Privat skole vs folkeskole? - kloge børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. august 2016

modesty

Aristocats skriver:

Jeg har ikke decideret udtalt mig om de mennesker der går på en privatskole eller vælger en privatskole. Det eneste jeg umiddelbart har sagt er, at folk på privatskoler generelt er bedre stillet økonomisk og derved også i samfundet. Det er et fact. Det kan godt være at du ikke kommer fra en rig "elite"-familie, men i havde vel alligevel penge nok for at betale for din skolegang. Jeg har min overbevisning. Det er, at skoler der kræver at man har et vis økonomisk overskud ikke er at foretrække. Du putter ord ind i min mund, som jeg aldrig har sagt. 

Det koster flere penge at have barn i vuggestue og børnehave end på privatskole. Der er også fripladser på privatskoler, så selvom man er mindrebemidlet, er muligheden der stadig. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. august 2016

modesty

Mor og meget mere skriver:

Nej, vi kan ikke være lige, men når uligheden griber ind så tidligt, at de bedst uddannedes og mest velhavendes børn end ikke møder og lærer børn fra socialt udsatte hjem at kende, så har vi ikke længere en folkeskole - skolen for folket. Intet fælles fundament, ingen indsigt i andres virkelighed. Og da tendensen er, at de, der kan, vælger privatskoler, mens folkeskolen udsættes for massive besparelser og forringelser, så frygter jeg virkelig, den sidste bastion er ved at falde. 

Som nævnt har jeg selv haft mine børn i privatskole - friskole - så det kan synes dobbeltmoralsk, men jeg mener virkelig, at man ikke kan lukke øjnene for den meget negative udvikling. Der spekuleres i, om politikerne i virkeligheden ønsker, at flere vælger privatskoler, da det er billigere for staten - og så bliver folkeskolen jo en discountskole for "pøblen". 

Folk må og vil vælge det, de ønsker, for deres børn, naturligvis - men vi må ikke glemme helikopterperspektivet. 

Jeg er meget enig, og dine tanker her har også været med i mine overvejelser angående hvilken skole vi skal vælge til min søn.

Min far har et job der gør at han gennem de sidste mange år har besøgt stort set alle skoler i hele landet og han siger - kommuneskole, don't go there. Han taler generelt meget pænt om lærerstaben, men siger at ledelse og overall struktur på rigtig mange kommuneskoler er helt, helt skævt, og at de er sindssygt pressede på ressourcerne (der tales selvfølgelig generelt her).

Min mand nægter kommuneskole. Så dér er den jo lukket helt automatisk.

Jeg selv er mere tvivlende og åben overfor mulighederne. Vi bor i nok et af landets mest kulturradikale og overskudsagtige områder, og jeg er ikke i tvivl om at de kommuneskoler der ligger omkring os er helt fine.

MEN samtidig er jeg også af den overbevisning at en bestemt type privatskole kan give børnene en selvstændighed, en psykisk ballast og en tro på sig selv som man bare ikke får i kommuneskolen - igen generelt, selvfølgelig kan den fantastiske lærer ændre den enkelte elevs liv uanset hvilken skole der er tale om. Men på nogle privatskoler er det en filosofi som gennemsyrer hele fundamentet. Jeg anede ikke hvor Svendborg lå da jeg gik ud af 9. klasse. Men jeg havde en helt uforbeholden tro på at jeg kunne udrette lige præcis hvad jeg ville og at min holdning var lige så meget værd som alle andres - også mine læreres. Og det var altså grundet min skoles værdisæt.

Normeringerne har naturligvis også noget at skulle have sagt. 

Men det du siger med ghettodannelse i privatskolerne er virkelig min achilleshæl. Min skole var dengang jeg gik der, forholdsvis divers, og selv på dét grundlag fik jeg et kulturchok da jeg kom i gymnasiet. I dag er min skole en ghetto for kunstnerbørn, og selvom min mand gerne vil have vores søn på den skole, har jeg nedlagt veto. Jeg har lige nu rettet mit fokus mod et par privatskoler som også prioriterer diversitet - bl.a. én på Nørrebro som aktivt søger at højne antallet af indvandrerbørn i klasserne. For at give min søn et større perspektiv på livet og det samfund vi lever i.

Jeg prioriterer en skole som ligger lunt ift. karaktergennemsnit. En skole som har fokus på kreative fag, selvstændig tanke og individernes forskelligheder. Og en skole med diversitet i elevgruppen. Jeg tror at det kan lade sig gøre at få alle tre på én gang, men man skal godt nok lede længe.

Man kan få en lorte-skolegang på en privatskole og en fantastisk skolegang på en kommuneskole, ingen tvivl om det. Men nogle af de værdier som JEG vægter højest, kan være svære at finde på kommuneskoler - man kan i hvert fald ikke være sikker på at finde dem. Det kan man hvis man vælger en privatskole med det passende værdisæt.

Jeg ville ønske at jeg kunne være så idealistisk at sige at mit barn skal i kommuneskole fordi vi skal løfte i flok - men når alt kommer til alt, må jeg indrømme at mit eget barns tarv er vigtigst for mig.

Anmeld Citér

18. august 2016

LouiseEm

MummiT skriver:

I der har jeres børn i privatskole, hvorfor valgte I folkeskolen fra?

Er der mon nogen der har børn i folkeskolen der er lidt over gennemsnittet,  hvor børnene trives alligevel?

Jeg spørger fordi jeg overvejer at skrive min datter op til en privatskole. Ikke for at hun nødvendigvis skal gå der, men så hun har muligheden hvis nu hun ikke trives i folkeskolen. 
Selvom hun kun er 2 år er hun udviklingsmæssigt langt foran sine jævnalderende. Pædagogerne i vuggestuen er meget imponerede over hende og den fart hun har på (er blefri, kan tælle til 10 og er ved at få styr på tallene op til 15, bruger jeg og mig rigtigt, taler i lange sætninger og kan fortælle hvad hun har lavet 2 dage tidligere, blandt andet), og har derfor sat hende i store børns gruppen lidt før sædvanligt. 

Jeg tænker derfor at hun, med sin grundlæggende nysgerrighed, har potentiale til at blive rigtig dygtig fagligt også. Og her er det jeg bliver lidt "bekymret" for hendes skole gang. Jeg har selv ligget over mine jævnaldrende fagligt i folkeskolen og haft en rent ud sagt elendig oplevelse. Jeg blev mobbet og udelukket fra klassen/klasserne (har skiftet skole flere gange) og ja, alt i alt ikke haft det sjovt, fordi det ikke var sejt at være dygtig. 

Det ønsker jeg ikke for min datter, og da vi bor i et samfundsmæssigt belastet område med mange resursesvage borgere, er jeg bange for at kan være den mentalitet hun kommer til i den lokale folkeskole. Hvor der på privatskolen er en større sandsynlighed for en anden mentalitet, da de fleste børn jo kommer fra mere resursestærke hjem. Jeg ved ikke om det blev for rodet, eller dumt skrevet..

Men anyways, jeg vil meget gerne høre om jeres erfaringer med "kloge børn" i folkeskole vs privatskole.

Min søn var som din datter 

Nu er han 6, og ikke sønderligt foran de andre. Lige startet i helt almindelig folkeskole.

ROOOO PÅ HUN ER 2 ÅR!!!! 

Anmeld Citér

18. august 2016

LouiseEm

Jeg synes mange forældre begrunder deres valg om privatskole med, at de selv havde en dårlig skolegang dengang de gik i folkeskole. Det er 20 år siden. Kom videre. Jeg blev selv mobbet halvt ihjel gennem mine år i folkeskolen, men derfor skal min søn da ikke have projekteret mine dårlige erfaringer over på ham. 

Folkeskolen er i en rivende udvikling i disse år og jeg er helt tryg ved at overlade hans skolegang til staten. 

Som 2-årig kunne jeg have en fuld samtale med ham, på linje med dem jeg havde med min daværende 8-årige lillesøster, da han var 3 talte han flydende engelsk, selvlært gennem tv-programmer, som 4-årig gangede og dividerede høje tal, kunne løse dele af hans fætters matematiske opgaver (fætteren gik i 4. klasse), han vidste alle mulige mærkelige ting om rummet og solsystemet især, ting jeg ikke aner hvorfra han vidste, men når jeg indimellem fakta tjekkede var de ting han havde sagt altid korrekte. Han kan desuden en del spansk, og vi har aldrig nogensinde snakket et ord spansk til ham.

Han var ikke et vidunderbarn. Det er han stadig ikke. Jo han er vidunderlig, men han er ikke klogere end andre jævnaldrende børn. Hans fokus lå bare et helt andet sted end de andre børns. Han fokuserede meget på at lære ting, hvor de andre børn fokuserede på at lege og udforske. 

Børn er forskellige, og selvom din datter kan mange ting nu, som de andre ikke kan, er det slet ikke sikkert hun kan det om 4 år, når hun skal starte i skole. Pas på med ikke at definere hende ud fra hvad hun kan. Den tendens har jeg også oplever i dine indlæg, som en anden også påpeger. Intet ondt ment - alle vil vel gerne at deres børn klarer sig godt - men jeg blev selv pacet af mine forældre gennem min opvækst til konstant at være bedre og klogere end alle andre. Ville ikke ønske det for nogen. Lad være med at have for høje forventninger til de små. For dagen kommer hvor de ikke længere føler de kan leve op til det, og det er en modbydelig følelse. 

Anmeld Citér

20. august 2016

Muffinmus

Sprit25 skriver:

Så fordi man vælger at prioriterer sit barns skolegang, man vælger at betale for det, så man er fri for ekstrem høje normeringer, fokus på inklusion og fokus på reformen er man et "dårligt" menneske, der ikke ønsker at lære ens barn om sociale forskelle? 

Tr mig der er sociale forskelle i privatskoler! Jeg kommer på ingen måde fra en rig familie, begge mine forældre er butiksansatte, min bror er kok. Jeg er den eneste akademiker. Jeg har ufatteligt mange "lavt" uddannet venner, helvede min mand er lavt uddannet. I min privatskole er alle typer. Lige fra pigen der skærer i sig selv til hende rich kid. 

At privatskole er elitært og snobbet er en forbandede fordom og for mig er det et prioteringsspørgsmål om hvorvidt man ønsker sit barn skal gå i privatskole!

Enig....

Seriøst en oldgammel tankegang

Min mand er flymekaniker i Forsvaret og tjener udbetalt 17.000 kr

Jeg var selv i Forsvaret til 14.000 udbetalt i ti år. 

Vi har et hus der har kostet 930.000 og tre børn og pt er jeg på SU på sygeplejestudiet som alle jo ved heller ikke ligefrem giver guldet...

Anmeld Citér

20. august 2016

noder1

Profilbillede for noder1

Jeg arbejder selv på en folkeskole, men har valgt at skrive min søn op til en privatskole. Det har jeg gjort, fordi jeg ved, hvor pressede de fleste folkeskoler er på økonomien, inklusion osv. Jeg har en dårlig smag i munden hver dag, fordi at rammerne på min skole gør, at mange børn ikke får den undervisning, de har krav på. Det ønsker jeg selvfølgelig ikke for min søn. Efter reformen synes jeg så også, at dagene i mange folkeskoler er alt for lange for de små børn. Det ønsker jeg heller ikke at udsætte min søn for. Når det så er sagt, så er jeg da åben over for at sende ham i folkeskole, hvis denne mod forventning skulle blive bedre i løbet af de næste par år...

Anmeld Citér

20. august 2016

EnGodMor

Privatskole, helt klart. 

Anmeld Citér

20. august 2016

EnGodMor

noder1 skriver:

Jeg arbejder selv på en folkeskole, men har valgt at skrive min søn op til en privatskole. Det har jeg gjort, fordi jeg ved, hvor pressede de fleste folkeskoler er på økonomien, inklusion osv. Jeg har en dårlig smag i munden hver dag, fordi at rammerne på min skole gør, at mange børn ikke får den undervisning, de har krav på. Det ønsker jeg selvfølgelig ikke for min søn. Efter reformen synes jeg så også, at dagene i mange folkeskoler er alt for lange for de små børn. Det ønsker jeg heller ikke at udsætte min søn for. Når det så er sagt, så er jeg da åben over for at sende ham i folkeskole, hvis denne mod forventning skulle blive bedre i løbet af de næste par år...

Tager dælme hatten af for din ærlighed omkring folkeskolen

flot skrevet

Anmeld Citér

21. august 2016

EKAB

Profilbillede for EKAB
Viwisa skriver:

Enig....

Seriøst en oldgammel tankegang

Min mand er flymekaniker i Forsvaret og tjener udbetalt 17.000 kr

Jeg var selv i Forsvaret til 14.000 udbetalt i ti år. 

Vi har et hus der har kostet 930.000 og tre børn og pt er jeg på SU på sygeplejestudiet som alle jo ved heller ikke ligefrem giver guldet...

17.000 i forsvaret for en flymekaniker?? Jeg er mildest talt mundlam. 

Hvorfor søger han dog ikke i det private? 

Ja, undskyld. Totalt sidespring, men min kæreste er også flymekaniker, så jeg er meget chokeret over lønforskellen.

Anmeld Citér

21. august 2016

Makje9113

LouiseEm skriver:

Min søn var som din datter 

Nu er han 6, og ikke sønderligt foran de andre. Lige startet i helt almindelig folkeskole.

ROOOO PÅ HUN ER 2 ÅR!!!! 

Helt enig i dit synspunkt. 

Man skal passe på med at give sine små børn den intellektuelle kasket på bare fordi de lige er et lille stykke foran de andre, når de er 2 år.... Synes det er forkert at proppe sit barn ned i en kasse og have alle forudsætninger (heraf også forventninger!!!) for at h*n bliver en lille klog professor. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.