Jeg er enig med dig. Desværre forbliver min mand sjældent rationel når det handler om racisme 
(Dog kan vi dog stadig pointere at det Dylan Roof foretog sig vidner om et massivt racismeproblem der stadig lever i USA - og jeg kan godt forstå at nogle mennesker bare får nok og derved får det svært ved ikke at lade sig påvirke når det kommer så tæt på, især når problemet jo har været stort tilstedeværende i flere hundrede år. Jeg er enig i at det ikke retfærdiggøre dødsstraf, men jeg kan også godt sætte mig ind i folks der lige pludselig føler sig meget mærket irrationelle og følelsesmæssige tankegang).
Og jeg kan egentligt godt sætte mig ind i "ofrenes" følelsesmæssige tankegang og raseri. Det er jo så bare her, at jeg også mener at fornuften og et civiliseret retssystem skal sejre. Om jeg ville have det anderledes hvis jeg var vokset op som sort i USA i "the Deep South", kan jeg ikke svare på. Alle de afro-amerikanere jeg har diskuteret Dylan Roofs straf med, er også normalt imod dødsstraf men siger stadig at lige præcis hans straf er på sin plads - den eneste jeg har snakket med som (måske sjovt nok) ikke mener dødsstraf er det rigtigte er min mands 100-årige gamle oldefar, som har oplevet det meste af racisme og diskrimation i nyere tid. Men den mand er også lavet af et helt specielt stof.
Tingen er jo, at når det lige pludselig kommer meget tæt på og bare er toppen af isbjerget af en systematisk diskrimination, så tror jeg menneskers helt naturlige evne til at forholde sig rationelt er mindsket. Om det skal være den grønne knap, "tilladelsen" til dødsstraf så at sige er jeg ikke enig i, men jeg er jo heller ikke i samme position. Jeg ville lyve hvis jeg sagde jeg ikke følelesmæssigt kunne sætte mig ind i det, men derfor er måden vi skal føre vores samfund på på bedst mulig og moderne vis jo en anden snak. Man skal også bare huske på at der er mange nuancer hvor folk lige pludselig mister deres ellers rationelle sans og har svært ved at distancere sig selv fra følelserne og sorgen og det er jo også et vigtigt perspektiv at diskutere. Ikke fordi det skal lovliggøre dødsstraf, men det er trods alt alligevel en interessant vinkel som jeg tror alle mennesker kan blive udsat for.
Anmeld
Citér