Privat skole vs folkeskole? - kloge børn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. august 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Sprit25 skriver:

Så fordi man vælger at prioriterer sit barns skolegang, man vælger at betale for det, så man er fri for ekstrem høje normeringer, fokus på inklusion og fokus på reformen er man et "dårligt" menneske, der ikke ønsker at lære ens barn om sociale forskelle? 

Tr mig der er sociale forskelle i privatskoler! Jeg kommer på ingen måde fra en rig familie, begge mine forældre er butiksansatte, min bror er kok. Jeg er den eneste akademiker. Jeg har ufatteligt mange "lavt" uddannet venner, helvede min mand er lavt uddannet. I min privatskole er alle typer. Lige fra pigen der skærer i sig selv til hende rich kid. 

At privatskole er elitært og snobbet er en forbandede fordom og for mig er det et prioteringsspørgsmål om hvorvidt man ønsker sit barn skal gå i privatskole!

"Lige fra pigen der skærer i sig selv til hende rich kid" - ? Er de hinandens modsætninger, eller hvad mener du? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. august 2016

Aristocats

Sprit25 skriver:

Ingen det er jeg dybt dybt uenig i. For mig handler det om en prioritering. En middelklasse familie kan sagtens prioriterer en privatskole. Den koster faktisk ikke mere end en vuggestue plads om mdr. 

Jeg er træt af folk sparker på privatskoler og sparker op af. At man bliver en elitær snob ved at gå på privatskole og man kun kender ressourcestærke mennesker. Det er en løgn og en myte!

Så må du godt nok tro om igen, hvis du tror det udelukkende handler om prioritering. Bemærk at der også er folk, der er under middelklassen. Nogle, der ikke har råd til privatskole uanset hvad, jo, hvis de måske prioriterede mad på bordet væk. 

Jeg har aldrig sagt at folk på privatskoler er elitære snobber. Kun at jeg ikke bryder mig om konceptet med økonomisk opdelte skoler og jeg tror på at der automatisk er mere diversitet i folkeskolen, blandt andet pågrund af at det ikke har en økonomisk restriktion.  

Anmeld Citér

18. august 2016

Sprit25

Aristocats skriver:

Så må du godt nok tro om igen, hvis du tror det udelukkende handler om prioritering. Bemærk at der også er folk, der er under middelklassen. Nogle, der ikke har råd til privatskole uanset hvad, jo, hvis de måske prioriterede mad på bordet væk. 

Jeg har aldrig sagt at folk på privatskoler er elitære snobber. Kun at jeg ikke bryder mig om konceptet med økonomisk opdelte skoler og jeg tror på at der automatisk er mere diversitet i folkeskolen, blandt andet pågrund af at det ikke har en økonomisk restriktion.  

Jeg er udemærket klar over det ikke kun handler om prioritering. Som jeg skrev kan en almindelig middelklasse familie godt få råd til det. 

Vi to bliver aldrig enig. Så vidt jeg husker er du erklæret kommunist og pr natur vil du se privatskoler som noget skidt. 

For mig handler en privatskole ikke om at mit barn ikke må opleve livet på godt og ondt. Mit middelmådige barn skal bare ikke ryge med mellem stolene fordi der skal ske inklusion eller fordi der fokuseres på børn der har brug for mere hjælp til at overleve end mit. 

Anmeld Citér

18. august 2016

Sprit25

Mor og meget mere skriver:

"Lige fra pigen der skærer i sig selv til hende rich kid" - ? Er de hinandens modsætninger, eller hvad mener du? 

Da jeg havde trykket send kunne jeg godt se det var forkert formuleret 

mente at der er alle typer på privatskolen

Anmeld Citér

18. august 2016

Aristocats

Sprit25 skriver:

Jeg er udemærket klar over det ikke kun handler om prioritering. Som jeg skrev kan en almindelig middelklasse familie godt få råd til det. 

Vi to bliver aldrig enig. Så vidt jeg husker er du erklæret kommunist og pr natur vil du se privatskoler som noget skidt. 

For mig handler en privatskole ikke om at mit barn ikke må opleve livet på godt og ondt. Mit middelmådige barn skal bare ikke ryge med mellem stolene fordi der skal ske inklusion eller fordi der fokuseres på børn der har brug for mere hjælp til at overleve end mit. 

Ja, en middelklasse familie, men du ignorerer det fact, at der er familier under middelklassen. 

Og det var en fin nok sammenkobling du har dér, for jeg synes nemlig at privatskoler er noget skidt, grundet den økonomiske restriktion. 

Og det er godt så. Gør hvad der føltes rigtigt for dig. Jeg har bare udtalt mig om, hvad jeg tror på. 

Anmeld Citér

18. august 2016

Sprit25

Aristocats skriver:

Ja, en middelklasse familie, men du ignorerer det fact, at der er familier under middelklassen. 

Og det var en fin nok sammenkobling du har dér, for jeg synes nemlig at privatskoler er noget skidt, grundet den økonomiske restriktion. 

Og det er godt så. Gør hvad der føltes rigtigt for dig. Jeg har bare udtalt mig om, hvad jeg tror på. 

Nej det gør jeg ikke. Jeg er udemærket klar over det. Har arbejdet på en skole med børn der alle lå i den lave ende af samfundet økonomisk set. 

Men der er jo bare forskel på fisk her i verden. Nogle har penge andre har ikke. That sucks men vi kan ikke alle være lige

Anmeld Citér

18. august 2016

Aristocats

Nej det gør jeg ikke. Jeg er udemærket klar over det. Har arbejdet på en skole med børn der alle lå i den lave ende af samfundet økonomisk set. 

Men der er jo bare forskel på fisk her i verden. Nogle har penge andre har ikke. That sucks men vi kan ikke alle være lige

Jeg synes bare godt at man kan arbejde på, at alle ikke er lige og så gøre sit. Den indstilling bryder jeg mig slet, slet ikke om. Ja, sådan er verden, men det betyder da ikke, at vi bare skal leve det efter så. Men det er vel også en anden snak end lige privatskoler. 

Anmeld Citér

18. august 2016

Sprit25

Aristocats skriver:

Jeg synes bare godt at man kan arbejde på, at alle ikke er lige og så gøre sit. Den indstilling bryder jeg mig slet, slet ikke om. Ja, sådan er verden, men det betyder da ikke, at vi bare skal leve det efter så. Men det er vel også en anden snak end lige privatskoler. 

Men hvorfor? Er det ikke okay at direktøren som knokler 70 timer om ugen har mere end den enlig mor på kontanthjælp?

ikke at det skal være så hårdt som det er lige nu men ja

Anmeld Citér

18. august 2016

Aristocats

Sprit25 skriver:

Men hvorfor? Er det ikke okay at direktøren som knokler 70 timer om ugen har mere end den enlig mor på kontanthjælp?

ikke at det skal være så hårdt som det er lige nu men ja

Fordi at det skaber en mentalitet og et samfund jeg ikke bryder mig om. Fordi jeg afskyr kapitalisme langt væk. Grundlæggende synes jeg ikke, at der er nogle der skal have flere penge end andre. I logikken er det jo sådan det er, men jeg ville ønske at de havde lige meget - et lige samfund hvor folk ikke kan deles op i socialklasser. Jeg tror på at det bedste for mennesker ville være generel økonomisk lighed på tværs af alle. Men som tingene ser ud i dag, ville jeg i hvert fald ønske at den enlige mor fik mere at leve for, da der sidder så få der har alt for meget og så mange der har alt for lidt. 

Anmeld Citér

18. august 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg er folkeskolelærer i "din" by, Silkeborg, og har en fjern fortid som lærer på en friskole, hvor mine tre børn har haft hele deres skolegang. De sidste 16 år har jeg arbejdet i folkeskolen. 

Glem alt om firkantede udsagn om, at folkeskoler, hhv. privatskoler, er "gode", "ikke gode", kan eller ikke kan løfte forskellige opgaver - skoler er lige så forskellige som købmandsbutikker, bankfilialer eller restauranter, og det uanset, om de er private eller kommunale. Og klasser, elever, lærere er forskellige. I en af mine 9. klasser er det lidt no-go at være ambitiøs - i de to andre er det god stil at gøre sit allerbedste. Der er SÅ mange faktorer, der spiller ind. 

Der sker ingen skade ved at skrive dit barn op til en af de private skoler, og så har du nogle år til at træffe din beslutning - når du bliver lærerstuderende, vil du jo få muligheden for at få et godt overblik over de lokale skoler, som ved Gud er meget forskellige. 

Her er lidt, du også kan spekulere over: Jeg gik på en privatskole med et fagligt meget højt niveau og blev båret frem, fordi jeg var fagligt stærk. Der var dårlig trivsel i min klasse igennem alle årene, og jeg var aktivt medvirkende til at mobbe en pige igennem alle skoleårene. Jeg lærte ikke en dyt om tolerance og accept, slet ikke i praksis. 

Mine børn har som nævnt gået på friskole, hvor kerneværdierne var tolerance og ligeværd. Et rigtigt godt sted at være og lære. Sent gik det op for mig, at pga. elevklientellet, som mestendels bestod af børn af idealistiske, veluddannede forældre, så lærte mine børn ALT om respekt og tolerance, men de mødte aldrig en tosproget eller et barn fra et mere socialt belastet miljø, og på den måde blev det, helt utilsigtet, et "ghettomiljø" og en "kuvøse" for børn fra pæne hjem med "rigtige" værdier. De fik et chok, da deres tolerance skulle stå sin prøve i virkeligheden efter 9. klasse. Jeg har været glad for deres skole og fortryder ikke, men jeg er ikke blind for ulemperne. 

Som nævnt er jeg lærer i Silkeborg, har været ansat på to folkeskoler, begge med et fagligt højt niveau helt på linje med privatskolernes. "Hvide ghettoskoler" i pæne kvarterer. Ingen tosprogede, ingen "blokbørn". Dét er også en del af folkeskolens virkelighed. Nogle folkeskolers, altså. 

Pointen i de tre eksempler er, at jeg for alle skolers vedkommende ville ønske en større diversitet i elevgruppen, og at jeg mener, det er sundt for børn at møde jævnaldrende fra alle samfundslag. Til gavn for alle parter. Og du behøver jo ikke vælge distriktskolen, hvis den er svært homogen og slet ikke matcher din datter - så mit råd er, at du ser dig godt omkring og har øje for de mange fordele og ulemper ved enhver skole. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.