datter osv. Men svarene er altid bare enstavigt. Og der kan man altså ikke give en manglende invitation skylden for eftersom det er første gang jeg står for arrangementet.
Vi var tæt knyttede før. Op til 19-20 års alderen sås vi jævnligt. Men så fik hun barn og flyttede langt væk. Pludselig besvarede hun bare ikke mine opkald eller SMSer mere og har ingen ide om hvorfor.
Den kolde luft har nu stået på i 10 år. Jeg holder meget af min moster. Og min moster holder meget af mig. Hvis min og min kusines "forhold" skulle skabe strid. Så havde det gjort det for længst.
Nej jeg tror du misforstår mig. Jeg ville som mor da selvsagt være glad for du talte med min datter, men det er slet ikke det jeg skriver om.
Når du vælger ikke at invitere din mosters datter til et familiearrangement (jeg har ingen moster og i det hele taget en meget lille familie men har set hos andre at en moster er en tæt familie), så handler det ikke om du fornærmer hendes datter ved handlingen, den du rammer er din moster. Og er er der vi to har en forskellig tilgang. Som jeg læser det tænker du: min kusine opfører sig dårligt, hun gider ikke at komme, hun siger ikke tak, hun er i det hele taget en person som jeg ikke kan se giver noget til fællesskab, ergo jeg ekskluderer hende fra fællesskabet både fordi jeg ikke gider hende og ja så forstår hun det vel også.
Jeg tænker sådan her: jeg holder af min moster, min kusine siger mig ingen ting, ja faktisk irriterer hun mig, men jeg ved hun er min mosters datter og jeg potentielt kan såre min moster ved at undlade at invitere hende.
Den dør der skal være åben jeg skriver handler ikke om dit forhold med din kusine, men om din moster om at hun kan se at hendes datter kan være en del af familien hvis hun ønsker det.
Du har fokus på din kusine, hendes fejl og dit pg hendes forhold. Jeg her alene fokus på din moster pg forstår hendes frustration over hendes datter nu tydeligt bliver ekskluderet - ja måske er der din kusines egen skyld, men det gør ikke mindre ondt på din moster. Så jo jeg synes faktisk du handlede forkert hvis du holder af din moster (igen hensynet til din kusine er jeg ligeglad med).
Og så vil jeg lige til sidst skrive, at det lyder til din kusine har meldt sig ud af familien, det kan der være tusind grunde til, grunde der handler om hende, men så sandelig da også grunde der handler om jer. Men må indrømme intet agnser du har skrevet lyser specielt utilgiveligt i mine ører. Jeg lærte da jeg stod i en livssituation hvor mange i en eller anden grad skuffede, kunne sige virkelig dumme ting, ja der lærte jeg at mærke efter: vil jeg dem her i mit liv? For ville jeg det så kunne de sige rigtig mange dumme ting og jeg tilgav dem hver gang.
Du burde nok før du valgte at undlade invitationen til kusine og fætter, tænke vil jeg min moster i mit liv, i min familie ogbhvos svaret var ja så forstå hun som familie er en hel pakke for hun er også mor til nogle som hun anerkender som en del af familien