Privat skole vs folkeskole? - kloge børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. august 2016

Aristocats

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Jeg tænker dels at meget kan nå at ændre sig - at være foran nu er ikke ensbetydende med højt fagligt niveau senere... Hun er kun to år og skal have lov at være lille meget længe endnu?

Dertil tænker jeg at mobning kan have rod i mange forskellige ting. Jeg er selv konmet relativt nemt igennem den almindelige folkeskole, selvom jeg var bogligt foran.

En privatskole er ikke garant for et højere niveau - eller værn mod mobning. Jeg bryder mig ikke om tanken om at børn opdeles i skoler efter niveau eller  socialøkonomisk formåen ... Derfor ryger mine i Folkeskole uanset deres kompetencer. 

Helt enig her. Jeg er generelt imod privatskoler, da de automatisk udelukker nogle mennesker udelukkende pågrund af deres økonomiske stilling. Derudover tror jeg også, at der meget ofte er mere diversitet i folkeskolen i forhold til socialklasse, religion og race hvilket jeg mener er vigtigt for børn at opleve og opholde sig i. Jeg ser desværre tit at privatskoler er mere eller mindre en sammensmeltning af de samme personer, der altid er lidt højere oppe i samfundet. Det synes jeg ikke er sundt eller hensigtsmæssigt. Jeg tror ikke på, at man kan sikre sig en bedre skolegang på en privatskole. Der er mange faktorer man ikke kan forudse når det handler om en sjov og ordentligt skolegang og den kan umiddelbart ikke deles op i folkeskole vs privatskole. Men personligt vælger jeg privatskole fra på grund af mine egne moralske og samfundsmæssige overbevisninger. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. august 2016

Aristocats

Og sætningen med at i bor i et ressourcesvagt område og du helst ikke ser at hun kommer ind i det, så er privatskole bedre da folk kommer fra mere ressourcestærke forældre. Det er dét jeg ikke bryder mig om. At man vælger en skole baseret på at folk generelt er bedre stillet.  

Og derudover tror du ikke også at det er sundt for de "kloge børn", at opleve de "mindre kloge", de ressourcesvage, dem der nødvendigvis ikke er som dem? 

Anmeld Citér

18. august 2016

Sprit25

Aristocats skriver:

Helt enig her. Jeg er generelt imod privatskoler, da de automatisk udelukker nogle mennesker udelukkende pågrund af deres økonomiske stilling. Derudover tror jeg også, at der meget ofte er mere diversitet i folkeskolen i forhold til socialklasse, religion og race hvilket jeg mener er vigtigt for børn at opleve og opholde sig i. Jeg ser desværre tit at privatskoler er mere eller mindre en sammensmeltning af de samme personer, der altid er lidt højere oppe i samfundet. Det synes jeg ikke er sundt eller hensigtsmæssigt. Jeg tror ikke på, at man kan sikre sig en bedre skolegang på en privatskole. Der er mange faktorer man ikke kan forudse når det handler om en sjov og ordentligt skolegang og den kan umiddelbart ikke deles op i folkeskole vs privatskole. Men personligt vælger jeg privatskole fra på grund af mine egne moralske og samfundsmæssige overbevisninger. 

Så fordi man vælger at prioriterer sit barns skolegang, man vælger at betale for det, så man er fri for ekstrem høje normeringer, fokus på inklusion og fokus på reformen er man et "dårligt" menneske, der ikke ønsker at lære ens barn om sociale forskelle? 

Tr mig der er sociale forskelle i privatskoler! Jeg kommer på ingen måde fra en rig familie, begge mine forældre er butiksansatte, min bror er kok. Jeg er den eneste akademiker. Jeg har ufatteligt mange "lavt" uddannet venner, helvede min mand er lavt uddannet. I min privatskole er alle typer. Lige fra pigen der skærer i sig selv til hende rich kid. 

At privatskole er elitært og snobbet er en forbandede fordom og for mig er det et prioteringsspørgsmål om hvorvidt man ønsker sit barn skal gå i privatskole!

Anmeld Citér

18. august 2016

Sprit25

Aristocats skriver:

Og sætningen med at i bor i et ressourcesvagt område og du helst ikke ser at hun kommer ind i det, så er privatskole bedre da folk kommer fra mere ressourcestærke forældre. Det er dét jeg ikke bryder mig om. At man vælger en skole baseret på at folk generelt er bedre stillet.  

Og derudover tror du ikke også at det er sundt for de "kloge børn", at opleve de "mindre kloge", de ressourcesvage, dem der nødvendigvis ikke er som dem? 

Har du nogensinde været på en skole med ressource svage elver? Har du nogensinde arbejdet sådan et sted siden du kan udtale dig om hvad der er sundt? 

Bare fordi man er ressourcesvag kan du sagtens være intilligent!

Anmeld Citér

18. august 2016

Aristocats

Har du nogensinde været på en skole med ressource svage elver? Har du nogensinde arbejdet sådan et sted siden du kan udtale dig om hvad der er sundt? 

Bare fordi man er ressourcesvag kan du sagtens være intilligent!

?? Jeg tror du har misforstået mig. Jeg er fuldkommen enig med dig. Jeg har aldrig sagt at ressourcesvage elever er uintelligente? Jeg prøvede tvært imod at sige det modsatte. At ressourcestærke ikke er at foretrække, fordi man er "en af de kloge". Og jeg vil lige pointere at jeg hæftede ikke "ressourcesvage" sammen med de "mindre kloge", hvis du bemærker mit komma. Jeg mente de ressourcesvage OG de mindre kloge. Ikke nogen sammenhæng i mellem dem. 

Anmeld Citér

18. august 2016

GrønStjerne

Jeg er selv barn af folkeskolen, og mine børn kommer ikke til at gå der.

Jeg ville egentlig rigtig gerne støtte folkeskolen, for synes tanken er god, og jeg mener at alle skal mødes. Men jeg tør ikke.

Min egen skolegang fungerede ikke fordi jeg aldrig havde behov for at lave lektier, samt jeg var et noget specielt barn. Jeg havde det vældig skægt med mobning indtil jeg blev 16..

Jeg har valgt fri/privat skolen til fordi forældrene er mere på banen i forhold til ting der ikke fungerer socialt i klassen. Der er sanktionsmulighed (udsmidning) hvis nogle elever gentagne gange mobber. Der undervises mere individuelt, dvs min datter har altid flere opgaver, hun er ikke "bare færdig" og venter.

Anmeld Citér

18. august 2016

Aristocats

Sprit25 skriver:

Så fordi man vælger at prioriterer sit barns skolegang, man vælger at betale for det, så man er fri for ekstrem høje normeringer, fokus på inklusion og fokus på reformen er man et "dårligt" menneske, der ikke ønsker at lære ens barn om sociale forskelle? 

Tr mig der er sociale forskelle i privatskoler! Jeg kommer på ingen måde fra en rig familie, begge mine forældre er butiksansatte, min bror er kok. Jeg er den eneste akademiker. Jeg har ufatteligt mange "lavt" uddannet venner, helvede min mand er lavt uddannet. I min privatskole er alle typer. Lige fra pigen der skærer i sig selv til hende rich kid. 

At privatskole er elitært og snobbet er en forbandede fordom og for mig er det et prioteringsspørgsmål om hvorvidt man ønsker sit barn skal gå i privatskole!

Jeg har ikke decideret udtalt mig om de mennesker der går på en privatskole eller vælger en privatskole. Det eneste jeg umiddelbart har sagt er, at folk på privatskoler generelt er bedre stillet økonomisk og derved også i samfundet. Det er et fact. Det kan godt være at du ikke kommer fra en rig "elite"-familie, men i havde vel alligevel penge nok for at betale for din skolegang. Jeg har min overbevisning. Det er, at skoler der kræver at man har et vis økonomisk overskud ikke er at foretrække. Du putter ord ind i min mund, som jeg aldrig har sagt. 

Anmeld Citér

18. august 2016

Sprit25

Aristocats skriver:

?? Jeg tror du har misforstået mig. Jeg er fuldkommen enig med dig. Jeg har aldrig sagt at ressourcesvage elever er uintelligente? Jeg prøvede tvært imod at sige det modsatte. At ressourcestærke ikke er at foretrække, fordi man er "en af de kloge". 

Men bare fordi man er ressourcestærk er man jo ikke nødvendigvis intelligent. 

Jeg er helt enig i at begge dele er sundt for barnet, men du kan også sagtens møde et uintelligent menneske i privatskolen, der har et ton ressourcer. Men du kan også møde en ressource svag elev, der er intelligent, men som lærer er det svært at fokuserer på det fordi eleven faktisk har andre problemer.

Anmeld Citér

18. august 2016

Aristocats

Sprit25 skriver:

Men bare fordi man er ressourcestærk er man jo ikke nødvendigvis intelligent. 

Jeg er helt enig i at begge dele er sundt for barnet, men du kan også sagtens møde et uintelligent menneske i privatskolen, der har et ton ressourcer. Men du kan også møde en ressource svag elev, der er intelligent, men som lærer er det svært at fokuserer på det fordi eleven faktisk har andre problemer.

Læs indlægget igen  Du putter igen ord ind i min mund jeg ikke har sagt. Tror du misforstår det jeg prøver at skrive. 

Anmeld Citér

18. august 2016

Sprit25

Aristocats skriver:

Jeg har ikke decideret udtalt mig om de mennesker der går på en privatskole eller vælger en privatskole. Det eneste jeg umiddelbart har sagt er, at folk på privatskoler generelt er bedre stillet økonomisk og derved også i samfundet. Det er et fact. Det kan godt være at du ikke kommer fra en rig "elite"-familie, men i havde vel alligevel penge nok for at betale for din skolegang. Jeg har min overbevisning. Det er, at skoler der kræver at man har et vis økonomisk overskud ikke er at foretrække. Du putter ord ind i min mund, som jeg aldrig har sagt. 

Ingen det er jeg dybt dybt uenig i. For mig handler det om en prioritering. En middelklasse familie kan sagtens prioriterer en privatskole. Den koster faktisk ikke mere end en vuggestue plads om mdr. 

Jeg er træt af folk sparker på privatskoler og sparker op af. At man bliver en elitær snob ved at gå på privatskole og man kun kender ressourcestærke mennesker. Det er en løgn og en myte!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.