Sprit25 skriver:
Jeg er heller ikke Pro dødsstraf hele vejen igennem. For de psykopater, som brevik, andre terrorister og seriemordere der mener jeg dødsstraf er det eneste rigtige valg! For dem som bare gerne vil se verden brænde. Screw Them!
Ikke engang terrorisme er objektivt. Se blot på Mandela, som helt indtil 2008 stod på USA's terror watch list, og som helt afgjort ville have fået dødsstraf - med opbakning fra store dele af verden - hvis ikke, man havde været bevidst om faren for, at han ville blive martyr. Hans accept af væbnet kamp GJORDE ham, objektivt, til terrorist - og så kan man nok så meget forsvare hans kamp mod grusom uretfærdighed, men, sorry to say - viljen til at bruge vold for sin sag er det, der definerer en terrorist. Var han blevet henrettet, aner ingen af os, hvordan historien havde dømt ham.
Vi er nok ret enige om, at Breivik er en afstumpet terrorist. Men var der bred opbakning til hans ekstreme synspunkter, og kom folk som ham i flertal og fik indflydelse, ville han om 50 år opfattes som helt og frihedskæmper. Det gør ham ikke mindre ussel i mine øjne, men hvordan vil du overbevise mig om, at domstole og folkestemninger og regeringer er så objektive, ufejlbarlige og upåvirkede af aktuelle holdninger, at indførelse af dødsstraf kan forsvares?
Anmeld
Citér