Til jer med "problembørn" i skolen?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. september 2016

EKAB

Profilbillede for EKAB
Anonym skriver:

Jeg arbejder som lærer og har haft nogle lignende eksempler på hvad du beskriver. Langt de fleste gange er det et barn der er vant til hjemme at søge grænser, og aldrig finder nogen. Når de så når 2. klasse er det sværere at pille af igen. I nogle tilfælde er der en diagnose der mangler, men for det meste er det mangel på opdragelse fra forældrene. Det er forældrene der skal tage sig sammen her.

Jeg håber bestemt ikke, at mit barn får en lærer som dig, ud fra de udmeldinger du kommer med her 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. september 2016

Anonym

Anonym skriver:

Jeg arbejder som lærer og har haft nogle lignende eksempler på hvad du beskriver. Langt de fleste gange er det et barn der er vant til hjemme at søge grænser, og aldrig finder nogen. Når de så når 2. klasse er det sværere at pille af igen. I nogle tilfælde er der en diagnose der mangler, men for det meste er det mangel på opdragelse fra forældrene. Det er forældrene der skal tage sig sammen her.

Føj!!!

Uanset hvad årsagen er til barnets opførelse, så er barnet udadreagerende adfærd pga af et eller andet. Og det er de professionelles job at hjælpe og støtte op omkring familien!

Som forældre kender vi ikke altid sags vejen, og skolen kunne jo reagerer på de problemer der ser.

Men netop fordi DU ikke går direkte til forældrene vælger du at drage en konklusion kun baseret på hvad du ser/hører. Og din konklusion ; det er forældrenes skyld ! Er mere skadeligt end til gavn.....og du er endda lære!? Læs mine indlæg på side 1 omkring vores søn, og i den forbindelse...godt nok er vores lære ikke ligefrem nærværende, men din udtalelse er under bæltestedet !

Anmeld Citér

9. september 2016

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)
Anonym skriver:

Du burde blive fyret bare på den udtalelse. Jeg kan godt forstå, at du gemmer dig som anonym!

Anmeld Citér

9. september 2016

lineog4

Anonym skriver:

Jeg ville så gerne kunne støtte dig sådan lærer til lærer, men jeg tænker du også godt ved qua dit erhverv at verden sjældent er så sort/hvid som du får beskrevet den her. 

Jo der er elever i skolen som kommer fra hjem hvor forældreevnerne ikke er i top, men der kan man jo ikke bare bede forældrene om at tage sig sammen.

Så er der også de elever i skolen hvor forældrene gør alt det rigtige og alligevel er eleven frustreret i skolen, og måske er eleven det ikke når han/hun er barn der hjemme. 

Og der findes elever med diagnoser, med personligheder som kan gøre det sociale til udfordring osv osv osv. 

Jeg tænker du og I arbejder på samme måde som jeg og vi gør, nemlig at vi må forholde os til det system, den ramme vi er i skolen, i klassen, menneske til menneske. Og måske lille Børge ville  være knapt så udfordret hvis mor og far havde større forældreevne, men det har de nu en gang ikke og så må vi som professionelle forholde os til det vi kan ændre på nemlig konteksten skole. 

Og så som professionelle møder vi barnet og familien med åben sind og "dømmer" ikke på forhånd. 

Anmeld Citér

9. september 2016

Aristocats

Anonym skriver:

SNAK MED MIG; FREM FOR I KROGENE......ELLER VÆRRER ENDNU.......LAD VÆR MED AT SKÆLDE MIN KNÆGT UD!!!

Jeg er mor til sådan en dreng. Jeg elsker ham overalt i verden og gør alt der står min magt for at hjælpe ham, skolen og os selv som familie. Jeg kæmper en kamp hver dag for at han skal kunne fungerer optimalt. Og ikke mindst for at beskytte ham mod endnu et nederlag.

Min søn går i 3. klasse. Han har svær adhd, der er medicin krævende - men han er forsat uden medicin. Han har nemlig også angst. Det gør at han ikke tør sluge piller - eller han tager dem i munden og forsøger virkelig at sluge den. Han får hjerte banken, og faktisk så forhøjet blodtryk at vi har været indlagt pga det. Han er simpelhen bange for at dø. at blive kvalt i pillen. Vi har selvfølgelig forsøgt med flydende, men han skal have så stor en mængde at det ikke er økonomisk holdbart. På lørdag starter endnu et forsøg. Denne gan med en pille der må tømmes for indhold, altså pulveriseret.

Han går i en klasse med 28 elever. Der er 28 tasker i forskellige farver, sedler i forskellige farver der hænger på væggene, skrift på tavlen, altid lyd rundt i klassen. et kæmpe vindue osv osv.....alt går ind som støj. Han kan ikke sorterer det. Han bliver træt.

I frikvarterene må han ikke holde pause inde.....det gør man ikke! Ud og leg. For ham betyder det endnu flere konflikter, at han ikke får rolige pauser.

Hjemme er han brugt og træt. Grædende, vred og frustreret. Bange når det bliver aften. tør ikke sove, tjekker stikkontakter da han er bange for ild osv osv......jeg kunne blive ved!!

Faktum i vores situation er at skolen ikke er gearet til at klare denne opgave, men ALT skal i følge kommunen jo afprøves for at man nu er helt sikker på at skolen faktisk IKKE kan klare det! Imens lider min søn, og de andre børn bliver mere og mere skræmte for ham. Ingen børn magter det i lægden.

Deres forældre vender os det skæve blik, når han endnu engang har slået en i klassen. Men ikke en har nogen sinde spurgt os, om hvorfor de tit ser ham så vred, hvoffor han tit bliver taget ud i timerne. Om hvordan VI har det og hvorfor han sjælden deltager i fødselsdage mv.

Det er SÅ svært at være hans mor! Jeg elsker ham så højt, men kan tydelig se at han ikke trives. Jeg vil bare gerne hjælpe min søn - men må alligevel være vidne til, at andre bare forsøger og forsøger.....og mens det står på får min dreng flere og flere nederlag.

Jeg kan så forfærdelig godt forstå de andre elevers forældre. De kommer hjem med blå mærker- og det er ikke rimeligt! Men jeg ved ikke hvad jeg mere skal gøre ved det. Jeg har nok brug for, at barnets forældre, kommer hen til mig, kærligt tager mig i armen og siger : Jeg kan se jeres søn har det svært. Det må være frygtelig hårdt for jer! Jeg ville føle en lettelse, en sten ville falde fra mit hjerte, og jeg ville føle mig forstået som mor til et barn med udfordringer. Bare mens jeg her skriver det, kan jeg mærke hvordan det ville påvirke mig, hvis en gjore sådan......men istedet oplever vi forældre der skælder ud på min søn (der er meget impulsiv i sitiuationen, ogderfor måske allerede 5 min efter er glad og legene igen) De taler om den slemme dreng i klassen, om hvor frygtelig det må være at være lære for ham mv.

Mærk efter når du er sammen med forældrene. trækker de sig væk fra flokken af forældre, taler de ikke sammen med mange, deltager de på afstand.....De har brug for forståelse og accept....ikke af barnets handlinger, men accept af de vanskeligheder barnet har.

undskyld den lange smører.....

Har du overvejet en specialskole til din søn? Kender flere der har haft kede af det børn med meget udadreagerende adfærd og ADHD eller andre diagnoser i folkeskolen, som simpelthen bare har fået det så godt på en specialskole.  Personalet er tit meget mere egnet og engageret i børnenes trivsel i forhold til de besværligheder de har, så dagsordenen er meget mere hensynsfuld og god for børnene. Har set så fantastisk, hurtig  forbedring for børn der kom på specialskole og endelig blev taget hånd om og forstået på den måde, der skal til. 

Anmeld Citér

9. september 2016

Bella&Lina

Aristocats skriver:

Har du overvejet en specialskole til din søn? Kender flere der har haft kede af det børn med meget udadreagerende adfærd og ADHD eller andre diagnoser i folkeskolen, som simpelthen bare har fået det så godt på en specialskole.  Personalet er tit meget mere egnet og engageret i børnenes trivsel i forhold til de besværligheder de har, så dagsordenen er meget mere hensynsfuld og god for børnene. Har set så fantastisk, hurtig  forbedring for børn der kom på specialskole og endelig blev taget hånd om og forstået på den måde, der skal til. 

Tror hun i den grad har overvejet det, men det er kommunen og skolen der skal trykke på knapperne. Som forældre kan du ikke forlange noget som helst 

Anmeld Citér

9. september 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Nej, du er ikke lærer. 

Anmeld Citér

9. september 2016

Anonym

Aristocats skriver:

Ja det ville jeg så gerne. Jeg tror han ville blomstre hvis han var et sted der kunne formå at opstille de pædagogiske tiltag, som han skriger efter.  Nogle der kunne støtte ham i de sociale og faglige vanskeligheder...Men nok mest i det sociale, så han kunne få nogle venner.  Det er så vigtig i den alder..ja for alle børn vel egentlig, at føle sig dygtig og værdsat. Og ikke mindst at have nære venner.

Men...ja som jeg skriver så skal alle tiltag jo lige prøves af i den almindelige skole først. Man skal være HELT SIKKER PÅ  at det ikke fungere . Det har man nu brugt 3 år på. Og intet er blevet bedre i de år. Alle de aftaler vi laver, bliver ikke fulgt op.

Og imens sejler det hele rundt i min drengs hovede. Han får det ene nederlag efter det andet...og hvis ikke man er socialt afsporet , så er det da helt sikkert at alle de nederlag gør ham til en meget vred lille dreng. 

Og når han kommer hjem sidder han og rokker i mine arme, angst for at jeg pludselig forsvinder, træt og brugt. Og det mindste krav fra min side....så styrter hans verden og han bliver rasende.  Bare det selv at skal gå ud efter en tår at drikke, virker for ham totalt uoverskueligt. 

Vi har netop været på psyk igen og de sender nu en underretning til kommunen angående min søn. For at hjælpe os, da drengen ikke trives i skolen og de vil have at der skal ske noget drastisk nu. Jeg håber det bærer frugt denne gang.

Anmeld Citér

9. september 2016

Anonymor

Tjah, det kunne jo i princippet lige så vel være dig som lærer, der ikke formår at skabe den rette struktur om undervisningen og skabe de rette rammer om rummelighed, varme og nærvær. Jeg læste faktisk en bunke studier sidste semester som pegede på, at til netværksmøder om børn i skolerne, var der faktisk mere eller mindre ALDRIG fokus på, om det mon kunne være skolen, der håndterede barnet eller situationen forkert. Fokus var på eleven og familien. Det er ikke hensigtsmæssigt. Jeg siger ikke, at man skal pege fingre. Jeg siger, at man skal tænke i systemer. Barnet indgår i et væld af systemer. Systemerne påvirker hinanden gensidigt, ligesom barnet påvirker og påvirkes af systemerne. Derfor er det helt forfejlet og forsimplet at konkludere, at det jo så bare er forældrene, der skal tage sig sammen. Og jeg synes en sådan udtalelse fra en lærer er skræmmende - du burde netop forstå og vide, at alle sammenhængene omkring barnet har en indflydelse på barnets adfærd.

Anmeld Citér

9. september 2016

Anonym

SNAK MED MIG; FREM FOR I KROGENE......ELLER VÆRRER ENDNU.......LAD VÆR MED AT SKÆLDE MIN KNÆGT UD!!!

Jeg er mor til sådan en dreng. Jeg elsker ham overalt i verden og gør alt der står min magt for at hjælpe ham, skolen og os selv som familie. Jeg kæmper en kamp hver dag for at han skal kunne fungerer optimalt. Og ikke mindst for at beskytte ham mod endnu et nederlag.

Min søn går i 3. klasse. Han har svær adhd, der er medicin krævende - men han er forsat uden medicin. Han har nemlig også angst. Det gør at han ikke tør sluge piller - eller han tager dem i munden og forsøger virkelig at sluge den. Han får hjerte banken, og faktisk så forhøjet blodtryk at vi har været indlagt pga det. Han er simpelhen bange for at dø. at blive kvalt i pillen. Vi har selvfølgelig forsøgt med flydende, men han skal have så stor en mængde at det ikke er økonomisk holdbart. På lørdag starter endnu et forsøg. Denne gan med en pille der må tømmes for indhold, altså pulveriseret.

Han går i en klasse med 28 elever. Der er 28 tasker i forskellige farver, sedler i forskellige farver der hænger på væggene, skrift på tavlen, altid lyd rundt i klassen. et kæmpe vindue osv osv.....alt går ind som støj. Han kan ikke sorterer det. Han bliver træt.

I frikvarterene må han ikke holde pause inde.....det gør man ikke! Ud og leg. For ham betyder det endnu flere konflikter, at han ikke får rolige pauser.

Hjemme er han brugt og træt. Grædende, vred og frustreret. Bange når det bliver aften. tør ikke sove, tjekker stikkontakter da han er bange for ild osv osv......jeg kunne blive ved!!

Faktum i vores situation er at skolen ikke er gearet til at klare denne opgave, men ALT skal i følge kommunen jo afprøves for at man nu er helt sikker på at skolen faktisk IKKE kan klare det! Imens lider min søn, og de andre børn bliver mere og mere skræmte for ham. Ingen børn magter det i lægden.

Deres forældre vender os det skæve blik, når han endnu engang har slået en i klassen. Men ikke en har nogen sinde spurgt os, om hvorfor de tit ser ham så vred, hvoffor han tit bliver taget ud i timerne. Om hvordan VI har det og hvorfor han sjælden deltager i fødselsdage mv.

Det er SÅ svært at være hans mor! Jeg elsker ham så højt, men kan tydelig se at han ikke trives. Jeg vil bare gerne hjælpe min søn - men må alligevel være vidne til, at andre bare forsøger og forsøger.....og mens det står på får min dreng flere og flere nederlag.

Jeg kan så forfærdelig godt forstå de andre elevers forældre. De kommer hjem med blå mærker- og det er ikke rimeligt! Men jeg ved ikke hvad jeg mere skal gøre ved det. Jeg har nok brug for, at barnets forældre, kommer hen til mig, kærligt tager mig i armen og siger : Jeg kan se jeres søn har det svært. Det må være frygtelig hårdt for jer! Jeg ville føle en lettelse, en sten ville falde fra mit hjerte, og jeg ville føle mig forstået som mor til et barn med udfordringer. Bare mens jeg her skriver det, kan jeg mærke hvordan det ville påvirke mig, hvis en gjore sådan......men istedet oplever vi forældre der skælder ud på min søn (der er meget impulsiv i sitiuationen, ogderfor måske allerede 5 min efter er glad og legene igen) De taler om den slemme dreng i klassen, om hvor frygtelig det må være at være lære for ham mv.

Mærk efter når du er sammen med forældrene. trækker de sig væk fra flokken af forældre, taler de ikke sammen med mange, deltager de på afstand.....De har brug for forståelse og accept....ikke af barnets handlinger, men accept af de vanskeligheder barnet har.

undskyld den lange smører.....

Kæmpe kram til dig . Det er ski ikke sjovt og stå i den anden ende . Og vil sit barns trivsel over alt men ikke er herre over situationen . Kan kun sige som dig , kom og snak fremfor i krogene. Har selv et barn som er hårdt ramt af angst og p.t ikke i skole . Han er ikke udadreagerende men angsten gør noget ved ham i skolen

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.