Jeg kan genkende nogle af eksemplerne, idet vi har haft en lignende situation i min datters klasse. Der var også tale om kvælertag, udafreagerende adfærd, spark/ slag mod lærere. Desværre eskalerede situationen blot med tiden. Der var fokus på det og der blev arbejdet med det, men det hjalp ikke. Mit barn ville egentlig gerne lege med ham, men problemet var, at hun ikke vidste hvad hun gjorde forkert og dermed meget ulykkelig, når hun så blev slået af ham, fordi hun oplevede at det var umotiveret. Det er svært at undgå det fremover, hvis man ikke ved, hvad man gjorde galt. Det var ikke kun mit barn, hvor der skete disse episoder. Der var mange af dem.
Der blev arbejdet med dette i 2 år, og der var tale om små klasser, men problemerne blev kun værre med tiden. Det er rigtigt svært for vi ville jo alle gerne have det til at fungere, men det lykkedes ikke.
Hvis der ikke var sket en flytning, tror jeg faktisk at det var endt med, at forældrene havde bedt om, at skolen fandt en løsning nu, da vi øvrige ikke ville/kunne være med til det længere, da det er synd for alle parter - det er ikke holdbart at man skal være bange for en anden elev og der vil ske en isolation, idet de andre børn trækker sig, og det er ikke holdbart, at barnet er i nogle rammer, hvor han mistrives i den grad, selvom der blev arbejdet på dette.
Han er kommet videre på en anden skole, hvor de forhåbentlig bedre kan give de rammer/behov, som han har. Desværre synes jeg nogle gange, at der går for lang tid med at prøve, hvor barnet i den tid opnår en masse nederlag.
Jeg kan genkende mange tanker i dit indlæg. Jeg håber, at der bliver fundet en løsning, så alle kan trives, hvor man både ser på klassen og den enkelte.