Jeg er folkeskolelærer i "din" by, Silkeborg, og har en fjern fortid som lærer på en friskole, hvor mine tre børn har haft hele deres skolegang. De sidste 16 år har jeg arbejdet i folkeskolen.
Glem alt om firkantede udsagn om, at folkeskoler, hhv. privatskoler, er "gode", "ikke gode", kan eller ikke kan løfte forskellige opgaver - skoler er lige så forskellige som købmandsbutikker, bankfilialer eller restauranter, og det uanset, om de er private eller kommunale. Og klasser, elever, lærere er forskellige. I en af mine 9. klasser er det lidt no-go at være ambitiøs - i de to andre er det god stil at gøre sit allerbedste. Der er SÅ mange faktorer, der spiller ind.
Der sker ingen skade ved at skrive dit barn op til en af de private skoler, og så har du nogle år til at træffe din beslutning - når du bliver lærerstuderende, vil du jo få muligheden for at få et godt overblik over de lokale skoler, som ved Gud er meget forskellige.
Her er lidt, du også kan spekulere over: Jeg gik på en privatskole med et fagligt meget højt niveau og blev båret frem, fordi jeg var fagligt stærk. Der var dårlig trivsel i min klasse igennem alle årene, og jeg var aktivt medvirkende til at mobbe en pige igennem alle skoleårene. Jeg lærte ikke en dyt om tolerance og accept, slet ikke i praksis.
Mine børn har som nævnt gået på friskole, hvor kerneværdierne var tolerance og ligeværd. Et rigtigt godt sted at være og lære. Sent gik det op for mig, at pga. elevklientellet, som mestendels bestod af børn af idealistiske, veluddannede forældre, så lærte mine børn ALT om respekt og tolerance, men de mødte aldrig en tosproget eller et barn fra et mere socialt belastet miljø, og på den måde blev det, helt utilsigtet, et "ghettomiljø" og en "kuvøse" for børn fra pæne hjem med "rigtige" værdier. De fik et chok, da deres tolerance skulle stå sin prøve i virkeligheden efter 9. klasse. Jeg har været glad for deres skole og fortryder ikke, men jeg er ikke blind for ulemperne.
Som nævnt er jeg lærer i Silkeborg, har været ansat på to folkeskoler, begge med et fagligt højt niveau helt på linje med privatskolernes. "Hvide ghettoskoler" i pæne kvarterer. Ingen tosprogede, ingen "blokbørn". Dét er også en del af folkeskolens virkelighed. Nogle folkeskolers, altså.
Pointen i de tre eksempler er, at jeg for alle skolers vedkommende ville ønske en større diversitet i elevgruppen, og at jeg mener, det er sundt for børn at møde jævnaldrende fra alle samfundslag. Til gavn for alle parter. Og du behøver jo ikke vælge distriktskolen, hvis den er svært homogen og slet ikke matcher din datter - så mit råd er, at du ser dig godt omkring og har øje for de mange fordele og ulemper ved enhver skole.