Er dødsstraf i orden?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. januar 2017

Sprit25

Loa skriver:

Og lundin har muligheden for at have sex. Sorry men lige sådan noget, synes jeg så skulle være et privilegie som man SÅ absolut mister når man ryger i fængsel pga børnemord!

Han har endda fået en søn!

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. januar 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Sprit25 skriver:

Jo naturligvis er der det. Men jeg har stadig holdningen at døden er bedre for dem her. De angre intet og kommer aldrig til at angre. Hvorfor skal de så optage Ilt fra os andre?

Brevik har klaget over maden! Well så send det til nogle af de fattige i Norge! Han skal bare aflives i min optik. På samme tragiske måde han aflivede de unge mennesker!

Mener du oprigtigt, at anger skal/bør være udslagsgivende for, om staten afliver et menneske eller ej?

Anmeld Citér

13. januar 2017

alenemor42

Har læst med på sidelinien og tænkt en del over emnet..... for jeg har egentlig ikke som sådan taget stilling til for eller imod. Men.... ved dødsstraf syntes jeg på ingen måde man kan sætte det op sådan at hvis regering slår ihjel så er de ikke bedre end morderen selv . 

En dømt til dødsstraf har oftest myrdet af lyst, grådighed, fornøjelse, sex osv. En regering slår ikke ihjel af disse baggrunde men af overvejende rationelle grunde som farlighed osv. Så jeg syntes ikke dødstraf er i samme boldgade som forbryderen.

Så jeg må nok erklære mig tilhænger af dødsstraf.... nogle mennesker er så onde og syge at de aldrig kan sætte deres ben i offentligheden igen. Men er det reelt humant at lade folk sidde indespærret på livstid ? Hvorfor er det mere tilladt ? 

Så ja sgu jeg er tilhænger af dødsstraf 

Anmeld Citér

13. januar 2017

Sprit25

Mor og meget mere skriver:

Mener du oprigtigt, at anger skal/bør være udslagsgivende for, om staten afliver et menneske eller ej?

Nej, men for mig er det en faktor. Jeg læste en undersøgelse fra en psykolog at en som Breivik, finder glæde og stolthed i den sorg ofrene har. Han vil aldrig forstår hvor ødelæggende han var. Han ejer ingen form for anger eller empati. Og sorry ja så skulle han aflives..

Anmeld Citér

13. januar 2017

Guldlok88

alenemor42 skriver:

Har læst med på sidelinien og tænkt en del over emnet..... for jeg har egentlig ikke som sådan taget stilling til for eller imod. Men.... ved dødsstraf syntes jeg på ingen måde man kan sætte det op sådan at hvis regering slår ihjel så er de ikke bedre end morderen selv . 

En dømt til dødsstraf har oftest myrdet af lyst, grådighed, fornøjelse, sex osv. En regering slår ikke ihjel af disse baggrunde men af overvejende rationelle grunde som farlighed osv. Så jeg syntes ikke dødstraf er i samme boldgade som forbryderen.

Så jeg må nok erklære mig tilhænger af dødsstraf.... nogle mennesker er så onde og syge at de aldrig kan sætte deres ben i offentligheden igen. Men er det reelt humant at lade folk sidde indespærret på livstid ? Hvorfor er det mere tilladt ? 

Jeg har faktisk flere grunde til at jeg er imod dødsstraf.. Den ene er at jeg ikke synes de mærker en straf ved at dø.. De er bare væk.. Ved at sidde i fængsel resten af livet mærker de det.. (de ville mærke det mere, hvis de ikke havde nogen som helst kontakt til omverdenen, men det er en anden snak)

Den anden er at jeg ikke synes det er iorden at slå ihjel, ligegyldigt grunden.. (du har et slået et menneske ihjel, så nu bliver du slået ihjel) det giver ikke mening i mine øjne.. Det er ligesom et øje for et øje..  

Anmeld Citér

13. januar 2017

Sprit25

Guldlok88 skriver:

Jeg har faktisk flere grunde til at jeg er imod dødsstraf.. Den ene er at jeg ikke synes de mærker en straf ved at dø.. De er bare væk.. Ved at sidde i fængsel resten af livet mærker de det.. (de ville mærke det mere, hvis de ikke havde nogen som helst kontakt til omverdenen, men det er en anden snak)

Den anden er at jeg ikke synes det er iorden at slå ihjel, ligegyldigt grunden.. (du har et slået et menneske ihjel, så nu bliver du slået ihjel) det giver ikke mening i mine øjne.. Det er ligesom et øje for et øje..  

Nej de føler intet. Psykopater føler intet! Andet end stolthed og glæde

Anmeld Citér

13. januar 2017

alenemor42

Sprit25 skriver:

Nej, men for mig er det en faktor. Jeg læste en undersøgelse fra en psykolog at en som Breivik, finder glæde og stolthed i den sorg ofrene har. Han vil aldrig forstår hvor ødelæggende han var. Han ejer ingen form for anger eller empati. Og sorry ja så skulle han aflives..

Og ingen tvivl om at de fleste der får en dødsstraf er blottet for samvittighed og anger. En ting er at sidde og sige at man er " remorseful and born again" til rent faktisk at kunne føle det. Når man får en dødsstraf  har man med stor sandsynlighed begået rigtigt grimme uhyrlige forbrydelser....  så har man også en "speciel" personlighed

Anmeld Citér

13. januar 2017

Mor og meget mere

alenemor42 skriver:

Og ingen tvivl om at de fleste der får en dødsstraf er blottet for samvittighed og anger. En ting er at sidde og sige at man er " remorseful and born again" til rent faktisk at kunne føle det. Når man får en dødsstraf  har man med stor sandsynlighed begået rigtigt grimme uhyrlige forbrydelser....  så har man også en "speciel" personlighed

Jeg går stærkt ud fra, du med "de fleste" mener de fleste henrettede i USA? 

Anmeld Citér

13. januar 2017

Mor og meget mere

Sprit25 skriver:

Jeg forstår det virkelig ikke. Hele den vestlige verden på nær visse stater i USA har afskaffet dødsstraf pga. grundlæggende værdier om livets ukrænkelighed, menneskeretigheder og hvad vi ellers opfatter som grundpiller i et demokratisk samfund. Når så det næsten utænkelige sker, og en Breivik eller Lundin foretager sig noget helt uhyrligt, skulle vi tilsidesætte alle principper og lade staten udføre en aflivning - blandt andet, fordi gerningsmanden ikke viser den anger, vi efterlyser? 

Jeg tror, så godt som alle på et følelsesmæssigt plan ønsker Breivik udryddet. Men ville man rationelt ønske sig, at DK - eller i dette tilfælde Norge - tilsluttede sig den "klub" af lande, der lader staten slå forbrydere ihjel? På grund af abnorme enkelttilfælde og absolutte undtagelser? 

Anmeld Citér

13. januar 2017

Mor og meget mere

alenemor42 skriver:

Nej, en regering udfører ikke dødsstraf af rationelle årsager. Farlighed er ikke en faktor, eftersom livslang indespærring er ganske effektivt i den henseende. Folk henrettes i vid udstrækning grundet politiske eller religiøse holdninger, "forkert" livsførelse (seksuelt, fx) og forbrydelser, som i vores øjne er bagatelagtige. Nogle henrettes uden retssag, andre er ofre for korrupte rettssystemer. 

Så er der USA. Her er dødsstraffen en måde at signalere retfærdighed på over for ofrene og samfundet. Andre formål tjener den ikke - hverken økonomisk eller præventivt. Vi VED, at kriminaliteten ikke er lavere i stater med dødsstraf. Vi VED, at den rammer skævt både socialt og racemæssigt - den hvide, privilegerede morder har væsentligt bedre odds i en retssag end den fattige afroamerikaner, uanset forbrydelsens art. 

For mig kommer dødsstraf slet ikke på tale som en mulighed, før jeg tror på det ufejlbarlige, fuldstændigt objektive og retfærdige retssystem. Det eksisterer ikke og kommer næppe heller til det, eftersom det er mennesker, der dømmer. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.