Er dødsstraf i orden?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. januar 2017

Aristocats

Jeg er enig med dig. Desværre forbliver min mand sjældent rationel når det handler om racisme 

(Dog kan vi dog stadig pointere at det Dylan Roof foretog sig vidner om et massivt racismeproblem der stadig lever i USA - og jeg kan godt forstå at nogle mennesker bare får nok og derved får det svært ved ikke at lade sig påvirke når det kommer så tæt på, især når problemet jo har været stort tilstedeværende i flere hundrede år. Jeg er enig i at det ikke retfærdiggøre dødsstraf, men jeg kan også godt sætte mig ind i folks der lige pludselig føler sig meget mærket irrationelle og følelsesmæssige tankegang). 

Og jeg kan egentligt godt sætte mig ind i "ofrenes" følelsesmæssige tankegang og raseri. Det er jo så bare her, at jeg også mener at fornuften og et civiliseret retssystem skal sejre. Om jeg ville have det anderledes hvis jeg var vokset op som sort i USA i "the Deep South", kan jeg ikke svare på. Alle de afro-amerikanere jeg har diskuteret Dylan Roofs straf med, er også normalt imod dødsstraf men siger stadig at lige præcis hans straf er på sin plads - den eneste jeg har snakket med som (måske sjovt nok) ikke mener dødsstraf er det rigtigte er min mands 100-årige gamle oldefar, som har oplevet det meste af racisme og diskrimation i nyere tid. Men den mand er også lavet af et helt specielt stof.  Tingen er jo, at når det lige pludselig kommer meget tæt på og bare er toppen af isbjerget af en systematisk diskrimination, så tror jeg menneskers helt naturlige evne til at forholde sig rationelt er mindsket. Om det skal være den grønne knap, "tilladelsen" til dødsstraf så at sige er jeg ikke enig i, men jeg er jo heller ikke i samme position. Jeg ville lyve hvis jeg sagde jeg ikke følelesmæssigt kunne sætte mig ind i det, men derfor er måden vi skal føre vores samfund på på bedst mulig og moderne vis jo en anden snak. Man skal også bare huske på at der er mange nuancer hvor folk lige pludselig mister deres ellers rationelle sans og har svært ved at distancere sig selv fra følelserne og sorgen og det er jo også et vigtigt perspektiv at diskutere. Ikke fordi det skal lovliggøre dødsstraf, men det er trods alt alligevel en interessant vinkel som jeg tror alle mennesker kan blive udsat for. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. januar 2017

Sprit25

Aristocats skriver:

Jeg tror nu heller ikke billeder og diverse omtale af Dylan Roof forsvinder (eller andre for den sags skyld) fordi de bliver henrettet. Jeg er 100 % sikker på at vi stadig skulle se både på Breivik og Lundin indimellem, selvom de døde - det kan vi ikke undgå i denne tidsalder. Men vi kommer jo aldrig til at se på dem ude på gaden eller andre steder fysisk - det er dét jeg mener. Og så er det jo sådan set ligemeget om folk er levende eller døde, når ingen mennesker ude i samfundet nogensinde får glimtet eller lignende fysisk af dem igen. 

Ted Bundy døde også ved dødsstraf og ham hører og ser man stadig jævnligt om. 

Ja, men de ville ikke leve til at modtage den hyldest. De ville ikke leve til at modtage breve og tilbud fra syge kvinder og fans. Der er for mig en helt enorm forskel. En død mand kan ikke have taletid, det kan en fængslet mand!

Anmeld Citér

12. januar 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
Sprit25 skriver:

Ja, men de ville ikke leve til at modtage den hyldest. De ville ikke leve til at modtage breve og tilbud fra syge kvinder og fans. Der er for mig en helt enorm forskel. En død mand kan ikke have taletid, det kan en fængslet mand!

Det er bare næsten farligere at fjerne deres taletid helt end lade dem udtrykke sig. Der er utallige eksempler på folk der er blevet heltedyrket efter deres død. 

På samme måde som man i Tyskland forbød alt vedr naxisme efter 2. Verdenskrig og stoppede salget af hitlers bøger har kæmpe problemer med nynazisme. 

Tosser skal hvis vi står ved vores demokrati også have taletid. Selvfølgelig begrænses af hensyn til ofre. Fx er der i mange lande (ikke Danmark) love der gør at forbrydere ikke kan tjene penge på bøger om deres forbrydelser.). 

Og at en masse tossede kvinder skriver breve til dem kan jeg ikke hidse mig op over. 

Anmeld Citér

12. januar 2017

Sandratoft

Carina:-) skriver:

Vil egentlig gerne sige at selvfølgelig er jeg imod .

Men jeg tager mig i at tænke fanme nej om de to mænd der kidnappede en kvinde slog hendes mand ihjel og  torturerede hendes baby fordi som de sagde så gjorde hun som de ville når hun hørte sin lille dreng græde .  .    de sluttede så af med at filme at de kogte den lille baby imens hans mor så på .

Fanme nej om de og andre modbydelige monstre skal have lov til at sidde i et fængsel få ægteskab tilbud og mad 3 gange om dagen . 

Så lige der hvor beviser tilståelse Osv er i orden ja der tænker jeg afliv dem. . . og helst så de skriger hele vejen til helvede . 

Sleeet

Anmeld Citér

12. januar 2017

Guldlok88

Jeg er 100% imod dødsstraf, og det ændre sig aldrig! Mener dog ikke at folk der sidder inde der har livstid burde have kontakt til omverdenen.. 

Anmeld Citér

12. januar 2017

Mami

Farvel og tak kan ikke se pointen I at holde den slags celler I live, spild a penge. 

Anmeld Citér

13. januar 2017

Patriark

Sprit25 skriver:

Ja for der er ikke skabt myter om f.eks. Hitler, Tu Pac og Omar.

Anmeld Citér

13. januar 2017

Loa

Carina:-) skriver:

Vil egentlig gerne sige at selvfølgelig er jeg imod .

Men jeg tager mig i at tænke fanme nej om de to mænd der kidnappede en kvinde slog hendes mand ihjel og  torturerede hendes baby fordi som de sagde så gjorde hun som de ville når hun hørte sin lille dreng græde .  .    de sluttede så af med at filme at de kogte den lille baby imens hans mor så på .

Fanme nej om de og andre modbydelige monstre skal have lov til at sidde i et fængsel få ægteskab tilbud og mad 3 gange om dagen . 

Så lige der hvor beviser tilståelse Osv er i orden ja der tænker jeg afliv dem. . . og helst så de skriger hele vejen til helvede . 

Nej nej nej 

den sag har jeg aldrig hørt om!! Hvor grufuldt!!

Anmeld Citér

13. januar 2017

Loa

Sprit25 skriver:

Vi ser da både brevik og lundin? Jeg så da Breviks grimme fjæs igår? 

Og lundin har muligheden for at have sex. Sorry men lige sådan noget, synes jeg så skulle være et privilegie som man SÅ absolut mister når man ryger i fængsel pga børnemord!

Anmeld Citér

13. januar 2017

Sprit25

Patriark skriver:

Ja for der er ikke skabt myter om f.eks. Hitler, Tu Pac og Omar.

Jo naturligvis er der det. Men jeg har stadig holdningen at døden er bedre for dem her. De angre intet og kommer aldrig til at angre. Hvorfor skal de så optage Ilt fra os andre?

Brevik har klaget over maden! Well så send det til nogle af de fattige i Norge! Han skal bare aflives i min optik. På samme tragiske måde han aflivede de unge mennesker!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.