Carina:-) skriver:
Der er forskel på mord.
Der er mord der er begået i affekt og mord der er begået velovervejet og i ren ondskab.
Og jeg tror de færreste ville kunne acceptere at deres barns morder kunne få en straf der giver retten til uddannelse besøg mad Osv Osv imens man selv skal leve videre med tanken om ens barns sidste timer.
Tror tanken evig tilgivelse og rummelighed er rar og hvem synes det er fedt at erkende at man kan være hævngerrig og hadefuld .
Men tror mange vil blive overrasket over hvordan man vil reagere
Jeg kunne heller aldrig tilgive et mord, jeg ville også være mega hævntørstig og hadefuld. Men det omvender mig stadig ikke til at være for dødsstraf - man kan godt ønske de mennesker alt ondt og en kedelig og rådden tid i fængslet til de dør uden at ønske legale mord begået af staten. Nu er USA's fængselsforhold så også anderledes og ofte meget slemmere og primitive end Danmarks. Dylan Roof skal naturligvis sidde inde i USA og hvor god hans tilværelse vil være der kan jeg godt stille spørgsmålstegn ved. Noget andet er jo, at det faktisk tyder på at Dylan har det fint med dødsstraffen, så han kan fremstå som martyr for white supremacy. Måske ville det have gjort mere ondt på ham at skulle være tvunget til at leve og ikke opnå den samme "helte-status" - selvom det lyder forkert og fuldstændig makabert, så er det højst sansynligvis en god ting i hans øjne at han nu skal dø for noget han tror på.
At tro at dødsstraf er en hårdere straf end livstid er i mine øjne en forkert antagelse. Når du dør, så dør du jo og så skal du ikke side indespærret i en lille celle resten af dine dage med praktisk talt hundeæde og meget lidt luksus - samtidig med at du skal leve med hvor meget folk afskyr dig hver evig eneste dag. Døden er en nemmere udvej (forstå mig ret) og ikke ligeså hård og pinefuld straf i sidste ende.
Jeg tror nemlig også man ville blive overrasket og meget tilbøjelig til lige pludselig at ændre mening hvis man selv stod overfor det - se bare eksemplet jeg beskrev med min mand. Det er naturligvis meget svært at være rationel i sådanne situationer. Og der er mange usle mennesker jeg ønsker det absolut værste for. Men i mine øjne kan mord eller andet utilgiveligt ikke retfærdiggøres med et andet mord. For mig er det uciviliseret og som sagt tegn på et korrupt system hvis et samfund udover dødsstraf. Selvfølgelig tænker vi i stor grad i følelsernes vold. Men et retssystem kan med god grund ikke styres baseret på det samt vores trang til den ypperste hævn, selvom det selvfølgelig er naturligt og legalt at vi føler for det som mennesker.
Anmeld
Citér