Er dødsstraf i orden?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.286 visninger
61 svar
73 synes godt om
11. januar 2017

Aristocats

Eftersom manden der koldblodigt skød og myrdede 9 sorte mennesker i en kirke i Charleston med racehad/white supremacy som motiv, Dylan Roof, blev dømt til døden, har jeg diskuteret meget med min mand og mine venner. 

Jeg har altid været imod dødsstraf og mener at der er uciviliseret og vidner om et korrupt system og samfund - at mord på statens retning er legalt er fuldstændig ude i hampen for mig. 

Dog bliver jeg udfordret i denne sammenhæng. Jeg hælder selvfølgelig stadig til at ingen skal udsættes dødsstraf, dog er det Dylan Roof har gjort så groft og umenneskeligt at en lille bitte del af mig føler at der ingen regler er uden undtagelse - kæmpe moralsk dilemma. De fleste af mine venner har det på samme måde som mig, derimod mener min mand som ellers også normalt er totalt imod dødsstraf, at dødsstraf mod Dylan Roof er det rigtige. 

Hvad mener i?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

11. januar 2017

Chri9000

Profilbillede for Chri9000

Jeg så hellere at personer som ham, skulle rådne op i fængslet.. Så hellere livstid, som straf fremfor dødsstraf..

Retssystemet i DK, er jo så noget helt andet

Anmeld Citér

11. januar 2017

Førstegangsmor-88

Jeg er også imod dødsstraf.

jeg forstår ikke ideen i at man siger mord er forkert og dette viser man ved at regeringen selv begår mord. Dobbeltmoralsk i mine øjne. Hellere at de rådner op i et fængsel resten af deres liv..

Retssystemet i Danmark burde dog være hårdere det er til grin som det er nu..

Anmeld Citér

11. januar 2017

Billemyre

Jeg er absolut i mod - til enhver tid!

Det må aldrig (!) blive op til de udøvende magter at bestemme over liv og død.

(Jeg kan så sagtens forstå at folk begår selvtægt og tænker, at der i nogle tilfælde må være formildende omstændigheder ift. til deres sag.)

Et ganske vægtigt argument mod dødsstraf er, synes jeg, at der jo ind i mellem er nogen, der bliver fejlagtigt dømt og hvis der er risiko for, at en uskyldig bliver slået ihjel på landets regning, ser jeg ærligt hellere, at en skyldig går fri.

For mig at se, er pointen med en fængsling ikke så meget straf, som det er rehabilitering. Vi skal ha' de dømte ud i samfundet (hvis det altså er muligt - nogle er jo så for syge til det og her gælder andre regler, tænker jeg). Det må vel være et samfunds største opgave, at få alle til at blive velfungerende borgere - også selvom man kan have en broget, kriminel og voldsom fortid. 

Anmeld Citér

11. januar 2017

Sprit25

Jeg har det som Michelle Obama: when they go low we go high! 

Men lige med psykopatiske mordere, Sorry to say afliv dem! De angre ikke en skid og at lade dem sidde ind og modtage breve fra fans. Now Way 

Anmeld Citér

11. januar 2017

Abracadabra

Førstegangsmor-88 skriver:

Jeg er også imod dødsstraf.

jeg forstår ikke ideen i at man siger mord er forkert og dette viser man ved at regeringen selv begår mord. Dobbeltmoralsk i mine øjne. Hellere at de rådner op i et fængsel resten af deres liv..

Retssystemet i Danmark burde dog være hårdere det er til grin som det er nu..

Jo, men Josef Fritzl spærrede jo nogen inde i årevis - det er forkert, derfor bliver HAN spærret inde. 

Jeg er meget i tvivl omkring dødsstraf. Jeg er nok imod. 

Anmeld Citér

11. januar 2017

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Aristocats skriver:

Eftersom manden der koldblodigt skød og myrdede 9 sorte mennesker i en kirke i Charleston med racehad/white supremacy som motiv, Dylan Roof, blev dømt til døden, har jeg diskuteret meget med min mand og mine venner. 

Jeg har altid været imod dødsstraf og mener at der er uciviliseret og vidner om et korrupt system og samfund - at mord på statens retning er legalt er fuldstændig ude i hampen for mig. 

Dog bliver jeg udfordret i denne sammenhæng. Jeg hælder selvfølgelig stadig til at ingen skal udsættes dødsstraf, dog er det Dylan Roof har gjort så groft og umenneskeligt at en lille bitte del af mig føler at der ingen regler er uden undtagelse - kæmpe moralsk dilemma. De fleste af mine venner har det på samme måde som mig, derimod mener min mand som ellers også normalt er totalt imod dødsstraf, at dødsstraf mod Dylan Roof er det rigtige. 

Hvad mener i?

Jeg er imod dødsstraf. Ubetinget. Det forhindrer ikke, at der er enkelte ekstremtilfælde, hvor jeg rent følelsesmæssigt ønsker død eller tortur over nogen, men det er netop mine følelser og ikke min fornuft og mine principper, der "taler" i de tilfælde. 

Der er alt for meget, der i min overbevisning taler imod en stats ret til at slå et menneske ihjel. Her tænker jeg ikke kun på justitsmord, men også på simpel uretfærdighed og ulighed i retssystemet - priviligerede menneskers muligheder for at slippe billigere, tilfældigheder, der afgør udfaldet, juridiske spidsfindigheder eller huller, en hadsk folkestemning, der lægger pres på jury og/eller dommere. 

Personligt påvirkes og provokeres jeg af den aktuelle sag pga. racismemotivet. Spørgsmålet er, om jeg ville være lige så påvirket, hvis en afroamerikaner skød ni KKK- sympatisører. Domstole og jura er menneskeskabte og udøves af mennesker, og så længe, jeg ikke tror på det upåvirkede, ufejlbarlige og neutrale menneske, kan jeg heller ikke tro på det helt igennem retfærdige retssystem. Derfor kan jeg ikke godtage, at den ultimative og definitive straf tages i brug. 

Anmeld Citér

11. januar 2017

Aristocats

Mor og meget mere skriver:

Jeg er imod dødsstraf. Ubetinget. Det forhindrer ikke, at der er enkelte ekstremtilfælde, hvor jeg rent følelsesmæssigt ønsker død eller tortur over nogen, men det er netop mine følelser og ikke min fornuft og mine principper, der "taler" i de tilfælde. 

Der er alt for meget, der i min overbevisning taler imod en stats ret til at slå et menneske ihjel. Her tænker jeg ikke kun på justitsmord, men også på simpel uretfærdighed og ulighed i retssystemet - priviligerede menneskers muligheder for at slippe billigere, tilfældigheder, der afgør udfaldet, juridiske spidsfindigheder eller huller, en hadsk folkestemning, der lægger pres på jury og/eller dommere. 

Personligt påvirkes og provokeres jeg af den aktuelle sag pga. racismemotivet. Spørgsmålet er, om jeg ville være lige så påvirket, hvis en afroamerikaner skød ni KKK- sympatisører. Domstole og jura er menneskeskabte og udøves af mennesker, og så længe, jeg ikke tror på det upåvirkede, ufejlbarlige og neutrale menneske, kan jeg heller ikke tro på det helt igennem retfærdige retssystem. Derfor kan jeg ikke godtage, at den ultimative og definitive straf tages i brug. 

Jeg ved netop også, at grunden til min mand mener at Dylans henrettelse er på sin plads er pågrund af den personlige påvirkning det har på ham i forhold til racismemotivet og white supremacy. Han bliver ved med at pointere, at det ligeså godt kunne have været ham eller hans familie og den er god nok - familien bor også i South Carolina, så lige pludselig kommer det uhyggeligt tæt på og det er også dér hvor jeg blandt andet bliver splittet, for jeg tænker jo shit.... det kunne have været - dog mener jeg ikke, at man kan føre et moderne og civiliseret retssystem baseret på følelser og hævn og det er også primært der hvor min modstand i dødsstraf ligger. Dog er det her også et ekstremtilfælde som du beskriver det, hvilket jeg tror det er for mange, hvor også følelsesmæssigt er ovre i en helt anden grøft i forhold til hvordan dømte skal behandles. Men netop skal principper og fornuft jo sejre og bestemt i et moderne samfund. Men den er godt nok svær og jeg føler mig stadig en lille smule splittet indeni når emnet kommer på banen - især også fordi det lige pludselig bliver så virkeligt når min mand sætter det op på den måde han gør. 

Anmeld Citér

11. januar 2017

Patriark

Aristocats skriver:

Hvad mener i?

Dødsstraf kan aldrig forsvares. Hverken etisk, strafferetsligt eller ud fra et samfunds perspektiv.

Anmeld Citér

11. januar 2017

Skouboe

Jeg mener helt principielt at mord er mord, statssanktioneret eller ej. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.